۰ نفر
۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۴

خانم شارلوت لپری عضو موسسه تحقیقاتی روابط بین المللی و راهبردی فرانسه موسوم به ایریس در تازه ترین مطلب خود ناکامی های اوباما را به تصویر کشید ه است.

شارلوت لپری

اوبامانیا ( اوباما زدگی) در برابر واقعیت قدرت دوام نیاورد. در آستانه اولین سالگرد به قدرت رسیدن اوباما در آمریکا، رییس جمهور، با یک ناکامی معنی دار روبرو شده است و آن وقتی بود که کرسی تد کندی در سنا با چهار رای بیشتر به اسکات براون جمهوری خواه رسید. این شکست در ایالت ماساچوست، که سنگر دموکرات ها از نزدیک به شصت سال قبل به این طرف محسوب می شود، " حزب دمکرات" را برای انتخابات میاندوره ای پاییز آینده با مشکلات و تردیدهای جدی روبرو کرده است.

زیرا از زمان اعلام این شکست، یک سوال از تمام دهان ها شنیده می شود: وقتی دموکرات ها نمی توانند حتی کرسی تد کندی را حفظ کنند، آیا در جاهای دیگر موفقیتی خواهند داشت؟ ایریس در این مقاله به قلم شارلوت لپری نوشته است: دلایل زیادی برای شکست دموکرات ها در این انتخابات وجود دارد. نخست اینکه در بعد منطقه ای، نامزد دموکرات خانم مارتا کوکلی تبلیغات نا مناسبی داشت و از آنجاییکه اطمینان داشت در انتخابات ماساچوست برنده می شود، به شکل جدید به کارزار تبلیغاتی نپرداخت. همچنین اعضای عالی رتبه حزب دموکرات برای حمایت از وی بسیج نشدند. در عوض نامزد جمهوری خواه، به اتخاذ مواضع تند علیه دولت پرداخت و توانست طرفداران حزبی اش را با تکیه بر موج نارضایتی از دولت اوباما، به میدان بیاورد.

برخی گروه های سیاسی طرفدار تکثرگرایی قدرت در آمریکا نیز در راه پیروزی نامزد جمهوری خواهان فعالیت کردند. اما انتخاب براون قبل از هر چیز نشان داد که رای دهندگان بالاخص اقشار ساکن محله های روستایی و حاشیه نشین ها خواستار تغییرات در حکومت آمریکا هستند. در مجموع نیز رای دهندگان دموکرات کمتر از رای دهندگان جمهوری خواه پای صندوق ها آمدند و نامزد دموکرات تنها در صندوق هایی که مشارکت بالا بود، برنده شد. شارلوت لپری نوشت: شکست دموکرات ها در انتخابات دلایل ملی نیز دارد. نارضایتی از سیاست های دولت اوباما به شکل روز افزونی ادامه دارد. این نارضایتی به حوزه های بیکاری، اصلاحات بهداشت و درمان، و مسایل امنیتی مربوط می شود. آمریکایی ها اندک اندک اطمینان خود نسبت به دولت باراک اوباما را از دست می دهند و از خود این سوال را می کنند که آیا تقویت حکومت مرکزی برای ارتقای کارآمدی اقتصادی کشور خوب است یا نه؟ اگرچه مردم آمریکا قبول دارند که اوباما در شرایط نامطلوب اقتصادی قدرت را در اختیار گرفت، و برنامه از سر گیری فعالیت اقتصادی اجرا شده از سوی دولت اجازه داد کشور به سرعت از رکود اقتصادی خارج شود، اما همچنان مردم از بیکاری گسترده رنج زیادی می برند.

موضوع دیگری که مردم آمریکا را از دموکرات ها برگردانده است، به مسایل امنیتی مربوط می شود. این مسئله به ویژه بعد از اقدام به سوءقصد در پرواز آمستردام به دیترویت در شب نوئل تشدید شده است. آمریکایی ها از احساس ناامنی بیزارند و این سوءقصد نافرجام به آنان نشان داد که کشورشان آسیب پذیر است. این سوءقصد به ویژه بر ناکارآمدی دولت بر مبارزه با تروریسم و در محافظت از مردم آمریکا در برابر این خطر تاکید می کند. شارلوت لپری نوشت: اینک این پرسش مطرح است که تاثیر این شکست دموکرات ها در ماه های آینده بر سرنوشت دولت چه خواهد بود. دولت اوباما اکنون باید در برنامه اصلاحات بهداشت و درمان خود تجدید نظر بکند. با پیروزی بروان در انتخابات سنا، تعادل در این مجلس تغییر کرده است و در حالی که برای تصویب لایحه اصلاحات درمانی شصت رای سنا لازم است، تقویم کاری دموکرات ها برای ارائه آن به سنا پیچیده شده است. برخی از جمهوری خواهان حتی خواستار تدوین مجدد لایحه اصلاحات درمانی که مهم ترین پرونده داخلی اوباما محسوب می شود، شده اند. علاوه بر این، ترس از اینکه جمهوری خواهان از این پس پی در پی به لوایح و اقدامات دولت اوباما اشکال بگیرند، به وجود آمده است.

این مسئله می تواند دولت دموکرات های را فلج کند. این فلجی البته به طور عمده در صحنه اصلاحات اقتصادی داخلی محسوس خواهد بود. در حوزه سیاست خارجی قاعدتا با توجه به اینکه کنگره آمریکا ( مجلس نمایندگان و سنا) نقش اصلی را ایفا نمی کند استمرار سیاست خارجی از جمهوری خواهان به دموکرات ها و بالعکس، یک اصل است، شاهد آثار منفی مهمی نخواهیم بود. به نظر می رسد دموکراتها لازم است اصلاحاتی در برنامه ها و اقدامات شان به عمل آورند. در این راستاست که اوباما در مصاحبه ای با شبکه آب ث، اشتباهات دولت خود را پذیرفته است. سخنرانی سالانه هفته آینده اوباما از این لحاظ تعیین کننده است. خلاصه اینکه دموکراسی آمریکا تحت هدایت اوباما به آب ها متلاطم رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 40034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۵:۳۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
    0 0
    شماهم باهمين تحليلها دلخوش باشين باباتاكي تحليلهاي الكي وتصميمهاي الكي براساس اين تحليلها.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
    0 0
    جالبه مردم امریکا از اتفاق پرواز دیترویت احساس ناامنی میکنند و دولت امریکا رو به طور کامل زیر سوال میبرند اما ایرانیها با اتفاقات و حملات تروریستی اخیر (سقوط هواپیما ها که هیچ) هیچ واکنشی نشون نمیدن. واقعا جالبه. فرق از زمین تا اسمون.