پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بایرکتار آکینجی (بیرقدار آخنجی) محصول شرکت بایکار در ترکیه، پهپاد جنگی دوربرد و بلندپروازی است که از تابستان ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) عملیاتی شده است. این پهپاد طی شب گذشته برای یافتن محل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور بر فراز جنگل‌های ارسباران پرواز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، پهپاد بایرکتار آکینجی با استفاده از دوربین حرارتی و دید در شب، نقطه‌ای حرارتی پیدا کرد و اطلاعات آن را به مقامات امداد و نجات مخابره کرد. جالب‌تر اینکه اطلاعات مسیر پرواز آن به‌صورت آنلاین نیز در AirNav منتشر می‌شد و تا یک‌میلیون بازدیدکننده آنلاین، شب گذشته پرواز آکینجی را دنبال می‌کردند. این پهپاد درنهایت پس از پایان مأموریت به ترکیه بازگشت و با رسم پرچم ترکیه بر فراز دریاچه وان، فرود آمد.

پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های «بیرقدار آخنجی»

نام این پهپاد از عبارت «آخنجی» در ترکی عثمانی گرفته شده است. آخنجی‌ها، سواره‌نظام سبک ارتش عثمانی بودند که به لطف تسلیحات سبک و سرعت عمل، عنوان نیروهای پیشرو در خط مقدم عمل می‌کردند.

بیرقدار آکینجی با ۱۲٫۲ متر درازا و ۴٫۱ متر ارتفاع، از بال‌های وسیعی بهره می‌برد که گشودگی آن‌ها به ۲۰ متر می‌رسد و با بهره‌گیری از ۲ موتور توربوپراپ ملخی به ظرفیت هرکدام ۷۵۰ اسب‌بخار، می‌تواند با وزن بیشینه ۵٫۵ تن به آسمان بلند شود.

آکینجی با نیرویی که از موتورهای AI-450T Sich ساخت شرکت اوکراینی ایشنکو پراگرس-موتور دریافت می‌کند، می‌تواند با سرعت کروز ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت (۱۵۰ نات) در ارتفاع ۳۰ هزار پا (۹۱۰۰ متری) تا ۲۵ ساعت به پرواز ادامه دهد و به برد پروازی ۷۵۰۰ کیلومتر دست یابد؛ هرچند که بیشترین سرعت آن به ۳۶۱ کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن به ۴۵ هزار پا (۱۳۷۰۰ متر) می‌رسد.

پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

آکینجی می‌تواند با پشتیبانی از جت‌های جنگنده، با هواپیماهای نظامی سرنشین‌دار هم عملیات مشترک برگزار کند. بدنه پهپاد و بال‌های گسترده آن که در بالای بدنه کار گذاشته شده‌اند، فضای بیشتری برای حمل سلاح‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر در اختیار آکینجی قرار داده است. موتورهای توربوتراپ، امکان فعالیت در شرایط آب‌وهوایی سخت را نیز در اختیار پهپاد قرار می‌دهد و انتهای زاویه‌دار بال به سمت بالا، جریان هوا را بهتر به سمت عقب بال هدایت می‌کند.

آکینجی از ۳ سیستم پرواز، یکی اصلی و دو سیستم اضطراری استفاده می‌کند. سیستم‌های اویونیک آن به هوش مصنوعی مجهز است و می‌تواند به شکل خودکار، نیمه‌خودکار، کنترل از کابین خلبان جنگنده F-16 ارتش ترکیه و کنترل از داخل هواپیمای آواکس هدایت شود. ترکیه حتی ادعا دارد که به لطف دو سیستم ارتباط ماهواره‌ای نصب‌شده روی آکینجی، می‌تواند پهپاد را با ماهواره‌های داخلی خود نیز هدایت کند.

پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

رادار بومی فعال اسکن الکترونیکی (AESA) به نام «مراد»، رادار SAR/GMTI، سیستم نظارت و شناسایی، جنگ الکترونیک، واحد اطلاعات سیگنال (SIGINT) و SATCOM، قابلیت‌های راداری و اطلاعاتی فراوانی در اختیار آکینجی قرار می‌دهند.

آکینجی می‌تواند تا ۱۳۵۰ کیلوگرم محموله در داخل و خارج بدنه حمل کند که ۴۰۰ کیلوگرم آن را محموله شناسایی تشکیل می‌دهد. سامانه اپتیکی با دید حرارتی و هدف‌گیری لیزری که به درون بدنه جمع می‌شود و دوربین هدایت روی دم هواپیما که دید کامل از بالا را برای اپراتور فراهم می‌کند، محموله شناسایی را تشکیل می‌دهد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1909069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 80
  • M.r IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    16 79
    سلام بابا این‌قدر ازترکیه تعریف نکنید اگه کشور ماهم تحریم نبود مااز آنها جلو تر بودیم.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      41 11
      ترکیه و امارات و عربستان و.. دارن یکسره جلو میرن. اینا تا قبل از انقلاب 50 سال از ما عقب تر بودن الان حداقل 50 سال جلوترند. با این روند پیشرفتشون تقریبا داره رسیدن به اونا غیر ممکن میشه
    • MOSTAFA IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      13 3
      ولی دکتر جان،امار های قبل انقلاب، یه چیز دیگه میگه؟!! بجای نشستن پای حرفای مامان بزرگ و بابا بزرگت و امثال اینا،که همین الان بین بروزترین گوشی سامسونگ و تلفن قرمزای قدیمی،تلفن قرمزارو قبول دارن،نمیشه به حرفاشون اعتماد کرد، بجای این حرفا، برو تاریخ بخون
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      0 2
      ما که نفهمیدیم تحریم خوبه یا بده .
  • عباس IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    18 61
    ما از ترکیه جلوتر هستیم پهپادهای ایرانی سری هستند،اگر پهپادهای ایرانی پیشرفته نبودند که امریکا اینقدر ایران رو تهدید نمی‌کرد که اونها رو به روسیه نفروشد.
    • بهزاد IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      39 7
      تعصب و نژادپرستی حد و مرز نمی شناسد .
    • چریک IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      4 3
      پذیرفتن حقیقت باعث میشه برای پیشرفت تلاش بیشتری کنی اما انکار آن باعث نمیشه جایگاه بالاتری کسب کنی. امان از جهل و حماقت و عقده...
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    7 28
    آمریکا یعنی آ=آقازاده گری م=مافیا ر=رانتخاری ی=یاران هایپرانقلابی خوارج قدیم ک=کاسبی تحریم وفیلترینگ ا=اختلاسگری نجومی قران کریم می فرماید افلاتدبرون؟ افلاتبصرون؟ افلایسمعون؟افلایعقلون؟افلاتعقلون؟ امام خمینی هم در وصیتنامه شون فرمودن گوشهایی که باید بشنوند کر شدند چشمهایی که باید ببینند کور شدند
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      3 0
      لطفا آمریکا رو اینجوری ننویس بعضی ها شک میکنن جای دیگه رو میگی
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    37 6
    سلام ، تشکر از ترکیه و تمجید بخاطر پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی و تسلیحاتی این کشور و زیر ساخت هاش . دوستان لطفا از روی حسادت و یا عقده پیشرفت های چشمگیر ترکیه رو الکی کوچک نکنید ، من و شما و هرکس دیگه هرچی بگیم حقیقت ها عوض نمیشه ، ترکیه نیروی هوایی بزرگ و توانمندی داره و پهپادهاش ،قدرتشو خیلی بیشتر کرده ، لازم بذکر هست ،پهپاد فوق (آکینجی) یک پهپاد سنگین و غول پیکر هست ترکیه پهپاد های پیشرفته تر و سنگین تر و قدرتمند تری از این مدل هم داره ، مثلاً پهپاد کیزیل آلما که یک جت جنگنده بدون سرنشین هست یا پهپاد فوق پیشرفته جت آنکا ۳ که خدای جنگ الکترونیک و بمب افکن هست ، پهپاد آکسونگور هم از آکینجی بهتره و کلا ترکیه خیلی پیشرفت چشمگیری داشته
    • ایران IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      3 3
      از کمک و مساعدت کشور دوست ترکیه ممنونیم ولی هنوز فراموش نکردیم در جنگ داخلی سوریه که خودش یک جنگ جهانی سوم بود این ایران بود که حرف اول و آخر را زد
    • موسوی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
      2 2
      بدبختی ماهمینه دیگه مرغ همسایه.... خودکوچک بینیم
  • MOSTAFA IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    5 30
    در اینکه این پهپاد نسبتا خوبه،شکی نیست، اما کسایی که خودتحقیری میکنن،نه از پهپاد های ایرانی که الان دهها کشور، مشتریش هستن( از روسیه تا چین و اندونزی و ونزولا و بلاروس و.....)هیچ اطلاعی ندارن که هیچ. حتی یه ثانیه فکر نمیکنن که اگه پهپادهای ایرانی، بدرد نخوره، پس چرا آمریکا و اروپا شب و روز از ایران میخان پهپاد نسازه و صادرات نکنه؟! اگه پهپادا بدن، چرا میگن ؟!؟!
  • بیتا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    26 5
    چه دوست داشتنیه ممنونیم آکینجی
  • هموطن IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    2 2
    کشورماسختی های زیادی کشیده ونخبگان ایران باوجودتحریم ونبودقطعات پهبادهای دوربردوموشکهای نقطه زن ورادارگریز ساختندکه کسی جرات تجاوزبه خاک کشورعزیزمون نداشته باشه واقعادست مریزادبه دانشمندان ایرانی که قطعا بخواهندباتوجه به نیازکشورمیتوانندبهترینهارااختراع کنند.هرکشوری اختراعات خاص کشورخودش روداره .
  • حمید IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    3 1
    سلام کشور ترکیه دربار ساخت و ساز پهپادها خوب پیشرفت کرد با اینکه این مطلب مینویسم بعضی از آقایون ناراحت میشن ولی خوب حقیقت داره برید نمایشگاهای نظامی را ببینید که در غرفه نظامی ترکیه چه خبر است . والسلام
  • معتمدی US ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    2 2
    درهرحال ممنونیم ازترکیه که علیرغم همه اختلافات ،مردانه به ایران کمک کرد .
  • م IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    3 1
    مودبانه نبود حداقل تشکر می کردید؟
  • حسین IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    2 0
    واقعا تشکر از ترکیه بابت کمکهای برادرانه، واقعا ترکیه پیشرفتهای خیلی چشمگیری در صنایع نظامی داشته و اسم و رسمی در جهان برای خودش باز کرده و صنایع ترکیه در دنیا هر روز جایگاه بالاتری را میگیره، به عنوان همسایه و برادرمون واقعا از پیشرفتهای ترکیه خوشحال هستیم.
  • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    1 2
    ترکیه این‌طور رسم برادری و همسایگی را به جا آورد! مقامات ترکیه درباره پهپاد آکینجی دروغ گفته‌اند و مختصات اعلامی پهپاد آکینجی، ۶ و نیم کیلومتر با محل بالگرد شهید رئيسی فاصله داشته است. ‏این رسم برادری نیست. یاد آرید شب کودتا، چگونه بی‌منت رئیس‌جمهورتان را در ارومیه پناه داده و به استانبول بازگرداندیم.
  • علی رزمی US ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام شایسته است از کشور ترکیه به خاطر اعزام و همکاری که انجام داده تشکر گردد