شیطنت آماری سخنگوی دولت / نمودارسازی هم بلد نیستید!

سخنگوی دولت سیزدهم در پستی توییتری، سهم پرشدگی سدهای استان خوزستان را روی نمودار نمایش داد، اما شیطنت آماری را ناشیانه اجرا کرد!

ذوالفقار دانشی- علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در پستی توییتری (شبکه ایکس)، نموداری را در مورد مقایسه پرشدگی سدهای خوزستان در زمان تحویل امور به دولت سیزدهم در تابستان ۱۴۰۰ و تحویل به دولت چهاردهم در تابستان ۱۴۰۳ منتشر کرد.

همان‌طور که می‌بینید، سهم درصد پرشدگی در تابستان ۱۴۰۰ با رنگ قرمز و در تابستان ۱۴۰۳ با رنگ آبی مشخص شده است.

شیطنت آماری سخنگوی دولت / نمودارسازی هم بلد نیستید!

یکی از اولین نکاتی که هنگام رسم نمودار یا بررسی آن در مباحث آماری مطرح می‌شود، آن است که همیشه به مقیاس نمودار، مبدأ نمودار و درجه‌بندی محورهای نمودار دقت کنید. بعضی‌وقت‌ها ممکن است افت‌وخیز نمودار خیلی شدید به نظر برسد، همان‌طور که در اغلب نمودارهای زوم‌شده با بزرگنمایی بالا این اتفاق می‌افتد؛ اما وقتی که آن را در مقیاس درست و با توجه به مبدأ صفر بررسی کنید، متوجه می‌شوید که این افت‌وخیزها چیزی جز نوسان‌های طبیعی (نویز) نیست.

نام سد درصد پرشدگی
تابستان ۱۴۰۳
درصد پرشدگی
تابستان ۱۴۰۰
گتوند ۱۰۰ ۷۲
کارون ۴ ۸۹ ۶۴
کارون۳ ۶۲ ۳۸
مسجدسلیمان ۹۶ ۸۷
شهید عباسپور ۸۴ ۴۰
دز ۹۳ ۴۲
کرخه ۵۶ ۳۴

نمودارهایی که آقای بهادری جهرمی منتشر کرده‌اند، شکاف قابل‌توجهی را بین پرشدگی سدها بین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ نشان می‌دهد. هرچند خوب است ایشان توضیح دهد که نقش دولت سیزدهم در افزایش نزولات آسمانی چیست (وگرنه هدف از انتشار چنین آماری چیست؟)، اما اگر نمودارها را با توجه به مقیاس درست (۰ تا ۱۰۰) رسم کنیم، آن شکاف‌های عظیم ناگهان حذف می‌شود.

شما هم می‌توانید داده‌هایی را که بالای نمودارهای آقای جهرمی نوشته شده و در جدول بالا درج شده است، در هر نرم‌افزار آماری، از اکسل تا R رسم کنید؛ نمودارهای حاصل را با نمودارهای آقای جهرمی مقایسه کنید و به قضاوت بهتری در مورد رویکرد ایشان دست پیدا کنید.

شیطنت آماری سخنگوی دولت / نمودارسازی هم بلد نیستید!
برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

همان‌طور که می‌بینید، وقتی اعداد را با مقیاس درست رسم می‌کنیم، فاصله چند برابری ناگهان حذف می‌شود. درست است که سال ۱۴۰۰ سهم ذخایر سدها پایین‌تر از سهم سال ۱۴۰۳ بوده، اما اختلاف آن‌ها به شدتی که در نمودارها به نمایش درآمده است، نیست.

شاید بلندی و کوتاهی نمودارها را بتوان با اعمال ضرایبی تغییر داد، اما نباید فراموش کرد که اعداد، دروغ نمی‌گویند! به قول ظریف، اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید؛ درست بمالید!

۵۴۵۴

کد خبر 1932036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 27
  • علی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    202 4
    حالا نمودار به کنار . خب مگه تغییرات جوی و بارش زیاد هم جزء دستاورد دولتها محسوب میشه ؟؟!!! مثل اون سالی که امامزاده داود سیل اومد سال بعد همون موقع سیل نیومد بعد سایت ... کلی تعریف و تمجید کرده بود از مدیریت شهرداری در نیامدن سیل !!!! من کامنت گذاشتم " یکی دیگه از دلایل وارد نیامدن خسارت امسال این بود که اساسا بارشی اتفاق نیفتاد که سیل به وجود بیاد چون نمی دونم در جریان هستید یا نه که سیل به خاطر بارش ناگهانی و زیاد باران شکل می گیره " !!! که خب مطابق انتظار کامنت من سانسور شد !!!
    • ناشناس IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      24 72
      اینکه می فرمایید تغییرات جوی هم جز دستاورد دولت هاست یا نه ؟ باید از آقای ج.الف پرسید که ادعا کرده اند که :"آب سدها را دارند تخلیه می کنند تا دولت جدید نتواند به اندازه کافی برق تولید کند"
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      34 33
      دردود بر شما بارش ها در دست دولت نیست ولی مدیریت منابع آبی دست دولت هست. هدف از ارائه آمار؛ این بوده که چند روز اخیر یک سری افراد مدعی بودن که دولت ذخایر پشت سدها را خالی کرده که دولت بعدی دچار مشکل بشه!
    • علی IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      20 1
      دوستان عزیز ناشناس 19:39 و بی نام20:43 : اگه اینطور که شما می فرمایید هدف از این نمودار بحث مدیریت منابع آب باشه خب قاعدتا این مدیریت باید در همه جاهای کشور و همه حوزه های آبریز اتفاق افتاده باشه . اما شما یک نگاه به اسامی این سدها و موقعیتشون بندازید : گتوند ، کارون 3 ، کارون 4 ، مسجد سلیمان ،شهید عباسپور، دز ، کرخه !! همه این سدها متعلق به حوزه آبریز جنوب زاگرس و خوزستانه . پس دیگه بحث مدیریت منابع آب نیست بحث میزان بارش های جوی در این آمار ( البته به شرط صحت آمار ) مطرحه
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      0 0
      با اجرای طرح نور و تاکید بر پوشش بانوان ، مشکل نزولات جوی کمی تا قسمتی حل گردید و سیل های بهاری هم روان گردید و سدها پرآب شد، اینها دستاورد دولت مستقر نبوده. آیا؟
  • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    77 4
    فراموش نمی کنیم بخصوص دولت‌های شما چقدر به خوزستان جفا کرده اید هنوز دوره آن استاندار ... را فراموش نکرده ایم ، یک کمی خجالت بکشید بدنیست.
    • فؤاد IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      5 1
      شما فعلا خودتان خجالت بکشید که نقش اراده خداوند را در نزولات آسمانی به دستاورد دولت ربط می‌دهید ، ببینید چقدر دستهای شما خالی است که نزولات جوی را افتخار دولت می‌دونید ، ادعای تقوا و صداقت هم دارید ، اما ببینید دکتر پزشکیان و تفکرات پیرامون او چقدر ارزشمند است که هنوز نیامده روی قیمت دلار و ارزهای خارجی و اتومبیل تأثیر مثبت داشته ، به جای جدل با اکثریت باید همراه باشید تا کشور وضعیت بهتری داشته باشه ، مگه سر بلندی ایران مهم نیست ؟! پس چرا اینقدر حرص مقام و قدرت را می‌خورید ؟؟!!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    107 2
    بارش باران چه ربطی به دولت‌ها دارد
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    96 2
    حتما باران به لطف سخنگوی دولت سیزدهم سدها را پر کرده است
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    55 3
    از «درست سر مردم شیره بمالیم» هم فضیلت می‌تراشند!
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    62 1
    اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید این همه رو از کجا یاد گرفتند
  • معین الرعایا US ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 104
    بنده برای آقای دانشی خیلی متاسف هستم که متوجه نکته ظریف در نمودارهای بهادری جهرمی نشده. برای مثال در جدول مندرج در لینک بالا نوشته شده « 84 درصد ظرفیت سد عباسپور در تابستان سال 1403، آبگیری شده، اما همین سد در تابستان 1400، 40 درصد آبگیری داشته». آقای دانشی به این نقد داره که چرا نمودار ستونی سال 1403، اینقدر بلندتر از نمودار ستونی سال 1400 است، در حالی که باید طولش حدود 2 برابر باشد. از اینجا هم نتیجه گرفته بهادری جهرمی بلد نیست نمودار بکشه. عزیز دل من، شما به این نکته توجه نکردید که یک درصد سال 1403 با یک درصد سال 1400 ممکن است فرق کند. چگونه؟ در سال 1400، سد لایروبی نشده بوده و لذا ظرفیت آبگیری اش کمتر بوده. همین سد، در سالهای بعد لایروبی شده و ظرفیت آبگیری اش افزایش پیدا کرده. لذا یک درصد سال 1403 با یک درصد سال 1400 فرق میکرده. خب این تفاوت را باید چگونه نشان داد؟ خیال میکنید عوام متوجه این نکته میشن؟ خیر. جنابعالی که روزنامه نگار هستی، متوجه نشدی. وای برسه به عوام.
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      49 1
      خوشبحالت
    • گیج شده IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      45 1
      این چی میگویه
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      72 1
      چه توجیه چرتی. یک درصد همیشه یک درصد هستش اگه به قول شما یک درصد سال 1400 با یک درصد سال 1403 فرق کرده باشه اونوقت جناب سخنگو باید حجم آبگیری شده رو در نمودار ها نشون میدادن و نه بر حسب درصد. کمی هم ریاضیات برای زندگی آدم بد نیست که بلد باشه.
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      86 1
      دوست عریز کامنت شما دارای اطلاعات و مفروضات اشتباه است که باعث گمراهی می شود. اول اینکه در کشور ما سدهای بزرگ و اصلی لایروبی نمی شوند چون تکنولوژی لازک را نداریم و هزینه لایروبی در این شرایط از هزینه ساخت یک سد جدید بیشتر می شود. اگر به طور خاص سد عباسپور را مد نظر دارید باید عرض کنم که حدود 5 سال پیش صرفا بخشی از نیروگاه آن لایروبی شد که تاثیری در ظرفیت سد ندارد و در دوره دولت روحانی نیز انجام شده بود. دوم اینکه اگر فرض شما درست هم بود باید نمودار شامل حجم آب ذخیره شده بر حسب متر مکعب ارائه می شد تا امکان اینطور تحلیل ها بوجود می آمد، وقتی آمار به درصد ذکر می شود به این معنی است که ظرفیت سد ها ثابت در نظر گرفته شده است. سوم اینکه ایراد کشیدن نمودار را متوجه نشدید. نمودار باید از مبدا صفر نمایش داده شود تا بیننده بتواند به شکل نسبی تغییرات را احساس کند. وقتی مبدا را بالا تر از صفر بکشیم نسبت تفاوت ها بیشتر دیده می شود. در نتیجه به نظر می رسد که شما خودتان را بالاتر از عوام در نظر گرفته اید ولی اشتباه کرده اید.
    • معین الرعایا US ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      3 39
      بد نیست آدم فرق بین ریاضی محض و ریاضی کاربردی را بدونه. از شما میپرسم 10+10 چنده؟ مساوی 20 میشه؟ اما من 10 لیتر آب را با 10 لیتر الکل مخلوط میکنم و حجم حاصله میشه 19 لیتر. شما که ریاضی بلدی، فرق این دو تا را توضیح بده. فرق این دو تا، فرق ریاضیدان است با فیزیکدان و شیمیدان. چیزی از تساوی دیمانسیون طرفین یک معادله ریاضی میدونی؟ در ریاضی صحبت از دیمانسیون نمیشه اما در فیزیک میشه. در این مورد هم، صحبت از 1 درصد حجم آبگیری سد است، نه 1 درصدی که شما در تئوری اعداد میخونی. البته باید پارامتر لایروبی را وارد درصدها میکرد و بعد نمودار را رسم میکرد. در یانصورت، حجم آبگیری 40 درصدی سال 1400 کمتر میشد. اما اگر این کار را میکرد، میگفتن اعداد را دستکاری کردی. لذا عدد را دستکاری نکرد و در دو اشل مختلف، نمودار را رسم کرد. مخاطبش عوام بودن. قرار نبوده گزارش تخصصی بده که شما مته به خشخاش میذاری.
    • معین الرعایا US ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      1 24
      منظورم از تئوری اعداد، به معنی آکادمیکش نبود. عامیانه اش را عرض کردم.
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      45 2
      جناب معین الرعایا. شما ظاهرا لیتر رو با کیلوگرم قاطی کردید. ۱ لیتر آب برابر است با یک کیلوگرم ولی یک لیتر الکل تقریبا ۹۰۰ گرم است. پس ۱۰ لیتر آب می شود ۱۰ کیلو ولی ۱۰ لیتر الکل می شود ۹ کیلو. پس الکی برای خودت نگو ۱۰ لیتر آب بعلاوه ۱۰ لیتر الکل می شود ۱۹ لیتر. نخیر. می شود ۱۹ کیلو. ریاضی ظاهرا بلد نیستی ۱۰ + ۱۰ می شود ۲۰
    • معین الرعایا US ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 13
      گفتی یه لیتر آب، یه کیلوگرم است. باید بگی تحت چه دمایی و چه فشاری. در هر صورت یه لیتر آب بسته به دمایش و فشار جو، میتونه کمتر یا بیشتر از یک کیلو جرم داشته باشه. ثانیا مطلب من ربطی به جرم نداره. وجود پیوند هیدروژنی بین مولکوهای آب و الکل، حجم مخلوط را کاهش میده. پیوند هیدروژنی میدانی چیست؟ از پلاریزاسیون مولکولهای آب و الکل اطلاعی داری؟
    • معین الرعایا US ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      0 11
      به نظرم دوستان متوجه منظور من نشدن. فرض کنید سال 1400، سد عباسپور، تا تاجش، آبگیری داشته. در اینصورت شما میگید 100 درصد آبگیری داشته. اما مساله این است که 40 درصد گل و لای داره. پس حجم واقعی آبگیری، 60 درصد بوده. اکنون سال 1403 است و شما کل سد را لایروبی کردی. باز میبینی تا تاج سد، آبگیری شده. باز هم میگی 100 درصد آبگیری شده. عرض من این است که این 100 درصد سال 1403 با 100 درصد سال 1400 فرق داره. منظورم از اینکه یه درصد با یه درصد فرق میکنه، همین بود. متاسفم که باید بیام مساله به این سادگی را هی توضیح بدم.
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      19 0
      آقای معین الرعایا ، پُز آب پشت سد دادن و ریاضی به رخ این و اون کشیدن خیلی خوبه ها، ولی، مدیریت بارش و باران و ذخیره و هدایت اون که منجر به سیل و اینهمه خسارت و مرگ و میر نشه خیلی مهمتره. مشهد را امسال آب برد بعد رئیس ستاد بحران تو روز دوم سیل میگه فقط چند آبگرفتگی جزئی بوده!!! حتما هم بارشهای بهاری امسال که بهتر از پارسال بود نتیجه اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف و طرح نور و غیره بوده.
    • بهنام IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      1 1
      واقعا این جماعت عدد سرشون نمیشه.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      12 0
      معین جان چرا الکی پیچیده داری میکنی برای توجیه این سوتی ای که دادید!؟ اصلا میدونی چرا نمودار میکنن و عدد نمیدن!؟ برای اینکه درک ساده تر و سریع تری داشته باشه! جناب سخنگو اومده یه نموداری داده که اشتباه کرده! حالا شما اومدی داری در مورد یه درصد جرم و حجم و پیوندهای مولکولی و لایه روبی و انواع و اقسام اطلاعات رو میدی که این سوتی ای که دادن رو موجه جلوه بدی! نخیر عزیزم این کارها جواب نمیده! بعد چرا فکر میکنید فقط همین یه نمودار هست!؟‌ بارها و بارها تو همین چندسال گذشته نمودار و جدول و اینا دادن که روحانی چیکار کرد ریسی چیکار کرد و سوتی هاش رو دراوردن! اگه دنبال حقیقت هستی پس تعصب نداشته باش رو چیزی!
    • فؤاد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      0 0
      جناب معین الرعایا ، شما نوشتی مخلوط ؟! منظورتان محلول است ؟؟ ضمنا یک درصد همیشه یک درصد است و اعداد یک مفهوم انتزاعی می‌باشد که جای بحث آن الان نیست ، متوجه منظور شما شدم اما شکل مقایسه‌ی شما ایراد داشت ، می‌توانستید بگید حجم مخزن سد با چهل درصد ته‌نشین و لجن اشغال شده و مابقی حجم واقعی آب پشت سد است و ... این‌همه هم توضیح و تفاسیر بعضاً نا لازم و اشتباه صورت نمی‌گرفت ، برقرار باشید
    • فؤاد IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      0 0
      معین الرعایا عزیزم اینقدر چرا ادعای علم می‌کنی ، تمومش کن دیگه ، برادران و خواهران عزیز ، یک موضوع ساده هست و ریاضی محض و .. اصلا ربطی به این تحلیل‌ها نداره ، موضوع مرتبط با شیمی هست ، هر ماده‌ای یک چگالی ، جرم حجمی و مولکولی داره که تمام فرمول‌های شیمی و فیزیک و ..‌ بر اساس یک مرجع ثابت و قرارداد مورد قبول ، تعریف می‌شوند ، مسلما یک لیتر روغن غلیظ با یک لیتر مایع رقیق مثل آب وزن متفاوتی دارند چون چگالی آنها متفاوت است ، همین و بس و تمام ، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید در همین اینترنت سرچ کنید و خیلی ساده متوجه مسأله بشوید ، خودتان امتحان کنید ، یک لیوان عسل را با یک لیوان آب در دست بگیرید ببینید کدام سنگینتر است ، هر چه غلظت بیشتر باشه وزن مایع بیشتره در حالت عام ...
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      0 0
      مفهوم واقعی سفسطه را دقیقا در مطالب جناب امین الرعایا می‌توان درک کرد ‌ ، فرض شما مبنی بر لایروبی سد دقیقا چه زمانی و با چه امکانات و منابعی انجام شده؟؟ شما فرض کردی لایروبی سد انجام شده ولی این اتفاق هرگز و در هیچ سد بزرگی در ایران انجام نشده . البته لایروبی کانال های نیروگاه ربطی به ظرفیت ندارد .
    • معین الرعایا US ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      0 0
      اون بحث سد و لایروبی را بی خیالش شوید. شما میگویید سدهای ایران لایروبی نمیشه. اوکی قبول. من این را نمیدانستم. البته من هم به عنوان یه فرض مطرح کردم. فرض دیگر میتوانست وقوع زلزله در منطقه، و بالا آمدن بستر دریاچه بشه، و شما هم متوجه بالا آمدن بستر نشوید، و خیال کنید افزایش آب سد، به خاطر بارش بوده. بگذریم. اما درباره انتزاع صحبت کردید. ظاهرا متوجه منظور من نشدید. حرفی در انتزاعی بودن اعداد نیست. اما رابطه این انتزاع با طبیعت چیست؟ شما میگید 10+10=20 مساله این است که این اعداد انتزاعی در ذهن شما، موقع جمع کردن، با هم، بر هم کنشی ندارن. اما در طبیعت چطور؟ جواب سوال مرا بدهید. 10 Lit+10Lit=? شما از یک حجم انتزاعی حرف میزنید و میگید میشه 20 لیتر. در طبیعت که حجم انتزاعی نداریم. احجام طبیعت، با هم بر هم کنش دارن. همین مساله را سخت میکنه. فقط مساله حجم نیست. درباره سایر کمیتها هم، داستان به همین ترتیبه. بذارید مثال دیگری بزنم. شما یک مجموعه 3 عددی از سیب و خیار و پرتقال را در نظر بگیرید. یه سیب به این مجموعه اضافه میشه. میپرسم چند تا میوه داریم؟ میگید 4 تا.
    • معین الرعایا US ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      0 0
      مساله این است که در این افزودن، بین میوه ها، برهمکنشی رخ نداده و هیچیک ناپدید نشدن. اما داستان همیشه اینطور نیست. فرض کنید در یک مجموعه سه مول الکترون داریم. سه مول پوزیترون ( الکترون مثبت) بهش اضافه میکنم. حال میپرسم چند مول ذره در این مجموعه است؟ خب اینها با هم برهم کنش داشتن و الکترون و پوزیترون ناپدید شدن و حاصل شده سه مول فوتون گاما. به عبارتی 3 mol+3 mol=3 mol. اصلا همان انتزاعی که شما ازش صحبت میکنید، ریشه در تجربه داره. چون در جمع کردن ها، بین اشیا بر هم کنشی نبوده یا اگر هم بوده، شما حس نکردید، فلذا جمع کردن را به آن شکل انتزاع کردید. اما اگر بر هم کنش بود، چه چیزی را به عنوان عمل جمع کردن انتزاع میکردید؟ ممکن است بگویید، در جمع کردن، باید دو عنصر، هم جنس باشند. عرض میکنم حتی اگر هم جنس هم باشند، باز هم بر هم کنش دارن. مثال ساده اش دو حجم یک لیتری آب است. یکی دمایش 90 درجه است و دیگری 10 درجه. جمعشان نمیشه 2 لیتر. ظاهرا عمل جمع کردن، برایتان خیلی بدیهی است و دلیلش هم، به محدوده تجربه شما بر میگرده. جمع کردن، همیشه، به این سادگی که شما فکر میکنید نیست.
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    54 3
    بارندگی چه ربطی به دولت‌ها دارد! سؤال: چرا به این وضع بارندگی باز هم ملت با سفره ای که خالی شده روبرو هستند؟
  • منصور RU ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    5 44
    بله که تغییرات جوی و نزولات آسمانی از ارکان دستاوردهای آسمانی محسوب میشن! هرچه دولتها به درگاه الهی مقرب تر(دعا، نیایش، شب زنده داری،تقوا و ...) تغییرات جوی در جهت افزایش نزولات آسمانی بیشتر
    • ح IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      17 0
      پس در دولتهای قبل از انقلاب نیایش و شب زنده داری بیشتر از دولتهای بعد از انقلاب بوده؟ یعنی دولتهای به قول شما دست نشانده و فاسد مقرب تر بودن؟ اصلا چرا راه دور بریم؟ دولت اصلاحات از دولت مد نظر شما مقرب تر بوده انگار
    • ... IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      0 0
      جناب چرا به اعتقادات و باورهای دینی مردم توهین میکنید ، چرا اینطوری مطلب و نظر می‌نویسید بدون هیچ احساس مسئولیت و پاسخگویی به تخریبی که صورت می‌دید ، اتفاقاً خداوند و تمام اولیای الهی فرمودند با کار و تلاش و صداقت و عدالت و درایت کارها سامان میگیره و مشکلات مرتفع می‌شوند ، دعا مؤثر است و دعای خیر یک نیروی بزرگ و مثبت است اما با تلاش صحیح و کوشش مبتنی بر واقعیت و اصول میتوان پیشرفت کرد ، لطفاً مراقب باشیم
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    44 1
    فعل و انفعالات جوی را به عنوان دستاوردهای خودتان فاکتور میکنی ؟!
  • GB ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    48 5
    بگذریم که آسمان هم به حال ملت در دولت سیزدهم اشک میریخت.
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    22 1
    بله دعا کردند و باران نازل شده در پاره ای از مواقع هم سیلاب
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    38 1
    بنده از این پست سخنگوی جوان دولت اینطوری استنباط کردم که هیات دولت سیزدهم در پر کردن آب سدهای کشور خیلی زحمت کشیدن،ازشون تشکر میکنم خسته نباشید و سریعتر هیات دولت رو تحویل بدید
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    27 1
    اگر درسیاست ادب و اخلاق را رعایت کنید شخصیت پیدا می‌کنید
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    35 2
    اینا واقعا مردم را چی تصور میکنن؟!!!
    • هیچکاره IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
      12 0
      اینا واقعا مردم را چی تصور میکنن؟!
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    13 2
    بنده خداها کم زحمت نکشیدن
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    14 1
    بله اقای ظریف میدانند چه میگویند
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 4
    برو بابا هیچ فرقی که نکرد حالتون خوش نیستا
  • ایرانی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    5 1
    آقای ظریف راه علاج مسائل را بلد است
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 5
    وقتی میگن دولت فعلی داره آب سد ها رو خالی میکنه تا چیزی برای دولت جدید نمونه، ایشون این نمودار رو دادن تا بماند به یادگار که همچین کاری دولت نکرده! برید از اونی که گفته دولت داره همچین کاری می کنه گزارش تهیه کنید
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 3
    بارش باران سرجای خودش ولی مدیریت ذخیره یعنی پیش بینی کنی که مسیر آب باران هدر نرود وبه سد برسه یعنی واقعا این رانمیدانید!!!!
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    4 0
    برای همین کوتاه و دراز شدن نمودار ها برخی بودجه مصرف کردند به اسم مطالعه که مثلا فلان کار کنند یا دریچه را باز و بسته کنند و برای همین مثلا ده میلیارد تومن دادند استاد و مشاور . برای همین لازمه که افراد دایم نظارت کنند و نگذارند اموال مردم دزدیده شود
  • امیر IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    5 0
    سال ۲۰۰۶ استاد بلژیکی که پیشش بودم در مورد عدم دست دادن حداد عادل با رئیس پارلمان زن دولت بلژیک، ازش سوال کردم. در جواب گفت که اعمال و حرکات افراد سیاسی برای دانشگاه و دانشگاهیان اروپا، هیچ اهمیتی ندارد.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    5 0
    اصلا کسی توجه نمیکنه این مقایسه باید در شهریور انجام بشه چون دولت رو بقول خودشون تو شهریور تحویل گرفتن نه اول تابستون.
  • محمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    2 0
    ارسالی سه بار ابر ها رابا رو می کردند در سال وضعیت کشور اینجوری نمی شد
  • دادا IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    1 0
    این آمار خالی وپرشدن سدها همه باید دست بسوی خدا بلند کنن گرچه درهمه کارها ولی اگه سفره ودرآمدها رابخوبی وبخصوص گرانی‌ها رابا مترومقیاس اندازه میگرفتین قشنگتر بود وقت داشتی حقوقها رالااقل خوب آماربگیر ...ممنون
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    18 0
    خداوندا سرزمینم را از خشکسالی، دروِغ و جنگ‌ دور بدار! داریوش بزرگ.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 1
    در پاسخ به این محترم که « خالی کرده که دولت بعدی دچار مشکل بشه!» دولت 13 بطور اتفاقی دولت را تحویل میدهد
  • رضا IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    2 1
    باید بررسی بشه و سازمان بازرسی وارد بشه اگه واقعا آب پشت سد ها برای کار شکنی و مشکل تراشی دولت بعدی خالی شده باشه خائن هستند
  • امیر IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    3 2
    اشتباه شما در چند چیزه: 1.نمودار آقای جهرمی میزان بارش را نشان نمیده بلکه میزان حجم سد را نشان میده. اشتباه اصلی شما اینه که فکر می کنید آب پشت سد هر سال 0 میشه بعد دوباره باران میاد پر میشه. بلکه 100 درصد اب پشت سد مال همون سال نیست مال چند سال پیش هست که اونجاست. 2.وقتی به امار نگاه کنید متوجه میشید منظور آقای جهرمی کاهش مصرف آب از سدها با تغییر الگوی مصرف آب هست مثلا تاکنون ۹ میلیارد و 600 میلیون متر مکعب از سدهای حوضه کارون رهاسازی شده در حالی‌که سال گذشته تا این تاریخ میزان رهاسازی از ۱۳ میلیارد و 600 میلیون متر مکعب فراتر رفت. از ابتدای مهر پارسال تا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ میزان رهاسازی آب سدهای کارون بزرگ ۳۰ درصد کمتر از پارسال گزارش شده است. 3.میزان بارش تغییر چندانی نکرده بلکه برداشت از سدها تغییر کرده از ابتدای مهر پارسال تا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ میزان رهاسازی آب سدهای کارون بزرگ ۳۰ درصد کمتر از پارسال گزارش شده است. آمار نشان داده شده نشان از کاهش مصرف آب از سدها را دارد. «جواد امام»؛ سخنگوی جبهه اصلاحات، مدعی شده است: ‏رود کارون شامل پنج سد است. کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور، مسجدسلیمان و گتو
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    ؟؟؟؟?
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    2 0
    بین ۳۰ تا پنجاه درصد در ۶ تا از سد ها تفاوت هست! به این مقدار میگید نویز؟!
  • قمصری IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    نمیتونید یه اماری بدید که نشون دهنده توسعه و پیشرفت در دولت سیزدهم باشه؟
  • مصطفی هوشیار IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    1 1
    سلام. معلومه امار ارائه شده و عبارت کوتاه سخنگوی دولت مردمی و انقلابی رئیسی که گفته ((به یادگار بماند)) کاملا بجا. نقطه زن بوده که چنین همه شما را عصبی کرده.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 1
    تو هم بلدی؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    1 2
    دعاهاش را به جون سردار سدسازی ایران مرحوم هاشمی بکنید
  • ایران عزیز IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    بهتراست اعضا دولت درخصوص وضعیت کشور اظهار نظری نکنند .به اندازه کافی مردم بویژه کارشناسان واساتید محترم دانشگاهها که از سرمایه های علمی کشور هستند از اوضاع واحوال کشور باخبر هستند.