۰ نفر
۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
«شرق فرات»، درد زایمان خاورمیانه

درگیری های نظامی و تنش سیاسی میان بازیگران در روستای هجین در شرق فرات بالا گرفته است درگیری هایی که آینده خاورمیانه را رقم خواهد زد.

زهره نوروزپور: روز یکشنبه در پی بالا گرفتن جنگ در شرق فرات و رویاویی ترکیه و آمریکا در این منطقه واشنگتن در اقدامی بی سابقه گروههای مخالف سیاسی و نظامی دولت سوریه را تهدید کرد.(اینجا) واشنگتن چهره‌های سیاسی و نظامی مخالفان سوری را در صورت مشارکت در هرگونه عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) به مقابله مستقیم تهدید کرد. این در حالی بود که پ ک ک نیز ساعاتی پس از آن آنکارا تهدید به یک حمله تمام عیار کرد. (اینجا)

در همین حال روز گذشته، معارضان سوری در واکنش به تهدید های آمریکا اعلام کردند که برای شرکت در عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات آماده هستند.

ایمن العاسمی سخنگوی معارضان مسلح سوری اعلام کرد: با وجود تهدیدات آمریکا، معارضان آماده هستند که در عملیات نظامی جدید ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد در شرق فرات سوریه، شرکت کنند.

به گزارش روزنامه 'القدس العربی'، العاسمی با اشاره به اینکه گروه معارضان پیام های هشدارآمیزی از واشنگتن برای عدم مشارکت در عملیات شرق فرات سوریه دریافت کرده اند، افزود: وزارت خارجه آمریکا طی تماس های تلفنی از معارضان خواستند که در هیچ یک از عملیات های نظامی ترکیه در شرق فرات شرکت نکنند.(اینجا)
وی تاکید کرد: ما قصد داریم با وجود هشدارهای آمریکا در این عملیات علیه عناصر «حزب اتحاد دمکراتیک سوریه» (پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در شرق فرات سوریه شرکت کنیم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه چندی پیش گفته بود: طی روزهای آتی عملیات شرق فرات را که تحت سلطه کردهای شمال شرق سوریه قرار گرفته، کلید می زنیم.
وی گفت هدف ما از این عملیات فقط تروریست ها است نه سربازان آمریکایی.

العاسمی روز شنبه نیز در بیانیه ای از همه گروه های معارض مسلح خواست که در نبرد شرق فرات شرکت کنند.

وی همچنین از جامعه بین الملل خواست که به منظور حمایت از مردم سوریه، دست از حمایت پ.ی.د و نیروهای «یگان های مدافع خلق سوریه» (ی.پ.گ) بردارد.

این در حالی است که ائتلاف موسوم به 'بین المللی' به سرکردگی آمریکا در حمله ای هوایی 17 شهروند سوری ساکن استان دیرالزور را کشتند.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) یکشنبه شب اعلام کرد که جنگنده های ائتلاف غیرقانونی به سرکردگی آمریکا، منازل ساکنان روستای البوخاطر در جنوب شرق شهرک هجین را بار دیگر بمباران کردند.
در این حمله هوایی 17 شهروند سوری که بیشتر آنها کودکان و زنان بودند کشته شدند و شماری از خانه های این روستا ویران شد. (اینجا)

در همین حال منابع خبری گزارش دادند که آمریکا قصد دارد برای کاهش تنش در مرز ترکیه و سوریه نیروهای موسوم به پیشمرگه های «روژاوا» را جایگزین نیروهای کُرد «یگان های مدافع خلق» کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، یک منبع کُرد سوریه گفت: واشنگتن در حال بررسی طرح جدیدی برای کاهش تنش در مرزهای سوریه و ترکیه است. بر اساس این طرح نیروهای موسوم به پیشمرگه های «روژاوا» جایگزین نیروهای کُرد «یگان های مدافع خلق» می شوند.

این منبع که خواسته نامش ذکر نشود افزوده است: آمریکا یک راه حل میانه را بین ترکیه که حضور نیروهای یگان های مدافع خلق را نمی پذیرد و آن ها را گروهی تروریستی وابسته به حزب کارگران کردستان می داند و آماده حمله علیه آن ها در شرق فرات است و نیروهایی که ستوان فقرات نیروهای سوریه دمکراتیک بزرگترین همپیمان این کشور در خاک سوریه به شمار می آید، انتخاب کرده است.
بر اساس این گزارش، آمریکا از نیروهای پیشمرگه روژاوا برای همکاری با این کشور و کنترل مناطق مرزی میان سوریه و ترکیه استفاده خواهد کرد.
این گزارش می افزاید که نیروهای روژاوا تا کنون به دلیل مخالفت «حزب کارگران» نتوانستند به مناطقی در خاک سوریه که تحت کنترل کُردها هستند بازگردند.
این منبع همچنین تاکید کرد که آمریکا برای کاهش تنش و همچنین جلوگیری از حمله نظامی ترکیه به مناطق تحت کنترل همپیمانان خود در مرزهای شمالی سوریه هزاران تن از نیروهای پیشمرگه سوری را روانه این مناطق خواهد کرد.

بنابر اعلام این منبع، احتمالا طی ساعات یا روزهای آینده گروه اول نیروهای پیشمرگه روژاوا شامل 400 تن در مناطق مرزی سوریه واقع در شرق فرات استقرار می یابند.
این منبع شمار کامل نیروهای پیشمرگه سوری را با تجهیزات و ادوات نظامی به هشت هزار نفر برآورد کرده است.
نیروهای پیشمرگه روژاوا کُردهای سوری هستند که در سال 2012 در اقلیم کردستان عراق زیر نظر نیروهای پیشمرگه و نیروهای ائتلاف بین المللی آموزش دیدند و در خاک عراق در عملیات علیه داعش شرکت داشتند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه گزارش‌های منتشر شده از استقرار نیروهای پیشمرگ‌ تحت امر بارزانی در شمال سوریه را تکذیب کردند.

نوری محمود، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه(ی.پ.گ) در بیانیه‌ای اعلام کرد، رسانه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان اخبار جعلی و دروغینی از ورود تعدادی از نیروهای پیشمرگ حزب دموکرات کردستان به شمال سوریه را همزمان با تهدیدات اخیر ترکیه منتشر کرده‌اند، این اقدام سوالات زیادی را در این مورد ایجاد می‌کند زیرا انتشار چنین دروغ‌هایی تنها در راستای حمایت از تهدیدات ترکیه به اشغال شمال سوریه به کار می‌روند.

طبق گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، نوری محمود در ادامه این بیانیه اظهار کرد: با بسته شدن گذرگاه سیمالکا کاروان کمک‌های نظامی ائتلاف ضد داعش که به سمت شمال سوریه در حرکت بود، مجبور به تغییر مسیر خود شد، پس از رایزنی‌های فرماندهان ما، فرماندهی منطقه و فرماندهی ائتلاف گذرگاه الولید به عنوان مسیر موقت جهت امدادرسانی به نیروهای ائتلاف تعیین شده و قرار شد گروهی از پیشمرگ‌های حزب دموکرات کردستان به صورت روتین کاروان را تا این گذرگاه و بدون عبور از مرزها همراهی کنند و در ادامه نیز نیروهای ما کاروان را تا مقصد همراهی کنند.

سخنگوی ی.پ.گ در ادامه گفت: ما در یگان‌های مدافع خلق کرد به آنهایی که تبلیغات مغرضانه می‌کنند، توصیه می‌کنیم برای فریب دادن افکار عمومی کردها تلاش نکرده و بر اساس توهمات اقدام نکنند زیرا در این صورت خود را مورد تمسخر جهان قرار می‌دهند.

وی در پایان نیز تاکید کرد: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که صفوف یگان‌های مدافع خلق کرد از همه دختران و پسران جوان کرد از شمال سوریه و نیز کسانی که در صفوف پیشمرگ‌های اقلیم کردستان خدمت می‌کنند، استقبال می‌کند، ما از آنها دعوت می‌کنیم به جمع صدها تن از دوستان خود ملحق شوند که پیش از این برای عمل به وظیفه مقدس خود در دفاع از کردستان سوریه در برابر حملات دولت اشغالگر ترکیه به یگان‌های مدافع خلق پیوستند.

با این حساب این سوال مطرح می شود که نیروهای پیشمرگه روژاوا چه کسانی هستند و چرا آمریکا احتمالا قصد دارد این نیروها را جایگزین کُردهای یگان های مدافع خلق کند؟ و موضع ترکیه در قبال آن ها چیست؟ باید گفت که نیروهای پیشمرگه کُرد سوریه، شماری از نیروهای کُرد هستند که در سال 2012 در اقلیم کردستان عراق زیر نظر نیروهای پیشمرگه و نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا آموزش دیدند. (اینجا)

با اینحال دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که همزمان با تهدیدات ترکیه برای آغاز عملیات در شرق فرات، ائتلاف آمریکا تجهیزات نظامی را وارد پایگاه‌های خود در شمال سوریه کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که ائتلاف آمریکا ۱۵۰ کامیون حامل سوخت برای جنگنده‌های ائتلاف و تجهیزات نظامی و لجستیکی را وارد پایگاه‌های خود در شرق فرات کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اخیرا اعلام کرد که نیروهای ائتلاف آمریکا پایگاه‌های جدیدی را در بخش شمالی شرق فرات ایجاد کرده است.

فشار آمریکا و اروپا بر ترکیه

درهمین حال یک منبع کرد تاکید کرد، فشارهای آمریکا و اروپا مانع از چموشی ترکیه برای آغاز عملیاتی نظامی در شمال شرق سوریه شد.

به گزارش ایسنا، یک رهبر کرد در گفت‌وگویی تلفنی با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة اظهار کرد: مساله شمال شرق سوریه و تهدیدات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیگر مساله‌ای منطقه‌ای نیست که توافق‌های روسیه و ترکیه بتوانند تکلیف آن را مشخص کنند.

این منبع افزود: واشنگتن و بروکسل بر پایان یافتن تهدیدات اردوغان تاکید دارند. با ادغام وسیعی که میان نیروهای آمریکایی، فرانسوی و ایتالیایی با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) رخ داده و نیز افزایش استقرار آمریکایی‌ها در تل‌ابیض و مناطق مرزی که آنکارا غیرمستقیم تهدید به حمله به آنها کرده، عملی کردن تهدیدات اردوغان برای ارتش ترکیه دشوار است.

منبع یاد شده این گونه ادامه داد: آمریکا در روزهای اخیر با ارسال پیام‌های آشکاری اعلام کرد، به استراتژی خود در منطقه شرق فرات مبنی بر حمایت از هم‌پیمانانش ادامه می‌دهد، هرگونه عملیات ترکیه در شرق فرات با هماهنگی روسیه و دولت سوریه انجام شده و هدف از آن کاهش نقش کردها، نابودی طرح آمریکا و فرصت دادن به داعش برای ساماندهی به صفوف خود پس از شکست‌های پیاپی‌اش توسط نیروهای قسد بود.

سیهانوک دیبو، عضو شورای ریاستی مجلس سوریه دموکراتیک (مسد) گفت: تهدید ترکیه جدی بوده و در راستای تهدیدات مستمر این کشور از ابتدای بحران است.

دیبو در ادامه احتمال اینکه این تهدید به اشغال این مناطق منجر شود را ضعیف دانست و گفت: عامل داخلی آمادگی پیشرفته مردم ما و نیروهای قسد در کنار عامل واقعی خارجی به ویژه ائتلاف ضد داعش است که مانع از این می‌شود که ترکیه پیش برود، اینکه ترکیه مناطقی در شمال شرق سوریه را اشغال کند، به نفع روسیه و دمشق نیست و در صورتی که ترکیه بتواند تهدیدات خود را عملی کند، این به معنای تقسیم واقعی سوریه است.

این عضو شورای ریاستی مجلس سوریه دموکراتیک بر اهمیت اتخاذ موضعگیری‌های بین‌المللی و آشکاری که بهانه‌های ترکیه را کنار زده و بیش از هر چیز به توهمات این کشور پایان دهد، تاکید کرد و گفت: مراکز کنترل مرزهای شمالی در شرق فرات و منبج اقدام خوبی است اما حرکت مهم‌تر اعمال منطقه پرواز ممنوع و محاصره زمینی کل این منطقه است.

این در حالی است که جبهه ملی آزادسازی، ارتش و گروه‌هایی در ارتش آزاد حمایت خود را از عملیات ترکیه اعلام کرده‌اند.

فاتح حسون، فرمانده کل جنبش "آزادسازی وطن" در تماسی با الحیاة گفت: عملیات شرق فرات برای ما به عنوان ارتش آزاد یک ضرورت بوده و در قالب اهداف "انقلاب" سوریه و تلاش برای براندازی نظام است.

حسون افزود: پیام آمریکا در چارچوب تهدید نیست، آمریکا ارتش آزاد را به مشارکت نکردن در هرگونه عملیاتی در شرق فرات، غلبه زبان گفت‌وگو بر زبان درگیری تشویق می‌کند، در ادامه می‌توان این پیام را توضیحی برای رویکرد آمریکا در مخالفت با این عملیات دانست.

فرمانده کل جنبش آزادسازی وطن ابراز امیدواری کرد: واشنگتن سیاست خود را در قبال نیروهای "تروریستی" قسد تغییر داده و دوباره از ارتش آزاد حمایت کند، زیرا منافع مشترکی با ما در مسایل استراتژیک بسیاری از جمله بیرون کردن ایران و نیروهایش از سوریه، تحقق انتقال سیاسی، برقراری ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تمامی اشکال "تروریسم" دارد.


 آخرین تلاش های اردوگاه توطئه گران

در همین زمینه روزنامه 'الوطن' چاپ عمان نوشت: تلاش های ترکیه در شمال و اسرائیل در جنوب آخرین گام های تخریبی در خاک سوریه است.

روزنامه الوطن چاپ مسقط روز دوشنبه در نوشتاری به قلم 'خمیس التوبی' نوشت: چنین برمی آید که اردوگاه توطئه گران در سوریه وضع نامناسب خود را درک کرده است و شاید قانع شده باشد که باید آخرین میخ های خیمه خود را از خاک سوریه برکند.
اما همزمان تحرکات رژیم صهیونیستی با کمک هم پیمان های راهبردی و مزدوران منطقه ای برای جداکردن جولان از خاک سوریه و الحاق آن به سرزمین های اشغالی و ازسوی دیگر عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات به بهانه مبارزه با شبه نظامیان تجزیه طلب کرد که از اعلام مزدوری خود برای آمریکا ابایی ندارند، آخرین گام های اردوگاه دشمن در سوریه است.

توطئه گران علیه سوریه می دانند که عرصه دخالت در امور داخلی سوریه و اشغال خاک این کشور هر روز بر آن ها تنگ تر می شود و هر پیروزی ارتش سوریه با پشتیبانی هم پیمان ها، گامی به سوی شکست توطئه هاست.

باقی مانده های تروریست ها به نسبت مساحتی که ارتش سوریه در اختیار دارد چیزی به شمار نمی روند و میدان امیدی که اهداف استعماری و تخریبی در آن بنا شده بود هر روز بر خالقان توطئه های تروریستی تنگ تر می شود.

از این رو، جماعت توطئه گر آخرین تلاش های خود را به کار بسته است تا به ناگهان خود را خارج از میدان نیابد و اژدهای تروریست دست ساخته خود به جانش نیافتد و آن ها را با حسرت و خواری همیشگی روبرو نکند.

تلاش های رژیم اشغالگر قدس برای جداکردن جولان سوریه بخشی اصیل از توطئه تروریستی علیه سوریه بود به طوری که هدف بزرگتر، تخریب سوریه و تبدیل آن به رژیم های کوچکتر و درگیر و متخاصم باهم بود.

تسلط رژیم صهیونیستی بر جولان که ثروت های آبی، نفتی و زراعی و موقعیت راهبردی نصیب این رژیم می کند گامی برای تفکیک محور مقاومت و ارتباط جغرافیایی آن و انزوای مقاومت اسلامی لبنان نیز به شمار می رود.
ولی با همه این تفاصیل، تلاش برای الحاق جولان به سرزمین های اشغالی فلسطین و تکیه بر آمریکا برای این کار، بیش از آنکه نشانه موقعیت و اهمیت راهبردی آن باشد نشانه نگرانی رژیم صهیونیستی است.

سوریه درحال بازیابی سلامت خود و کامل کردن پیروزی بر توطئه های تروریستی است و هر لحظه ممکن است جبهه جولان را باز کند به ویژه اینکه گزارش های اسرائیلی نشان می دهد که مقاومت سوریه و لبنان درحال تجدید قوا است و خود را برای سناریویی در جنوب سوریه آماده می کنند مانند آنچه در جنوب لبنان اتفاق افتاد.

دشمن اسرائیلی معنای ازدست دادن جولان اشغالی و تحول راهبردی برای محور مقاومت و تبدیل شدن آن به خنجری در پهلوی خود می داند به ویژه اینکه جنوب سوریه و لبنان به نقطه آغاز مقاومتی جدید تبدیل خواهد شد درحالی که قدرت نظامی از جمله قدرت هوایی این رژیم فلج شده است.

اما آنچه درباره شمال سوریه و شرق فرات گفته می شود با تلاش های اسرائیل در جنوب این کشور بی ارتباط نیست زیرا هدف این طرح های استعماری مشترک و یکسان است.

هدف ، تثبیت قواعد استعمار و حضور اجنبی و اشغال مساحت بیشتری از خاک سوریه به منظور عملی کردن توطئه تجزیه این کشور است.

آنچه درباره اختلاف آمریکا و ترکیه در شمال سوریه و شرق فرات شنیده می شود اختلافی غیرواقعی است زیرا این دو به یکدیگر احتیاج دارند.

ترکیه نمی خواهد آمریکا از خاک سوریه خارج شود تا تنها نماند و بهانه حضورش درخاک این کشور پایان یابد بلکه انتظار دارد آمریکا نقش فرانسه را ایفا کند که منطقه اسکندرون را از خاک سوریه جدا و تقدیم ترکیه کرد.

این کشور امیدوار است که بتواند با کمک آمریکا عفرین، منبج، ادلب و شاید رقه و بخش هایی از حلب را به خاک خود ملحق کند.

آمریکا نیز حضور غیرقانونی ترکیه در سوریه را تقویت کننده و توجیه حضور غیرقانونی خود در سوریه می داند.

عملیات نظامی اعلام شده ازسوی ترکیه در شرق فرات که به بهانه تعقیب شبه نظامیان کرد قرار است انجام شود مرهون حجم اتفاق نظر بر اهداف استعماری و تخریبی در سوریه و سطح رقابت میان اجزای محور توطئه برای غارت ثروت ها و بخش هایی از خاک سوریه و استعمار آن است.

داعش، جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی و شبه نظامیان کرد غیر از مرکب هایی که برای عبور و اجرایی شدن توطئه تروریستی خلق می شوند چیز دیگری نیستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین با توجه به تحلیلی که از نظر گذراندید اولین سوالی که مطرح می شود هجوم بازیگران به شرق فرات است و اینکه در منطقه چه خبر است نقش بازیگران چیست و چه می خواهند؟ در اینباره صابر گل عنبری کارشناس مسائل خاورمیانه و پژوهشگر غرب آسیا با تاکید بر اینکه نزاع بازیگران بزرگ را به زودی شاهد هستیم به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:

«آمریکا قبلا تداوم حضور نیروهای خود در سوریه را منوط به پایان حضور داعش در این کشور کرده بود، اما در چند ماه اخیر بقای نیروهای خود را به عامل دیگری هم یعنی "خروج نیروهای ایرانی" گره زد.
به نظر، پایان حضور داعش در شرق فرات از نظر راهبرد آمریکا به معنای خاتمه موجودیت این گروه در این کشور است و بعید است پنتاگون بخواهد جنگ با این تشکیلات را در محدوده تحت کنترل دولت سوریه ادامه دهد.
به همین خاطر احتمالا راهبرد خود را بر عامل دوم یعنی حضور ایران و جلوگیری از شکل‌گیری کریدور ایران، عراق، سوریه و لبنان متمرکز کند و در اینجا اسرائیل هم همسو با آمریکا، سیاست تقابلی را در جنوب سوریه تشدید خواهد کرد.

در این میان، واشنگتن در تثبیت منطقه‌ شبه مستقل کُردی در شرق فرات و تمرکز بیشتر بر ایران در سوریه با مشکل ترکیه مواجه است که به نظر می‌رسد راهکار آن را در راه‌حلی میانه و موقت دیده است و آن هم نوعی چراغ سبز به آنکارا برای عملیاتی محدود در شرق فرات و سیطره بر نواری مرزی به طول ۵۵۰ کیلومتر و عمق حدود ۴۰ کیلومتر است. بیشتر از این بعید است ترکیه به علت مخالفت جدی آمریکا پیشروی کند.. مخالفت اخیر پنتاگون با عملیات ترکیه هم موضعی اعلامی است تا اعمالی.»(اینجا)

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =