۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷

متخصصان می‌گویند اینکه زنان تخمک خود را ذخیره کنند تا در آینده بچه‎دار شوند، روش قابل توصیه‌ای برای همه نیست

 اگرچه این امکان به وجود آمده که زنان تخمک‌های خود را منجمد و ذخیره کنند تا در سنین بالاتر هم بتوانند بچه‌دار شوند، اما این روش مخالفان جدی دارد

 هرچند که با خوشحالی از این اقدام به عنوان «آزادی برای زنان» یاد شده، ولی هم‎اکنون متخصصان باروری انگلیس شک و تردیدهای جدی اخلاقی و پزشکی در مورد این مساله دارند که زنان تخمک‌هایشان را به منظور آسایش و مناسب شدن شرایط زندگی، منجمد و برای آینده ذخیره کنند.

کالج سلطنتی مامایی و طب زنان و همچنین انجمن باروری انگلیس با قاطعیت هشدار داده‎اند که زنان در دهه 20 یا 30 زندگی خود، پیش از اینکه متوسل به چنین روش‎هایی شوند، باید با دقت برای شغل و اهداف زندگی خود تدبیری بیندیشند و اینکه تخمک خود را ذخیره کنند تا در سن بعد از 40 سالگی بخواهند برای بچه‎دار شدن اقدام کنند، روش قابل توصیه ای برای همه نیست.

پروفسور «بیل لدگار»، استاد رشته زنان و مامایی داننشگاه شفیلد و عضو انجمن جنین‎شناسی و باروری انسانی، عقیده دارد که این روش، تنها برای یک زن جوان مبتلا به سرطان، مجاز است و چنین فردی می‎تواند تخمک‎هایش را پیش از آنکه شیمی درمانی به‎طور جدی پتانسیل باروری او را از بین ببرد، منجمد و ذخیره کند، ولی در مورد زنانی که صرفا این عمل را برای دلایلی که دکتر بیل آنها را شیوه زندگی می‎نامد، انجام می‎دهند، از نظر اخلاقی قابل تردید و زیر سوال است.

او در این باره می‎گوید: «ما باید بابت انجام هر اقدام پزشکی در افرادی که سالم هستند دقت و احتیاط کنیم؛ گروهی که من نگران آنها هستم، زنان سالمی هستند که می‎خواهند فرزند داشته باشند ولی دیر اقدام به بچه‎دار شدن می‎کنند. این عمل که با واژه انجماد تخمک توصیف می‎شود، در حقیقت به این معنا است که یک زن در اواخر دهه 20 و یا ابتدای دهه 30 از زندگی خود تخمک‎هایش را منجمد کند و سپس 10 یا 15 سال بعد آنها را از انجماد درآورده و با اسپرم شریک جنسی خود بارور کند و سپس صاحب فرزند شود!»

لدگار عقیده دارد که نکته اصلی این است که این روند به خوبی عمل نمی‎کند و شانس تشکیل یک کودک از تخمک منجمد شده کمتر از 6 درصد برای هر تخمک است و اگر زنی تنها بنا به دلایل اجتماعی نه پزشکی این روش را برای بچه‎دار شدن انتخاب کند، قمار بزرگی برای آینده‎اش انجام داده است.

نگرانی در مورد سلامت نوزادان تشکیل شده از تخمک‎های منجمد، مساله‎ای است که تعدادی از زنان را از انجام این اقدام که هزینه‎ای حدود 5 هزار پوند دارد، منصرف می‎کند.

«ملانی دیویس»، استاد رشته تولید مثل در لندن توصیه‎های لدگار را تایید کرده و می‎گوید: «زنان ممکن است این احساس را داشته باشند که آن روش، داروی همه دردها است و برای آنها شانس داشتن یک خانواده را در آینده تضمین خواهد کرد و آن روشی معجزه‎آسا است. ولی اکنون نباید این روش به منظور اطمینان از داشتن یک خانواده در آینده استفاده شود و در حقیقت پیام اصلی این است که بهترین شانس داشتن یک فرزند، زمانی شکل می‎گیرد که یک زن کمتر از 35 سال داشته باشد.»

دیویس انتقاد شدیدی نسبت به جنبه‎ای دیگر از طرح منجمدسازی تخمک دارد که زنان زیر 35 سال را قادر می‎سازد تعدادی از تخمک‎های خود را بدون کسب موافقت کلینیک‎های باروری، برای لانه‎گزینی در رحم فردی دیگر، اهدا کنند.

اینگونه طرح‎ها می‎تواند منتج به ضربه‎های روحی برای فرد گیرنده تخمک شود، زیرا کودکی که متولد شده است، در سن 18 سالگی می‎تواند به‎طور قانونی جویای مادر اصلی خود شود و این مساله باعث ایجاد مشکلات روحی در مادر غیر واقعی او می‎شود.

بررسی‎های اخیر نشان داده است که در سال 2007 در انگلستان، 78 زن، تخمک‎هایشان را برای دلایل غیر پزشکی منجمد کردند، یعنی بیش از 2 برابر 33 نفری که سال قبل‎تر این کار را انجام داده بودند و متوسط سن آنها نیز 37 سال بوده است.

 گاردین - 1 فوریه 2009  - ترجمه: پروانه حجت   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =