معاون سازمان میراث فرهنگی: آبروی ایران در گرو ثبت جهانی شوش است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حضور دوباره خود در محوطه تاریخی شهر شوش اعلام کرد: آبروی ایران در گرو ثبت جهانی شوش است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمدحسن طالبیان در بازدید از روند ثبت جهانی این محوطه تاریخی با اظهار رضایت از این روند، تاکید کرد: آماده سازی محوطه تاریخی شوش که تمام نیروها از پایگاه‌های مجاور مانند چغازنبیل و شوشتر و دزفول بسیج شده‌اند، قرار است همراه با ایده‌های نو همراه باشد.

در این بازدید که افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان نیز حضور داشت، طالبیان از واحد‌های گوناگون حاضر در پروژه ثبت جهانی این محوطه تاریخی کسب گزارش کرد و علاوه بر بررسی میدانی این محوطه 400 هکتاری در مورد مسایل منتظر دستور، تصمیم‌گیری کرد.

محوطه تاریخی قرار است در سال 2015 به فهرست میراث جهانی ایران در یونسکو اضافه شود. ایران فرصت دارد تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو در دو ماه آینده، محوطه تاریخی شهر شوش را به استاندارد‌های جهانی یک محوطه تاریخی برساند. در غیر این صورت ثبت میراث تاریخ 7000 هزارساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی 48 اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که هر کشور در هر سال تنها یک اثر را می‌تواند به عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.

محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جا مانده است.

شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می‌رفت.

لایه‌نگاری‌های باستان‌شناسی در تپه‌شاهی شوش وجود 15 شهر تاریخی را ثبت کرد که حاکی از تمدن و شهرنشینی عیلامیان بود. هر یک از این لایه‌ها یک یا چند دوره تاریخی را مشخص می‌کنند که لایه‌های پانزدهم تا نهم مربوط به دوران‌های مختلف عیلامی است؛ لایه هشتم مربوط به دوره هخامنشیان است و لایه هفتم به زمان سلوکیان می‌رسد.

لایه ششم و پنجم این شهر متعلق به اشکانیان است و لایه چهارم تمدن ساسانیان را در این شهر ثابت می‌کند و در نهایت لایه های سوم و دوم و اول به دوران اسلامی می‌رسد؛ تپه آکروپل نیز که قلعه شوش روی آن بنا شده است، دارای 27 لایه باستان شناسی است.

استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    18 0
    همه چیز و آبرو در گرو به ثبت رسیدن نیست همان چغازنبیل هم که ثبت شده دوست دارم برید ببینید که چگونه بهش میرسند و مردم رو آثار تاریخیش راه میرن یا یادگاری مینویسند یه نفر رو میدیدم که داشت یه تیکه از آجر های اطراف رو که به شکل میخی نوشته داشت رو با لگد در میاورد یادگاری ببره هیچ کس هم نبود بگه خرت به چند .
  • بی نام US ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    7 1
    پس بقیه آثاری که دارن از بین میرن چی؟ مسجد مشیر شیراز رو تازگیا شنیدم. چه فایده داره 4 تا اثر جهانی داشته باشیم و دیگر هیچ
  • مهربان توسی A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    2 1
    پس ثبت جهانی توس چی؟ ارزوی مرحوم توسیوند بود