۰ نفر
۸ تیر ۱۳۸۹ - ۰۳:۵۴

محمدرضا نوروزپور: نوری المالکی نخست وزیر کنونی عراق امروز سه شنبه درحالی با ایادعلاوی رهبر فهرست العراقیه دیدار می کند که نگرانی ها از فروپاشیدن همپیمانی ملی میان شیعیان عراق به واسطه دخالت های آمریکا به اوج رسیده است.

اگرچه حسن السنید، سخنگوی ائتلاف دولت قانون این نگرانی ها را بی مورد دانسته و این دیدار را صرفا یک حرکت پروتکلی و در پاسخ به دیدار اول این دو مدعی پست نخست وزیری ارزیابی کرده است اما همچنان این احتمال وجود دارد که مالکی و علاوی با توافقی ناگهانی اتحاد جدیدی را شکل دهند و دولت آتی از توافق حاصل شده میان آنها و آمریکا سر از تخم در آورد.

کم نیستند تحلیل گرانی که دیدار امروز مالکی و علاوی را طرحی آمریکایی برای برقراری ائتلاف میان دولت قانون و العراقیه ارزیابی می کنند و آن را تلاشی آمریکایی برای بهم زدن اتحاد تازه پدید آمده میان جریان حکیم و مالکی می دانند.

از همین رو دیدار روسای ائتلاف دولت قانون و فهرست العراقیه از حساسیت بالایی برخوردار است و نتایج تعیین کننده ای در مسئله تشکیل دولت مشارکت ملی در عراق خواهد داشت، خصوصا اینکه در چند روز گذشته سناریوی جدیدی در محافل سیاسی این کشور مطرح شده که از قضا مورد تایید آمریکایی هاست.

برمبنای این سناریو مالکی نخست وزیر می ماند اما بخشی از اختیارات خود را به رئیس جمهور واگذار خواهد کرد که این رئیس جمهور جدید توانمند کسی نخواهد بود جز ایاد علاوی. برخی از این اختیارات که قرار است به علاوی واگذار شود از قضا بیش از "بخشی" است و خیلی زیاد به نظر می رسد.  یکی از این اختیارات، فرماندهی کل قواست که در نوع خود بسیار حساس و تامل برانگیز است. در واقع درصورت اجرایی شدن این سناریو، قدرت جنگ و صلح  در اختیار یک عراقی سکولار که نماد حزب بعث نوین این کشور است قرار خواهد گرفت. 

با این همه سخنگوی ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی ، وجود هر گونه اختلاف و دودستگی در همپیمانی ملی متشکل از حکیم و مالکی و صدر را که ترکیب کاملی از شیعیان این کشور است، تکذیب کرده وبار دیگر یادآور شده است که این همپیمانی ملی است که به عنوان فراکسیون بزرگ و اکثریت پارلمان طی روزهای آینده مامور تشکیل دولت خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =