۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰

جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد برای تناسب اندام، توجه به میزان کالری دریافتی روزانه روش مؤثرتری است تا توجه به میزان اضافه

داستان کم کردن وزن و رژیم‌های غذایی متفاوت چندین سال است که در میان مردم به خصوص شهرنشین‌ها رواج یافته. زندگی ماشینی، کم تحرکی و مصرف فست فود و نوشابه‌های قندی مهم ترین علل بالا رفتن وزن به خصوص در میان نوجوانان و جوانان است اما گاهی در میان انبوهی از توصیه‌ها و برنامه‌های غذایی متفاوت گم می‌شویم و نمی‌دانیم چه رژیم غذایی کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر وزنمان را پایین بیاوریم. جالب است بدانید که در آخرین تحقیق صورت گرفته در دانشگاه‌های معتبر امریکا  مشخص شده رژیم غذایی شما هر چه باشد هیچ فرقی نمی‌کند و آنچه باعث پایین آمدن وزن‌تان می‌شود کم کردن میزان کالری دریافتی روزانه است.

دو دهه بعد از به وجود آمدن شک و تردید بر سر این که چه رژیمی برای کم کردن وزن مناسب است، نتایج بررسی‌ها به تدریج زیر ذره بین قرار گرفت. در واقع برنده تمامی مقایسه‌ها نه رژیم کم قند بود نه کم چربی نه پروتئین زیاد، بلکه هر نوع رژیمی می‌تواند مؤثر باشد.

نکته همین جاست! هر رژیمی که میزان کالری و چربی اشباع شده آن کم و میزان غلات سبوس دار، سبزیجات و میوه‌های تازه آن زیاد باشد برای هر کسی تا آخر عمر مناسب است و می‌تواند به وزن مناسبش برسد. این نتایج سال گذشته نیز توسط محققان ثابت شده بود که در رژیم مناسب، عمل ساده کم کردن مقدار کالری از همه موارد برای کاهش وزن مهم‌تر است. این نتایج در واقع جدال و دودلی را در مقایسه انواع رژیم‌ها و مؤثرتر بودن آنها از بین می‌برد و فقط پای کالری را وسط می‌کشد.

به گفته دکتر رابرت اکل استاد دانشگاه کلورادو، مطالعات جدید نشان میدهد که در واقع هیچ فرقی نمی‌کند چه رژیمی انتخاب می‌کنید؛ حرف آخر را مقدار کالری می‌زند. نتیجه این تحقیق باعث می‌شود تا فرد دیگر برای انتخاب رژیم غذایی مناسب درگیر میزان چربی، پروتئین یا کربوهیدرات نشود و به جای آن عملکرد را در نظر بگیرد.

در واقع محققان می‌گویند یک راه واحد وجود ندارد و نکته جالب اینجاست که هیچ کدام از این رژیم‌ها به دیگری برتری نداشتند. دکتر کریستوفر گاردنر استاد دانشگاه استنفورد و یکی از متخصصان تغذیه و محققان این پروسه، می‌گوید: ما نمی توانیم به هیچ وجه یک رژیم را به دیگری برتری بدهیم، در واقع خود شخص با هر کدام راحت تر باشد و کمتر احساس گرسنگی و میل به غذا کند، می‌تواند همان را ادامه دهد. 

البته مطالعات ثابت نکردند که همه رژیم‌ها هم موفق هستند اما یک مورد واضح این است که در ماه‌های اول رژیم همه مردم به مقدار زیادی وزن‌کم می‌کنند که متأسفانه با گذشت چند ماه مقداری از آن یا همه وزن اولیه مجدداً  برمی‌گردد.

در این تحقیق حدود 811 نفر از افراد چاق و کسانی که اضافه وزن داشتند بررسی شدند. در این میان 62 درصد خانم بودند. شرکت کنندگان برای کم کردن وزن به سه گروه تقسیم شدند که هر کدام یکی از رژیم های:  پروتئین متوسط -کم چربی، پروتئین زیاد-کم چربی، پروتئین متوسط-چربی زیاد و پروتئین زیاد-چربی زیاد را دنبال کردند. 

هر کدام از این رژیم‌ها برای رساندن 1200 تا 2400 کالری در روز تنظیم شده بودند که با توجه به میزان چربی و جنسیت هر فرد در نظر گرفته شده بود اما از هر نفر خواسته بودند تا حدود 750 کالری را در روز از آنچه به طورمعمول می‌خورد کم کند، هیچ کدام از این رژیم‌ها چربی اشباع شده که برای قلب مضر است و در بسیاری از غذاهای عمل آورده شده و سرخ شده یافت می‌شود را نداشتند. از شرکت کنندگان در این تحقیق خواسته شده بود تا هفته‌ای 90 دقیقه به طور متوسط ورزش کنند و برای گرفتن اطلاعات و نتیجه هم آنها برنامه غذایی‌شان را روزانه می‌نوشتند و در نهایت در اختیار محققان قرار می‌دادند. علاوه بر این در طی این دو سال تحقیق جلسات فردی و گروهی مشاوره هم برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده بود.

به گفته یکی از محققان در این برنامه فقط روی سه عامل غذایی چربی، پروتئین و کربوهیدرات سرمایه‌گذاری شده بود و سعی شده بود تا میزان چربی اشباع شده به حداقل و فیبر به حداکثر برسد. به این ترتیب افراد یاد گرفتند که چطور میزان کالری غذاها را اندازه بگیرند و دست شان برای انتخاب غذا کاملا باز بود.

البته گاهی عادات غلط یا درست فرد نیز روی روند رژیم او تأثیر می‌گذاشت. مثلاً افرادی که به شدت به نوشیدنی‌های انرژی‌زا عادت داشتند نمی‌توانستند آن طور که باید رژیم‌شان را کنترل کنند. از طرفی کسانی که عادت بیشتری به ورزش داشتند و طی دو سال در تمامی جلسات مشاوره شرکت کردند حدود 11 کیلوگرم وزن کم کردند.

لس آنجلس تایمز- 29 مارس2009 

ترجمه: رعنا زارعی

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =