اسوس روی اپل را کم می‌کند / ریزش 30هزار نفری در فیس‌بوک / گوگل استفاده از ویندوز را منع کرد / تازه‌ترین دستاوردهای دارویی / خطرات جام‌جهانی برای کودکان و تاثیرات نرمش‌های روزانه برای بدن

بهنوش خرم‌روز: تلگراف دیروز اعلام کرد که بیش از سی‌هزار نفر از پانصد میلیون کاربر فیس‌بوک در اعتراض به مشکلات امنیتی این شبکه اجتماعی مجازی، صفحه خود در این سایت را حذف کرده‌اند. طی روزهای گذشته، اعتراض به مسائل امنیتی فیس‌بوک و سیاستی که در این حوزه در پیش رو گرفته است، به قدری شدید بود که مدیرعامل این شبکه رسما عذرخواهی کرد.

آی‌پد شرکت اپل هم از خبرسازترین موضوعات دنیای فناوری طی روزهای گذشته است، هم مستقیم و هم غیرمستقیم! برای نمونه بشنوید از شرکت تایوانی اَسوس که تصمیم گرفته نت‌بوک لوحی تازه‌ای به نام ای‌پد (Eee Pad) را به بازار عرضه کند و ادعا کرده که با محصول تازه‌اش، روی اپل را کم می‌کند. این در حالی است که به گزارش سی‌ان‌ان ، اپل مدعی شده که در کمتر از 2 ماه، دو میلیون دستگاه آی‌پد فروخته است و تازه آی‌پد هنوز به بسیاری از کشورهای دنیا نرسیده!

تلگراف دیروز همچنین گزارش داده که غول دنیای اینترنت، گوگل، اعلام کرده که از این به بعد هیچ‌کدام از کارمندانش حق ندارند از سیستم‌عامل ویندوز استفاده کنند. گوگل علت این ممنوعیت را مشکلات امنیتی سیستم‌عامل ویندوز خوانده است. این بدان معنی است که شرکت مایکروسافت حتی در نسخه جدید سیستم‌عامل خودف ویندوز7 هم نتوانسته رضایت کافی کاربران عمده خود را جلب نماید.

اما نیوساینتیست دیروز اغلب عناوین اول خود را به داروها اختصاص داده بود. حتما شما هم تلخی داروها را تجربه کرده‌اید. خیلی‌ها به دلیل همین تلخی از خوردن دارو گریزانند، مخصوصا کودکان. نیوساینتیست در گزارشی این خبر خوب را اعلام کرده که دانشمندان بالاخره موفق شده‌اند تلخی طعم داروها، مخصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها را با استفاده از یک ماده شیمیایی از بین ببرند. این ماده همچنین می‌تواند تلخی برجامانده از خوردن شیرینی‌های مصنوعی در دهان را از بین ببرد.

نیوساینتیست همچنین مژده داده که برای اولین بار، ‌دارویی ساخته شده که می‌تواند مستقیما روی قسمت اجتماعی‌شدن مغز تاثیر بگذارد. دانشمندان امیدوارند که این دارو روی مغز کودکان مبتلا به اوتیسم و سایر اختلالات یادگیری تاثیر مطلوبی داشته باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم، توانایی برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود و اطرافیان،‌ حتی مادر خود را به نحوی متناسب و مطلوب، ندارند.

وقتی عصبانی می‌شویم، ضربان قلب،‌ فشار خون رگ‌ها و ترشح تستوسترون در بدن‌مان بالا می‌رود و بر عکس کورتیزول (هورمون استرس)‌ کمتری آزاد می‌شود. خب این‌ها را می‌دانستیم،‌ اما گزارش دیروز ساینس‌دیلی،‌ خبر از کشف مناطق مغزی مسئول برای این تغییرات می‌دهد. بر اساس مطالعات پژوهشگران دانشگاه والنسیا، هنگام عصبانیت، سیستم خون‌رسانی، هورمونی و فعالیت‌های نامتقارن مغزی، همه درگیر می‌شوند. جالب است بدانید که قسمت سمت چپ بخش پیشانی مغز مسئول احساس‌های خوشایند مانند شادی و نیز احساس صمیمیت و نزدیکی است. خب صمیمیت معمولا با شادی همراه است، اما انگار عصبانیت یک مورد استثنایی است،‌ چون با وجود برانگیختن احساس منفی،‌ فرد ترغیب به اجتناب و دوری نمی‌شود.

جام جهانی فوتبال نزدیک است. همیشه جام ‌جهانی با یک دنیا اخبار و جریانات حاشیه‌ای همراه است که شاید از نظر تعداد خبر،‌ چندان از خبرهایی که به طور مستقیم به مسابقات مربوط می‌شوند کمتر نباشند. برای مثال سای‌سنترال دیروز در یک گزارش تیزبینانه،‌ پیش‌بینی‌کننده و البته متفاوت، در مورد خطر جام جهانی برای سلامتی کودکان نوشته است. فکر می‌کنید از چه نظر؟ در این گزارش آمده که بازی‌های جام جهانی و تماشای آن‌ها، میزان مصرف هله هوله را در بین کودکان بالا می‌برد و این امر سلامتی آنان را بیش از آن‌چه ممکن است به نظر بیاید، ‌به خطر می‌اندازد. بنابراین از حالا دست به کار شوید تا برای زمان تماشای بازی‌ها به اندازه لازم تنقلات سالم داشته باشید!

سای‌سنترال دیروز همچنین یک خبر خوش برای زنانی دارد که مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند. سای‌سنترال گزارش داده که دانشمندان توانسته‌اند واکسنی بسازند که از ابتلا به سرطان سینه در موش‌ها جلوگیری می‌کند. ظاهرا این واکسن در حدی موثر بوده که این محققین در حال چیدن تدارک برای آزمایش آن بر روی نمونه‌های انسانی هستند.

یک خبر دیگر در مورد سرطان،‌ البته این یکی در مورد آقایان است و متاسفانه خبر خوبی هم نیست. به گزارش بی‌بی‌سی، از 30 سال پیش تا به حال، میزان مرگ آقایان در اثر ابتلا به سرطان پوست، دو برابر افزایش یافته است. با این که سرطان پوست در مراحل اول تشخیصی، بیشتر در زنان تشخیص داده می‌شود، اما بیشتر در مردان منجر به مرگ می‌شود. با توجه به این که سرطان پوست از معدود سرطان‌هایی است که با پرهیز می‌توان از آن جلوگیری نمود، این رقم را باید به منزله هشدار برای رعایت نکات لازم تلقی کنیم.

باز هم از دنیای پزشکی، لایوساینس گزارش داده که دانشمندان حوزه ژنتیک بالاخره موفق شده‌اند ژن‌های مسئول بدشکلی‌های مادرزادی را تشخیص بدهند. برای مثال، این ژن‌ها از شکل گرفتن انگشت‌های طبیعی جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند که کودک با دست بدفرمی به دنیا بیاید که تا به حال درمانی هم برای آن وجود نداشته است. اما ممکن است این یافته جدید به پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای درمان بدشکلی‌های مادرزادی منجر شود و آرزوی خیلی‌ها را برآورده سازد.

راستی شما روزانه چه‌قدر ورزش می‌کنید؟ نه لزوما ورزش سنگین، تنها چند تمرین ساده و سبک چه‌طور؟ بارها و بارها در مورد فواید ورزش و تمرینات سبک شنیده‌ایم، اما این شنیده‌ها چند درصد روی شما و برنامه روزمره‌تان تاثیر داشته‌اند؟ خب این‌بار خبر جدید اسوشیتدپرس را امتحان کنید،‌ شاید ترغیب شوید که برای چند دقیقه هم که شده، قدری نرمش کنید! اسوشیتدپرس گزارش داده که تنها ده دقیقه نرمش سبک،‌ متابولیسم بدن را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که این تغییر دست‌کم به مدت یک ساعت دوام می‌آورد. تازه این فایده دو گانه هم هست، هر چه بیشتر ورزش کنید و بدن متناسب‌تری داشته باشید، تغییرات حاصل از تمرین‌های کوتاه، در متابولیسم بدن شما، برای مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند. منصفانه است نه؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =