تخت‌گاه داریوش بزرگ، آخرین پادشاه سلسله هخامنشی در محوطه تاریخی شهر شوش برای نخستین بار پس از خروج باستان‌شناسان فرانسوی، در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این تخت‌گاه که در تالار بار عام داریوش هخامنشی (آپادانا) در شهر باستانی شوش قرار دارد، در آستانه ورود ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی این محوطه تاریخی، در مسیر گردشگری این محوطه 400 هکتاری قرار گرفت.

تدوین مسیر جدید گردشگری محوطه تاریخی شهر شوش، بخشی از اقداماتی است که سازمان میراث فرهنگی قصد دارد در جریان ثبت جهانی شوش انجام دهد.

ایران فرصت دارد تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو در دو ماه آینده، محوطه تاریخی شهر شوش را به استاندارد‌های جهانی یک محوطه تاریخی برساند. در غیر این صورت ثبت میراث تاریخ 7000 هزارساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی 48 اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که هر کشور در هر سال تنها یک اثر را می‌تواند به عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.

محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جا مانده است.

شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می‌رفت.

لایه‌نگاری‌های باستان‌شناسی در تپه‌شاهی شوش وجود 15 شهر تاریخی را ثبت کرد که حاکی از تمدن و شهرنشینی عیلامیان بود. هر یک از این لایه‌ها یک یا چند دوره تاریخی را مشخص می‌کنند که لایه‌های پانزدهم تا نهم مربوط به دوران‌های مختلف عیلامی است؛ لایه هشتم مربوط به دوره هخامنشیان است و لایه هفتم به زمان سلوکیان می‌رسد. لایه ششم و پنجم این شهر متعلق به اشکانیان است و لایه چهارم تمدن ساسانیان را در این شهر ثابت می‌کند و در نهایت لایه های سوم و دوم و اول به دوران اسلامی می‌رسد؛ تپه آکروپل نیز که قلعه شوش روی آن بنا شده است، دارای 27 لایه باستان شناسی است.

جام معروف 6000 ساله‌ای که روی آن تصویر یک بز با شاخ‌های هلالی‌شکل رسم شده، لوح سنگی قانون حمورابی که قدیم‌ترین قانون مکتوب در جهان است، و سرستون‌های کاخ آپادانای شوش در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شوند؛ سرستون‌هایی که هم‌سن و سال تخت جمشید هستند.

این دارایی‌های ارزشمند تاریخی در روزگاری از ایران خارج شده‌اند که شاید مردم آن روزگار از 27 لایه باستان‌شناسی نهفته در دل تپه‌های محوطه‌ تاریخی شهر شوش خبر نداشته‌اند.

امروز اما ثبت جهانی محوطه تاریخی شهر شوش باعث خواهد شد که دانش و فناوری و خرد زیست 7000 ساله این منطقه به نام ایرانیان ثبت شود، و پس از آن یونسکو موظف است محتوای پرونده ثبت‌شده را به عنوان شاهد دانایی ملت ایران به 70 زبان زنده دنیا ترجمه کنند. یونسکو پس از آن این متون را تدریس و منتشر می‌کند تا مراکز علمی و دانشگاه‌های جهان از آن بهره ببرند و در اختیار دانشجویان، گردشگران و همه اقشار دنیا قرار می‌گیرد.

همچنین این سازمان بین‌المللی کمک‌های فنی و پژوهشی به این پایگاه بین‌المللی اختصاص خواهد داد. همچنین دولت نیست موظف است ردیف بودجه مستقل و ملی برای این اثر تاریخی در نظر بگیرد.

استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    به تاریخ خود غرور میکنم
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    82 2
    داریوش بزرگ سومین پادشاه هخامنشی وداریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی است
    • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      1 18
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بینام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      4 25
      کوروش سوم آخرین پادشاهه هخامنشیه
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    19 1
    آيا ميتوانيم دراين دوران هم با كارهايي كه انجام ميدهيم براي آيندگان مايه غرور وسرافرازي باشيم؟ باميد اينكه بتوانيم
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    68 1
    با داشتن چنین تاریخ بزرگ و عظیم که میتونه دستمایه ساخت هزاران فیلم و سریال عالی قرار بگیره متاسفم که بچه های این مملکت تاریخ بی در و پیکر عثمانی و سلطان سلیمان رو واو به واو حفظ شدن .
  • بی نام RO ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    3 85
    چرا منتقلش نمی کنید تهران تا همه بتوانند بازدید کنند؟مگر چقدر هزینه دارد؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      31 6
      تهران شما 200 سال قدمت نداره.شوش و فارس قدیمیترین پایتختهای ایران هستند.داری از حسادت میترکی نه؟
    • اریا IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      20 1
      از اون حرفا بود که مغز ادم سوت میکشه...
    • ابوالياس A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      22 1
      هر چيز بجاي خويش نيكوست
    • مهران IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      19 0
      اون زمان کل دولت به خاطر فصل سرما به اونجا کوچ میکرد اما شما حاضر نیستی تنهائی یه سر به اونجا بزنی؟ واقعا که
    • با نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      29 1
      می خوای کلا همه آثار تاریخی کشور رو بیارن تهران که مشکل دیگه ای پیش نیاد ؟