۰ نفر
۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۹

پیش‌از این تصور می‌شد که مریخ در 3 میلیارد سال پیش سیاره‌ای خشک و بی‌آب بود؛ اما با کشف بستر دریاچه‌های باستانی که نشان از آب مایع دارد؛ هدف‌های تازه‌ای برای جستجوی حیات ابتدایی مریخی پیدا شده است.

محمود حاج‌زمان: تصاویر جدید ناسا، دریاچه‌هایی به گستردگی 19 کیلومتر مریع از یخ ذوب شده را نشان می‌دهد که حدود 3 میلیارد سال پیش در استوای مریخ وجود داشته‌است.

به گزارش گاردین، تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد در دوره‌ای که قبلا تصور می‌شد مریخ یک بیابان یخ زده است، دریاچه‌های آب مایع بر روی سیاره وجود داشته است. گروهی از دانشمندان انگلیسی اعتقاد دارند که حدود 3 میلیارد سال پیش، دریاچه‌هایی از یخ‌های ذوب شده در بخش‌هایی از استوای مریخ وجود داشته‌است.

مریخ

هیچ‌کس انتظار نداشت در طول دوره‌ای از تاریخ سیاره که با نام عصر هسپریان (Hesperian Epoch) شناخته می‌شود، مدرکی دال بر وجود آب‌وهوای گرم و مرطوب یافت شود که می‌تواند آب را در سطح مریخ نگاه دارد.

دانشمندان اعتقاد دارند که رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها احتمالا در گذشته‌های دورتری، در حدود 3.8 تا 4 میلیارد سال قبل بر روی سیاره وجود داشتند. پیش از این تصور می‌شد قبل از عصر غربی، سیاره بخش اعظم اتمسفر خود را از دست داده و به دنیایی سرد و خشک تبدیل شده باشد.

تصاویر کیفیت بالای جدید به کمک مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا تهیه شده است. به گفته دانشمندان، دریاچه‌های خشک فعلی مکان مناسبی برای جستجوی نشانه‌های زندگی میکروبی و منقرض شده مریخ هستند.

بنابر گفته دکتر نیکلاس وارنر از کالج ساطنتی لندن که رهبری گروه را بر عهده دارد، بیشتر تحقیقات درباره مریخ بر روی تاریخ اولیه یا گذشته اخیر سیاره متمرکز شده بود. دانشمندان به نحوی باورنکردنی از عصر هسپریان که تصور می‌شد طی آن مریخ سیاره‌ای یخ‌زده است، چشم‌پوشی کرده‌اند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که این دوره میانی تاریخ مریخ، بسیار پویاتر از آن چیزی است که در گذشته تصور می‌شد.

محققان انگلیسی چندین حفره با کف هموار را در بالای Ares Villas (تنگه عظیمی به طول حدود 2000 کیلومتر در ناحیه استوای مریخ) مورد مطالعه قرار دادند. منشاء این حفرات هنوز ناشناخته است، اما متخصصان تصور می‌کنند این حفرات در اثر فرونشست زمین ایجاد شده‌اند. بنابر اعتقاد آنان، یخ محبوس در خاک بدون تبدیل شدن به مایع تبخیر شده و این حفره‌ها را به‌وجود آورده است.

مطالعات جدید برای اولین بار کانال‌های مارپیچی کوچکی را که به این حفرات می‌پیوندد، آشکار کرده‌است. ظاهر آنها این تصور را ایجاد می‌کند که این کانال‌ها در اثر روان شدن آب دریاچه‌های واقع در زمین‌های مرتفع‌تر، به سمت دریاچه‌های پست‌تر به وجود آمده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مريم IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
    2 0
    بسيارعالي!!!!!!!!!!!!!!!!!!! عكس كم بود