وزیر علوم، تحقیقات وفناری گفت: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در جایگاه یکی از ارکان هفته پژوهش، عرصه نمایش توانایی محققان ایرانی و نمایش اقتدار علمی ایرانیان است و بخش فن بازار آن، جلوه گاه تحقق فرآیند تبدیل علم به فناوری های نوین و تجاری سازی آنها در بستر اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری که در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد بیان کرد: وزارت علوم که با برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری، فرهنگ پژوهش و نوآوری را در کشور نهادینه می کند؛ می تواند به آسیب شناسی این مقوله بپردازد؛ انگیزه ایجاد کند؛ توانمندی ها را به نمایش بگذارد؛ روحیه جویندگی و تحقیق و تتبع را تقویت کند؛ آموزش به شیوه حفظ کردن و بدون تفکر و تدبر را از فرهنگ دانشگاهی دور سازد و برای یک هفته هم که شده ، فضای عمومی کشور را به فضای تولید و ترویج تحقیق بدون تقلید تبدیل کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: آنچه امروز وظیفه ما است، حمایت از این فرآیند و تلاش در جهت تحقق هدف کلان " افزایش سهم تولید محصولات و خدمت مبتنی بر دانش و فناوری داخلی به بیش از 50 درصد تولید نا خالص داخلی" است.

او بیان کرد: نکته ای که جا دارد مورد توجه خاص قرار گیرد این است که پژوهش هایی باید مورد اهتمام قرار گیرد که سمت و سوی آنها پرداختن به مسائل کشور و حل مسائل مبتلابه جامعه باشد و به گونه ای مدیریت شود که چرخه علمی را تکمیل کند و در همین ارتباط ، یکی از برنامه های من در وزارت علوم، توسعه پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کاربردی در شهرستان ها متناسب با نیازهای منطقه ای آنهاست.

 فرهادی در ادامه گفت: در حوزه آموزش نیز تصمیم داریم که واحدهای مرتبط با تجاری سازی علم و فناوری را به واحدهای اختیاری دانشگاه ها اضافه کنیم.

او در ادامه بیان کرد: این فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی که "گفتمان علم و فناوری باید به پشتیبانی ها و حمایت های همیشگی ایشان از مقوله علم، پژوهش و فناوری، حجت را بر ما تمام کرده است که با ارائه راهکارهای اجرایی و از طریق تولید علم بومی، اهداف سند چشم انداز را هرچه سریع تر محقق کرده و کشور را به رتبه اول تولید علم و فناوری در منطقه و جهان اسلام برسانیم و الهام بخش کشورهایی باشیم که کلید توسعه یافتگی خود را در دست های بیگانگان می بینند.

فرهادی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در جایگاه راهبری نظام آموزش عالی و تحقیقات خود را ملزم می داند با رویکردی آینده نگر و با در نظر گرفتن اسناد بالا دستی، در جهت ترویج گفتمان علم و فناوری و اجرایی کردن سیاست های ابلاغی، بی وقفه تلاش کند و سرعت علمی کشور را شتابی روزافزون بخشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خاتمه تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف، انسجام میان نهادهای سیاست گذار علم و فناوری ضروری است و ما شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جهت این انسجام بخشی به یاری می طلبیم و از طرفی دست همکاری به سوی سایر نهادهای سیاستگذار علم و فناوری، بخصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دراز می کنیم.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =