خبرآنلاین در گفتگو با دکتر محمد علی بصیری استاد دانشگاه اصفهان و کارشناس مسائل بین الملل شکست دموکرات ها در انتخابات اخیر ایالت ماساچوست و تبعات آنرا مورد تحلیل قرار داده است.

پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای مجلس سنا از ایالت ماساچوست امریکا ، نگرانی و اضطراب را به اردوگاه دموکرات ها تحمیل کرد . این انتخابات بدنبال درگذشت سناتور ادوارد کندی نماینده این ایالت در سنا بر گزار شد . کندی ، از حامیان اوباما بود و با حضور وی اکثریت نسبی اعضای مجلس سنا دموکرات بودند . با درگذشت وی رقابت جدی بین جمهوری خواهان و دموکرات ها درگرفت . چرا که هر کدام از این احزاب در صورت کسب این یک رای می توانست اکثریت سنا را نیز کسب کند. دموکرات ها در حالی در این انتخابات شکست خوردند که بیشتر از یکسال از ریاست جمهوری باراک اوباما نمی گذرد . با توجه به اهمیت این انتخابات اوباما با پیامی به مردم ماساچوست از آنها خواسته بود که به کاندیدای دموکرات ها رای دهند اما چنین نشد . تغییر ترکیب سنا به نفع جمهوری خواهان می تواندروند تصویب لایحه جنجالی تامین اجتماعی اوباما را با مشکل مواجه سازد از اینرو خبر آنلاین در گفتگو با دکتر محمد علی بصیری استاد دانشگاه اصفهان و کارشناس مسائل بین الملل انتخابات اخیر ایالت ماساچوست و تبعات آنرا مورد تحلیل قرار داده است.


هرچند شکست دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای ، با توجه به نظر سنجی ها ی صورت گرفته دور از انتظار نبود اما همچنان این پرسش جدی مطرح است که کدام بخش از سیاست های باراک اوباما موجب کاهش محبوبیت وی و حتی شکست دموکرات ها در انتخابات شده است؟
این اتفاق از چند منظر قابل بررسی است . نخست اینکه طی دو دهه گذشته بسیاری از احزاب چپ و راست اروپا برای کسب رای مردم از ایدئولوژی های خود تا حدودی فاصله گرفتند و شعار های عامه پسند داده اند. به همین دلیل در بسیاری از کشورها از جمله آلمان ، فرانسه و انگلیس فاصله آرای احزاب پیروز و شکست خورده بسیار کم بوده است . همین روند در آمریکا نیز حاکم بود. به این معنا که آرای حزب دموکرات و جمهوری خواه طی چندین انتخابات اخیر خیلی به هم نزدیک بود. طی این سالها ، این دو حزب همواره به جز یک دو مورد اختلاف در بقیه موارد با هم اشتراک نظر داشتند. نکته دیگر اینکه آقای اوباما به رغم وعده هایی که سرداده بود نتوانست حداقل نظر طرفداران خود را در عرصه داخلی و خارجی جلب کند . به این معنا که مردم آمریکا بخصوص رای دهندگان به اوباما انتظار داشتند وی حداقل لایحه تامین اجتماعی عمومی را به تصویب برساند که این اتفاق نیفتاد . از سوی دیگر در عرصه بین المللی نیز شعار تغییر چندان نتوانست کارساز باشد . به همین جهت می توان گفت این ناکامی ها بیش از هر کس به هواداران اوباما شوک وارد کرده است.
نکته دبگر این است که در تاریخ آمریکا تا قبل از اوباما سابقه نداشت که یک رنگین پوست به ریاست جمهوری برسد . در همان ایامی که اوباما به این مقام رسید برخی تحلیلگران گفتند که دستگاه سیاست گذاری آمریکا برای جلب افکار عمومی جهانیان به سمت انتخاب یک رنگین پوست یا یک زن بعنوان ردیس جمهور حرکت کرده است . این نظر در ابتدا چندان جدی گرفته نمی شد هرچه ناکامی های اوباما بیشتر می شود این دیدگاه نیز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

بسیاری از تحلیل ها از احتمال عدم تصویب لایحه تامین اجتماعی آقای اوباما در مجلس سنا حکایت دارد . با توجه به اینکه شما دیدگاههای دو حزب جکهوری خواه و دموکرات را نزدیک بهم عنوان کردید ، آیا می توان نتیجه گرفت احتمال تصویب این لایحه بالاست؟
بله همینطور است . من فکر می کنم اوباما با لابی می تواند این لایه را به تصویب برساند همانطور که در دوره بوش پدر و همچنین بوش پسر جمهوری خواهها توانستند با لابی نظر دموکرات ها را جلب کرده و لوایح خود را به تصویب اکثریت مجلس برسانند.

برخی کارشناسان معتقدند شرایط تحمیلی مانند بحران جهانی اقتصاد یا جنگ های دوره بوش در عدم موفقیت اوباما تاثیر اساسی داشته است. نظر شما در این چیست؟
اوباما شخصا فرد صلح طلب و تحول گرایی است اما عملکرد وی در یکسال گذشته موفقیت آمیز نبوده و وی همچنان سیاست های مراکز قدرت در آمریکا را پیگیری می کند . برای نمونه می توان به افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان و یا احتمال مداخله نظامی آمریکا در یمن اشاره کرد که تفاوت چندانی با سیاست های دوره بوش ندارد.

ادامه روند فعلی را چطور می بینید ؟آیا اوباما می تواند محبوبیت از دست رفته را برگرداند؟
من پیش بینی می کنم که حتی اوباما در دور دوم ریاست جمهوری نیز با شکست مواجه شود . دموکرات ها موارد مشابهی را تا بحال دیده اند که رئیس جمهوری دموکرات در دور دوم موفق به کسب آرا نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =