۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۳:۵۶

ارگونات‌ها از خویشاوندان اختاپوس‌ها هستند و صدفی که گونه ماده آن به خود متصل کرده، حتی ارسطو را کنجکاو کرده بود. اکنون مشخص شده که ارگونات با ذخیره هوا در این صدف، شناوری خود را در آب تنظیم می‌کند.

بهنوش خرم‌روز: ارگونات‌ها گونه‌ای از موجودات دریایی هستند که از خویشاوندان بسیار نزدیک اختاپوس ها محسوب می‌شوند. جنس ماده این موجود، دارای صدف است و مدت‌هاست که فایده این صدف برای این موجودات برای دانشمندان سوال‌ برانگیز شده است.

ارسطو، فیلسوف یونانی قرن‌ها پیش گفته بود که این موجودات از صدف خود مانند یک قایق استفاده می‌کنند. بالاخره برای دانشمندان روشن شد که چرا اختاپوس‌های ارگونات ماده صدف دارند و این صدف به چه دردشان می‌خورد. هر چند نظریه ارسطو را کاملا تایید نمی‌کند! پیش از این تصور می‌شد که ماده‌ها برای حفاظت از تخم‌هایشان،‌ صدف دارند.

اما بر اساس گزارش جدیدی که نیوساینتیست منتشر نموده است، ‌جولیان فین و مارک نورمن در موزه ویکتوریا واقع در ملبورن، با تصویربرداری از این موجودات و آزاد کردن آن‌ها در عمق‌های مختلف، متوجه شده‌اند که این موجودات، با استفاده از صدف، هوا را می‌گیرند و یا آزاد می‌کنند و بدین طریق عمقی که در  آن حرکت می‌کنند را تنظیم می‌نمایند.

1. بیرون دادن صدف
در این تصویر، اختاپوس ماده به سطح آب آمده است و صدفش را رو به بیرون از آب گرفته و با صدفش دارد هوا می‌گیرد.

بیرون دادن صدف

2. چرخش
سپس،‌ صدف خود را می‌چرخاند، به نحوی که هوای گرفته شده درون صدف حبس شود.

چرخش

3. رفتن به عمق
سپس موجود ماده با استفاده از جریان‌های آب قوی که از اندام‌های قیفی‌شکل خود خارج می‌کند، به همراه صدف تنظیم خود به طرف پایین می‌رود.

رفتن به عمق

4. شناوری خنثی
در عمق 5 متری، هوای درون صدف،‌ در مقابل فشار آب،‌ نیروی رو به بالایی ایجاد می‌کند که دقیقا با وزن موجود برابری می‌کند. در این حالت او به صورتی خنثی در آب شناور می‌ماند و بدون این که زحمتی به خودش بدهد در آب حرکت می‌کند، نه پایین‌تر و نه بالاتر می‌رود.

شناوری خنثی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =