محمد سیاح: در حال حاضر حدود 14 میلیون وسیله نقلیه موتوری اعم از خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد میکند و 3 هزار نقطه حادثهخیز نیز در ایران وجود دارد. بحرانی بودن 3 هزار و 700 کیلومتر از راههای کشور و کاهش مهارت رانندگان به دلیل فقدان آموزش کارآمد، فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و افزایش سالانه 20 درصدی سفرها، موجب شده در سال گذشته حدود 620 هزار تصادف درون شهری و برون شهری رخ دهد و 26 هزار کشته و حدود 400 هزار مجروح بر جای بماند.
موثقترین آمار تصادفات رانندگی در کشور از کشته شدن 140 هزار و 933 شهروند طی 7 سال گذشته (از ابتدای 77 تا انتهای 83) حکایت دارد و این در حالی است که وقوع این حوادث بیش از 12 میلیون مصدوم و 500 هزار معلول مادام العمر بر جای گذاشته است.
هرساله در سراسر دنیا بیش از 50 میلیون نفر در اثر حوادث ترافیک مجروح و 2/1 میلیون نفر کشته میشوند و با وجود اینکه ایران کمتر از یک صدم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده، بیش از یک چهلم از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده است. در ایران در گروههای سنی یک ماهه تا 50 ساله مهمترین علت مرگ، حوادث غیرعمدی است و در رأس همه حوادث، سوانح ترافیکی قرار دارد.
در حالی که میزان بروز مرگ ناشی از حوادث مربوط به حمل و نقل در جهان 8/20 درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص میدهد، در ایران این میزان 38 درصد است. وزارت بهداشت در سال گذشته به صورت رسمی اعلام کرد در ایران از هر 100 هزار نفر در طول سال، 275 نفر دچار سوانح رانندگی میشوند. به طوری که 237 نفر از آنها بستری و 38 نفر میمیرند.
بررسی آمار نشان میدهد تلفات این گونه حوادث بیش از هر گروهی مربوط به طبقه جوان جامعه است. به طوری که بیش از 50 درصد موارد مرگ ناشی از حوادث را افراد 44 - 15 سال تشکیل میدهند.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اگرچه قربانیان محدود به طبقه اقتصادی خاصی نمیباشند، ولیکن تعداد قربانیان فقیر به مراتب بیشتر است. همچنین زنده ماندن و بهبود کامل افراد فقیر پس از وقوع آسیب نیز کمتر محتمل است.
باید اذعان داشت به عنوان یک عقیده غلط، اغلب افراد اعتقاد دارند حوادث به صورت شانسی اتفاق میافتد و در نتیجه یک اتفاق غیر قابل پیشگیری رخ میدهد. ولی در حقیقت خیلی از حوادث، اتفاقی و نتیجه غیر قابل کنترل سرنوشت نبوده، بلکه اغلب حوادث از جمله سوانح رانندگی قابل پیشبینی و پیشگیری هستند.
عواقب اجتماعی و اقتصادی سوانح رانندگی |
|
عواقب اجتماعی تصادفات |
عواقب اقتصادی تصادفات |
از دست دادن سلامتی یا زندگی |
4 هزار میلیارد تومان هزینه حوادث |
هزینههای مراقبتهای درمانی، توانبخشی |
پرداخت 310 میلیارد تومان خسارات ناشی از حوادث رانندگی توسط شرکتهای بیمه |
از دست دادن درآمد و قدرت تولید |
صرف 22 میلیارد و 500 میلیون تومان در سال برای نگهداری زندانیان |
عواقب روحی - روانی |
55 میلیارد تومان خسارات مالی |
تغییر الگوی زندگی و کار |
255 میلیارد تومان بابت خسارات جانی |
علل فوت رانندگان در تصادفات براساس اعلام پزشکی قانونی |
|
|||
علت |
درصد |
خودرو |
درصد |
|
برخورد دو وسیله نقلیه |
۹ / ۴۸ درصد |
سواری |
۶ / ۳۵ درصد |
|
موتورسیکلت |
۹ / ۲۶ درصد |
|
||
وانت بار |
۸ / ۶ درصد |
|
||
اثر برخورد وسیله نقلیه به عابر |
۴ / ۲۱ درصد |
کامیون، کامیونت و تریلی |
۶ / ۴ درصد |
|
اتوبوس و مینیبوس |
۷ / ۱ درصد |
|||
بر اثر واژگونی وسیله نقلیه |
۴ / ۲۱ درصد |
|
اظهار نظر مسئولان در خصوص سوانح رانندگی ایران |
|
|
نام |
سمت |
اظهار نظر |
سردار اسکندر مؤمنی |
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور |
در یک دهه گذشته بیش از ۲۶۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از دو میلیون نفر نیز مصدوم شدهاند. متأسفانه اقدام هماهنگ و همه جانبهای در کشور به وجود نیامده و هنوز کاستیهای بسیاری در حوزههای مرتبط با ترافیک و حمل ونقل وجود دارد و زمانی که با افزایش تقاضای سفر مواجه میشویم به مشکلات اساسی در کشور برخورد میکنیم. |
عبدالرزاق برزگر |
معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور
|
در نیمه نخست امسال ۱۲هزار و ۸۱۲ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدهاند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ / ۴ درصد افزایش یافته است. بیشترین افزایش در کشتههای ناشی از حوادث رانندگی در ۶ماهه نخست امسال در ماه فروردین با ۲ / ۱۰ درصد و شهریور با ۹ / ۸ درصد افزایش گزارش شده است |
حبیب تنهایی |
کارشناس ایمنی راه
|
جادههای ایران مشکل دارند، تراکم خودروها بیش از ظرفیت جاده هاست، راهها از نظر پیچ و شیب استاندارد نیستند، تجهیزات و سیستمهای کنترلی پلیس کافی نیست و بالاخره رانندگان با فرهنگ ترافیکی آشنا نیستند. حال ۱۵۰۰ کیلومتر جاده با وضعیت بحرانی را به بیش از۲ هزار نقطه حادثه خیز در جادهها اضافه کنیم، متوجه میشویم که به حتم نقش عامل انسانی در بروز حوادث تلخ جادهای میتواند بسیار کمرنگ باشد. |
دکتر اسماعیل فخاریان |
عضو هیأت علمی و متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی |
آمار کشته شدگان تصادفات در ایران 4 برابر استانداردهای جهانی است یعنی به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت در ایران، هر سال 40 نفر بر اثر سوانح و حوادث ترافیکی کشته میشوند در حالیکه این رقم در دنیا 11 نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت میباشد. به ازای هر یک نفر کشته حوادث ترافیکی در ایران سه نفر معلول و 10 نفر مصدوم میشوند که وجود یکصد هزار نفر معلول و 300 هزار مصدوم سالانه در کشور رقم تکان دهندهای است. بر اساس این آمارها، سن مرگ و میر در کشور ما 5 تا 10 سال کمتر از سایر کشورهای دارای جمعیت جوان میباشد یعنی بیشتر مرگ و میرهای کشور در سنین 15 تا 30 سال اتفاق میافتد. |
44
نظر شما