به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در برنامه «نقد سینما»ی شبکه پنج سیما حاضر شد و به سوالات مجری این برنامه درباره وقایع اخیر سینمای ایران و تصمیمات تازه این سازمان برای برگزاری جشنوارههای زیرمجموعهاش پاسخ داد.
در ابتدای این گفتوگو حسین انتظامی در پاسخ به شایعات درباره اینکه قرار است از سازمان سینمایی برود گفت: قرار است بروم اما به این زودی این اتفاق نمیافتد. قرار است سال آینده به عنوان رایزن فرهنگی ایران به وین بروم.
وی در ادامه درباره اینکه چندماه باقیمانده تا پایان دولت که زمان مهم و حساسی است چه میشود گفت: البته هنوز در حد حرف است اما من هر چه دیرتر بروم این موضوع دیرتر محقق میشود.
او همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه نقد سینما مبنی بر اینکه این عزم رفتن یعنی به آنچه می خواسته در سازمان سینمایی نائل شده است، چنین پاسخ داد: نسبتا برنامههایی که قرار بود انجام شود و هنوز هم در حال انجام است ادامه دارد. دستگاهها سیستمی کار میکنند و تابع افراد نیستند. سیاستهای کلان سازمان سینمایی هم تابع سیاستهای کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همه تلاش ما در سازمان و سایر معاونتهای تخصصی وزارتخانه این است که آن سیاستها را دنبال کنیم.
انتظامی در ادامه در پاسخ به این سوال که این عزم رفتن باعث کم شده انگیزه خودش یا تیم همراهش نمیشود گفت: کسانی که با روحیه من آشنا هستند میدانند معمولا تا آخرین روزی که مسوولیت دارند با نشاط کار میکنم همین الان هم برنامههای آینده به خصوص جشنوارهها را با جدیت انجام خواهیم داد ضمن اینکه در ابتدا هم گفتم هنوز رفتن من قطعی نشده است.
وی در ادامه درباره شفافیت در تصمیمگیری برای جشنوارههای امسال گفت: برای جشنوارهها به این دلیل که کرونا شرایط جدیدی هم در تولید هم تصمیمگیری و هم اجرا به وجود آورده است. یک راه این است که کاملا منفعل باشیم، وظیفه دیگری که داریم این است که برای این زیست کرونایی طراحیهای اقتضایی کنیم. ما ۵جشنواره داریم، اولین آنها قرار بود در اردیبهشت برگزار شود جشنواره جهانی بود، که اول اعلام شد با تاخیر برگزار شود اما بعد به سال بعد موکول شد. جشنواره بعدی کودک و نوجوان اصفهان در اواخر مهرماه است، بعد جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه، بعد جشنواره سینماحقیقت و بعد جشنواره فیلم فجر که ابعادش با اینها متفاوت است. در جلسهای که دبیرهای این جشنوارهها داشتیم هدفمان این بود که طراحی متناسب با شرایط امروز و اقتضائات سینما داشته باشیم. یک جشنواره شامل چند بخش است، یکی رقابت است و دیگری نمایش است و شوری که ایجاد میکند. بخش بازار در بعضی جشنوارهها وجود دارد و بخش آموزش. صحبتمان این بود که با توجه به شرایط کرونا سناریوهای مختلف داشته باشیم، ترکیبی از حضوری و مجازی باشد. در بخش نمایش خیلی نمیشود به نمایش آنلاین اتکا کرد. اما بخشهای دیگر میشود اتکای بیشتری به فضای مجازی داشت.
انتظامی ادامه داد: اولین جشنواره پیش رو جشنواره فیلم کودک و نوجوانان اصفهان است در این شرایط درحال اجرا است قطعا بازخوردهایی که از این جشنواره میگیریم برای سایر جشنوارهها نیز موثر خواهد بود. طبیعتا هر چه جلوتر میرویم شرایط برای ما روشنتر میشود. یعنی الان نمیتوانیم بگوییم در بهمن ماه شرایط کرونایی به چه شکل است. بنابراین باید ترکیب اقتضایی داشته باشیم تا طراحیهای بخشهای مختلف را روی آنها سوار کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره رفتن محمدمهدی طباطبایینژاد از نظارت و ارزشیبابی گفت: ماموریت ایشان در سازمان تمام شد و سازمان صداوسیما خواست که ایشان برگردد. البته ما گفتیم که اگر قرار است در صداوسیما مدیر شوند که اهلا و سهلا، اگر نه اسراف است.
وی سپس با رد شایعه اختلاف دیدگاههایش با طباطبایینژاد بر سر نمایش فیلم «خانه پدری» و «دیدن این فیلم جرم است» که از سوی مجری مطرح شد، توضیح داد: من این اختلاف را اولین بار است که از شما میشنوم. شما که خود اهل منطق هستید این را میدانید که بر فرض صحت، اگر هم چنین بوده این صحبتها مربوط به چند ماه گذشته است درحالیکه ما الان با موضوع تمدید نشدن ماموریت آقای طباطبایینژاد مواجه هستیم.
اولین جشنواره پیش رو جشنواره فیلم کودک و نوجوانان اصفهان است در این شرایط درحال اجرا است قطعا بازخوردهایی که از این جشنواره میگیریم برای سایر جشنوارهها نیز موثر خواهد بود. طبیعتا هر چه جلوتر میرویم شرایط برای ما روشنتر میشود. یعنی الان نمیتوانیم بگوییم در بهمن ماه شرایط کرونایی به چه شکل است. بنابراین باید ترکیب اقتضایی داشته باشیم تا طراحیهای بخشهای مختلف را روی آنها سوار کنیم.
دراینباره بخوانید:
طباطبایینژاد دبیر جشنواره فیلم فجر شد
حسین انتظامی در پاسخ به سوال دیگر از سوی امیررضا مافی درباره یکپارچه شدن صنوف تهیهکنندهها گفت: تشتت موجود بین تهیهکنندهها یکی از آسیبهای جدی سینما بود، به خاطر اینکه کل پروژه به موقعیت تهیهکننده مربوط است. خوشبختانه با توجه به همکاری تهیهکنندهها و همفکریها با سازمان سینمایی این اتفاق افتاد و امیدوارم با جدیت دنبال شود. ما قول داده بودیم که اگر یکپارچه شوید تفویض بعضی اختیارات به آنها انجام خواهد شد.
وی در توضیح موارد واگذار شده گفت: از جمله اینکه تایید متقاضیان تهیهکنندگی جدید سینما به عهده آنها گذاشته شده است. آنها در شورای پروانه ساخت یک نماینده دارند و امروز اتحادیه میتواند آن نماینده را معرفی کند. من پیشنهاد دادم در اولین تغییراتی که در شورای پروانه نمایش داریم تلاش کنیم اولین جایگزینمان از نماینده اتحادیه تهیه کنندگان باشد. ضمن اینکه الان اتحادیه میتواند نماینده خودشان را برای شورای پروانه ساحت معرفی کنند.
انتظامی در ادامه در پاسخ به موضوع دیگری درباره نظرش درباره شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش گفت: من برخاسته از مطبوعات هستم. مطبوعات در بین تولیدات فرهنگی کشور به جهت قانونی که دارد نوع نظارتش نظارت پسینی است. تجربیاتی که ما داریم و اقتضائات امروز این است که هرچقدر بر جنبههای پسینی و کنترلهای درونی اتکا کنیم، توفیقمان بیشتر است. یعنی بعضی شیوههای ما شاید در یک زمان جواب میداد، اما امروز ممکن است جواب ندهد؛ بنابراین ما هرچقدر به شیوههای پسینی اتکا کنیم بهتر است. تجربه من هم این امر را تایید میکند و بسیاری از مدیران فرهنگی چنین دیدگاهی دارند.
مجری برنامه سپس این سوال را پرسید: اگر پروانه ساخت را حذف کنیم و تهیهکنندگان بنا به تشخیص فیلمنامهای را انتخاب و آن را بسازند آیا تهیهکنندگان و جامعه هنری توان و بضاعت لازم برای مدیریت را دارا هستند یا دچار خودسانسوری میشوند؟ و انتظامی به این پرسش چنین پاسخ داد: زمانیکه یک مدیر یا فعال فرهنگی خودش یک نظر دارد میتواند از جنبه نظری درباره آن صحبت کند، اما وقتی در جایگاه مدیریت قرار میگیرد حق ندارد بگوید که چون من اینگونه فکر میکنم شورای پروانه ساخت را تعطیل کنیم، به دلیل اینکه موظف است تا مقررات را اجرا کند. برخی آقایان میگفتند من این نظر را نمیپسندم چون به ضرر مردم است پس اجرا نمیکنم، این امر آغاز یک دیکتاتوری است.
او ادامه داد: باید کاملا در چارچوب قوانین کار کنیم، خودمان را ملزم به اجرای آنها بدانیم، با جدیت اجرا کنیم و اگر خیلی هنرمند هستیم زمینه تغییر قانون را فراهم کنیم، یعنی مقدمات لازم را فراهم کنیم، مذاکرات لازم را انجام دهیم و خواستهمان را تبدیل به یک قانون جدید کنیم. اما من به عنوان مدیر اجرایی حق ندارم بگویم شورای پروانه ساخت تعطیل شود.
انتظامی در پاسخ به اینکه آیا عزم آن را دارد در ماههای باقیمانده برای تعطیلی شورای پروانه ساخت اقدامات قانونی را انجام دهد، گفت: این امر به زودی محقق نمیشود زیرا مسیر طولانی تقنینی دارد. البته من خوشبین هستم که بلوغ و پختگی در بین تهیهکنندگان در سینما و در میان ناشران در کتاب به وجود بیاید، اما از چند سال پیش که بحث نظارت کتاب بر عهده خود ناشران مطرح شد برخی از آنها اعلام کردند آمادگی ندارند و خود وزارت ارشاد این کار را انجام دهد.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این نگاه حاصل آن نیست که سالیان طولانی مسئولیت از بخش خصوصی گرفته شده و مدام متوجه نهاد دولتی شده است، اینطور پاسخ داد: بخشی از موضوع همین است که باعث شده آنها روی بخش مسئولیتشناسی که یک مهارت است کار کنند. البته بخشی هم به این موضوع برمیگردد که چارچوبها را خیلی روشن نمیگوییم. خواهشی که از همکاران در مدتی که در سازمان سینمایی بودم و قبلتر که در بخشهای دیگر وزارتخانه بودم این بود که چارچوبهای خود را شفاف اعلام کنیم زیرا یکی از وجوه شفافیت، پیشبینیپذیری است. یعنی فرد قبل از مراجعه به دستگاه با توجه به چارچوبها، مقررات، ضوابط، دستورالعملهایی که آن دستگاه رسما منتشر کرده خودش را ارزیابی کند و بداند که اگر این محصول فرهنگی را تحویل میدهد، پاسخ آنها چیست. یعنی بتواند با احتمال ۹۰درصد به درستی پیشبینی کند که این امر از تبعیض و خیلی مواردی که جز آسیبهای کار فرهنگی است، جلوگیری میکند.
این امر به زودی محقق نمیشود زیرا مسیر طولانی تقنینی دارد. البته من خوشبین هستم که بلوغ و پختگی در بین تهیهکنندگان در سینما و در میان ناشران در کتاب به وجود بیاید، اما از چند سال پیش که بحث نظارت کتاب بر عهده خود ناشران مطرح شد برخی از آنها اعلام کردند آمادگی ندارند و خود وزارت ارشاد این کار را انجام دهد.
حسین انتظامی درباره اینکه چقدر در تحقق شعار شفافیت و پیشبینیپذیری موفق بوده گفت: باید دیگران بگویند چقدر موفق بودیم، فعالان و منتقدان. من میتوانم بگویم که اهتمام همکاران ما در سازمان سینمایی بر این مساله بوده است. یکی از کلانبرنامههای آقای وزیر است که همه بخشهای وزارتخانه باید به این سمت بروند. شفافیت چند وجه دارد. نفس اینکه آمار درآمدها و هزینهها اعلام شود، یا در جایی مثل سمفا فروش فیلمها اعلام شود، هزینههای جشنواره و خیلی چیزهای دیگر، اینها یک بخشی از شفافیت است. نفس اینکه کسی هزینههایش را اعلام کند خیلی مهم است اما باید در اصلاح رویهها موثر باشد. فرض کنید اگر یکی از انتقاداتی که به ما وارد است این است که هزینههای پشتیبانی نسبت به حمایتی که باید از فیلمها بشود کم یا زیاد است این باید خودش را نشان بدهد.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به یکی از انتقادهای وارد شده به سازمان سینمایی گفت: یکی از انتقادهای وارد شده به ما نسبت هزینههای پشتیبانی موسسات تولیدی به حمایتی است که باید از فیلمسازها شود و گفته میشود این نسبت زیاد است، این رویه باید خود را نشان دهد. موضوع دیگر این است که به ما انتقاد میشود که چرا با توجه به وضعیت کاغذ و مطبوعات مجله چاپ میکنید که این درست است. نزدیک به یک سال است که بنیاد سینمایی فارابی، مرکز سینمای گسترش و انجمن سینمای جوانان، کتابها و مجلاتی که منتشر میکردند دیگر به شکل هارد کپی نیست. البته آنها وظیفه توسعه دانش سینمایی را دارند بنابراین هزینه میکنند، مقالهای سفارش میدهند، مباحث جدید را ترجمه میکنند و آن را به شکل متن در اختیار همه قرار میدهند. حتی من از آنها خواهش کردم از مطبوعات از رسانهها به جای اینکه بگوییم حق ندارد اینها را منتشر کنید، از آنها خواهش کنیم این کار را انجام دهند زیرا هدف ما توسعه دانش سینمایی است.
