بالاخره بازی رایانه‌ای خشن بخریم یا نه؟/ برای موبایلتان پانتومیم بازی کنید/ کروکودیل‌ها چطور طول اقیانوس را شنا کرده‌اند/ احتمال گسترش منطقه مرگ در خلیج مکزیک/ شنل‌های نامرئی با طرح سیاهچاله‌های فضایی

بهنوش خرم‌روز: خب ظاهرا قرار است که همه راه‌ها از این به بعد دیگر به فضا ختم شوند! حالا که تاکسی‌های فضایی آزمایش خود را به خوبی پس داده‌اند و توریسم فضایی در راه است،‌ لابد دیگر وقت آن رسیده که فکری هم برای جایگاه هنر در فضا کنیم. پاپ‌ساینس دیروز در گزارشی که حتی خودش هم عجیب می‌خواندش، نوشته که قرار است قطعات کوچک سرامیک حاوی آثار هنری چند تن از هنرمندان دهه 60 به فضاپیمای اپولو12 فرستاده شوند که همچنان بر روی ماه جای گرفته است. اگر این اتفاق بیافتد، این مجموعه کوچک، اولین مجموعه هنری دائمی خواهد بود که روی ماه به نمایش در می‌آید. شاید حتی بتوان اسم آن را اولین موزه هنری انسان‌ها روی کره ماه گذاشت.

اگر در خانه یک نوجوان دارید، به احتمال خیلی زیاد از علاقه زیاد نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای هم خبر دارید. بازی‌های رایانه‌ای این روزها برای اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما شاید پرجنجال‌ترین نوع بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های خشن باشند. بسیاری از مطالعات پیش از این عنوان کرده‌ بودند که بازی‌های رایانه‌ای خشن، روی تحصیل و رفتار نوجوانان تاثیر منفی دارد. اما اگر واقعا این‌طور بود، باید الان نسلی پر از خشونت می‌داشتیم. پس جریان چیست؟ ساینس‌دیلی در گزارش دیروز خود به نقل از محققین نوشته است که بازی‌های رایانه‌ای خشن فقط در نوجوانان پرخاشگری که خودشان تمایل به خشونت دارند ممکن است میزان رفتارهای نامناسب و برون‌ریزی‌های خشونت‌آمیز را بالا ببرد. در حالی که همین بازی‌ها باعث بالا رفتن مهارت‌های زندگی جمعی، کاهش خشونت و کاهش مشکلات رفتاری در سایر نوجوانان می‌شوند. پس تا اطلاع ثانوی، اگر نوجوان آرامی دارید، نگران بازی‌های رایانه‌ای خشن نباشید!

وقتی گوشی‌های همراه تازه وارد بازار شده بودند، خیلی‌ها فکر می‌کردند کاربران گوشی همراه دارند با خودشان حرف می‌زنند و دیوانه‌اند. اما پروژه جدید آلمانی‌ها واقعا باعث چه حسی در اطرافیان خواهد شد؟ لیوساینس گزارشی از ابزارهای واسطه‌ای جدید به نام واسطه‌های تخیلی منتشر نموده است. بدین ترتیب، گوشی همراه شما به اندازه یک دکمه کوچک در ‌می‌آید که روی قفسه سینه نصب می‌شود. بقیه همه به تخیل و حافظه کوتاه‌مدت شما بستگی دارد. چون می‌توانید هر شکلی از حرکت دستتان را برای هر فرمانی که می‌خواهید تعریف کنید. بعد باید اشکالی که ساخته‌اید را با دست توی هوا ترسیم کنید تا گوشی همراه فرمان شما را متوجه شود! گفتم فکر می‌کنید اطرافیان چه حسی داشته باشند!؟

کروکودیلکروکودیل‌ها شاید بزرگ‌ترین موجودات خزنده روی زمین باشند که اصلا هم شناگرهای خوبی نیستند. حالا تصور کنید که همین غول‌های خزنده، زمانی از سواحل هند به فیجی و از سواحل جنوبی چین به شمال استرالیا سفر کرده‌اند، یعنی اقیانوس آرام جنوبی را شنا کرده‌اند. ساینس‌دیلی یکی از عناوین اول دیروز خود را به کشف این معما که چطور کروکودیل‌ها توانسته‌اند چنین مسیری را شنا کنند، اختصاص داده است. ظاهرا این موجودات در عوض، موج‌سواران قابلی هستند و می‌توانند به خوبی روی موج‌های مناسب سوار شوند تا به مقصد برسند. تصور شما هم از موج‌سواری کروکودیل‌ها مثل تصور من بامزه است؟

هر روز که می‌گذرد، بیشتر و بیشتر مشخص می شود که واقعا وسعت فاجعه نفتی خلیج مکزیک چه‌قدر زیاد است. ساینس‌دیلی دیروز از منطقه‌ای در این خلیج نام برده است که به دلیل مواد نیتروژنی که فاضلاب از دهاه رود می‌سی‌سی‌پی به این خلیج می‌ریخته است، به دلیل فقدان اکسیژن کافی در آب، کاملا غیرقابل زیستن شده است و به منطقه مرگ معروف است. در حقیقت مواد نیتروژنی باعث رشد جلبک در سطح آب شده بودند. بعد انسان با تکثیر نوعی باکتری، سعی کرد که ‌این جلبک‌ها را از بین برد، اما مشکل اینجا بود که باکتری مورد استفاده، خودش خیلی بیشتر از جلبک‌ها اکسیژن مصرف می‌کرد. حالا با وسعتی که لکه نفتی دارد،‌ قسمت‌هایی از آن به منطقه مرگ رسیده است و متخصصین نگرانند که این مسئله باعث گسترش منطقه مرگ شود به طوری که تا سال‌های طولانی،‌ بخش عظیمی از آب‌های این خلیج برای هیچ موجود زنده‌ای قابل زندگی نباشد. اگر این اتفاق بیافتد، ‌اکوسیستم طبیعی منطقه دچار مشکل و اختلالات عمده می‌شود.

لباس‌های نامرئی

لباس‌های نامرئی یا بهتر است بگویم شنل‌های نامرئی،‌ این عبارت شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ فیلم‌های علمی-‌ تخیلی؟ هری پاتر؟ خب البته این روزها دنیای فناوری دارد از فیلم‌های علمی- تخیلی هم جلو می‌زند. نیوساینتیست دیروز گزارش مفصلی در مورد انواع شنل‌های نامرئی منتشر کرده است که تا به حال ساخته شده‌اند. بله باید بگویم در این زمینه در عرض تنها 4 سال پیشرفت‌های شایانی داشته‌ایم. از سال 2006 که با استفاده از فراموادها (موادی با ویژگی‌های الکتورمغناطیسی خاص که در طبیعت یافت نمی‌شود) شنلی ساخته شد که تنها اشیای دوبعدی را از دیده شدن در یک جهت خاص پنهان می‌کرد،‌ تا شنل‌های آزمایشگاه‌های امروزی که همه ابعاد جسم را از دید هر کسی که در هر سمتی از آن قرار گرفته باشد، محو می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آخرین فناوری مربوط به شنل‌های نامرئی،‌ تقلیدی از سیاهچاله‌های فضایی است که اجازه خروج نور را نمی‌دهند و بدین ترتیب،‌ مانع از دیده شدن می‌شوند.

شاید شما خودتان سیگار نمی‌کشید و فکر می‌کنید که از عوارض خطرناک سیگار در امان هستید. اما اطرافیان شما چه؟ چه‌قدر در معرض دود سیگار سایرین قرار می‌گیرید؟ با اصطلاح سیگاری منفعل یا ثانویه آشنا هستید؟ سیگاری منفعل کسی است که خودش سیگار نمی‌کشد اما اطرافیانش سیگار می‌کشند. ساینس‌نیوز دیروز نوشته است افرادی که سیگاری منفعل هستند،‌ نسبت به کسانی که با  دود سیگار کم‌تر مواجه می‌شوند،‌ بیشتر در خطر  ابتلا به مشکلات ذهنی و روان‌شناختی قرار دارند. در واقع محققیت دانشگاه لندن اعلام کرده‌اند که میزان این خطر در سیگاری‌های منفعل تقریبا به اندازه خود سیگاری‌هاست. پس سیگاری‌ها لطفا مراقب اطرافیانتان باشید.

زنبورداری باستانزنبورداری و استفاده از عسل زنبورها،‌ تاریخچه‌ای طولانی در تاریخ بشر دارد. ظاهرا این که تمدن بابل به عسل شهرت داشته، کاملا درست است. در واقع پیش از این در نقاشی‌های مصر باستان تصاویری از زنبورداری دیده شده بود، اما نقاشی می‌تواند ساخته و پرداخته ذهن نقاش باشد و یک سند به حساب نمی‌آید. اما بر اساس گزارشی که نیوساینتیست دیروز منتشر نموده است، بالاخره محققین در خاور نزدیک به شواهدی رسیده‌اند که نشان می‌دهد بابلیان باستان نه تنها زنبورداری می‌کرده‌‌اند،‌ بلکه بهترین نوع زنبورها را هم داشته‌اند. آن‌ها محلی را پیدا کرده‌اند که تخمین زده می‌شود یک میلیون زنبور در بیش از 200 کندو نگه‌داری می‌شده‌اند. حتی آثاری از زنبورهای باستانی هم پیدا شده است. کندو و مسیر ورود زنبورها به کندو را می‌توانید در عکس ببینید.

زنبورداری باستان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =