در خصوص موتور خودروها همواره سه شاخصه مهم مد نظر قرار می گیرد؛ یکی از این شاخصه ها میزان تولید آلاینده هاست، دیگری قدرت و حجم موتور بوده و نهایتاً میزان مصرف سوخت آن است، که به طور طبیعی در هر کشوری با افزایش قیمت سوخت، سومین شاخصه بیش از سایرین مورد توجه واقع می شود. میزان مصرف و بهینه سازی سوخت با توجه به نوع خودرو و کلاس آن در شرایط کنونی از اهمیت به سزایی برخوردار است و ساخت موتورهای با مصرف پایین تر و منطبق با استانداردهای جهانی، هدف خودروسازی ها را رقم می زند.
در حال حاضر اما، کیفیت ساخت قطعات خودرو پایین بوده، سوخت و سایر مواد مورد نیاز خودرو نیز ازکیفیت لازم برخوردار نیستند. در خصوص قطعات، آنچه شاهدیم این است که دانش فنی لازم برای ساخت قطعات مناسب وجود ندارد و قطعات خودروها با استانداردهای جهانی انطباق ندارند.
امروز لزوم انتقال دانش فنی موتورهای کم مصرف به کشور بیش از پیش احساس می شود؛ در کشور ما شرایط تحقق دستیابی خودروسازان به معیار مطلوب سوخت خودروها در کوتاه مدت وجود ندارد و عمدتاً موتورهای استفاده شده از میزان سوخت بالایی برخورداند و با این تفاسیر خودروسازان و تولید کنندگان خودرو بایستی با انتقال دانش فنی موتورهای کم مصرف که میزان آنها در دنیا کم نیست به استانداردهای جهانی نزدیک شوند.
گفتنی است در تمام دنیا برای تعیین معیار مصرف سوخت هر خودرو باید کارآیی هر موتور بر اساس میزان مصرف سوخت آن مورد ارزیابی و دقت قرار بگیرد. اگر در حال حاضر تولیدات خودرو در کشور ما دارای مصرف سوخت بالایی است دلیل آن معیار اندازه گیری قدرت برای آنهاست.
مسئله دیگر این است که در کشور ما تا کنون الزامی برای تولید خودروهای کم مصرف در نظر گرفته نشده است به همین دلیل خودروسازان تاکنون تمایلی برای تولید این خودروها نداشتهاند. علاوه بر نبود الزام برای تولید خودروهای کممصرف، تعرفه بالای قطعات CKD نیز موجب شده تا خودروسازان گرایشی برای تولید یا مونتاژ خودروهای کم مصرف از خود نشان ندهند.
لحاظ کردن تمامی این موارد در قوانینی که برای ارتقا کیفی خودرو از سوی مراجعی مانند مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد اهمیت دارد ولی ایجاد توجیه اقتصادی برای مدیران صنایع خودرو سازی جهت اجرای این مصوبات از یکسو و فراهم ساختن زمینه مناسب جهت انتقال فناوری و دانش فنی از سوی دیگر می تواند صنایع خودروسازی ایران را از وضعیت اسفبار کنونی نجات دهد هرچند مدیران صنایع خودروسازی عنوان می کنند که خوروسازان بزرگ جهان حاضر به ارایه دانش فنی به ما نیستند ولی آیا صنایع خودروسازی کشور نیازی به تلاش برای جذب این دانش فنی در خود احساس کرده اند؟
رئیس هیات مدیره انجمن موتور ایران
نظر شما