-
چهرهای که امسال با فرهنگ گریبان سیاست را گرفت
تکنگاری| حسین انتظامی؛ مصلح اصولگرا منتقد واقعگرا/ ۶ روز ۶ میزگرد و چالشی به نام فرهنگ
رسانهاگر کسی نوروز ۱۴۰۳ از حسین انتظامی میپرسید که تلویزیون با مدیریت پیمان جبلی و وحید جلیلی شما را به چهره فرهنگی سال تبدیل میکند، قطعاً باور نمیکرد و با لبخندی از کنار این گزاره نسبتاً دورازذهن میگذشت، اما روند حوادث بهگونهای رقم خورد که خردادماه امسال تلویزیون در اقدامی تقریباً کمسابقه و البته به دلیل حادثه سقوط هلیکوپتر رئیسجمهور فقید «رئیسی» و انتخابات زودهنگام تن به آن داد تا در بسته و زنگارگرفته آن سازمان را با قدری روغنکاری اجباری به روی منتقدان خود بگشاید از آن جمله حسین انتظامی.
-
گفتگوی بهروز افخمی با «خبرآنلاین»
وقتی فیلم میسازم بدم نمیآید جنجال درست کنم/ نمایندههای مجلس به من گفتند کتوشلوار نپوش/ از زمانی که خودم را شناختم، در سیاست بودم
سینماهر کاری کنیم نام او با حاشیه گر خورده است خودش که باور دارد بسیاری از این موارد ناخواسته است اما در میان صحبت به این مسئله اشاره میکند خودش برخی از این حاشیهسازیها را دوست دارد چون گمان میکند به نوعی تبلیغات است.
-
در گفتوگو با محمد هاشمیرفسنجانی در کافه خبر
امام(ره) سریال «اوشین» را دوست داشتند/ شش قسمت از سریال «امام علی» حذف شد/ واقعیت «اوشین» چیزی نبود که ما نشان دادیم، حذفیات زیادی داشت
تلویزیونمحمد هاشمی روایت میکند که سریال «اوشین» را بسیار تغییر دادند، چون میخواستند شخصیت اوشین را بیشتر بهعنوان یک زن تلاشگر و مقاوم نشان دهند، نه صرفاً آنطور که در نسخه اصلی بود و با وجود این موضوع تغییرات در حدی بود که وقتی ژاپنیها سریال را دیدند، تعجب کردند.
-
«کیانوش عیاری» فیلمساز بلندآوازه در «کافه خبر» خبرآنلاین مطرح کرد؛
حجاب بهانه بود تا «کاناپه» را توقیف کنند/ زنکشی یک بیآبرویی بزرگ است و «خانه پدری» این واقعیت زشت را نشان میدهد/ خرِ لنگ به کشف نفت گره خورده است
سینمازودتر از ساعتی که قرارمان بود، رسید. در روزهای آخر اسفند همان روزها که «ای کاش آدمی وطنش را/ مثل بنفشه ها(در جعبه های خاک) /یکروز میتوانست/همراه خویشتن ببرد/ هر کجا که خواست» و اما او همیشه اینجا بود و برای ما فیلم ساخت. پیرتر از مردی بود که در روزگار جوانی دیده بودمش، همچنان عیارِ عیاری بود. یله، تنها و در سمت درست روایت تاریخ.
-
محمد هاشمی در کافه خبر از چالشهای مدیریت صداوسیما در دهه ۶۰ گفت
گوگوش با چادر مشکی به دفتر من آمد/ شجریان به من اجازه داد که ربنایش را از تلویزیون پخش کنم/ ۳۰ قسمت از «هزاردستان» علی حاتمی حذف شد
تلویزیونصداوسیما در سالهای ابتدایی پس از انقلاب اسلامی، به یکی از مهمترین ابزارهای انتقال پیام انقلاب و هدایت افکار عمومی تبدیل شد. اما در همین دوران، این سازمان با چالشهای متعددی از جمله نفوذ گروههای سیاسی مختلف، نبود ساختار مدیریتی منسجم و امکانات فنی محدود مواجه بود. محمد هاشمی رفسنجانی، که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ ریاست این سازمان را بر عهده داشت، در این گفتوگو از روند غیرمنتظره انتصاب خود، دیدارش با امام خمینی (ره) و مأموریتی که از ایشان دریافت کرد سخن میگوید.
-
چهار کارشناس در گفت و گو با خبرآنلاین بررسی کردند
اگر به تتلو مجوز میدانند، فرجامش به اینجا میرسید؟ / سانسور، پدیدههای منفی میسازد
موسیقیعلی شیرازی، احمد زیدآبادی، امانالله قراییمقدم و کامبیز نوروزی به صورت واحد معتقدند به وجود آمدن افرادی چون تتلو نتیجه سانسور و ممیزی موجود در جامعه است.
-
ماجرای اعتصابات دوبلورها پیش از انقلاب
۴۰ دقیقه از فیلم «شعله» حذف شده است/ چرا دوبلورهای مشهور هنگام دوبله «شعله» اعتصاب کردند؟
سینماقرار بود فیلم «شعله» توسط چنگیز جلیلوند دوبله شود، اما همزمان با اعتصاب گویندگان مواجه میشود و کل پروژه دوبلهای که آن زمان در حال فعالیت بود، متوقف میشود. در این دوره، چند نفر از گویندگان به دلیل عدم همکاری با انجمن گویندگان تصمیم میگیرند که فیلمها را دوبله کنند. در نتیجه، فیلم «شعله» با همکاری آقای جلیلوند و همکاران قدیمی مانند ابوالحسن تهامینژاد، اصغر افضلی، خسرو شکیبایی، خانم مهین نصری، آقای اکبر زنجانپور و آقای بهروز بهنژاد دوبله میشود.
-
در کافه خبر با رضا درستکار؛ از چهرهسوزی تا از دست دادن مرجعیت فرهنگی صداوسیما
تلویزیون قدر مرجعیت رسانهای خود را ندانست/ پشت پرده حذف سلبریتیها از صداوسیما چیست؟/ تلویزیون هنرمند سوزی کرد
تلویزیونتلویزیون ایران روزگاری رسانهای تأثیرگذار بود، اما امروز به دلیل سیاستهای بسته، حذف چهرههای محبوب، عدم پذیرش نقد و ناتوانی در رقابت با پلتفرمهای جدید، دچار بحران شده است. رضا درستکار معتقد است که صداوسیما بهجای چهرهسازی، چهرهسوزی کرده و مسیر یکسویهای را در پیش گرفته که باعث کاهش اعتماد عمومی شده است. در نهایت، تلویزیون ایران یا باید تغییر کند یا به حاشیه رانده خواهد شد؛ چراکه فرهنگ و مخاطب، راه خود را پیدا میکنند.
-
آیا سینما در ایران به بنبست رسیده یا جای امیدواری دارد؟ در گفتوگو با رضا درستکار
حتی در دوره احمدینژاد هم جشنواره بهتر از دو سال قبل بود! / چرا منوچهر شاهسواری نتوانست «قاتل و وحشی» را اکران کند؟
سینمارضا درستکار، کارگردان و داور جشنواره فیلم فجر، در مصاحبهای انتقادهای شدیدی نسبت به وضعیت سینمای ایران مطرح کرد. او از جشنوارهها بهعنوان سکویی برای نشان دادن واقعیات اجتماعی یاد کرد و تاکید داشت که سینما باید ارتباطی صادقانه با مردم برقرار کند، نه اینکه تنها به سرگرمیهای سطحی بپردازد. درستکار همچنین از تحولات اخیر در سینمای ایران ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که به رغم مشکلات موجود، همچنان به داوری جشنواره فجر دعوت شده است.
-
فیلم سینمایی «شاه نقش» به دنبال بیان چه موضوعی است؟
نمایی از سینمای ایران پیش از انقلاب/روح و حس سینمای کیمیایی در «شاه نقش» جاری است
سینماشاه نقش تنها یک کلاژ از آثار گذشته سینمای ایران نیست، بلکه یک یادآوری است از ناملایمات و دستاوردهایی که هنرمندان بزرگ، بهویژه از دهه ۵۰ و ۶۰، با آن مواجه شدند. در این فیلم، که به نوعی روایتی چندلایه از سینما و زندگی است، تلاش شده تا با به تصویر کشیدن عشق و ایستادگی هنرمندانی که در جستجوی جایگاهی شایسته در سینما بودهاند، نه تنها از گذشته تقدیر شود بلکه پیامهایی از تحولات اجتماعی و فرهنگی نیز انتقال یابد.
-
آیا حضور سلبریتیها در حوزه کتاب ارزش ادبی را از بین میبرد؟
حضور سلبریتیها از سروش صحت تا بهاره رهنما؛ تهدید یا فرصت در حوزه کتاب/ حضور چهرهها به فروش کتاب کمک کرده است
کتاببا ورود سلبریتیها به حوزه کتاب، فرصتها و تهدیدهای تازهای برای این فضا ایجاد شده است. هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری و... هرکدام در یک ژانر کتاب خوانده و یا معرفی کرده اند. سروش صحت در این میان برنامه کتاب باز را در تلویزیون و بیرون از آن اجرا کرد تا به کتاب و کتابخوابی در کشور کمک کند، آیا حضور این چهره به فرهنگ کتاب و کتابخوانی و رشد فروش کمک کرد؟
-
موسیقی داخلی نمیتواند با تتلو و ساسی رقابت کند
چرا نسل جدید هنوز تتلو و ساسی را دنبال میکند؟/ پشت پرده محبوبیت ۲۰ ساله!
تلویزیونسعید معدنی معتقد است اینکه فردی مانند ساسی مانکن باوجود گذشت دو دهه، همچنان سالانه یک اثر منتشر میکند و در صدر توجهات باقی میماند، تنها به دلیل تبلیغات قوی یا هوشمندی در ارائه محتوا نیست، بلکه چندین عامل در این موضوع تأثیرگذار است.
-
در گفتوگو با حسن نقاشی مستندساز و چگونگی خلق «دبستان پارسی»
در فیلم فروغ خنده کودکان جذامی زیباست حال آنکه پشت آن غمی تلخ نهفته است/ از عکسهای آلبومهای شخصی تا نثر قجری
سینما«در فیلم فروغ خنده کودکان جذامی زیباست، زن جذامی زیباست، جهان زیباست، حال آنکه میدانیم، در پشت این خندههای پلاسیده، غمی تلخ نهفته که ما بر آن متاثریم، اینجا نقش کارگردان برجسته میشود، او به عنوان مفسرِ واقعیت، میان موضوع و مخاطب مینشیند.»
-
ارزیابی سقف قیمتی ۱۱۰هزار تومانی بلیت سینما
شادمهر راستین: مسئولان به شیوه کمونیستی، قیمت بلیط سینما را کم میکنند / سازمانهای سینمایی با بودجه فروش نفت، فیلم میسازند، گیشه برایشان مهم نیست
سینماشادمهر راستین معتقد است اصل ماجرا این است که سینما به این خاطر اقتصاد پیچیدهای دارد که تماما ریسکپذیر است و کسانی باید وارد این حوزه شوند که بتوانند در یک اقتصاد ریسکپذیر کار کنند نه اینکه بودجه دولتی داشته باشند.
-
گفتوگوی اختصاصی با «خبرآنلاین»؛
واکنش «تینا پاکروان» به توقیف «تاسیان»/ چرا از یک قصه عاشقانه میترسید؟
تلویزیونتینا پاکروان به خبرآنلاین گفت: آنچه علیه سریال «تاسیان» شاهد بودیم، بهطرز مشهودی سازماندهی شده است . عوامل این سریال نزدیک دو سال تلاش کردهاند تا اثری را به سرانجام برسانند که مردم آن را دوست داشته باشند، آن وقت گروهی از سر انگیزهای که نمیدانم آن را بخل و حسادت بدانم یا ترس، این هجمه را به راه انداختهاند.
-
در گفتوگو با گروه موسیقی هندی «هللو بابا» مطرح شد
با شهرام ناظری اجرا داشتم و در خلوت شجریان گوش میکنم/ موسیقی از جسم و روح گذر میکند/ موسیقی هند و پیوندهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی
موسیقینغمهسازان «هللو بابا» با روایتشان از سرزمین افسانه از هند آمده بودند، گروهی که کهنترین آواها را از فراز کوهها و فرود دشتها با تراشی که از بادها و آبها و آتشها خورده است، به ایران آوردهاند. صدایی سوخته و دم سحرانگیزی که یاد اسطوره قوالان «نصرت فاتح علی خان» را بیاد می آورد، «طبلای»ی که ضرباهنگهایش هر شنوندهای را میتواند به سفری تا کتاب «گیتا» (بخشی از کتاب عظیم مهاباراتا) و نبرد ارجونا و تردیدهایش ببرد و تا آنجا که «کریشنا» او را برای نبردی تازه با حکمتهای زندگی آشنا می کند و «گیتار اسلاید» سازی که اگرچه ساختار و شمایل غربی دارد (فارغ از سیر و سفری که تاریخ نگاران از این ساز دارند) اما تمام هندی شده و رَنگ و رِنگ و نواهایش لحظهای را سراغ می دهد که «اکبر شاه» در تعامل فرهنگی «اوپانیشاد» را به فارسی ترجمه کرد.
-
در گفتوگو با فرزین محدث بازیگر «آنتیک» و «تاکسیدرمی»
ما ایرانیها از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به هم احترام میگذاشتیم و حرف هم را متوجه میشدیم
سینماما این فرهنگ را بلدیم، فقط آن را فراموش کردهایم، ما در دورهای بسیار خوب با یکدیگر صحبت میکردیم.
-
در گفتوگو با بازیگر فیلم «دست تنها»
مجید مظفری: جای بهرام بیضایی در سینما خالی است/ «دست تنها» ویرانگی یک انسان را به تصویر میکشد
سینمامجید مظفری درباره نقشش در فیلم «دست تنها» میگوید کار خیلی برای من چالش برانگیز بود و چون تا به حال چنین کاری را نکرده بودم و معمولا در کارهایم خود را تکرار نمیکنم، سعی میکنم همیشه نقشی را که بازی نکردهام و برای خودم چالش برانگیز است را انتخاب کنم.
-
گفتوگو با بازیگر «اشک هور»
تورج الوند: بازیگر شماره یک من محسن تنابنده است/ چهار فیلم با چهار لهجه متفاوت بازی کرده ام
سینماتورج الوند معتقد است من هم به هر حال تمرینهایی دارم که سعی میکنم به آنها برسم. ولی خیلی قبل تر ها، بازیگر شماره یک من محسن تنابنده بوده است و همیشه او را ستایش میکردم. این نکته که این آدم چقدر لهجههای مختلف را بازی میکند خیلی برای من خفن بود.
-
گفتوگو با تهیهکننده «کفایت مذاکرات»
ابراهیم عامریان: در کرونا فیلمهای من سینما را نجات داد
سینماابراهیم عامریان میگوید برای فیلم «فسیل» هم شورای صنفی اکران، خودشان روز اول که میخواستند من را ترغیب به اکران کنند، شرطی بین ما گذاشتند که فیلم تا زمانی که میفروشد روی پرده سینما بماند. این بود که به اکران فیلم راغب شدم. وگرنه برای فسیل نقشههایی در سرم بود و میخواستم زمان بهتری اکران کنم. ولی وقتی دیدم وضعیت سینما جوری است که نیاز است که اکران شود، اکران کردیم.
-
به دنبال تشکیل پرونده قضایی برای دو هنرمند و توقیف بی دلیل یک سریال
واکنش سخنگوی دولت به خبر تشکیل پرونده قضایی برای مرضیه برومند و رضا بابک و مشکل تینا پاکروان
سینمافاطمه مهاجرانی درباه تشکیل پرونده قضایی میگوید مسئله تشکیل پرونده و موضوع دیگر دو ماجرای مجزا است، ما هم همواره تلاش کردیم تا وفاق ایجاد کنیم. این ماجرا هم به زودی حل خواهد شد. با رویکرد پدرانهای که در مدت اخیر از جانب قوه قضاییه مواجه بودیم و الحق و الانصاف که نسبت به حل پروندههایی که از قبل وجود داشته و تمام تلاششان را کردند که آن را حل کردند امیدواریم این ماجرا هم به زودی حل شود.
-
در گفتوگو با کارگردان فیلم «داد»
ابوالفضل جلیلی: ناصر تقوایی استاد من است اگر بگوید فیلم نساز نمیسازم/ از سلبریتی استفاده نمیکنم چون دلم نمیآید از جیب مردم بزنم
سینماابوالفضل جلیلی میگوید من در این سالها خیلی فیلم تولید کردم فقط گرفتند و آن را نمایش ندادند. خدا رحمت کند یکبار آقای پوراحمد گفتند بس است دیگر انقدر توقیف شد، توقیف شد نگویید، من هم الان نمیگویم توقیف شد فقط میگویم نتوانستم در این سالها بیایم.همین الان هم این فیلم مجوز نمایش ندارد و فعلا مجوز اکران در جشنواره را دارد و امیدوارم پس از جشنواره هم اکران آن بلامانع باشد.
-
در گفتوگو با عضو شورای عالی تهیهکنندگان درباره قاچاق فیلم مطرح شد؛
جلوی پخش فیلمها را نگیرید، هیچ فیلمی باعث هیچ انقلابی نشده است/ جریمه یک میلیونی عامل قاچاق فیلم را تنبیه نمیکند
سینماپس از ثبت رکوردی جدید در قاچاق فیلمها، پخش غیرقانونی هشت فیلم در سال گذشته و عدم محکومیت قانونی بازدارنده، این پدیده ترسناک همچنان از سینمای ایران قربانی میگیرد.
-
بررسی ضعف صنعت سریالسازی ایران در گفتوگو با شاهین امین
گردش مالی پلتفرمها سالی ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است/ بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه ساخت هر قسمت یک سریال است/ ۹۰ درصد پلتفرمها زیان ده هستند
تلویزیونشاهین امین معتقد است نه تنها در سریالسازی بلکه در عرصههای دیگر نمایشی هم دایره فعالیت به دلیل برخورد سلیقهای یا مسائل اقتصادی تنگ شده است. پرسش این است که چرا سریالهای پرمخاطبی که در پلتفرمها تولید و پخش میشوند، در تلویزیون امکان تولید یا حتی پخش ندارند؟ مردم که این آثار را به هر حال تماشا میکنند هیچ اتفاق بدی هم رخ نمیدهد؛مگر در دو کشور متفاوت این سریالها تولید و پخش میشوند؟ این وضعیت خیلی عجیب است و در واقع نشان از یک بهمریختگی در عرصه مدیریت فرهنگی کلان دارد که به همه چیز آسیب جدی وارد کرده است.
-
مقایسه ایران و ترکیه در عرصه سریالسازی
ترکیه ۴۰ هزار میلیارد تومان از سریال سازی سود میکند، صداوسیما هم ۲۴ هزار میلیارد تومان خرج میکند
سینماسریالهای ترکیهای نقش مهمی در معرفی فرهنگ و جاذبههای گردشگری ترکیه در سطح جهان دارند. بسیاری از طرفداران این سریالها به مکانهای فیلمبرداری آنها علاقهمند شده و اطلاعات مربوط به این مکانها را از غرفههای معرفی گردشگری ترکیه در نمایشگاههای بینالمللی دریافت میکنند.
-
بررسی عملکرد تلویزیون در گفتوگو با تقی آزادارمکی
صداوسیما رسانه مرگ فروش است/ هیچ تفاوتی میان BBC و اینترنشنال و صداوسیما وجود ندارد
تلویزیونتقی آزادارمکی معتقد است صداوسیما به سمت مسیر غلط گام برداشته و بیش از اینکه از زندگی حرف بزند از مرگ صحبت میکند، بیش از آنکه از شادی حرف بزند از غم میگوید و بیش از آنکه از امروز حرف بزند اسیر دیروز شده است و خودش عامل دلزدگی، دورکردن و سوق دادن مخاطب به سمت رسانههای دیگر است
-
بررسی ترویج پدیده مرگ اندیشی در صداوسیما در گفتوگو با سعید معدنی
تلویزیون با تبلیغ مرگ و هدیه دادن کفن میخواهد مخاطب جذب کند/ هادی عامل مقصر است که ناراحت شده!
تلویزیونسعید معدنی معتقد است برنامههایی که کشش و جذابیت لازم را ندارند و از سطح کیفی بالایی برخوردار نیستند، نه تنها باعث جذب مخاطب نمیشوند، بلکه باعث کاهش مخاطبانشان میشود. موضوع اصلی این است که صداوسیمای ما در حال حاضر با این ناکامی دائمی درگیر است و تلویزیون چون دیدگاههای ایدئولوژیک دارد، هرقدر تلاش میکند که خلاقیت نشان دهد نمیتواند و اتفاقا برنامههایی که از صداوسیما خارج میشوند و در پلتفرمها فعالیت میکنند، به مراتب جالبتر، موفقتر و خلاقتر هستند.
-
گفتوگو با وحید موساییان به دنبال درگذشت فریدون شهبازیان
وحید موساییان: شب آخر پنجمین جشنواره فجر جایزه را به شهبازیان ندادند چون با شاملو همکاری کرده بود
موسیقیفریدون شهبازیان همیشه میگفت در دهه شصت وقتی کار درخشان «شیرسنگی» را ساخته، قرار بوده برای این اثر جایزه دریافت کند اما بخاطر همکاری با شاملو شب آخر جایزه را به او ندادند و بعد از آن هم هیچگاه مورد توجه فجر قرار نگرفته است. هرچند به گمان من این ماجرا اصلا اهمیت ندارد، این جشنوارهها آمدند و رفتند اما در نهایت آثار ایشان تا پایان دنیا هست.
-
موسیقی کلاسیک شهبازیان و فضای کلاسیک «آوار» یک شاهکار خلق کرد
سیروس الوند: اگر فریدون شهبازیان موسیقیدان نمیشد، کارگردان خوبی میشد
سینماسیروس الوند روایت میکند که فریدون شهبازیان به شدت روی موسیقی کلاسیک مسلط بود و فضای ایرانی و کلاسیکی که خود فیلم «آوار» داشت سبب شد چنین شاهکاری خلق شود.
-
کارنامه «جامجم» در گفتوگو با منوچهر اکبرلو
مخاطب برنامههای صداوسیما عامهمردم نیستند / این رسانه حتی در چارچوب اهداف نظام و ماموریتهای خود هم عمل نمیکند
تلویزیونمنوچهر اکبرلو معتقد است ما در تلویزوین شاهد ساخت برنامه به شیوهای که مورد توجه موافق و مخالف قرار بگیرد نیستیم، حتی در موضوعاتی که مورد توجه و اولویت نظام است مثل فرزندآوری، حجاب و مقاومت در منطقه که اولویتهای سیاستهای نظام جمهوری اسلامی است هم صداوسیما اثر جالب توجهی تولید نمیکند و جامعه هدفشان هم عامه مردم نیستند. در واقع صداوسیما حتی در راستای اهداف خودش و نظام هم عمل نمیکند.