هرچند خودروسازان داخلی بازار سوریه را یکی از پایگاه های مطرح صادراتی خود معرفی می کنند، اما به نظر می رسد تولید محدود خودروی ایرانی در این کشور، سوددهی تولید را با آنچه که خودروسازان می پنداشتند و برای آن برنامه ریزی کرده بودند با تاخیر همراه کرد و تولید خودروی ایرانی در این کشور نتوانست در موعد مقرر به سوده دهی برسد.

رانه نیوز: تغییر ضوابط گمرکی سوریه، از یک سوی و آزاد سازی بازار خودرو این کشور  از سوی دیگر موجب شد تا خودروسازان کشورمان در این سایت تا حدودی با مشکلات مواجه شوند مشکلاتی که سوده دهی خودروسازان را با تاخیر مواجه کرده است.

راه اندازی سایت خودروسازی با بودجه ای بالغ بر 60 میلیون دلار در حالی است که در حال  حاضر تنها پراید به دلیل قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین توانسته در بازار این کشور رخنه کند وسمند تا یافتن جایگاهی مناسب هنوز راه طولانی در پیش دارد.

هرچند  ایران خودرو به امید بازگشت سرمایه در مدت زمانی در حدود چهار سال و نیم اقدام به سرمایه گذاری در بازار سوریه کرد ، اما کاهش یک باره تعرفه واردات خودرو و قطعه در سوریه از یک سو و آزاد سازی بازار خودرو از سوی دیگر موجب شد تا به گفته عضو هیات مدیره سیامکو ( ایران خودرو سوریه) بازگشت سرمایه ایران خودرو تا 10 سال آینده انمکان پذیر نخواهد بود.

تغییر ناگهانی قوانین و مقررات گمرکی طی چهار سال گذشته در سوریه در حالی صورت گرفت که مسوولان سوری پیش از حضور خودروسازان ایرانی وعده کاهش تعرفه را طی 12سال آینده داده بودند، وعده ای که به فراموشی سپرده شد.

روش اخذ تعرفه واردات خودرو در سوریه یکی از نکات جالب است ،چرا که  اخذ واردات در این کشور  براساس حجم موتور از واردکنندگان اخذ می شود. این تعرفه به هنگام آغاز به کار ایران خودرو در این کشور برای خودروهای مجهز به موتور 1600 سی سی 140درصد و برای خودروهای 1800 سی سی نیز 250 درصد بود، اما ناگهان همه چیز تغییر کرد و یکسال پس از حضور دو شرکت ایرانی در این کشور تعرفه واردات خودروهای 1600 سی سی به 30 درصد و تعرفه واردات خودروهای 1800 سی سی به بالا نیز به 40 درصد رسید.

در کنار کاهش یک باره تعرفه واردات خودرو ،تعرفه قطعات ckd نیز در سوریه به یکباره کاهش یافت به طوریکه تعرفه 47 درصدی قطعات در مدت زمان کوتاهی براساس نوع قطعه به 5 تا 10 درصد رسید. تغییر ناگهانی مقررات گمرکی در سوریه موجب شد برخلاف توافق اولیه موجب شد تا سود خودروسازان ایرانی از بازار سوریه بسیار کمتر از سود مد نظر آنان در بدو ورودشان به بازار این کشور شود .بطوریکه به گفته حسین مقیص عضو هیات مدیره ایران خودرو در سوریه، برای تولید سمند در این کشور در ابتدای امر ظرفیتی در حدود 10 هزار دستگاه در سال در نظر گرفته شد، اما از اسفند سال 85 تاکنون 11 هزار دستگاه انواع سمند در این کشور تولید شده است.

ظاهرا علاوه بر مشکل افزایش تعرفه واردات خودرو اخذ عوارض رفاهیه (عوارض جانبی) از خودروسازان ایرانی نیز موجب شده تا خودروسازان ایرانی نتوانند روزهای خوبی را در بازار سوریه داشته باشند. براساس ضوابط و قوانین گمرکی در سوریه علاوه بر تعرفه مصوب، وارد کنندگان و تولید کنندگان خارجی ملزم به پرداخت 30 درصد مالیات تحت عنوان مالیات رفاهیه هستند.

اخذ عوارض رفاهیه از تولید کنندگان و وارد کنندگان موجب شد تا شرکت های ایرانی درخواست حذف عوارض رفاهیه از خودروهایی که در این کشور تولید می شوند را مطرح کنند. طرحی که به گفته مقیص با پذیرش آن از سوی مسوولان سوری، ضرر و زیان خودروسازان ایرانی تا حدودی جبران خواهد شد.

تاکسیرانی در قرق پراید

هرچند سمند هنوز نتوانسته به موقعیتی که برای آن در نظر گرفته شده در بازار سوریه برسد ، اما پراید در بازار سوریه توانسته تا حدودی با توجه به قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین جای مناسبی برای خود در بازار این کشور به دست آورد به طوری که هم اکنون بخش اعظمی از تاکسیرانی این کشور در اختیار پراید قرار دارد . علاوه بر تاکسیرانی، این خودرو توانسته در میان خانواده های سوری نیز برای خود جایگاهی پیدا کند.

هرچند قیمت مناسب پراید از سوی مسوولان دلیل موفقیت این خودرو در بازار سوریه اعلام شده ، اما با پرس و جو از مالکان این خودرو قیمت های متفاوتی از پراید در بازار سوریه به دست می آید این امر در حالی است که به گفته مسوولان ایرانی حاضر در سوریه پراید هم قیمت با ایران در بازار این کشور عرضه می شود. به گفته یکی از رانندگان تاکسی، خودرو پراید از طریق خطوط تاکسیرانی و با سوبسید در اختیار رانندگان قرار می گیرد.

سمند نیز در سوریه با قیمت مناسبی عرضه می شود ، اما عرضه خودروهای به روز دنیا به رنج قیمتی سمند موجب شده تا این خودرو نتواند در این بازار موفقیتی به دست آورد.در حال حاضر متقاضیان این خودرو برای خرید یک خودروی سمند باید 4000 دلار پیش پرداخت کنند و ماهی در حدود 190دلار نیز به بانک های سوری بابت وام قسط پرداخت کنند. با این شرایط باید گفت سمند 1600 سی سی در سوریه 13 هزار دلار، سمند 1800 نیز 13 هزار و 400 دلار در بازار عرضه می شود علاوه بر دو مدل مذکور سمند ال ایکس نیز در بازار 14 هزار و 500 دلار معامله می شود.

بازار سوریه زیر چرخه کیا

هرچند خودروسازان ایرانی برای حضور در بازار سوریه سرمایه گذاری کلانی صورت دادنداما بازار این شرکت در حال حاضر در اختیار شرکتهای کره ای قرار دارد به طوریکه به روزترین محصولات  کره ای را می توان به راحتی در بازار این کشور مشاهده کرد. ظاهرا تنوع رمز موفقیت کره ای ها بوده است اقدامی که از چشم خودروسازان داخلی پنهان مانده بطوریکه خودروسازان داخلی با محصولاتی محدود سعی دارند در بازار رقابتی حضور پیدا کنند.

پس از کره ، تویوتا در بازار این کشور حضور پررنگی دارند ، اما بازار خودرو این کشور به محصولات آسیایی محدود نمی شود بلکه اروپایی ها و آمریکایی ها نیز توانسته اند سهم خوبی از بازار سوریه به خود اختصاص دهند.

بازار خودرو سوریه مدیون بشار اسد

هر چند تا چند سال پیش ورود خودروهای به بازار سوریه ممنوع بود ، اما با آغاز دوره حکومت بشار اسد رییس جمهور فعلی این کشور ورود خودرو به سوریه آزاد شد که این امر ورود خودروهای لوکس را به این کشور افرایش داد. با ریاست جمهوری بشار اسد درهای بسته این کشور به روی خودروهای لوکس باز شد به طوری که هم اکنون به راحتی می توان خودروهای به روز دنیا را در خیابان های این کشور مشاهده کرد. علاوه بر محصولات مذکور، چینی ها نیز در بازار سوریه حضور پررنگی دارند به طوری که می توان گفت خودروهای کوچک و کم مصرف چینی تا حدودی توانسته اند بازار خوبی در این کشور برای خود پیدا کنند.

همچنین بخش اعظمی از بازار وانت های این کشور نیز در اختیار وانت های کوچک چینی ها قرار دارد.

کد خبر 108186

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =