مشاور سابق بیل کلینتون سیاست اوباما در منطقه را بی‌نتیجه می‌خواند.

روزنامه لوموند چاپ عصر پاریس در یادداشتی به قلم رابرت مالی مشاور سابق کلینتون و مدیر مرکز برنامه‌های خاورمیانه در موسسه بحران‌های بین‌المللی،سیاست خاورمیانه‌ای اوباما طی یک سال اخیر را در خور توجه نمی داند.

این دیپلمات آمریکایی در بخشی از این مقاله درباره ایران می‌نویسد:اوباما استراتژی مشخصی در قبال ایران ندارد،علیرغم همه فشارهای وارده بر ایران در داخل و خارج ،اوباما همچنان به سیاست گذشته خود ادامه داده و خواهان گفتگو با ایران است.مالی بر این اعتقاد است اوباما به گونه‌ای رفتار می‌کند گویی تصمیم‌گیرنده اصلی در پرونده ایران بوده و هر گاه او اراده کند،هماهنگی و تداوم لازم در مذاکرات را به وجود می‌آورد.

مالی در ادامه یادداشت خود تلویحا به شکل‌گیری محور ایران،ترکیه و سوریه اشاره کرده و می‌نویسد: از زمانی که جایگاه کشورهایی همچون مصر،اردن و عربستان سعودی کم‌رنگ شد، بسیاری از کشورها تلاش کردند،تا با پررنگ‌تر کردن نقش خود، وزن خود را در معادلات منطقه‌ای از جمله در جنگ اعراب و اسراییل پررنگ‌تر کنند،‌از جمله ایران،‌سوریه و ترکیه.

در ادامه آمده است:همانگونه که در سایر بحران‌های منطقه‌ای از جمله ایران، اوباما راه به جایی نبرد، معضل اسراییل وفلسطین نیز هنوز در مسیر درستی برای یافتن راهکارهای جدی قرار نگرفته است.موضوعاتی از قبیل مرکزیت بحران،نقش و جایگاه آمریکا در منازعه اعراب و اسراییل،غیرقانونی بودن شهرک‌سازی بر روند صلح سنگینی کرده و اوباما بدون آگاهی به ریسک‌های سیاسی هنوز نمی‌داند به کدام سو برود.
تأثیر منفی در پیش گرفتن چنین سیاستی هر چند ناخوشایند است اما واقعیتی است که باید آن را بپذیریم.

فلسطینیان اعتماد خود را به دولت جدید از دست داده‌اند،اعراب به اوباما شک دارند و اسراییلی‌ها نیز هنوز نمی دانند که باید در اوباما به دنبال چه چیزی بگردند، احترام یا امید.

این دیپلمات آمریکایی در پایان می‌نویسد: یکی از هزاران ایراد و اشکال بوش،‌عدم توانایی وی در برآورد کردن واقعیات و یافتن راه‌حل درست برای آنها بود.حال بر رییس‌جمهور جدید است که ثابت کند می‌تواند به گونه‌ای بهتر از او وارد عمل شود.

لوموند / 24 ژانویه 2010
ترجمه:‌زهرا خدایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =