۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۱

مهار نشت نفت در خلیج مکزیک، هشدار در مورد احتمال سوء استفاده اپراتورهای موبایل از اطلاعات شخصی کاربران، اسرار دنیای کودکان و کشفیاتی تازه از دنیای جانوران، مهم‌ترین عناوین خبری دیروز دانش و فناوری بود

بهنوش خرم‌روز: بالاخره خروج پرفشار نفت از چاه خلیج مکزیک تا حدی کنترل شد. حالا همه توجه‌ها به جمع‌آوری نفت خارج شده در طی بیش‌تر از یک ماه معطوف شده است. اما مگر جمع کردن 11 میلیون گالن (41 میلیون لیتر) نفت خام کار ساده‌ای است؟ در شرایطی که همه دنیا در انتظار یک راهکار عمده برای جمع‌آوری نفت از درون اقیانوس هستند، در حال حاضر مهم‌ترین راه استفاده از روغن‌های شیمیایی پراکنده‌ساز است. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد. چنان که پاپ‌ساینس گزارش داده،‌ این ماده تاحدودی سمی است و تا همین جا هم بیش از حد از این مواد استفاده شده است، بیش از 840 هزار گالن (3.1 میلیون لیتر)! این گزارش به اثرات استفاده از این مواد پرداخته است.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه بخواهید و چه نخواهید، تامین‌کننده خط تلفن همراه شما، اطلاعات خیلی زیادی در مورد شما می‌داند؟ پاپ‌ساینس یکی از عناوین دیروز خود را به این مسئله اختصاص داد که تامین‌کنندگان خطوط تلفن همراه، می‌دانند که مشترکینشان کجا هستند، به چه شماره‌ای زنگ می‌زنند، چه مدت زمان را به مکالمه می‌گذرانند، برای چه شماره‌ای پیامک می‌فرستند و ...... این مسئله سوال‌های زیادی را در زمینه حفظ حریم خصوصی برمی‌انگیزد. این در حالی است که بسیاری از اپراتورهای تلفن‌های همراه به این فکر افتاده‌اند که از مجموعه اطلاعاتی که به هر حال در اختیار دارند، به بهترین نحو استفاده کنند،‌ البته نه سوء استفاده! به راستی راهی وجود دارد که حریم خصوصی افراد به معنای واقعی حفظ بشود؟


نقشه، استفاده از موبایل را در سطح جهان نشان می‌دهد.

اگر داستان شازده‌کوچولو را خوانده باشید، حتما آن نگهبان شب را که در حسرت چند دقیقه خواب پیر شده بود، به خاطر دارید. ماجرا این بود که سیارک نگهبان آن‌قدر سریع به دور خودش می‌چرخید که شبانه‌روز به چند دقیقه کاهش یافته بود. به همین ترتیب، سیاره‌های مختلف طول سال‌های متفاوتی دارند، چون با طول زمان‌های متفاوتی هم به دور خودشان و هم به دور ستاره‌شان می‌گردند. نیوساینتیست در مورد سیاره‌ای نوشته که تا جایی که ما می‌دانیم،‌ کوتاه‌ترین سال را دارد؛‌ کم‌تر از 18 ساعت! فکر می‌کنید عمر یک انسان معمولی روی این سیاره چند سال باشد؟

و باز هم خبری تازه از سیر تحول زمین. چگونگی پایان یافتن دوره‌های یخبندان زمین،‌ یکی از معماهای زمین‌شناسی است. حالا بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، بالاخره شواهدی برای تایید فرضیه دانشمندان مبنی بر وجود ذخیره دی‌اکسید کربن در اعماق اقیانوس‌ها در طول عصر یخبندان پیدا شده است. دانشمندان معتقدند که در حدود 18هزار سال پیش، این حجم عظیم دی‌اکسید کربن محصور در زیر اقیانوس آزاد شده و همین مسئله باعث گرم‌تر شدن زمین و در نتیجه اتمام عصر یخبندان گشته است.

مطابق معمول، یکی از خبرهای روز به کشف‌های تازه در دنیای حیوانات اختصاص دارد! حیوانات سمی، اغب رنگ‌های براق و مشخصی دارند که هم هشداری برای سایر موجودات حساب می‌شود و هم به نوعی یکی از راه‌های دفاع این موجودات از خودشان در برابر شکار است. اما ساینس‌دیلی دیروز گزارش جالبی در مورد سایر پدافند‌های دفاعی زنبورها نوشته است؛‌ شکل بدن، الگوی پرواز و حتی صدای وزوزی که تولید می‌کنند.

وقتی می‌بینید دارد بین گروهی از افراد دعوا راه می‌افتد، سعی می‌کنید جو را آرام نگه دارید،‌ نه؟ جالب است بدانید که میمون‌ها هم در چنین شرایطی همین کار را می‌کنند! به گزارش نیوساینتیست، میمون‌های صلح‌طلب وقتی بوی دعوا به مشامشان می‌رسد، سعی می‌کنند طرفین را آرام کنند.

بیماری‌های روان‌شناختی، از جمله بیماری‌ها یا بهتر بگویم اختلالاتی هستند که همچنان مرموز باقی مانده‌اند و تا درمان قطعی آن‌ها،‌ به نظر می‌رسد که راه درازی هنوز در پیش داشته باشیم. در این راستا، پیوسته کشفیات جدیدی منتشر می‌شوند که بعضا بسیار جالب هستند. پاپ‌ساینس دیروز یکی از این کشفیات تازه را منتشر کرده است، پیوند مغز استخوان به درمان بیماری‌های ذهنی موش‌ها کمک می‌کند. چگونه؟ با برقراری ارتباط بین بافت ایمنی بدن و اختلال روان‌شناختی.

ساینس‌دیلی دیروز در یکی از عناوین اول خود، ‌به کشف تازه‌ای در مورد ناهشیاری انسان‌ها پرداخته است. دانشمندان اعلام کرده‌اند که هر یک از ما،‌ برای ترجیحاتی که اغلب زمان تصمیم‌گیری به طور ناهشیار روی نظرمان تاثیر می‌گذارند، یک الگوی مشخص ریاضیاتی داریم. به چنین موارد، قانون‌مانند گفته می‌شود، قانونی وجود ندارد اما ما بر اساس الگوی مشخص عمل می‌کنیم. جالب‌تر این که به نظر می‌رسد این الگو دقیقا مثل اثر انگشت که برای هر کس منحصر به فرد است، در هیچ دو نفری مشابه هم نیست.

ما اغلب وقتی قرار است مقاله‌ای در مورد بازی‌های رایانه‌ای بخوانیم، انتظار داریم که با شرح مفصلی از مضرات این بازی‌ها رو به رو بشویم؛ اما لایوساینس و سای‌سنترال دیروز گزارشی در مورد بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان نابینا منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این بازی‌ها باعث بالا رفتن مهارت‌های فیزیکی و حرکتی در این کودکان می‌شود، چرا که آن‌ها را به فعالیت وا می‌دارد. البته اغلب بازی‌های رایانه‌ای نیازمند فعالیت بدنی هستند‌ که از بهترین سلاح‌های مدرن علیه چاقی کودکان به شمار می‌رود. اما در این گزارش آمده که در حال حاضر بازی تنیس و بولینگ برای کودکان نابینا تولید شده است. در بازی تنیس، کودک با اطلاعات و سرنخ‌های صوتی و لرزشی،‌ مکان توپ را تشخیص می‌دهد.

یک خبر جالب دیگر در مورد کودکان هم بخوانیم از ساینس‌نیوز دیروز. در این گزارش آمده که کودکان از موهبت بزرگی برخوردارند،‌ زیرا می‌توانند کارهایی را انجام بدهند که به نظر بزرگ‌ترها نفرت‌انگیز به نظر می‌رسد! اما فکر می‌کنید دلیلش چیست؟ پاسخ ساده است: کودکان تا حدود سن 5 سالگی اصلا نمی‌فهمند قیافه بزرگسالان در هنگام انزجار و یا مواجه با نفرت‌انگیزی، چه معنایی دارد، ‌چون اصلا درکی از این حس تا آن سن ندارند!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =