۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۲

استفاده از جستجوی لحظه‌ای تجربه تازه‌ای است که گوگل با ایجاد تغییراتی 18ماهه در سخت‌افزارهای مرکزی، کدهای جاوا اسکریپ تعدادی از مرورگرها و به کارگیری بسیاری فناوری‌های ابداعی به کاربران خود داده است.

محبوبه عمیدی: هفته گذشته تغییرات تازه‌ای در رابط کاربر موتور جستجوی گوگل ایجاد شد. با این تغییرات کاربران در بسیاری از کشورها می‌توانستند با تایپ اولین حرف از موضوع مورد نظرشان پیشنهادهایی را مشاهده کنند. در کنار کلمات پیشنهادی لینک حامیان مالی گوگل نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش تکنولوژی ریویو، جستجو در لحظه مطابق اعلام شرکت گوگل باعث کاهش زمان جستجو میان دو تا پنج ثانیه به ازای هر واژه می‌شود و باعث خواهد شد کاربران بازخوردهای جستجو را سریع‌تر دریافت کنند.

البته بعضی از کارشناسان این تغییرات تازه را چندان مفید نمی‌دانند. بررسی شیوه جستجوی تعدادی از کاربران نشان می‌دهد آنها بدون توجه به نتایج اولیه واژه‌ها را کامل تایپ می‌کنند؛ اما ابداع‌کنندگان این شیوه معتقدند این روش می‌تواند در وقت و هزینه جستجوی اغلب کاربران گوگل صرفه‌جویی کند.

از سوی دیگر نمایش تبلیغات در گوگل یک تجارت 20میلیارد دلاری است. گوگل این موضوع را که یکی از دلایل ایجاد این تغییرات افزایش نمایش لینک حامیان مالی و بالارفتن احتمال کلیک هر یک است، انکار نمی‌کند؛ اما نکته‌های باارزش‌تری نیز در این تغییرات وجود دارند.

جستجوی لحظه‌ای گوگل را باید یک شاهکار مهندسی به حساب آورد. بی‌آنکه اختلالی در اینترنت ایجاد شود، اطلاعات به شکل لحظه‌ای و برای صدهامیلیون کاربر در سراسر جهان ارسال می‌شوند. در واقع گوگل از پهنای باند اضافی برای ارسال اطلاعات استفاده نمی‌کند؛ بلکه این مراکز داده و ساختار درونی مرورگر هستند که وظیفه انتقال داده‌ها را به عهده گرفته‌اند.

اوتار هنسان، مدیر فناوری‌های آینده گوگل در این مورد می‌گوید: «ما برای نمایش ده جستجوی مرتبط و لینک حامیان مالی آنها تنها یه چندهزار بایت اطلاعات نیاز داریم. دور از ذهن است اما اگر یوتیوب، سرویس دیگر گوگل را در نظر بگیریم که نمایش اطلاعات درخواستی در آن به علاوه نمایش بند انگشتی عکسی از ویدئوها تنها به 5 تا 50 کیلوبایت اطلاعات نیاز دارد که بسیار‌کمتر از حجم داده‌های مورد نیاز برای پخش یک ثانیه ویدئوهای آنلاین است، دیگر خیلی دور از ذهن نخواهد بود».

او اضافه می‌کند: «بزرگ‌ترین تغییر ظرف 18 ماه گذشته و در سخت‌افزار مراکز داده‌های گوگل صورت گرفته است. سرورها سریع‌تر شده‌اند و ارتباط میان آنها بهبود قابل‌توجهی پیدا کرده است. به همین دلیل اطلاعات آماری دقیق‌تری از جستجوها وجود دارند و گوگل توان پیش‌بینی خوبی برای رمزگشایی ادامه واژه‌ها پیدا کرده است. اگر شیوه جستجوی شما با دیگران متفاوت باشد، سیستم در انتظار حرف‌های تازه می‌ماند تا بتواند نتایج را در ادامه تایپ پیش‌گویی کند».

«در نهایت استفاده از نتایج ذخیره‌ شده برای پیش‌گویی جستجوها باعث می‌شود گوگل هزینه کمتری را به ازای هر جستجو متحمل شود. البته نتایج دائما با استفاده از نوشته‌های تازه وبلاگ‌ها، اطلاعات خبری و دیگر بخش‌های محتوای دیجیتال به‌روز خواهند شد».

بخش بزرگی از تغییرات درون مرورگرها صورت گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهند اغلب میان دو ضرب صفحه کلید فاصله‌ای 300هزارم ثانیه‌ای وجود دارد. به همین دلیل کدهای جاوا برای هر یک از چهار مروگر سازگار با جستجوی لحظه‌ای به تفکیک بازنویسی شده‌اند که می‌توانند نتایج را در کمتر از این زمان تغییر دهند.

جالب است بدانید به گفته کارشناسان 15 فناوری تازه و ابداعی برای ظهور جستجوی لحظه‌ای گوگل که بخشی از مسیر بهبود این موتور جستجو است به کار گرفته شده‌اند. گوگل امیدوارست بتواند این موتور جستجوی باارزش را بهبود دهد و خاطره بد شبکه ناموفق اجتماعی باز و توقف پروژه گوگل‌ویو را از ذهن‌ها پاک کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۸
    1 0
    یوتیوب چیه؟