مخالفان مک‌دونالد می‌گویند فست‌فودها به فقرایی که درتلاشند سر و ته وعده غذایی را با یک ساندویچ هم بیاورند خیانت می‌کنند

 صدف کوه کن: داستان ضرر داشتن غذاهای آماده و سریع یا همان فست فود ها، ماجرای تازه ای نیست اما جنگ میان گروه های طرفدار محیط زیست، انجمن های تغذیه و به تازگی گیاهخواران، با غذاهایی مثل مک دونالد، کی اف سی و برگر کینگ در لندن به مرحله جنگ تن به تن رسیده است!

این گروه ها همزمان با شروع موج جدید تبیلغات مک دونالد و تقسیم برگه های 1.99 پوندی برای دوبل برگر، چیکن برگر با سیب زمینی یا نوشابه که نصف قیمت همیشگی است، شروع به پخش برگه‌های روشنگرانه درست جلوی در مغازه های مک دونالد کرده اند. این برگه ها که سراسر اعتراض است یا قبل از ورود به مک دونالد و یا بعد از خروج از آن به مشتری ها داده می شود که یا آنها را از خوردن منصرف کند یا لذت خوردن همبرگر چرب با نوشابه شیرین را از دماغشان در بیاورد. در این میان، دموکراسی هم مانع از هر گونه دخالت مستقیم یا غیر مستقیمی برای حذف این معترضان بوده و تصمیم نهایی با مصرف کننده است. اعتراضی که درصورت وجود در کشور ما با واکنش شدید رستوران هایی نظیر بوف، هایدا، آپاچی، سوپر استار و باقی فست فود فروشی های قدرتمند روبرو خواهد شد!

دانستن اینکه این اعتراض ها دقیقا به چه چیز هایی است و از کجا سرچشمه می گیرد هم خالی از لطف نیست چرا که پنج ایراد اصلی به این مغازه ها می گیرد: ترویج غذاهای ناسالم، ایجاد رنج برای حیوانات، استثمار کردن کارکنان، نابودی سیاره زمین و دست برد به فقرا!

 ترویج غذاهای ناسالم
ایراد اول این است که  مک دونالد، غذاهایی با تبلیغات فریبنده سالم را ترویج می کند ولی در عمل چیزی که به دست مصرف کننده می رسد، غذایی پر ازکالری، چربی، نمک و شکر است که فیبر و ویتامین کمی دارد و در اصطلاح شکم پر کن حطرناکی است. در حالی که آمار ها طول عمر بیشتری را برای گیاه خواران یا افرادی که رژیم معتدل دارند در نظر می گیرد، نشان دهنده آن است  که مصرف‌کننده های دائمی مک دونالد و امثال آن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی-عروقی و بالاخره مرگ زودرس قرار دارند. افزودنی های شیمیایی هم که در این غذاهای فست فود استفاده می شود اغلب سبب بیماری و بیش فعالی در کودکان می شود بنابراین برای همه گروه های سنی خطرناک است.

کاریکاتورهایی هم که برای این قسمت از اعتراض طراحی شده، مردی چاق و بد قیافه با کلاه کابوی و سیگاری بر لب را نشان می دهد که ماسک مرلین مونرو زیبا و متناسب را جلوی رو گرفته تا بیش از پیش یاد آوری کند که عقلتان را به چشم هایتان ندهید.

  بیرحمی با حیوانات
در این بند از اعتراضات آمده است که این انتخاب شماست که چقدر گوشت قرمز، مرغ و ماکیان بخورید اما یادتان باشد که هر چه بیشتر گوشت بخورید، حیوانات بیشتری باید سر بریده شوند! آمار ها هم نشان می‌دهد که انگلیس به تنهایی بیشتر از 1000 میلیون حیوان را برای مصارف خوراکی در سال سلاخی می کند. تازه این آمارها شامل ماهی‌های پرورشی و ماهی های قوطی شده، نمی شود. علاوه بر اینکه این حیوانات که برای مصارف خوراکی از آنها استفاده می شود اغلب در پرورشگاه ها و مزارع تنگ و تاریک، کثیف و شلوغ رشد می‌یابند و  در شرایط استرس، ترس و غیر نرمال سلاخی می‌شوند تا میزان نیاز روزانه فروشگاه هایی مثل مک دونالد را برآورده کنند. در آخر انتخاب با شماست که وقتی به برگر آبدارتان گاز می زنید به این چیزها هم کمی فکر کنید.

 استثمار کارگران
این بند شاید شما را از چاقی، بالا رفتن فشار خون و دیابت نترساند اما یادآوری می کند که بیشتر کارگران این فست فود فروشی‌ها، استثمار می‌شوند، حقوق بسیار کمی دارند و تنها از سر اجبار است که وقتی این غذاهای پرکالری خطرناک را به دست شما می دهند، لبخند می زنند.

 از آنجایی هم که بازار کار به خصوص در انگلیس بسیار خراب است، این کارگران حتی از اعتراض و نشان دادن چهره واقعی آنچه می فروشند در هراسند چرا که اگر اعتراض کنند، اخراج می شوند و به یک چشم برهم زدن فرد دیگری جایشان را می گیرد. این داستان به کارگران فروشگاه ها هم ختم نمی شود و حتی کارگران کارخانه هایی که اسباب بازی های جعبه شادی برای مک دونالد را در آسیای جنوب شرقی می سازند هم از این قاعده مستثنی نیستند.

 نابودی زمین
این گزینه واقعا هراس آور است! اگر به فکر خودتان نیستید، به فکر سیاره تان باشید که با کشتار غیر طبیعی و سرسام آور حیوانات در آن، تعادل آن بیش از پیش به هم می خورد. اگر این روند رو به رشد ادامه پیدا کند، روال طبیعی خیلی چیزها از بین می رود و درست آن زمان است که همه چیز درب وداغون می شود حتی کره زمین! در این میان مک دونالد که بزرگترین مصرف کننده گوشت در دنیاست، بیشتر از همه مقصر است. آمار ها نشان می دهد که گاز های خروجی از حیوانات پرورشی در مزارع (متان که 23 بار از دی اکسید کربن کشنده تر است) که به دلیل افزایش تقاضا افزایش پرورش داشته‌اند، 18 درصد از گازهای گلخانه ای را شامل می شود و  کاهش مصرف گوشت که به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش عرضه منجر خواهد شد، این رقم را 60 درصد بهبود می بخشد. این مزارع پروش همچنین میزان زیادی از انرژی، زمین، سبزی ها و آب را هم مصرف می کنند که خود خطرات بزرگی برای سلامت سیاره ما در دراز مدت خواهد داشت.

 دستبرد به فقرا
مورد آخر که چالش بسیار بزرگ نظام سلامت در دنیای رو به رشد هم به حساب می آید چیزی نیست به جز این که عرضه غذاهای فست فود بیش از پیش، دزدی از فقرایی است که سعی می کنند سر و ته وعده های غذایی را با یک ساندویچ به هم بیاورند اما در نهایت تنها میزان قابل توجهی چربی، نمک و شکر وارد بدنشان کرده اند که نه تنها آنها را در برابر بیماری ها آسیب پذیر می کند، بلکه سیری کاذبی به آنها می دهد، بدون اینکه مواد مغذی روزانه برای بدن را تامین کرده باشد.

این افراد که یا شرایط مناسب برای آشپزی را ندارند و یا اینکه دانش استفاده از گروه های غذایی  در آنها پایین است، در نهایت چندین برابر به نظام درمان بیشتر از پولی که می توانسته اند برای غذاهای سالم بپردازند، ضربه می زنند.

حالا انتخاب با شماست که به این فروشگاه‌ها وارد شوید و دیرتر متوجه شوید که چه بلایی سرتان آمده  یا از همین ابتدا کمی دست روی دلتان بگذارید و کمتر از این غذاها بخورید. البته راه سومی هم وجود دارد و آن این است که به مغازه مورد نظر تلفن کنید، سفارش بدهید و آنها بدون اینکه شما پایتان در مغازه‌شان گذاشته باشید برایتان «فیری دیلیوری» کنند!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۳
    3 1
    کاملا درست است. من به همین دلایل همیشه با فروشگاههای وسیع فست فود مخالف بودم و هستم!