دیگر عناوین خبری: ترافیک بی‌سابقه توییتر بعد از هر گل جام جهانی فوتبال/انتشار اولین راهنمای مصرف داروها در کودکان/مبارزه اپل و هکرها/دوربین دیجیتالی بزرگ در پی شکار سیارک‌های قاتل

بهنوش خرم‌روز: تارهای عنکبوت،‌ کابوس ترسناک انواع حشرات هستند. حتی بسیاری از فیلم‌های تخیلی انسان‌ها هم از این ترس الهام گرفته‌اند. شاید دلیل این ترس،‌احساس غیرقابل فرار بودن این تورها باشد که می‌توان گفت کاملا احساس درستی است! اما چرا نمی‌توان از چنگ تور عنکبوت فرار کرد؟ نیوساینتیست دیروز که یکی از اولین عناوین خود را به این سوال اختصاص داده است، می‌نویسد که تارهای عنکبوت نه تنها چسبی دارد که بسیار چسبنده است،‌ بلکه حالت الاستیکی درست مانند یک آدامس بادکنکی دارد. در واقع پژوهشگران اوهایو متوجه شده‌اند که کلید این معما همان حالت الاستیک تار است. ترکیب چسب با این حالت، باعث قدرتی می‌شود که 100 برابر بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. وقتی شکار عنکبوت در تور تقلا می‌کند،‌ چسبندگی تار بیشتر می‌شود. در حالی که حرکت بسیار ضعیف و آرام شکار هم تاثیر حالت الاستیکی را بیشتر می‌کند، به طوری که حالت الاستیکی تار هر نوع حرکت شکار را می‌گیرد. در نتیجه شکار هیچ راهی برای تکان خوردن ندارد،‌ چه برسد به این که بخواهد فرار کند.

در دنیای خبرهای پزشکی،‌ دیروز خبرهای متفاوتی در مورد مصرف داروها به چشم می‌خورد. اسوشیتید پرس در اولین عناوین خود به اقدام جدید سازمان جهانی بهداشت اشاره کرده است. این سازمان برای اولین بار یک پایگاه داده راهنما در مورد نحوه استفاده از 240 داروی ضروری برای کودکان زیر 13 سال منتشر نموده است. این راهنما اطلاعاتی در مورد موارد استفاده، دوز مصرف، عوارض جانبی این داروها و نیز ممنوعیت‌های کاربردی آن‌ها برای کودکان را در 538 صفحه ارائه کرده است. 

همچنین اسوشیتد پرس دیروز گزارش داده که سوء مصرف داروهای پزشکی معمولی، ‌به همان اندازه مردم را روانه بخش‌های اورژانس می‌کند که داروهای غیرقانونی. اغلب موارد مصرف بی‌رویه داروها به مسکن‌ها مربوط می‌شود. خبر بد این که این رویه از چند سال پیش تا به امروز در حال رشد بوده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری،‌ مصرف بی‌رویه یا سومصرف داروهای مسکن طی 5 سال گذشته دو برابر شده است. علاوه بر مصرف بیش از اندازه، ‌در بین مراجعین به اورژانس پزشکی، موارد زیادی از ترکیب سرخود داروها دیده می‌شود. دلیل افزایش سومصرف داروهای مسکن مشخص نیست،‌ اما مشخص است که عاقبت اغلب موارد به بخش اورژانس بیمارستان ختم می‌شود.

پاپ‌ساینس مجموعه‌ای از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته را به صورت یک تصویر طنز‌آلود منتشر کرده است. 

خبرهای هفته

در این تصویر بوق‌های آفریقای جنوبی یا همان وو-وو-زلاهای معروف را می‌بینید که اجتناب‌ناپذیر توصیف شده‌اند. همچنین روبات‌ها را در حال دست دادن و احوال‌پرسی می‌بینید در حالی که ماه غرق در آب است. به یاد دارید که مشخص شد میزان آب موجود در ماه 100 برابر بیشتر از مقداری است که ما پیش از این تصور می‌کردیم. ماجرای دست دادن روباتها هم به رقابت دست دادن روباتها اشاره دارد که یک دانشگاه در خاورمیانه آبه دلیل دشواری این فرآیند پیچیده و تاثیر آن بر پیشرفت روباتیک و بخصوص کنترل حرکت، آنرا ابداع کرده است.

صحبت از وو-وو-زلاها و جام جهانی شد. توییتر مرکز به روزرسانی خبرهای داغ دنیا به واسطه کاربرانش در سراسر دنیاست. معمولا به طور متوسط در هر ثانیه 750 توییت روی سایت می‌روند. اما این روزها که تب جام‌جهانی فوتبال حسابی داغ است، توییتر هم دارد ترافیک بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، تا جایی که بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، روز دوشنبه بعد از گل ژاپن به کامرون، آمار توییت‌های این سایت به 2،940 توییت در ثانیه رسید. جالب اینجاست که با این همه طرفداران فوتبال، همچنان بازی‌های بسکتبال بیشترین توییت را به خود اختصاص می‌دهند. پنجشنبه شب گذشته توییتر به خاطر یکی از بازی‌های مسابقات قهرمانی بسکتبال ان.بی.ای ترافیک 3،085 توییت در ثانیه را تجربه کرد.

و اما به بخش فناوری یاهو سری بزنیم ببینیم در دنیای پر زرق و برق فناوری چه می‌گذرد. اگر تا به حال این جمله را شنیده‌اید دستتان را بالا ببرید: ‌اگر می‌خواهید رایانه‌تان از شر ویروس‌ها در امان باشد یک مک بخرید (مک یا مکینتاش سیستم‌عامل مخصوص شرکت اپل است که بر روی محصولات این شرکت از جمله مک‌بوک نصب است). مطمئنم تعداد کسانی که دستشان را بالا بردند کم نیست. اما خب،‌ باید گفت که آن دوران به سر آمده است. زمانی تعداد کاربران اپل خیلی کم بود و برای طراحان ویروس‌ها نمی‌ارزید که برای این تعداد کاربر کم به خودشان زحمت بدهند. در واقع وقتی کاربر کم باشد، کلمه عبورهای کم‌تر و امکان سواستفاده کم‌تری وجود دارد. بنابراین پولی در نمی‌آید. اما با ورود آی‌فون و آی‌پد، ورق برگشت و اپل به یکه تاز دنیای گوشی‌های همراه هوشمند و رایانه‌های لمسی تبدیل شد. در نتیجه حالا اپل هدف خوبی برای ویروس‌ها به شمار می‌آید. این در حالی است که اپل چندان هم روی بخش امنیت سیستم‌عامل‌های خود سرمایه‌گذاری نکرده است. به نظر می‌رسد اپل و البته کاربرانش دوران تازه‌ای را در دست و پنجه نرم کردن با انواع ویروس‌ها در پیش رو دارند.

ببینیم در اخبار فضایی چه می‌گذرد. پیشرفت امکانات تصویربرداری فضایی بشر در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است. حتی می‌توان گفت در همین هفته‌های اخیر،‌ خبرهای زیادی در مورد تصاویر تازه از فضا در گوشه و کنار خبرگذاری‌های مختلف به چشم می‌خورد. این بار هم اسپیس در مورد بزرگ‌ترین دوربین دیجیتالی دنیا در هاوایی نوشته است. این دوربین که روی یک تلسکوپ جدید بر فراز یک کوه آتشفشان نصب می‌شود، قرار است فضا را برای یافتن سیارک‌هایی جستجو کند که ممکن است تهدیدی برای زمین به شمار بیایند. اسپیس از این سیارک‌ها با عبارت سیارک‌های قاتل یاد کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69965

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =