دکتر باهر در ابتدا تاریخچه ای از فعالیت شرکت های هرمی گفته و سپس درباره محبوبیت آنها نوشته است :
دلیل محبوبیت اول این شرکت ها به ویژه در میان جوانان اول کسب پول با سرعت بالا، بعد سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت و وسوسه توسط دیگران از عواملی است که موجب تحریک افراد برای عضویت در شرکتهای هرمی میشود. فعالیت های بازاریابی بسیار پردرآمد و کم هزینه است؛ لذا جوانان برای رسیدن به آرزوهای خود، بدنبال راه هایی هستند که در کمترین زمان بیشترین بهره را ببرند.
وی درباره اینکه چه کسانی بیشتر جذب این شرکت ها می شوند، گفته است :
آمارها نشانگر این موضوع است که 79 درصد از افرادی که فریب شبکههای هرمی را خوردهاند از تحصیلات دانشگاهی بهره مند بودهاند و این نشان از رسوخ آنها در قشر تحصیلکرده اجتماع دارد.
1. جوانان و بهویژه دانشجویان به دلیل علم مختصری که دارند زودتر تحت تأثیر جریانات وسوسه انگیز قرار میگیرند. حس برتری جویی مالی و اقتصادی، عدم خودآگاهی کافی و داشتن تفکر پول محور از عواملی است که تمایل افراد را برای عضویت در شرکتهای هرمی افزایش میدهد.
2. همچنین با گسترش فعالیت شرکت های هرمی در سال های اخیر، زنان خانه دار به عنوان یک گروه هدف مورد توجه هرمی ها قرار گرفته است.
3. جوانان شهرستانی هم که برای کسب و کار به کلان شهرها مراجعه میکنند، طعمه اصلی این شرکتها هستند از این رو در این شرکتها عوارض جبران ناپذیری مانند افسردگی، انزوا، خودکشی و حتی در بسیاری از موارد جدایی از همسر و فرزند و مهاجرت را در بر دارد.
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به آثار مخرب فعالیت شرکت های هرمی در جامعه پرداخته است.
وی عوامل زیر را از جمله این آثار سوء برشمرده است:
1. ضربه زدن به اقتصاد کشور 2. ایجاد اشتغال کاذب و بیکاری پنهان در جامعه 3. از هم پاشیده شدن خانواده ها 4. تجاوز به عنف و آدم ربایی تهدیدی برای اعضای زن 5. تهدید ارزش های اجتماعی با روابط افسارگسیخته پسران و دختران در این شرکتها
دکتر باهر ساخت سریال هایی با مضمون فعالیت ها و آثار سوء شرکت های هرمی را یکی از راه های جلوگیری از گرایش مردم به این فعالیت دانسته است.
متن کامل مطلب وی را اینجا بخوانید.
نظر شما