پنج سال از ثبت سازه‌های آبی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اسناد دانایی ایران می‌گذرد. اما در حالی که این میراث همه مردم جهان رو به زوال است، دستگاه متولی برای سالروز ثبت جهانی شوشتر اقدام به برگزاری جشن کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در حالي که آثار تاريخي شوشتر با مشکلات متعددی همچون رانش خانه مرعشي، جمع آوري فاضلابها از نهر گرگر، امحاء خانه‌هاي خريداري شده مشرف به آبشارها، عدم ساماندهي بند ميزان، عدم نظافت محيطي در پل شادروان و بند خاک، عدم استحکام بخشي و ريزش برخي از سازه‌هاي آبي مواجه هستند، پايگاه جهاني سازه‌هاي آبي تاريخي شوشتر،‌ به برگزاري برنامه‌هاي تبليغاتي از جمله جشنواره غذا مي‌پردازد.

با وجود آن که پس از ثبت جهاني هر اثر تاريخي، مديران آن مجموعه متعهد به مديريت و حفاظت از آن اثر مي‌شوند اما پس از گذشت پنج سال از ثبت جهاني سازه‌هاي آبي شوشتر و در آستانه نخستين جشن سالروز ثبت جهاني اين آثار تاريخي، آنچه كه از ميراث جهاني شوشتر باقي است محل دفع فاضلابها و زباله‌هاست.

فضاي زيباي روبروي چشمه كه با سليقة تمام براي برپايي مراسم آييني انتخاب شده بود، تبديل به مکانی براي سرريز و دفع فاضلابهاي منازلي شده كه نه تنها بدون مجوزو خلاف قانون بنا شده اند، بلكه حتي به حريم منظري بنا آسيب رسانده، و اصالت وموجوديت بنا را خدشه دار كرده است.

خاصيت اسيدي اين فاضلابها گام بلندي را در فرسايش اين بنا در طي سالهاي اخير برداشته، و نه تنها درخت كهنسال صدر كنار غار را كه زماني محترم و مكاني براي بستن دخيل و روشن كردن شمع بود خشكانده، بلکه خاطرة قداست محل را نيز از يادها برده است.

وضعيت بناي توكمري نيز بهتر از اين نيست و آسيبي كه بر نقوش روي ديواره‌هاي داخلي بنا وارد شده قابل جبران نخواهد بود؛ درون بنا محلي براي تجمع اوباش و اراذل گشته و بوي تعفّني كه فضاي اتاق را پر كرده حتي نزديك شدن به بنا را با مشکل مواجه مي كند.

با این حال ساخت و سازهاي غير مجاز منازل مسكوني بدون بررسي شرايط بهداشتي و كانال كشي فاضلاب و دفن امواتي كه در اين منطقه و در بالاي بناي سوزنگر در گلزار صورت مي گيرد و باعث آلودگي سفره‌هاي زيرزميني آب مي شود تنها بخشي از بي توجهي دستگاه‌هاي شهري در خصوص اين منطقه تاريخي است.

در پرونده ثبت جهاني شوشتر 13 اثر از اين پهنه تاريخي به ثبت رسيده اما همه تلاش‌ها براي تحقق ثبت اين ميراث جهاني مانع نمي‌شود كه يونسكو با توجه به اوضاع مديريتي و حفاظتي يك اثر، آن را در فهرست آثار تحت خطر قرار ندهد و پس از آن از فهرست ميراث جهاني خارج نكند و نشان ميراث جهاني را از اين كهن‌شهر ايراني بازپس نگيرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    17 0
    چی بگم واقعا جای تاسف داره .............
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    2 0
    لطفا" قبل از اینکه اعراب یا آذرباییجان اونو ثبت کنند اقدام عاجل کنید.