حضور ارزیابان یونسکو در شوش برای ثبت جهانی/ نظر آنها هنوز مشخص نیست

هیات ارزیابی یونسکو که روز چهارشنبه وارد محوطه باستانی شوش شده بود، برای ارایه گزارش به این سازمان بین‌المللی، ایران را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آقای جین تانگ و خانم استرکیش لاروش در جریان سفر خود به شهر شوش، از اقدامات پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی این شهر از نزدیک دیدن کردند و در چندین نوبت جلسه کاری با مسوولان پروژه ثبت شوش در میراث جهانی به گفت‌وگو نشستند.

در این جلسات محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، افشین حیدری مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده مدیر پروژه آماده‌سازی محوطه باستانی شوش برای ثبت جهانی به همراه کارکنان و دست‌اندرکاران پایگاه میراث فرهنگی شوش، اقدامات حفاظتی، مدیریتی و اجرایی در شوش را برای هیات میهمان تشریح کردند.

بخش دیگری از جلسات ارزیابان یونسکو، به گفت‌وگو با چهره‌های علمی مرتبط با محوطه باستانی شوش سپری شد. دکتر عبدالمجید ارفعی، متخصص زبان‌های باستانی، دکتر عباس علیزاده باستان شناس و دکتر عباس مقدم رییس پیشین پژوهشکده باستان‌شناسی کشور در این جلسات پرسش‌های ارزیابان یونسکو را پاسخ دادند.

گفت‌وگوی میدانی با مردم شوش و جلسه با فرماندار، شهردار، رییس شورای شهر و انجمن‌های مردم‌نهاد حامی میراث فرهنگی و همچنین کاشت درخت به نام ارزیابان یونسکو بخش دیگری از برنامه‌های سفر فرستادگان این سازمان بین‌المللی بود که بسیار مورد توجه آنها قرار گرفت.

علیزاده درباره گفت‌وگوهای خود با فرستادگان یونسکو، برآیند نظر آنها را مثبت توصیف کرد و گفت: یونسکو می‌خواهد که هم اثر تاریخی حفظ شود و هم وجود محوطه تاریخی در شهر به زندگی مردم ضربه نزند.

او با بیان این که ارزیابان یونسکو در جلساتشان به نقصی در آماده‌سازی محوطه باستانی شوش برای ثبت جهانی اشاره نکرده اند، گفت: اینها با مردم شوش گفت‌وگو کرده‌اند و آنها هم اعلام رضایت داشته‌اند. جالب است که این گفت‌وگوها تماما ضبط شده تا شائبه‌ای در ترجمه پیش نیاید. چون نظر مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد برایشان بیشتر از نمایندگان دولتی اهمیت دارد.

مقدم هم درباره محتوای جلسات با ارزیابان یونسکو گفت: من اشاره‌ای منفی در گفته‌هایشان ندیدم، سوال‌هایی هم که می‌کردند، سوال‌هایی نبود که در آن به ضعف یا نقصی اشاره کنند.

رییس پیشین پژوهشکده باستان‌شناسی هم با اشاره به جلسه فرستادگان یونسکو با مقامات محلی و نهادهای مدنی شهر، مشاهده همکاری و علاقه نهادهای محلی با محوطه باستانی شوش را نقطه پررنگ گزارش این ارزیابان دانست وگفت: این همکاری‌ها و این جلسه واقعا روی آنها تاثیرگذار بود.

ارفعی هم با اشاره به این که هیات ارزیابی، اطلاعات را به همکاران خود در یونسکو می‌دهد و تصمیم‌گیری در آنجا انجام می‌شود تاکید کرد: فکر می‌کنم گزارشی که تهیه می‌کنند تا حدود زیادی مثبت باشد.

طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز بدون اعلام نظر درباره برآیند نظر ارزیابان یونسکو گفت: این ارزیابان نتیجه مشاهده و بررسی‌های خود را در اختیار یونسکو قرار می‌دهند تا کمیته جهانی یونسکو در اجلاس سالانه خود که تیرماه آینده در آلمان برگزار می‌شود، ثبت محوطه باستانی شوش در فهرست میراث جهانی را به رای می‌گذارند.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازنی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    4 15
    فکر نمی کنم برای ازشمند بودن یک اثر فرهنگی نیاز به تأیید مشتی کارشناس از کشورهای بی پیشینۀ فرهنگی باشه, من با ثبت به وسیلۀ یونسکو مخالفم چون با سازمانی با این اساس نامه که در اون پاپوا همونقدر حق ثبت داره که مصر داره مخالفم, آخه این چه جور عدالتی‌ه که هر کشور حق داره سالی یک یا دوتا اثر معرّفی کن‌ه حالا می خواد اون کشور یک کشور لی لی پوتی تازه پدید آمده باشه یا یه امپراتوری پهناور چند هزار ساله
    • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      4 2
      شما خوبی؟ یه مشت کارشناس فلان؟ فقط ما خوبیم. نه؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      2 0
      من با این قسمت موافقم که با توجه به قدمت و پیشینه هر کشور بایستی تعداد مجاز معرفی اثر جهت ثبت در یونسکو متفاوت باشد