۰ نفر
۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۳

نخست وزیری عراق همچنان حاضر به ترک کرسی قدرت نیست

اظهارات اخیر نوری المالکی نخست وزیر عراق، شدت اختلاف بین او و متحدانش در فهرست ائتلاف ملی عراق را بر سر تشکیل کابینه به روشنی نشان داد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مالکی در کنفرانسی مطبوعاتی که به پیامدهای بحران کمبود برق در عراق اختصاص داشت از متحدان سیاسی خود انتقاد و درخواست ائتلاف ملی عراق را برای دادن امتیازاتی در مسئله تشکیل کابینه جدید رد کرد.

مالکی همچنین پیشنهاد عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق را برای برگزاری جلسات گفتگو با حضور همه احزاب عراقی به منظور دستیابی به راه حل، رد کرد. "حامد حدید" گزارشگر شبکه الجزیره در این خصوص گزارش داد..نوری المالکی در کنفرانسی مطبوعاتی که برای تشریح علل بحران کمبود برق در عراق برگزار شد، سخنانی بر زبان راند که موضع وی و فهرست تحت رهبری وی را در خصوص مسئله تشکیل کابینه عراق، به روشنی بیان می کرد.

این اظهارات، شدت بحران بین مالکی و ائتلاف ملی عراق را که شریک مالکی در فراکسیون "اتحاد ملی" محسوب می شود نشان داد.مالکی به روشنی پیشنهاد عمار حکیم را برای تشکیل جلسه مسئولان همه احزاب عراقی به منظور یافتن راه حلی برای تشکیل کابینه رد کرد زیرا از نظر وی، چنین نشستی به شکست منجر خواهد شد.مالکی همچنین راه حلهای میانه را که شرکای وی در ائتلاف ملی برای انتخاب نخست وزیر مطرح کرده اند رد کرد.

یکی از راه حلهای پیشنهادی این است که فراکسیون "اتحاد ملی" دو نامزد را برای تصدی نخست وزیری به پارلمان عراق معرفی کند تا نمایندگان پارلمان یکی از انها را انتخاب کنند.

مالکی به این ترتیب بر معرفی خود به عنوان تنها نامزد برای سمت نخست وزیری تاکید کرد و آن را حق منطقی خود و فهرست خود دانست که هشتاد و نه کرسی پارلمان را در اختیار دارد. به رغم این اختلافات عمیق بین مالکی و متحدانش در فراکسیون "اتحاد ملی" و دیگر تشکلهای سیاسی عراقی، نخست وزیر عراق گناه تشکیل نشدن کابینه جدید عراق را به گردن طرفهای منطقه ای و بین المللی انداخت. مالکی خطاب به همه گروهها و احزاب سیاسی عراقی گفت: اگر ما بر مبنای منافع ملی عراق حرکت کنیم، فرصتهای زیادی برای رسیدن به راه حل خواهیم داشت.

اما وابسته بودن به طرفهای خارجی مسئله را پیچیده خواهد کرد و ما را به نتیجه نخواهد رساند. مالکی در شرایطی این اظهارات را بیان کرد که عمار الحکیم در سفر به سوریه به سر می برد، کشوری که مالکی آن را به تلاش برای به خطر انداختن امنیت و ثبات عراق متهم می کند.در بیانیه ریاست جمهوری سوریه آمده است، بشار اسد با حکیم درباره تلاشها برای تشکیل کابینه در عراق گفتگو کرد و حکیم از موضع سوریه در حمایت از امنیت و ثبات عراق و یکپارچگی آن قدردانی ن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =