۱ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۱

سیدمحسن هاشمی

وقتی در بیست و یکم فروردین ماه سال 1388 خانه سینما در برابر مطالبه نامزدان ریاست جمهوری برای دیدار با سینماگران خواستار پاسخگویی به هفت پرسش شد کاملا مشخص بود که آنچه برای خانه سینما در درجه نخست اهمیت قرار دارد برنامه و اراده داشتن برای تامین امنیت شغلی و رونق کسب و کار سینما است.

یکی از آن هفت پرسش این بود که قانون مصوب طرح بیمه بیکاری سینماگران مصرح در برنامه چهارم توسعه اقتصادی؛ اجتماعی فرهنگی را چه زمانی عملی می‌کنید؟ بعدترها که پیگیری‌های خانه سینما از مقامات ارشد دولت برای راه‌اندازی بیمه بیکاری به نتجیه نرسید از اعضای خود برای برگزاری تجمعی در ساختمان وصال دعوت کرد که زیر فشار ناگزیر به لغو آن شد. بعدتر نیز با روی کار آمدن دولت دهم چالش و اختلاف استراتژیک با مدیران سینمایی تا جایی پیش رفت که فرمان تعطیلی خانه سینما صادر شد.

با روی کار‌آمدن دولت تدبیر و امید و حضور دکتر ایوبی (باپیشینه دیپلماتیک) در سازمان سینمایی امیدها جوانه زد که مطالبات جامعه سینمایی، خانه سینما) نظیر مشارکت در تصمیم‌گیری‌هایی که به کسب و کارشان مربوط است، تامین زیرساخت‌های حقوقی لازم برای رعایت حقوق مادی و معنوی صاحبان آثار، شفافیت در ارایه تسهیلات دولتی و از جمله بیمه بیکاری سینماگران محقق شده به سامان می‌رسد.

سال گذشته روز ملی سینما دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مهمانی شام سینماگران نوید تدوین و  اجرایی شدن طرح کمک هزینه بیکاری سینماگران را داد. سه ماه بعد حیدری خلیلی مشاور راهبردی سازمان سینمایی اقدام به انتشار دستورالعمل تهیه شده سازمان سینمایی با همکاری خانه سینما برای اجرایی کردن کمک هزینه بیمه بیکاری داد هرچند که با پیگیری خانه سینما اجرای آن را به سال جاری محول کردند، اما باز بارقه امیدی بود برای تحقق بخشی از وظایف دولت در برابر ملت.

حالا در خبرگزاری‌ها می‌خوانیم که اجرای این دستورالعمل در الویت برنامه‌های سال 94 سازمان سینمایی نیست و تحقق آن را به تامین صد درصد بودجه سازمان سینمایی گره زده‌اند.

ایوبی درباره بیمه بیکاری هنرمندان به خبرگزاری‌ها گفت: «آیین‌نامه بیمه بیکاری هنرمندان آماده شده و قرار است توسط خانه سینما و سازمان سینمایی اجرا شود، اما این طرح نیاز به یک بودجه خوب دارد. ما فکر می‌کردیم امسال بودجه  سینما به صورت 100 درصد اختصاص پیدا می‌کند، اما متاسفانه اینگونه نشد. قرار بود بخشی از بودجه به صندوق بیمه بیکاری  اختصاص پیدا کند که متاسفانه اینگونه نشد حالا باید با کمک خانه سینما همچنین رسانه‌ها بتوانیم بودجه را تهیه و مشکلات را حل کنیم.»

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =