کاخ خشتی آپادانا در محوطه تاریخی شهر شوش به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پیشرفت 90 درصدی مرمت در بخش خشتی کاخ آپادانا در شوش در حالی انجام می‌شود که ارزیابان یونسکو در یک ماه آینده برای تایید پرونده ثبت جهانی شوش به این شهر سفر می‌کنند.

کاخ آپادانای شوش قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده‌است. این کاخ به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۱۵-۵۲۱ پیش از میلاد در شهر باستانی شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.

مساحت تالار یا کاخ آپادانا ۱۰۴۳۴ متر است. این کاخ که بارگاه یا آپادانه نامیده شده توسط اردشیر دوم تجدید بنا و تا کنون از همه مجموعه کاخ ۱۱۰ اتاق و تالار مکشوف شده است. در سال ۱۸۸۰ میلادی، یک گروه از باستان شناسان فرانسوی این کاخ را از دل خاک بیرون کشیدند و ستون‌ها و سرستون‌های کاخ را با اره بریدند و به فرانسه منتقل کردند.

محوطه تاریخی شهر شوش در جریان آماده‌سازی برای ثبت جهانی به کارگاه‌های گوناگونی از جمله کارگاه خشت مجهز شده است. کارگاه خشت محوطه تاریخی شهر شوش با تولید خشت‌های خام به همان روشی که در دوره هخامنشی تولید می‌شد، خشت‌های مورد نیاز در کاخ آپادانا را فراهم می‌کند.

در جریان آماده‌سازی محوطه تاریخی شهر شوش با 7000 سال قدمت سکونت ایرانیان، مداخلات ناهمگن که در دهه‌های گذشته در این محوطه ایجاد شده بود، برداشته می‌شود. در این میان مسیر خودرو که از ورودی محوطه تا قلعه پژوهشی فرانسوی‌ها که کماکان آسفالت باقی مانده بود، به طور کامل آسفالت برداری شد تا این محوطه تاریخی هر چه بیشتر به استاندارد‌های ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو نزدیک شود.

تدوین مسیر جدید گردشگری محوطه تاریخی شهر شوش، بخشی از اقداماتی است که سازمان میراث فرهنگی قصد دارد در جریان ثبت جهانی شوش انجام دهد.

ایران فرصت دارد تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو در دو ماه آینده، محوطه تاریخی شهر شوش را به استاندارد‌های جهانی یک محوطه تاریخی برساند. در غیر این صورت ثبت میراث تاریخ 7000 هزارساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی 48 اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که هر کشور در هر سال تنها یک اثر را می‌تواند به عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.

محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جا مانده است.

شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می‌رفت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسیح A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    20 0
    چه عجب صحبتی از آثار تاریخی خوزستان هم شد... راستش سالیان سال است که این آثار شوش در وضع بسیار بدی هستند و در عرض این چند سال خودم تخریب آنها را با چشم دیده ام. واقعا جای تاسف دارد که این آثار از زمان هخامنشیان یا حتی عیلامیان باقی مانده و ما نتوانیم به نحو شایسته ای از آنها نگهداری کنیم. باستان شناسان نامحترم فرانسوی هم که به شدت این مکان را تخریب کرده اند و از آجرهای بناهای آن که درصد زیادی هم کتیبه دار هستند یک کاخ به سبک کاخهای خودشان ساخته اند.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    23 1
    اگر این معبد در پاریس یت ترکیه بود اندازه یک دهم پول نفت ایران ازش پول در می آوردند
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    4 0
    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری.