۰ نفر
۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶

حسین رویوران خواسته‌های علاوی برای کسب پست ریاست‌جمهوری را نامعقول می‌داند.

بیش از سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد و احزاب و جریانهای سیاسی نه تنها عاجز از حصول توافق هستند،بلکه با گذشت زمان خواسته‌های جدیدی را مطرح می‌کنند که کلاف سردرگم دولت آینده عراق را پیچیده‌تر می‌کند. تنها 2 هفته زمان باقی است تا احزاب و گروههای عراقی به توافق نهایی برای تشکیل دولت دست یابند. سناریوی پیش‌بینی شده برای آینده عراق اینست که مالکی در پست خود باقی مانده و علاوی نیز پست ریاست‌جمهوری را داشته باشد. البته این سناریو در صورت تحقق قواعد بازی را بر هم زده و جایگاه کردها در دولت را تغییر خواهد داد.

خبر در گفتگویی با حسین رویوران، آخرین تحولات در حوزه عراق را مورد بررسی قرار داده است.

تفسیر های زیادی درباره نتایج دیدار علاوی و مالکی ارائه شده نظر شما در این باره چیست؟
اوضاع در عراق بیانگر این واقعیت است که توافق بین مالکی و حکیم به دلیل اختلافات بر سر نخست‌وزیری دچار اختلال شده است . به دلیل همین اختلافات در حال حاضر مالکی دست به تحرکاتی زده است که در مقطعی جنبه مانور و گاهی جنبه تهدید دارد. در جبهه علاوی نیز طرفداران وی پیشنهاد کرده‌اند که ‌ریاست‌جمهوری از آن سنی‌ها باشد به عبارتی ریاست جمهوری به مجموعه علاوی برسد و مالکی نخست‌وزیری را داشته باشد. در صورت تحقق این امر ، شرط بر این نهاده شده که اختیارات رییس‌جمهوری تقویت و تغییراتی در آن اعمال شود. موضوعی که در حال حاضر محل اختلاف هر دو طرف جناح است بدین شرح است که فرماندهی نیروهای مسلح به رییس‌جمهوری واگذار شود،‌در حالیکه قبلا این پست در اختیار نخست‌وزیر بوده است.این تعارضات و اختلافات بر سر اختیارات ریاست‌‌جمهوری،مستلزم ایجاد تغییرات در قانون اساسی است در حالی که امکان به وجود آوردن تغییر در قانون اساسی در حال حاضر وجود ندارد. این نکته را نیز یاد آور می‌شوم که مذاکراتی که هم اکنون در جریان است،‌اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند که از جمله آنها ایجاد تحرک و گشایش در ائتلاف دوگانه‌(ائتلاف ملی عراق و دولت قانون)است.

آیا احتمال ائتلاف میان علاوی و مالکی وجود دارد؟
این احتمال وجود دارد که ائتلاف دوگانه با العراقیه وارد مذاکره شود . درصورتی که کار مذاکره فیمابینی به ائتلاف بینجامد،جایگاه کردها تغییر خواهد کرد.اما در صورتی که این تحرکات تنها یک مانور سیاسی باشد،تنها می‌تواند سبب گشایش‌هایی در ائتلاف مقابل یعنی همپیمانی ملی بشود.در هر حال شرایط کنونی بیانگر ضعف عرصه مانور کردهاست . در صورتی که توافقات مذکور شکل جدی به خود گیرد،کردها پستی جز ریاست مجلس نصیبشان نخواهد شد .

چرا این روزها همه دم از مخالفت با مالکی می زنند؟
بله، حتی تهمت‌های زیادی به مالکی نیز وارده آورده‌اند که ریشه‌ آنها را باید در رسانه‌های عربستان جستجو کرد. عربستان در تلاش است تا جریان مخالف مالکی در عراق روی کار بیاید و همه تلاش خود را برای تحقق این امر صورت می‌دهد. این مسئله را نیز یادآور می‌شوم که مالکی هیچ نوع سوءسابقه ای نداشته و وارد آوردن چنین اتهاماتی به شخص وی تنها جوسازی علیه اوست. پرواضح است که مالکی قانون مدار است و یکی از دلایل موفقیت وی نیز همین مسئله است که روحیات وی به سمت قانون گرایش دارد. اتهامات جدید علیه مالکی بیشتر جنگ روانی است تا واقعیت سیاسی.

آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
گروهها و احزاب تنها 2 هفته فرصت دارند که به توافق و اجماع دست یابند و تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.من همچنان بر این اعتقادم که اتحاد یا همپیمانی میان دولت قانون و ائتلاف ملی عراق بیشترین شانس را برای تشکیل دولت دارند.علاوی خواسته‌های نامعقولی را مطرح کرده است، او علاوه بر پستهای کلیدی، خواهان پست ریاست‌جمهوری با اختیارات ویژه است که این مسئله خلاف قانون اساسی این کشور است .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =