۱ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷

بالاخره بعد از اما و اگرهای بسیار و برخلاف نمامی‌های خناسان سیزدهمین هیات مدیره خانه سینما توسط اصناف برگزیده شد.

برخلاف برخي اظهارنظر ها در خصوص ضعف هيات مديره منتخب جامعه اصناف سينمايي، من اما هم‌صدا با فرهاد توحيدي فيلمنامه‌نويس و رئيس پيشين هيات مديره خانه سينما بر اين باورم كه برگزيدگان اصناف در جايگاه مطلوبي قراردارند. اين ادعا با نگاهي به سوابق حرفه‌اي و پيشينه هر كدام در فعاليت صنفي قابل اثبات است. اينكه در تركيب هيات مديره منتخب چهره‌هاي كمتر شناخته شده حضور دارند البته سخن صوابي است، اما اين به معناي ضعيف بودن تركيب هيات مديره نيست. هـيچكس در هيچ زماني از ابتدا شناخته شده نيست بلكه اين تنور حوادث، اقبال زمانه و خوش‌بخت ياري است كه آدميان را به چهره‌هاي سرشناس بدل مي‌كند. چه بسا چيره‌دستان و هنرمنداني كه ناشناخته‌اند اما در حرفه، هنر و دانش سرآمدند.

به نظر مي رسد مهمترين دستاورد هيات مديره پيشين افزايش چشمگير خودآگاهي صنفي نزد اعضاي اصناف خانه سينما بوده است. اين آگاهي صنفي با حضور قوي و مطالبه‌گرانه مي‌كوشد تا سهم راستين خويش را مختارانه در نظام پي جويد. اگر چه هيات مديره  برگزيده در نخستين بيانيه خويش بر ضرورت رفع خلاهاي قانوني در خصوص فعاليت اصناف سخن به ميان آورده كه البته سخن حقي است اما به نظر مي‌رسد ساختار خانه سينما نيز به صواب نزديك‌تر است كه در همين دوره به سوي اتحاديه محوري سوق يابد.

در اين ساختار مولفان، بخش‌هاي فني، بازيگران، مستندسازان و فيلمسازان كوتاه و انيميشن، دستياران  و بخش‌هاي آموزش و معرفي در تشكل خود مي‌كوشند تا نيازها و مطالبات‌شان را دسته‌بندي كنند و بر اساس دموكراسي انجمني  و بر ميزان وزن هريك از اتحاديه‌ها نماينده‌اي در هيات مديره براي شنيده شدن صداي‌شان برخوردار باشند.

جامعه اصناف سينماي ايران در بهمن ماه سال ١٣٨٧  طي سه ماه مطالعه و با برگزاري كارگروه، ترسيم  چشم‌انداز و ساختار نوين سينماي ايران را با تهيه پيش‌نويس قانون نظام سينمايي كشور و قانون حمايت از حقوق مادي و معنوي آثار سينمايي را فراهم كرد. اين پيش‌نويس با ماموريت تغيير ساختار اداره كننده سينما و با قبول اهليت  و واسپاري امور به فعالان اين عرصه تدوين شد.

سوگمندانه نه دولت نهم و نه دهم و نه حتي كميسيون فرهنگي مجلس كه مخاطبان اين پيش‌نويس بودند به در خواست خانه سينما توجهي نكردند. اينك به نظر شايسته مي‌رسد تا خانه سينما و سازمان سينمايي در دوران جديد دولت تدبير و اميد با بررسي و احيانا اعمال اصلاحاتي در آن پيش‌نويس  و ارايه آن به هيات دولت براي تصويب در مجلس، يك بار براي هميشه حق اشتغال در سينما را به جاي آورده به رسميت شناسند و از نظام كهنه اشتغال به مثابه امتياز عبور كنند. 

جامعه كنوني عصر ارتباطات و شفافيت است اين گزينه انتخاب نيست بلكه ناگزير است پس دست به عصا بودن ناشي از دلهره گروه‌هاي فشار  مبراكننده مسئوليت خطير مقامات امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اجراي ماموريت‌شان نخواهد بود! اين ماموريت نيز چيزي جز اعتماد به هنرمندان به عنوان آدميان مسئول و بر آمده از فرهنگ ج.ا.ا نيست. باور كنيم  دوران قيوميت و پنهان كاري به سر آمده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =