سامان دهی آجر نوشته های خط میخی شوش که در حفاری های فرانسوی ها پیدا شده بود امروز دوباره در قلعه باستان شناسی شوش آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ عبدالمجید ارفعی زبان شناس و یگانه متخصص ربان های اکدی و عیلامی دراین باره گفت: سامان دهی آجرنوشته های شوش از سال 1382 شروع و تا سال 1387 ادامه داشت که به علت بی میلی مدیران وقت متوقف شد.

او با اشاره به سامان دهی 2500 آجرنوشته در آن زمان گفت: در این سامان دهی مشخص می شود که متن کتیبه مربوط به چه موضوعی و کدام دوره پادشاهی است.

ارفعی هدف دوره جدید حضورش در شوش را ساماندهی 2700 آجرنوشته باقیمانده اعلام کرد و افزود: این آجر نوشته ها همه به خط میخی و به زبان های سوری، اکدی، عیلامی و فارسی باستان است.

به گفته این زبان شناس برجسته در بررسی آجرنوشته ها زبان آنها و ارتباطشان به پرستشگاه های مختلف مشخص می شود: برای این آجرنوشته ها اطلاعات شناسه ای کامل تهیه می شود.

او گفت: 2700 آجرنوشته ای که قبلا ساماندهی شده اند هرکدام دارای متن جداگانه ای نیستند و ممکن است 100 عدد دارای یک متن باشند که تکثیر شده است.

به گفته ارفعی برخی از آجرنوشته های ترجمه شده مربوط به پرستشگاه اختصاصی خانواده سلطنتی " شوتروکیی ها" است که تا حدود 1185 سال قبل از میلاد به مدت 85 سال حکومت می کردند.

ارفعی همچنین گفت: براساس این آجرنوشته ها مردمان آن زمان برای هرخدا یک پرستشگاه می ساختند و برای طول عمر خود آن را وقف می کردند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    2 1
    امید ارم روزی بیشتر نمایندگان مجلس جامعه شناس و روانشناس باشند خوب مشکلات میشناسند و خوب میدانند چطور حلش کنند