او در مورد اطلاعات قابل توجهی که در سمفا در اختیار مراجعان قرار میگیرد چنین توضیح داد: به دلیل شرایط کرونا خیلی فرصت آنکه سمفا مورد توجه قرار بگیرد فراهم نشد، اما باید بگویم در این سامانه در همین لحظه به راحتی میتوانید ببینید یک فیلم، یک سینما، یک سالن خاص چقدر بلیت فروخته، چقدر رزرو شده است. در دورههای مشخص کار منتقدان و برنامهریزان این است که دادههای موجود در این سامانه را مورد بهرهبرداری قرار دهند و از آن ایده دربیاورند. یعنی مقدمه هرکار برنامهریزی اطلاعات دقیق است؛ چیزی که امروز جایش خالی است.
انتظامی در پاسخ به این انتقاد که تمرکز بیشتر بر شفافیت کمی است تا کیفی گفت: به نکته بسیار درستی اشاره کردید. شفافیت اگر فقط به حوزههای کمی خلاصه شود ارزش آنچنانی ندارد زیرا کمیت مقدمه کیفیت است. وقتی اعلام میکنید سیاست من توجه به فیلمسازان جوان است، یا سیاست من توجه به فیلمسازان جوان شهرستانی است، سیاست من این است که انیمیشن بیشتر تولید شود، در اصل من به عنوان دستگاه سیاستگذار و حامی، این سیاست را براساس اطلاعات جمعآوری شده اتخاذ کردهام. کرونا اثبات کرد که وقتی ما در محیط فیزیکی برای تولید مشکل داریم دقیقا در حوزههایی مثل vfx و انیمیشن هرچقدر بیشتر سرمایهگذاری کنیم بهرهبرداری بیشتری میکنیم. در تولید انیمیشن در منطقه دست بالا داریم بنابراین باید آن را حفظ کنیم.
انتظامی در پاسخ به این سئوال که آیا پس از حواشی ایجاد شده برای دادن مجوز به یک فیلمساز جوان و اینفلوئنسر اینستاگرامی صحبتی با شورای پروانه ساخت داشته است، گفت: مجوز توسط شورای پروانه ساخت صادر شده بود که در این شورا شخصیتهای ارزشمندی حضور دارند و ما عملا کار دبیرخانه آنها را انجام میدهیم. در شورای پروانه ساخت روال بر این است که بر اساس شاخصههایی که اعلام شده، پروانه داده میشود. به عنوان مثال، شرایط این است که هر فردی سابقه دستیاری کارگردانی داشته باشد، یا سابقه همکاری در گروههای تولید داشته باشد (سینمایی و غیرسینمایی) و یا هر فرد دارای تالیفات و تحصیلات و نمونه کار، میتواند درخواستی دهد که در شورا بررسی شود. در مورد مجوز مربوطه وقتی از همکاران خواستم پیگیری و بازبینی کنند، روشن شد مسیر به درستی طی شده بود.
بیشتر بخوانید:
چهره اینستاگرامی چگونه کارگردان سینما شد؟
مجوزاین فرد توسط شورای پروانه ساخت صادر شده بود که در این شورا شخصیتهای ارزشمندی حضور دارند و ما عملا کار دبیرخانه آنها را انجام میدهیم. در شورای پروانه ساخت روال بر این است که بر اساس شاخصههایی که اعلام شده، پروانه داده میشود. به عنوان مثال، شرایط این است که هر فردی سابقه دستیاری کارگردانی داشته باشد، یا سابقه همکاری در گروههای تولید داشته باشد (سینمایی و غیرسینمایی) و یا هر فرد دارای تالیفات و تحصیلات و نمونه کار، میتواند درخواستی دهد که در شورا بررسی شود. در مورد مجوز مربوطه وقتی از همکاران خواستم پیگیری و بازبینی کنند، روشن شد مسیر به درستی طی شده بود.
رئیس سازمان سینمایی درباره موفقیت اکران آنلاین که در شرایط کرونا توجه بیشتری به آن صورت گرفت گفت: اکران آنلاین ظرفیت بسیار خوبی است که شرایط باعث شد تا بیشتر دیده شود. این نوع اکران مسیری است که سینما باید به آن سمت برود یعنی برداشت سنتی از سینما که عبارت است از محلی تاریک با تعدادی صندلی و پردهای نقرهای طبیعی است که با الزاماتی که از زاویه فضای مجازی به وجود میآید و یا زیست حاشیه این فضا تغییر میکند. متوجه شدیم که هر فیلمی به اکران آنلاین رفت، توفیقاتی داشت.
مجری برنامه «نقد سینما» اشاره کرد فیلمهایی در این عرصه اکران شدند که احتمالا چندان اقبالی نداشتند تا رنگ پرده ببینند و صاحبان فیلمهای درجه یک هم علاقهای به این شیوه نشان ندادند و انتظامی گفت: شاید ناشی از این است که در این فضا تجربه نداشتند، البته فیلمهایی هم بودند که به راحتی میتوانستند اکران عمومی شوند و به این شیوه به نمایش درآمدند.
انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد شرایط تولید فیلمها در وضعیت کرونا و انباشت فیلمها برای اکران عمومی در سال آینده گفت: برای جلوگیری از انباشت فیلمها در زمینه صدور پروانه ساخت قرار بر کم کردن سرعت است. البته از ظرفیت اکران آنلاین هم میتوان استفاده کرد و راه حل دیگر این است که ریتم نمایش را در سینماها بالاتر ببریم و یا ظرفیت سالنسازی که در طی دو، سه سال گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده است به ناوگان سینمایی کشور افزوده میشوند، بنابراین به دیده شدن فیلمها کمک میکنند.
انتظامی درباره اینکه فیلمهای ساخته شده امسال برای برگزاری جشنواره فیلم فجر پیش رو آیا کافی است، گفت: با آماری که از همکاران درباره فرآیند تولید فیلمها گرفتهام زمینه برگزاری این جشنواره وجود دارد، البته برای اینکه جواب قاطع به این سوال بدهیم باید یک ماه دیگر صبر کنیم، زیرا همکاران این نظر را دارند که باید در تولید سرعت داده شود. ما امروز نگرانی داریم که کارهای تدوین، پست پروداکشن به بهمن و اسفند برسد به همین دلیل باید سرعت بیشتری داده شود.
وی سپس درباره زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: منطق این است که جشنواره در بهمن ماه برگزار شد، هرچند ایده دیگر هم این بود که زمان برگزاری را تغییر دهیم. در حال حاضر جشنواره فیلم فجر به یکی از نمادهای اصلی جشنهای انقلاب تبدیل شده است به همین دلیل خیلی در اختیار ما نیست که زمان آن را عوض کنیم. شاید در مورد سایر جشنوارهها بتوانیم اینکار را انجام دهیم، اما درمورد جشنواره فیلم فجر امکانپذیر نیست.
رئیس سازمان سینمایی درباره دلیل جدا شدن ابراهیم داروغهزاده از جشنواره گفت: آقای داروغهزاده اوایل امسال به من گفتند که میخواهند فیلم بسازد و به همین دلیل نمیتوانند در جشنواره باشند. پاسخ من این بود که فیلمشان را زودتر بسازند و نهایتا اینکه فیلمشان از بخش رقابتی جشنواره خارج شود، اما ایشان بیشتر تمایل به حوزه فیلمسازی داشتند که تا انشالله چند روز دیگر پیشتولید فیلمشان را شروع میکنند.
در اینباره بخوانید:
پیام خداحافظی ابراهیم داروغهزاده از جشنواره فیلم فجر
انتظامی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در تابستان ۱۴۰۰ وضعیت سینمای ایران را چطور میبینید؟ آیا رخوت فعلی که حاصل کرونا و نتایج آن است ادامه مییابد یا اوضاع بهتر خواهد شد، گفت: من خوشبین هستم. کرونا به عنوان پدیدهای که به شکل غافلگیرکننده خود را به همه جوامع و کل زیست اجتماعی تحمیل کرد یک بهتزدگی را سبب شد. هر حوزهای که توانست خودش را زودتر با شرایط جدید تطبیق دهد نشاندهنده هوش بالای آن حوزه بود و سینما نشان داد که هوش بالایی دارد زیرا توانست خود را خیلی سریع با این شرایط تطبیق دهد. بنابراین من خوشبین هستم و حتی اگر کرونا تداوم داشته باشد سینما، تولید، سینماگران و مدیران مرتبط میتوانند خودشان را تطبیق دهند. ستاد کرونای سازمان سینمایی مشوقهایی برای فیلمهایی که به اکران آنلاین بپیوندند اعلام کرد؛ چه در حوزه فیلمهای تجاری و حتی در هنر و تجربه. به همین جهت میتوان امید داشت.
وی سپس درباره اینکه مهمترین کاری که سازمان سینمایی پس از کوچکسازی سازمان (روند و توسعه کوچکسازی) و همچنین توجه به استانها باید انجام دهد چه چیزی است، پاسخ داد: خود موارد ذکر شده هنوز به صورت کامل به نتیجه نرسیده است زیرا اگر به نتیجه برسد خیلی اتفاقات مهمی رخ خواهد داد. همیشه در مقام نظر گفته میشد باید کوچکسازی و چابکسازی شود زیرا در این صورت راندمانمان افزایش پیدا میکند، اما در عمل نمیشد. خوشبختانه با همت و همکاری مدیران سازمان سینمایی این اتفاق آغاز شده است. برای رسیدن به این هدف بعضی بخشها که در دورهای لازم بوده اما الان ضرورتی به بودنشان نیست، ادغام شدند، حذف و کوچکسازی انجام شد. در مورد توجه به استانها هرچقدر انرژی بگذاریم خیلی مهم است. یکی از شعارها و برنامههای محوری آقای وزیر ارشاد این است که ایران، تهران نیست. باید از سلایق مختلف استقبال کنیم و اتفاقا باید این موضوع از ما پرسیده شود که برای رسیدن به این شعار چه برنامهای داشتهایم. وظیفه ما به عنوان کار مطالعاتی و پژوهشی است که روندهای آینده سینما را پیشبینی کنیم و اتفاقا وظیفه دستگاههای دولتی است که هزینه کند، پیشبینی کند و آن را در اختیار فعالان قرار دهد تا آنها بتوانند زندگی و تولیدشان را به آن سمت معطوف کنند.
انتظامی در پاسخ به این سئوال که آیا شفافیت موجود در سمفا در مورد اکران آنلاین هم اعمال خواهد شد یا نه، گفت: شورای صنفی اکران آنلاین مانند شورای صنفی نمایش با همان کارویژهها با هدف کنترل ترافیک اکران و مواردی از این دست تشکیل شده و البته در آنجا علاوه بر تهیهکنندگان و به جای سینماداران صاحبان پلتفرمهای اکران آنلاین حاضرند و شفافیت در این حوزه توسط آنان انجام خواهد شد.
مجری این موضوع را طرح کرد که انحصار در پلتفرمها آسیبی به اکران آنلاین نمیزند، و انتظامی پاسخ داد: قطعا انحصار آسیب میزند اما ما انحصار نداریم چون در حال حاضر پنج، شش پلتفرم فعال هستند. سازمان سینمایی تلاش دارد از پلتفرمها حمایت کند تا فعال شوند و این کار جزو الزامات دوره جدید است.
انتظامی همچنین در پایان در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم میبینید تا نه، گفت: بله و به این سئوال که آخرین فیلم خارجی که دیده است چه بوده، چنین پاسخ داد: با تاخیر فیلم ۱۹۱۷ را دیدم. با توجه به بحثی که درباره سکانس پلانهای این فیلم مطرح شده بود، مجبور شدم از این زاویه آن را دوباره ببینم. از نظر سلیقه شخصی فیلم را پسندیدم.
۲۵۸۲۵۸
نظر شما