تسنیم نوشت:

وزیر علوم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: باید به سمت عملیاتی کردن قانون شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در پانزدهمین جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: با گذشت چند سال از انقلاب همواره بحث ارتباط صنعت با دانشگاه مطرح می‌شود.

او گفت: اوایل انقلاب بحث‌های ارتباط بین دانشگاه و صنعت مطرح بود و توسعه کمی دانشگاه‌ها از همان ابتدا آغاز شد تا جایی که امروز 2600 موسسه آموزش عالی داریم که خیلی بیشتر از چیزی است که مدنظر بود و با حضور 4 میلیون و 674 دانشجو باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم.

فرهادی گفت: بسیاری از رشته‌های تحصیلی دوره‌های خود را طی کردند و باید بسیاری از رشته‌های تحصیلی جدید که توانایی اشتغال‌زایی را برای دانشجویان داشته باشند در آموزش عالی دیده شود که این مسئله نیاز به بازبینی و همکاری همه دستگاه‌ها دارد.

او با اشاره به اینکه همچنان 80 درصد درآمد کشور از طریق منابع طبیعی تامین می‌شود و حدود 20 درصد آن نرم‌افزاری و مغزافزاری است، ادامه داد: این رابطه باید تغییر کند و این مسیر از طریق دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است، زیرا دانشگاه‌ها زمینه توسعه علمی را در کشور فراهم می‌کنند و با اهمیت به امر دانایی می‌توانیم به این جایگاه دست یابیم.

وزیر علوم گفت:‌ باید به وضعیتی دست یابیم که فارغ‌التحصیلان ما توانایی این را داشته باشند که خود وارد عرصه کار شوند و محصول داشته باشند و رسیدن به این مسیر به جز توجه به دانشگاه و پژوهش میسر نیست.

فرهادی بابیان اینکه اگر سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در علم و فناوری را پیگیری کنیم، به نتیجه خواهیم رسید، گفت: در کنار این مسئله باید اقداماتی را در وزارت علوم صورت دهیم، هر چند طی مدت گذشته در این وزارتخانه اقدامات زیادی صورت گرفته، اما کارهای دیگری نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: ایجاد هماهنگی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در اجرای پژوهش و فناوری از این برنامه‌هاست و در کنار آن ارتباط مناسبی باید با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برقرار شود، هر چند در یک سال اخیر هماهنگی‌های زیادی صورت گرفت که از جمله آنها تصویب قانون شرکت‌های دانش‌بنیان بود و باید بیش از پیش در این امر کار کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: با توجه به مسائل و مشکلات کشور در زمینه اعتبارات و به خصوص کاهش قیمت نفت که برخی از کشورها خواسته و یا ناخواسته و از طریق عناد با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دخیل هستند، تلاش می‌کنند همواره مشکلاتی را برای ایران ایجاد کنند که البته این مشکلات در اعتبارات تاثیر می‌گذارد، اما با وجود این مشکلات اعتباراتی که در بخش دانش‌بنیان در نظر گرفته شده از سال قبل بیشتر است.

فرهادی گفت: سازوکارهای شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص شده و در شورای اقتصاد نیز به تصویب رسیده است. لذا باید به سرعت در جهت عملیاتی کردن این سازوکار حرکت کنیم و بیش از پیش سازوکارها، ضوابط و مقررات را تسهیل کنیم تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر شود.

وی افزود: وزارت علوم در طی یک سال اخیر تفاهم‌نامه‌هایی را با وزارت نفت، صنعت، معدن و تجارت و دفاع داشته که این تفاهم‌نامه‌ها باید با صنعت ادامه داشته باشد.

وزیر علوم با اشاره به اهمیت توجه به علوم‌انسانی و تحقیقات موجود در این حوزه، یادآور شد: در زمینه توجه به علوم انسانی فرصت‌های زیاد پیش آمد، اما آنها را باید عملیاتی کرد. با سرمایه‌گذاری در علوم انسانی می‌توان زمینه هدایت پایان‌نامه‌های این حوزه را در جهت رفع نیازهای کشور و ایجاد ساختارهای لازم برای تولیدات نرم مورد توجه قرار داد.

فرهادی گفت: بررسی پژوهش‌ها نشان می‌دهد 90 درصد مغزهای متفکر در بخش علوم انسانی هستند و لذا باید جهادگونه این مسئله در آموزش عالی پیگیری شود.

او گفت: تحول آموزش عالی نیازمند اقدامات جهادگونه است. تدوین درست و مقاطع تحصیلی، توسعه مراکز رشد و فناوری، توجه به پارک‌های علم و فناوری، تقویت و تخصیص بودجه‌ها و به شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر جایی قوانین و مقررات کمبود دارد باید تسهیل شوند.

وزیر علوم در پایان گفت: معرفی پژوهشگران برتر در زمینه توجه به ضرورت پژوهش است و امیدواریم بتوانیم در جهت عملیاتی کردن پژوهش حرکت کنیم.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    7 1
    هیچکس قبوال نمی کنه که یه مثلا یه مهندس بشه وزیر بهداشت، ولی الان یه پزشک شده وزیر علوم، همینه هیچ وقت بازار پزشک ها کساد نمیشه ولی مهندسی دیگه هیچ ارزشی نداره
    • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
      1 0
      کاش می شد هزار تا مثبت به این دیدگاه بدهم.
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    5 3
    90 درصد مغزها در علوم انسانی فعالند؟ البته تا تعریف مغز چی باشه
  • وحید IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    3 0
    اگر از دیدگاه آدم های موجود در مملکت حساب کنیم که خب مغز فقط یعنی کسی که آچار دستش هست . داره مهندسی میکنه, مدار میشکه و یا داره روی بدن انسان ها کار میکنه. درحالی که مغز های علوم انسانی اصلا مغز حساب نمیشه چون یک عده با نا آگاهی تمام گمان می کنند که اعداد و آچار ها هستند که علم را از غیر علم متمایز میکنند. الان اگر فردی ,مثلا چامسکی زبان شناس که بنا به گفته ی نیو یورک تامیز بزگترین متفکر زنده در کره ی زمین هست, در ایران بود هیچ جایگاهی نداشت چون علوم انسانی خونده, چون آچار دستش گرفتن بلد نیست و بدن انسان رو هم نمیشکافه. تازه بهش میگفتن که تو تنونستی تو کنکور درس بخونی فنی مهندسی و یا دکتری قبول شی و رفتی علوم انسانی خوندی. این است تفکر ما مردم فهیم و نخبه