۱ نفر
۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰

رضایت مردم شرط صحت حکومت

سیدشهاب‌الدین چاوشی
رضایت مردم شرط صحت حکومت

همواره یکی از دغدغه های مهم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، تلاش برای توجه به اصلاح رفتارهای مدیران با مردم و زیردستان بوده است که در مجموعة معارف دینی ما قدمتی حداقل به میزان عهدنامه مالک اشتر دارد.

رعایت حق‌الناس و توجه به جلب رضایت عمومی مردم در دیدگاههای فقهی بسیاری از فقیهان، از ‌شروط صحت حکومت است. اگر حکومت را یک عقد مشروع تلقی کنیم، بی‌شک رضایت مردم یکی از ارکان اصلی و شرط صحت چنین عقدی برشمرده می شود.

عدم رعایت حقوق مردم در مناسبات اداری، فقدان سیستم نظارت کارآمد، اصولی و دقیق و بعضاً همدستی مسئولان امر اجرا و نظارت آفت های مخربی هستند که بنیان اعتماد عمومی جامعه را تخریب و در نهایت به سلامت نظام اداری آسیب های جدی وارد می‌کنند.
در شرایطی که مردم از دشواری های اقتصادی، گرانی و تورم و مشکلات ناشی از تحریم ها بسیار رنج می برند، بر همة مسئولین در همة رده ها فرض است که به مراجعات و اعتراضات مردم نسبت به حقوق قانونی‌شان توجه و تمرکز کنند و با بی‌حوصلگی و از سر باز کردن مشکلات مردم، تصور نکنند که صورت مسئله را پاک کرده‌اند.

همین بی‌توجهی های کوچک اما متعدد در مراجعات مردم در تمام حوزه ها و پاسخگو نبودن و یا عدم اهتمام به قانع کردن آنان آفتی‌ست که انباشته شدن آن، یاس و دلزدگی مردم از نظام سیاسی را در پی خواهد داشت. در شرایط اضطراری فقط و فقط مردم یک کشور مدافعان اصلی آن هستند و هیچ دستگاهی بدون جلب محبت، اعتماد و رضایت آحاد مردم حتی موفق به انجام وظایف قانونی خود نخواهند شد.

با مردم دوستی و رفاقت کنید و نیروی همدلی آنان و اراده و همبستگی‌شان در حمایت از اهداف نظام سیاسی را دست کم نگیرید. مردم با همة کمبودها، مشکلات و نقایص در عرصه های گوناگون ساخته‌اند و وفادارانه در کنار این نظام بوده‌اند اما تبعیض ها، بی‌عدالتی ها، زورگویی ها و سوءاستفاده های افسار گسیخته از جایگاه های مدیریتی و مناصب حکومتی، دیگر برایشان بسیار زجرآور، آزار دهنده و غیرقابل تحمل شده است و تبعات این رفتارهای به دور از تعهد و مسئولیت‌پذیری مسئولین در واکنش های اجتماعی مردم به اشکال گوناگون از جمله بی‌رغبتی‌شان به آینده و سرنوشت خود و کشور، به وضوح در سطح جامعه و حتی فضای مجازی ملموس و قابل ردیابی است.

حال که در هفته گرامیداشت 8 سال دفاع غیرتمندانه و مقدس قرار داریم، بیش از پیش در خاطرمان زنده و جاودان کنیم که فرزندان این ملت از تمام سنین و طبقات مختلف جامعه برای صیانت از مرز و بوم‌، اسلام و نظام‌شان از با ارزش ترین ودیعه الهی یعنی جان‌شان گذشتند و آسایش، استقلال و امنیت کنونی را برای ما به ارمغان آوردند و یقیناً کمترین پاسداشت از خون و جان آن عزیزان این است که هر کس در هر منصب و جایگاهی با خون دل خوردن، مدارا و به خرج دادن نهایت حوصله و دلسوزی برای رفع مشکلات مردم و جلب محبت آنان و ترمیم و بازسازی پایه های اعتماد عمومی هر چه بیشتر تلاش کنیم.

باید هر مراجعه مردم و هر انتقادی را عطیة الهی بدانیم، اگر مردم به ما مراجعه می کنند یعنی هنوز به اصلاح امور توسط حکمرانان خویش امیدوارند، بر ماست که این امید را زنده بداریم. گرفتار شدن جامعه در دام یاس و بی‌تفاوتی خود اصلی‌ترین خطر برای موجودیت و ادامه حیات نظام سیاسی است. وقتی حتی از محل زکات مسلمین اجازه داده شده است که برای تالیف قلوب غیر مسلمانان استفاده شود، این امر نمونه‌ای روشن و گویا از اهمیت جلب رضایت و محبت مردم در امر حکومت‌داری و امری بدیهی و فرضی مسلم است.
فرهنگ پاسخگویی را در سازمان ها، ادارات و تمام نهاد ها جا بیاندازید و به مراجعات مردم با حوصله و دقت رسیدگی کنید. هیچ مسئولی نباید با رابطه سالاری و بالادست سروری بتواند خود را از زیر ذره بین نظارت قانونی و اصولی خارج کند. برای حفظ سلامت و صلابت نظام به از بین بردن رفتارهای زورگویانه و کلیشه ای اهتمام ورزیم و از خشم ناشی از نارضایتی مردم بترسیم که موجب سخط و عذاب الهی است.

مسکوت گذاشتن امور مردم و عدم توجه به آن و یا پاک کردن صورت مساله، معصیت کوچکی نیست و عواقب جبران ناپذیر آن انکارناپذیر و ویران‌گر است. به طور متوسط برای استقرار هر میز و پست در کشور بیش از۷۰ شهید جان سپرده اند، کشور را دریابید پیش از اینکه موج سیل‌آسای نارضایتی و اعتراضات مردمی، پایه های حکمرانی نظام سیاسی را از بنیان سست و متزلزل نماید.

*  استاندار سابق سمنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1439462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =