۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۵

تنها زنان نیستند که بعد از وضع حمل باید نگران کاهش وزن‌شان باشند

فرنوش صفوی‌فر: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد مردان در طی بارداری تا زایمان همسرشان، تا 35/6 کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، در این نظرسنجی، اطلاعات جالبی در مورد تاثیر بارداری و زایمان همسر، بر رفتارهای تغذیه‌ای مردان، به دست آمده است.

از جمله نتایج این نظرسنجی، که بر روی 5 هزار مردی که تازه پدر شده بودند، انجام شده، آن است که یک‌پنجم آنها اظهار کرده بودند که وعده‌های غذایی‌شان پرحجم‌تر شده و 41 درصد هم گفته بودند که وقتی در منزل هستند، میان‌وعده‌های بیشتری می‌خورند. البته این بررسی نشان داده که میان‌وعده‌هایی که این مردان انتخاب می‌کنند، از جمله میان‌وعده‌های ناسالم و پرکالری، مانند پیتزا، چیپس، شکلات، کیک و آبجو بوده است. بر اساس این مطالعه مشخص شده که به طور میانگین 2 اینچ به سایز این مردان بعد از پدر شدن، اضافه شده و جالب این که یک‌پنجم آنها تنها از روی تنگ شدن لباس‌های قبلی و 19 درصدشان از گفته دیگران پی به این تغییرات برده‌اند.

وقتی در مورد علت این تغییر رفتار کنکاش شد، معلوم شد که 25 درصد این مردان ادعا داشتند که بیشتر می‌خورند تا همسرشان کمتر به احساس ناخوشایند خود در مورد چاق شدن بعد از زایمان فکر کند و به این ترتیب خواسته‌اند تا با او به نوعی همدردی کنند.

علت دیگر، شاید این باشد که تازه‌پدر و مادرها، کمتر فرصت می‌کنند در خانه غذای سالم و باب‌میل‌شان را درست کنند و به همین دلیل بیشتر مجبورند که از غذای رستوران‌ها و فست‌فودها میل کنند و این هم یک دلیل دیگر بر چاق شدن آنهاست. در این مطالعه مشخص شده که 42 درصد از زوج‌ها گفته‌اند که بعد از بچه‌دار شدن بیشتر غذای رستورانی می‌خورده‌اند.

کارشناسان به زنان شیرده توصیه می‌کنند که حدود 300 کالری بیشتر از حالت عادی مصرف کنند که بیشتر این اضافه کالری باید از پروتئین‌ها تامین شود. همچنین زنان در این موقعیت، بایستی بیشتر مایعات بنوشند و در فواصل بین وعده‌ها، حتما از میان‌وعده‌های مناسب مصرف کنند. این وضعیت خاص، و احتمالا بیشتر در دسترس بودن تنقلات گوناگون در خانه، ناخودآگاه روی همسران این زنان هم تاثیر می‌گذارد و باعث پرخوری آنها می‌شود و اگر مردان در این مورد خودآگاهی لازم را پیدا نکنند، ممکن است در درازمدت روی سلامت آنها تاثیر منفی داشته باشد.

همدلی بهتر از همدردی

این تنها مورد گزارش‌شده از نتایج احساس همدردی عمیق مردان نسبت به همسران‌شان در طول فرایند پرفراز و نشیب بارداری و زایمان نیست. پیشتر هم کارشناسان روان‌پزشکی، از نوعی نشانگان، موسوم به بارداری خیالی، یا phantom pregnancy خبر داده بودند که مردان در جریان بارداری همسرشان، احساس درد شکم، استفراغ و حالت ویار پیدا می‌کنند. آنها حدس می‌زنند این نشانگان، به دلیل احساس همدردی عمیق مردان با همسرشان رخ می‌دهد. با این حال، توصیه آنها به مردان این است که در این موقعیت خاص، به جای احساس همدردی، همدلی از خود نشان دهند. تفاوت همدردی با همدلی این است که در همدردی سعی می‌کنید به مخاطب خود ثابت کنید که همان درد و سختی‌ای را که او حس می‌کند، حس می‌کنید. در حالی که در همدلی، سعی می‌کنید به او بفهمانید که شرایط سخت او را درک می‌کنید و آماده همه‌گونه حمایت و همکاری برای کم کردن سختی‌های این موقعیت هستید.

به گفته پژوهشگران مجری این مطالعه، این اصلاح نگرش و رفتار، در مورد رفتارهای تغذیه‌ای مردان، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند؛ چرا که این رفتار آنها به طور مستقیم روی همسرشان و غیر مستقیم، روی فرزندشان، تاثیر منفی می‌گذارد و به این ترتیب سلامت کل خانواده، بر اثر رفتار آنها ممکن است مورد تهدید قرار گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =