کار سخت مجلس برای تعیین تعرفه واردات خودرو

رسول شقاقی: گرچه معاون توسعه خارجی وزارت بازرگانی از عدم تغییر تعرفه واردات خودرو برای سال آینده خبر می‌دهد و از واژه «قطعا» استفاده می‌کند اما نگاهی گذرا به نظرات کاربران خبرآنلاین در سه ماه گذشته و یک پرس و جوی کوتاه در خیابان‌های تهران نشان می‌دهد در صورت تثبیت تعرفه واردات خودرو در سال 90، مجلس با بیشترین فشار افکار عمومی مواجه خواهد شد که برای یک باک بنزین 30 لیتری، 21 هزار تومان از درآمدشان را پرداخت می‌کنند. تمام آمارهای دولتی نشان می‌دهد رضایت مشتریان از خودروهای داخلی در کمترین حد خود قرار دارد. مجلس ابتدای امسال برای نشان دادن فعالیت‌هایش در توجیه تثبیت تعرفه، قانون ارتقای کیفیت را تصویب کرد اما هنوز هیچ گزارشی از آن منتشر نشده است.

معلوم نیست خودروسازان چه مذاکراتی داشته‌اند که بتوانند تعرفه 90 درصدی فعلی را که در عمل با هزینه‌های شماره‌گذاری و غیره به 110 درصد می‌رسد، حفظ کنند اما می‌توان با اطمینان گفت امسال آنها علاوه بر ادعای اشتغال‌زایی همیشگی که دارند، هزینه‌های افزایش بهای تمام شده ناشی از هدفمند شدن یارانه‌ها را به یاد مجلس و وزارت صنایع خواهند آورد.

خودروسازان البته در کل نگرانی زیادی ندارند چرا که سال گذشته علی‌رغم همین تعرفه بالا، وزارت صنایع با عدم تشکیل کمیته واردات خودرو، در واقع ثبت سفارش را محدود کرد. وزیر صنایع و معاونینش در تمام صحبت‌هایی که داشتند از آزاد بودن واردات خودرو سخن می گفتند اما از تشکیل جلسات بررسی و ارسال آن به وزارت بازرگانی جلوگیری می‌کردند تا ثبت سفارش با محدودیت مواجه شود. بررسی‌ها و اخبار شفاهی نشان می‌داد این وزارتخانه بهانه ارتقای خدمات پس از فروش را برای خودروهای وارداتی مطرح کرده است.

امسال موضوع کمی پیچیده‌تر شده و حتی در بودجه ارسالی سال 90 به مجلس نیز میزان درآمدهای دولت از محل واردات خودرو به طور دقیق مشخص نیست و فقط درآمد حاصل از حقوق ورودی خودرو و سایر کالاها، بالغ بر 9 هزار و 483 میلیارد و 100 میلیون تومان پیش‌بینی شده است. سال 89 درآمد گمرک از بابت حقوق ورودی خودرو حدود 600 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و یک سال قبل‌تر نیز این عدد حدود هزار میلیارد تومان بود.

امسال مشکل بزرگ مجلس این است که نمی‌تواند تعرفه را به مقدار قابل ملاحظه کاهش دهد. از سویی شهروندان درگیر پرداخت پول‌هایی برای سوخت خودروهایشان شده‌اند که از نظر آنها مناسب آن خودرو نیست. باید دید آیا نمایندگان راه سومی خواهد یافت؟

/32

کد خبر 134714

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بيخودي IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    1 1
    ما يعني ملت ايران از خريد جنس بنجل و گرزان خسته شديم . خودرو سازي را هدفمند كنيد همانطور كه بنزين را گران كرديد اين وسائل عهد بوق را ارزان كنيد و ماليات خودرو هاي خارجي را برداريد . چون مال پول نداريم بنزين گران در خودرو هاي عهد بوقي بريزيم والسلام.
  • بدون نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    ای کاش قانون برنامه چهارم در خصوص کاهش تعرفه اجرا میشد
  • بدبخت CA ۰۶:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    هیوندای 2400 سی سی سوار می شی از پژو پار 1800 سی سی کمتر می سوزونه ایربگ و ای بی اس هم در پژو نداریم
  • بدون نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    امسال چي شد اين ارتقا كيفيت خودروهاي توليد داخل ؟تعرفه به اين بهانه رفت بالا نتيجه چي بود ؟افزايش تلفات جاده اي ؟نمي تونن چرا بايد تعرفه زياد باشه مردم چرا در در مشكل و اين كروني و تعرفه باشن كه چي يه روز اينها ارتقا كيفيت بدهند؟تبث سفارشم براي نور چشميا باز بوده فقط چون اينهايي كه شناخته شده و چند ساله نمايندگي رسمي دارند به خاطر بهانه خدمات بسته شد بعد اينها كين كه ثبت سفارش انجام دادند؟
  • بدون نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    مردم نيازي به خودروهاي قديمي از رده خارج داخلي ندارند حالا شماها ارتقا كيفيت رو به abs مي دونيد اين م خوبه ولي بازم فايده نداره وقتي يارانه حذف ميشه از مردم از خودرساز بنجل سازم بايد حمنايت تعرفه اي ورداشته بشه
  • حرف دل US ۰۶:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    تور به خدا مگه ما چقد عمر میکنیم.بزارین تو عمرمان یه ماشین درست و حسابی سوار بشیم..اگه این کار را نکنید اون دنیا باید جواب بدید من که شما را نمیبخشم که مجبورم میکنید ماشین اشغال ایرانی سوار بشم..اگه من نبخشم خدا هم شمارا نمیبخشه
  • بدون نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    اگر خودرساز نمي تونه ارتقا كيفيت بده پس چرا تعرفه هنوز بالاست بار بايد بيفته روي دوشه ملت؟مگر در ساير جاهاي دنيام ميگن صنعت خودرو با تعرفه سرپا نگه داشتن يا اينكه صنعت مادر مي دونن و ساير صنايع رو وابسته اين صنعت؟پس چرا انها تعرفه 110درصدي ندارند؟يا به خاطر اشتغال انجاها تعرفه بالا نگه نمي دارند؟يا بعدم به فرض وام بانكي به اينها با بهره صفر بدهند چه اتفاقي در كيفيت پرايد مي افته ؟مثلا جنرال موتور مشكل فروش پيدا كرد دولت امريكا بهش وام داد همين
  • بدون نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    مشكل خودرساز ما نه وام نه اشتغال نه هدفمندي هيچي نيست اين تعرفه هاي بالا به خاطر اينه كه همه مي دونند محصولاتشون قديميه غير قابل افزايش كيفيت از رده خارجه كسيم حق نداره مردم با هر ابزاري مجبور كنه در اين گروني بنزين خودرهاي داخلي رو بخره
  • بدون نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    مردم رو گول نزنيد با وضع قانون دلخوشيو نمي دونمم اين بهانه هاي واهي بايد بازار خودرو همانند بقيه كالاها كه نرخشش ازاد شد تعرفه كامل حذف بشه دليلي نمي بينيم ما به خاطر 2تا خودروساز پرنفوذ تاوان بدهند بعدم ماشين بايد از هر نظر استاندارد باشه با تجهيزات ايمني روز .بعدم اميد وارم نماينده ديگه امسالم مردم رو در مورد تعرفه نا اميد نكنند
  • بدون نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    برادر ماشين وارداتي با استاندارد اروپا تا چند سال در صورت نداشتن تصادف به هيچ خرجي نياز نداره بعدم ملت تو خيابونا دارن مي بينن كساني كه در اين ماشينا مي شينند باكساني در داخلي ها طرف چه اسايش داره چه راحتي
  • بدون نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    مشكل خودرساز هيچي نيست جز اصرار بر توليد محصولات قديمي و از رده خارج نه چيزيه ديگه يعني مجلس اينقدر محصولات داخل رو فاجعه مي دونند كه امسال 20درصد تعرفه كم شد زمينو زمان به دل هره افتادن؟تعرفه فقط به معني فاجعه بودن محصولات داخل است نه چيزه ديگه و دليليم نداره مردم تاوان اين بي كيفيتيو بدهند تعرفه بالا باشه تا شايد بعد از اين همه سال بخوان يه تكوني بخورند
  • بدون نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    ميزان تيراژ محصولات داخلي اصلا نياز واقعي بازار نيست فقط شده منبع سوده اول خودروساز بعد يه عده دلال كه اين راه سود مي كنند
  • بدون نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    سلام -من نمیدانم تاکی میخوای این روند ادمه پیدا کنه -مسولین باید فکر کنند اخرش جی-اولا اگر تعرفه خودرو سالی مثال 10درصد پائین بیاید مثلا ماشین وارداتی چقدر قیمتش پائین میپاید -اونائی که پراد یا پزو میخرن باید لااقل 5تا شش سال صبر کنند تا قیمت خودرو به اندازه جیبشان شود-پس من پیشنهاد میکنم تا دولت ازهمین الان شروع کند شاید تا پنج شش سال دیگه خودروسزان داخلی هم به خارجی ها برسن
  • بدون نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    بازار خودر رو با حذف تعرفه ها ازاد كنيد هركس هر محصولوي دوست داشت بخره دليلي نداره با ابزار تعرفه براي مردم تعيين تكليف بشه چي بخرن جي نخرن به مردم هيچ ربطي نداره عقب ماندگي صنعت خودرو شما.موقع تعرفه ميگن ما بدبختيم و ما بيچاره ايم در مواقع ديگه اينقدر از دست اوردهاي خودشون تعريف مي كنند كه لغات توصيفي كم ميارن اخه افزايش تيراز» پرايد و پژو افتخارم داره ؟؟؟يا ننگه مايه خجالت
  • دلسوز IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    شنا را بخدا فكري به حال اين مردم كنين كه با وجود قيمت بنزين جهاني خودروهاي غير استاندارد استفاده ميكنند
  • فرزین IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    بابا تا بوده همین بوده وقتی از دو جهت درامد دارند مگه تعرفه ازاد میشه دولت هم از گمرک پول در میاره هم از ماشینای اشغال وبی کیفیت داخلی
  • بدون نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    اگر تعرفه هاي طبق قاونو مصوب پلكاني كم مي شد الان وضعيت خودرسازي بهتر بود ولي نشد نذاشتن .حالام كه قرار بود بنزين 5 ساله برسه به خليج فارس يهو شد تعرفه هم يهو مثل بقيه كالاها تعرفه رو برداريد بساط ظلم تعرفه اي رو برداريد ارتقا كيفيت به عمر منو بچم قد نخواهد دادواقايون خودشون درامدشون بالاست مي تونن 110 درصد تعرفه رو بپردازن ملت نمي تونند
  • میلاد IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 1
    بنزینو به نرخ واقعی می خریم ماشینم باید به نرخ واقعی عرضه بشه
  • بدون نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    در كجاي دنيا ديدي خودروساز يك كشور نفوذ داشته در مجلس و دولت تعرفه ها رو بالا نگه داره براي راحتي خيال خودش؟با كدوم منطق عقل دين غير دين بيان بگن چون خودرساز 50 ساله ما ماشين هاي بي كيفيت توليد مي كنه پس تعرفه بايد بالا باشه يعني مردم بايد خودرهاي داخلي به ادعاي خودشون بدور از كيفيت سوار بشن كه چي بشه تو اين 20 ساله هيچ اتفاقي نياقتد بعد الان بيفته اينه عدالته؟انصافه مردم خودري با استاندارد روز اروپا مي خوان وقتتي نمي توني توليد كنه رقابت كني بايد تعره حذف بشه
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    با کاهش تعرفه موافقم.اما فکرش را بکنید قیمت خودرو در ایران مانند اروپا یا آمریکا شود،آنوقت دامنه های البرز و زاگرس و کویر لوت هم برای پارک خودروی ما ایرانیان ماشین دوست کفایت نخواهد کرد.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    1 0
    آخه 110 درصد تعرفه خنده داره!! خودروسازی که نمی تونه محصولش را با وجود 110 تعرفه بفروشه همان بهتره که ورشکسته بشه! چرا که این خودروساز معنی مشتری مداری را نمی فهمد. ارتقا کیفیت به واسطه گزارش و آیین نامه نیست بلکه به واسطه مشتری مداری و بازار رقابتی است.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    دوست عزيز در كشورهاي ديگر چند برابر تهران خودرو دارند واردات بايد ازاد بشه براي خودروها يه عمر مفيد مثلا10 سال گذاشته بشه و فرسوده ها از رده خارج بشوند با تسهيلات ارزان حمل و نقل عمومي گسترده بشه همه چي باهم هم مصرف بنزين مي ايد پايين هم الودگي هوا و هم مرگ مير زود رس چه تصادفات چه الودگي هوا بشدت كم ميشه
  • دلسوخته IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    آخه بدبختی که یکی دو تا نیست... تازه اون ماشینهای با تعرفه بالا هم تو ایران با این بنزینهای ایران بعد از 2 ماه لگن میشن، حالااین پرایدهای قراضه رو که دیگه نگو. یکی نیست بگه فقط که قیمت نباید واقعی بشه، بنزین به قیمت فوب خلیج فارس باید کیفیت اون بنزین رو هم داشته باشه. ماشین حداقل 2 برابر قیمت جهانیهم نصف کیفیت رو هم نداره. مصرف کننده مظلوم در ایران از همه نظر تحت فشار و ظلمه، ولی کیه که بشنوه؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    محصولاتي كه با 110% درصد بايد باشه تا فروش برهو كلي ادم براش لابي و حمايت يك طرفه مي كنند ديگه شما فاتحه خودرسازي رو بخون ديگه چقدر وضعيت خرابه براي 20درصد تعرفه ....چي كار كردند اينها
  • حرف دل US ۱۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    خودروهای ایرانی غیر از استاندارد نبودن باعث مرگ زیادی از عزیزان ما شده بخاطر بدنه غیر استاندارد ان..هر روز چندین نفر دارن کشته میشن..خون همه انها تو گردن مجلس که قانون لغو تعرفه را تصویب نمیکنه.
  • امیرحسین IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    امسال خودرو سازیها از نظر درآمد بالاتر از همه بودند ، چرا ؟ چون قیمت را 2 برابر می دهند ، بخدا این کار درست نیست !
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    1 0
    پورشه سالی 260 هزار محصول میفرشه، اونا موندن که چطوری سایپا سالی 500 هزار تا پراید میفروشه
  • حسینی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    چرا بنزین آزاد است و ما باید به قیمت 2 برابر خودرو بی کیفیت بگیریم
  • جو IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    با سلام چرا وقتی قیمت بنزین اون هم از نوع ناخالص به قیمت فوب خلیج فارس میباشدولی قیمت ماشین ایرانی اون هم از نوع قراضه فوب ....... یه بام و دو هوا جای بسی تاسف
  • بدون نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    ببين وضع كيفيت خودرو هاي داخلي چقدر خراب كه به خاطر 20% كاهش تعرفه وزارت صنايع و معادن اون همه الم شنگه بپا كرد بعد هم به مردم وعده الكي قانون ارتقاي كيفي رو دادن كه تا حالا هم هيچ گذارشي به مجلس از طرف خودرو سازان داده نشده. مردم ديگه از اين همه وعده خسته شدن
  • بدون نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    1 0
    اگه با اين تعرفه بالا پيشرفتي در صنعت خودرو سازي ديده ميشد مردم دلخوش بودن ولي متاسفانه خودرو سازان اول به فكر جيبشان هستند بعد پيشرفت نمونه سمند اس اي كه قرار بود با داشبورد جديد وموتور كم مصرف وبا قيمت پايين به بازار بياد به علت عدم سود اوري دوباره همون اش و كاسه شد تازه دستگاه سخن گو هم حذف شد وفقط با تغيير چراغ عقب و تغيير شكل سلكتور كولر شد اس اي عجب پيشرفتي شد برو حالشو ببر
  • بدون نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    1 0
    تعرفه واردات خودرو نيز بايستي هماهنگ با قيمت بنزين باشد يك بام و دو هوا كه نميشود|
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    1 0
    تو سايت ايران خودرو بري اينقدربه پژو پارس و 405 بها داده و از اونا بعنوان خودروي لوكس نام ميبره مثل اينكه سفينه فضايي درست كرده حالا خوبه جز يه ماشين از رده خارج با تكنولوژي 30 سال پيش اروپا نيستن پس هيوندا با توليد سوناتا 2011 بايد چي بگه تورو خدااين بساط رو جمع كننين
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    2 0
    با اين وضع و اوضاع فاجعه خودرو سازي داخلي مدير انجمن قطعه سازان مي گه تعرفه خودرو بايد بالا بره و خودرو وسيله ضروري نيست مردم مجبور نيستن بخرن حالا بايد از اين اقا پرسيد اگه لالايي بلدي چرا خودت خوابت نمي گيره خودت چي سواري بنز يا كمري چي؟مدير تويوتا به خاطر ماشينش مياد از مردم معذرت ميخواد اونوقت شما با اين همه قطعه بي كيفيت بنجل ادعا هم ميكني؟
  • محمد IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
    2 0
    كي بايد به گوش مسئولين برسونه كه با گذاشتن انواع موتور روي ماشيناي ايراني وباپايين اوردن 1 ليتر مصرف بنزين مشكل مردم حل نميشه ديگه برندهاي داخلي به اصطلاح ملي مثل تيبا با اون طراحي مسخرش در مقابل ماشيناي زيبا و با كيفيت خارجي حرفي برا گفتن نداره اگه خودروسازان مدتها پيش بجاي فكر سودجويي و توليد مثل پيكان و پرايد به فكر پيشرفت و فن اوري بودند ديگه فاجعه اي مثل تيبا طراحي نميشد وقعا باعث ابرو ريزي صنعت خودرو سازي داخلي
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    2 0
    آيا انصاف است كه با وجود درآمدهاي پايين مردم ايران كه عمدتاً زير خط فقر هستند و پولي كه از دسترنج زندگي شان بابت خريدخودرو واستهلاك بالاي خودروهاي بي كيفيت داخلي مي پردازند كافي نيست با اين وجود مروري هم به آمار كشتگان تصادفات رانندگي هرسال بايد انداخت كه درصورت استاندارد بودن خودروها تا جه حد جلوگيري مي شد
  • بدون نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
    2 0
    خجالت آوره! وجدان هم خوب! چیزیه با با مگه مملکت متعلق به این مردم نیست؟ تو رو خدا ببینید کدوم یکی از وضعیت خودروهای داخلی وتعرفه بالای خودرو خارجی راضیه اینا همش ربا خواریه امثال نماینده مردم ارومیه که با طرح کاهش تعرفه مخالفت میکنند باید در پیشگاه خداوند جوابگوی ملت و خانواده های بیگناهی که عزیزانشان را به علت بی کیفیتی خودرو داخلی در تصادفات از دست داده اند باشند
  • محمد IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    1 0
    من می گم که باید تعرفه واردات بالاتر هم بره چون ایرانخودرو و سایپا می خواهند هر کدام یک عدد ایربگ رو ماشینها برای آقای راننده بزارن و اگه بخواهند برای بغل دستی هم ایر بگ بزارن و شاید خدارو چی دیدی ایربگ پرده ای و مسافر عقب که دیگه خیلی گرون میشه و قیمت ماشین میرسه به قیمت سوناتا پس باید قیمت سوناتا گرون تر بشه تا فرق ماشین خارجی با داخلی معلوم شه