مشخصات فنی کلاشنیکف‌هایی که ایران از روسیه خریده است/AK-103 مشهور و کارآمد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده ایران سلاح کلاشنیکف‌ ۱۰۳ را از روسیه خریداری کرده تا در اختیار نیروهای مسلح قرار بگیرد. AK-103 که برای به کارگیری نیروهای نظامی وارد کشور شده اما چه مشخصات فنی دارد؟

به گزارش خبرآنلاين،كلاشنيكف 103 يكي از كارآمدترين اعضاي اعضاي خانواده كلاشنيكف است كه به صورت مستقيم از سازنده اصلي آن يعني روسيه خريداري شده است. كلاشنيكف يا آن طور كه در ايران به کلاشینکوف يا كلاش مشهور است ديگر خودش را به خوبي در جهان ثابت كرده و يكي از از پر استفاده ترین تفنگ های خودکار در جهان است و بيشترين فروش را دارد. AK-103 توانايي شليك 600 گلوله در دقيقه را دارد كه امتياز مهمي به حساب مي‌آيد.

آکا-۴۷ که از فشنگ ۳۹×۷٫۶۲ استفاده می‌کند که توسط میخائیل کلاشنیکف در جریان جنگ جهانی دوم با الهام از اولین تفنگ تهاجمی جهان یعنی اس‌تی‌جی-۴۴ طراحی شد. در سال‌های بعد تغییرات زیادی بر روی این سلاح صورت گرفت و در دهه ۱۹۶۰ آکاام (کلاشنیکف مدرن) و در سال ۱۹۷۴ آکا-۷۴ که کالیبر آن به ۵٬۴۵ کاهش پیدا کرده و از فشنگ ۳۹×۵٫۴۵ استفاده می‌کند، در ارتش شوروی جایگزین آن شد. از سال ۱۹۹۱ آکا-۷۴ام سلاح سازمانی امروزین روسیه انتخاب شده و از دهه ۱۹۹۰ ساخت سری آکا-۱۰۱ این اسلحه که از کالیبرهای دیگر استفاده می‌کند آغاز شد. در AK-103  بار ديگر از كاليبر مشهور ۳۹×۷٫۶۲استفاده شده است. كارآمدي اين سلاح به ويژه در شرايط جوي مختلف باعث شده تا در نیروهای عملیات ویژه روسيه(Special Operations Forces) و همچنین در نیروهای ویژه پلیس روسیه (Special Police Groups) نیز به کار گرفته شود.

پایه طراحی بر اساس AK-74M قرار دارد و عمده بدنه سلاح از جنس پلیمر و قطعات پلاستیکی ساخته شده است. استفاده از همان كاليبر AK-74M براي نيروهاي مسلح ايران كه سابقه طولاني در استفاده از اين سلاح دارند مهم به حساب مي‌آيد.

AK-103 وزنی در حدود 3 کیلو و 600 گرم داشته و طول آن 943 میلی متر است. نواخت تیر آن 600 گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن 715 متر بر ثانیه است. برد موثر آن در حدود 500 متر است. این سلاح در بازار صادرات نیز حضور داشته و به هندوستان، لیبی و عربستان صادر شده است. ونزوئلا خط تولید این سلاح را از روسیه خریداری کرده است و از آن به عنوان سلاح سازمانی ارتش خود استفاده می کند. مدل AK-104 در حقیقت مدل کارابین AK-103 است که با وزنی در حدود سه کیلو و 200 گرم، طول 824 میلی متر و نواخت تیر 600 گلوله و سرعت دهانه 650 متر بر ثانیه به بازار عرضه شده است.

مدل AK-103 قابليت نصب انواع دوربين‌ها از جمله دوربين ديد در شب و همچنين پرتابگر نارنجك را فراهم مي‌كند. پوشش محافظ بدنه اسلحه به شكلي است كه حداكثر مقاومت را به ويژه براي بخش‌هاي فلزي مهيا مي‌كند.  روسیه، هند، ونزوئلا، لیبی، نامیبیا و اكنون ايران دارندگان رسمی این سلاح هستند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    15 26
    فقط کسانی که نظامی هستند و با اسلحه کلاش کار کردند می دانند که این اسلحه بخصوص مدلهای جدیدتر آن چه کیفیت بالایی دارند. برخلاف آن چیزی که در این متن گفته شده، کلاش یک سلاح نیمه خودکار است نه خودکار. سلاح های نیمه خودکار سلاح هایی هستند که هم حالت تک تیر دارند و هم حالت رگبار مثل مسلسل. این سلاح چندین مزیت بزرگ بخصوص برای نیروهای نیمه حرفه ای نظامی دارد از جمله سبک بودن، آموزش راحت، قابلیت تاشو شدن که مخصوصاً برای عملیات های کوهستان فضای کمی نیاز دارد و دست و پاگیر نیست، دقت بالای نشانه روی، قابلیت جاگیری انواع خشاب ها با گلوله های زیاد و ... بنده خودم به عنوان یک نظامی، کلاش را حتی به ام.16 ترجیح می دهم، چون یوسر فریندلی هست.
    • مهدی A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
      34 3
      عاشق این یوزر فرندلی ت شدم برادر. من به شخصه با کلت کمری راحت ترم تو اتوبوس و مترو کسی رو اذیت نمی کنه
    • بی نام EU ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
      25 6
      اصلا ام١٦ در ايران سازماني نيست كه شما بعنوان يك نظامي بتوني تستش كرده باشي و در موردش نظر بدي دوست من. اگر در پليس يا سپاه بوده باشيد اسلحه شما امپي ٥ يا كلاش بوده اگر در ارتش بوديد اسلحه شما ژ٣ بوده. بين اين ها فقط مي تونيد كارشناسي كنيد
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
      8 4
      سلاح کلاش هم خودکار هم نیمه خودکار
    • بی نام GB ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
      18 1
      داداش اطلاعات نظامی نداری چرا اظهار فضل میکنی شما فرق سلاح خودکار و نیمه خودکار رو نمیدونی کلاش هم خودکار و هم نیمه خودکار جایی دیگه نگی آبروت میره
  • بی نام GB ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    39 8
    جنگ کشتارگاه کسانی است که همدیگر را نمی‌شناسند، به نفع کسانی است که یکدیگر را می‌شناسند ولی همدیگر را نمی‌کشند.
  • امیر A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    18 9
    ما نمیدونیم دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو نمدونیم فرستادن ماهواره به فضا یا اینکه ساخت موشک قاره پیما یا ساخت پهباد ویا نشاندن پهباد امریکایی و یا ساخت زیر دریایی رو باور کنیم یا خرید ابتدایی ترین اسلحه که این روزا همه کشورا مدعین که خودمون مبسازیم
    • محمد RO ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
      7 0
      دم خروس
    • المگرو A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
      8 3
      دوست عزیز شما وقتی اطلاعات کافی در زمینه سلاح و ساخت و بازار اون ندارید بهتر نظر ندید کشور قدرتمندی مثل آمریکا هم از کشورهای دیگه سلاح های سبک خریداری میکنه مثلا از بلژیک یا غیره این دلیل ضعیف یا ناتوان بودن نیست در حال حاضر ما قدرت ساخت خیلی از سلاح های رابج رو داریم اما نه با کیفیت و لیسانس شرکت مادر و در بیشتر اوقات خرید اون از کشور مادر به صرفه تر هستش تا تولید اون با هزینه بالا پس معیار بر اساس فایده و هزینه است ، علم ساخت ، تکنولوژی ساخت ، رو دارا هستیم بارها با سلاح های نمونه داخل در ....... استفاده کرده شده و تست شدن و معایب برطرف و حتی ارتقا داده شدن در دنیای غرب در دوران جنگ سرد بارها و بارها اعلام ساخت فلان سڸاح رو میکردن رقبا اما سالها بعد رونمایی می شد و اون ماکت اولیه جهت ....
  • امیر A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
    3 3
    این نوع کلاش خیلی دقیق زنه واقعا معرکس صداشم نسبت به کلاش های دیگه خیلی کمتره فقط قنداقش خیلی بد ساخته
  • خرید ممبر A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    5 3
    سلام.مفید بود ممنون سایت جامع و کاملی دارین خسته نباشید
  • من کی هستم DE ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    6 2
    اگه کلاش ساختن کار هرکسی بود چین هم زورشو برای ساخت کلاش زد یه تیر میزنی تیر دوم توش گیر میکنه