گمانه زنی های زیادی اخیرا در رسانه های عربی مبنی بر سفر قریب الوقوع خالد مشعل رئیس دفتر جنبش حماس به تهران صورت گرفته که این گمانه زنی ها اگرصحت داشته باشد جای ارائه یک تحلیل واقع بینانه از رفتار سیاسی رهبران فلسطین دارد.

اساسا جمهوری اسلامی ایران در طول 34 سال گذشته صادقانه برای کمک به ملت فلسطین از تمام توانمندی ها وظرفیت های سیاسی ، مالی ورسانه های خود استفاده کرد ودر این راه ملت بزرگ ایران متحمل مشقت های زیادی شد.

شاید فشارهای اقتصادی وتحریم های بین المللی اخیرعلیه ملت ایران نه به خاطر فعالیت هسته ای ایران بلکه صرفا به دلیل پشتیبانی ایران از آرمان ملت فلسطین بوده.

بر رسی تحلیلی وتاریخی دفاع ملت ایران از مردم فلسطین ما را به این نتیجه می رساند که ملت ایران خصوصا و مرجعیت شیعه عموما همواره یک نگاه عاطفی وانسانی به ملت فلسطین داشته ودارند.

کمتر کسی می داند که قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948 مراجع شیعه از زمان وعده شوم بالفور در سال 1917 میلادی دائر بر تشکیل یک رژیم صهیونیستی در سر زمینهای فلسطینی ،نسبت به خطر شکل گیری چنین رژیمی در قلب خاور میانه اسلامی هشدار داده بودند.

این هشدار بر خاسته از نگرش عمیق مرجعیت ایران وعراق نسبت به رخدادهای منطقه وتوطئه ابر قدرتهای آن زمان یعنی انگلیس وفرانسه برای تجزیه منطقه وایجاد شکاف در جهان اسلام بود.

در واقع پس از وعده بالفور وطرح سایکس پیکو ناظر بر تقسیم خاور میانه میان فاتحان جنگ اول جهانی یعنی فرانسه وانگلیس ،دلنگرانی رهبران تشیع درایران وعراق راافزایش داد .

تاریخ معاصر بنا به اعتباراتی کمتر به نقش مراجع شیعه برای جلوگیری از شکل گیری رژیم اسرائیل پرداخته زیرا بطور کلی سیاست انگلیس بر این استوار بوده که میان شیعه وسنی اختلاف ایجاد کند.

اما کنجکاوی در زوایای پنهان تاریخ معاصر ثابت می کند که مراجع شیعه هوشمندانه تر از دیگران ،تحولات منطقه ای وجهانی را دنبال می کردند وبا موضع گیری های دقیق خود مانع از تشدید اختلاف میان مذاهب مختلف اسلامی می شدند.

پس از وعده بالفور وطرح سایکس- پیکو مراجع تقلید آن زمان خطر را احساس کردند ونسبت به اشغال مقدسات اسلامی از جمله بیت المقدس که نخستین قبله مسلمانان تلقی می شود هشدار دادند.

تشکیل کمیته دفاع از قدس در سال 1924 به ابتکار مراجع تقلید شیعه صورت گرفته که از رخدادهای شگفت انگیزتاریخ این است که ریاست این کمیته برای مدت 3 سال به سید ضیاء الدین طباطبائی رجل سیاسی ایران پس از جنبش مشروطیت واگذار شد.

در اصل قرار بود وعده بالفور برای تشکیل یک وطن یهودی اندکی پس از جنگ اول جهانی عملیاتی می شد اما تشکیل کمیته دفاع ازبیت المقدس به ریاست ایران این طرح را با ناکامی مواجه کرد.

بهمین دلیل انگلیس برای رسیدن به اهداف خود سیاست تفرقه میان شیعه وسنی را آغاز کرد و به الحاج" امین الحسینی :مفتی وقت دیار قدس ماموریت داد تا اختلاف میان شیعه وسنی را تشدید کند.

ازشگفتی های ظرفیت بالای شیعه این بود که برای نخستین بار نماز وحدت بخش جمعه در سال 1928 به امامت مرحوم شیخ محمد حسن کاشف الغطاء مرجع وقت تقلید نجف ،درمسجد الاقصی اقامه شد که درآن هزاران نفر از مسلمانان کشورهای مختلف جهان شرکت داشتند.

اما با بروز اختلاف میان شیعه وسنی زمینه برای تشکیل اسرائیل فراهم شد زیرا رهبران وقت فلسطین که نوعا رویکردی کاملا اسلامی به مساله فلسطین داشتند نتوانستند ویا نخواستند از ظرفیت های مشترک شیعه وسنی برای خنثی ساختن توطئه های انگلیس وفرانسه استفاده کنند.

سر انجام ،آمد بر سر ملتهای اسلامی وبطور مشخص ملت فلسطین آنچه که نباید می آمد وقدرت های آن زمان یعنی استعمار پیرانگلیس وفرانسه واستعمارگر نوظهور یعنی آمریکا هوشمندانه از این اختلاف استفاده کردند واسرائیل را در قلب خاورمیانه اسلامی تاسیس کردند.

یک مقوله تاریخی وجود دارد که می گوید سیاستمدار هوشمند کسی است که تاریخ را دوبار مطالعه می کند یک بار برای تفنن وسرگرمی ویک بار برای عبرت آموزی اما ظاهرا رهبران فلسطین هیچگاه تاریخ را مطالعه نمی کنند.

حوادث 30 سال گذشته ،تحولات منطقه وتراکم اشتباهات تاریخی رهبران فلسطین به تقویت جایگاه غیرطبیعی وشاذ رژیم صهیونیستی منجر شد که یکی از این اشتباهات به موضع گیری های رهبران فتح حماس در طول 25 سال گذشته باز می گردد.

در سال 1990 زمانی که رژیم دیکتاتوری سابق عراق کویت را اشغال کرد جهان عرب در برابر این پدیده به دو بلوک موافق ومخالف تقسیم شد .

مرحوم یاسرعرفات رهبر وقت جنبش فتح در یک اقدام غیر قابل توجیه از اشغال کویت توسط رژیم صدام جانبداری کرد وبه این ترتیب ملت فلسطین یکی از بزرگترین حامیان مالی خود یعنی کویت را ازدست داد.

تا پیش از سال 1990 دولت کویت سالانه 400 میلیون دلار کمک مالی در اختیار ملت فلسطین قرارمی داد وهزاران فلسطینی در بالاترین پست های دولتی در کویت مشغول فعالیت بودند.

تصور یاسرعرفات این بود که اشغال کویت توسط صدام حسین با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته وممکن است بخشی از نفت کویت نصیب جنبش فتح شود وحتی از نظر رهبران وقت جنبش فتح امکان تشکیل یک دولت فلسطین در کویت وجود داشت.

اما با شکست ارتش عراق در سال 1991 وفرار مفتضحانه ارتش صدام حسین از کویت همه آرزوهای رهبران فلسطین نقش برآب شد که نتیجه آن قرار داد ننگین اسلو در سال 1993 بود.

یاسر عرفات که بخش وسیعی از پشتوانه عربی خود را از دست داده بود ناچار شد تا در کنفرانس مادرید شرکت کند که این کنفرانس در نهایت به شکل گیری قرار داد اسلو منجر شد.

تاریخ بار دیگر برای رهبران فلسطین تکرار شد وحوادث منطقه وتلقی اشتباه آمیز رهبران حماس از این تحولات بار دیگر آنان را دچار اشتباه محاسباتی کرد.

رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک سرنگون شد واخوان المسلمین مصر به پیروزی رسیدند ودر پی آن بحران سوریه نیز آغاز شد ورهبران حماس با این تصور که با سرنگونی نظام سوریه یک خلافت اسلامی از قاهره تا دمشق به رهبری اخوان المسلمین تشکیل خواهد شد دوستان قدیمی خود را فراموش کردند.

همان اشتباهی که مرحوم یاسرعرفات در مورد کویت مرتکب شد بار دیگر توسط رهبران حماس در مورد سوریه تکرار شد ورهبران حماس در میان شگفتی ناظران منطقه به ایران ،نظام سوریه وحزب الله پشت کردند.

رهبران حماس بویژه خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی ، موسی ابومرزوق معاون رئیس دفتر حماس واسماعیل هنیه نخست وزیر دولت حماس پشتیبانی خود را از تروریست های سلفی تکفیری سوریه اعلام ودفتر حماس را از دمشق به دوحه منتقل کردند.

طبیعی است این موضع گیری جفای آشکار سیاسی نسبت به ایران، سوریه وحزب الله بود زیرا پیروی از سیاست های فریبکارانه شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به معنی قرار گرفتن رسمی حماس در کنار دشمنان سوریه تلقی می شود.

اما سرنگونی غیر منتظره شیخ حمد بن خلیفه امیر سابق قطر وفشارهای سیاسی داخلی ملت ترکیه علیه سیاست های رجب طیب اردوغان در خصوص سوریه موجب شد که حماس درپهنه متلاطم اقیانوس سیاسی تنها بماند.

اکنون با سرنگونی دولت اخون المسلمین در مصر وطولانی شدن پروسه سرنگونی دولت بشار اسد آقای خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در صدد ترمیم پل هائی بر آمده که با بی تدبیری رهبران حماس شکسته شده .

تهران دیگر آغوش گرم خود را به روی خالد مشعل نخواهدگشود زیرا رهبران ایران همواره تاریخ را نه تنها دو بار بلکه چند بار به دقت مطالعه می کنند.

اگر خالد مشعل تصور می کند که راه قدس از دوحه می گذرد بهتر است در دوحه باقی بماند زیرا ملت ایران نگاه طایفه ای رهبران حماس را نسبت به رخدادهای منطقه بویژه در مورد سوریه فراموش نخواهد کرد.

اما اگر خالد مشعل پیش از سفر احتمالی به تهران موضع رسمی خود را نسبت به رخدادهای سوریه اعلام نکند و از ملت های ایران وسوریه ونیز حزب الله عذر خواهی نکند قطعا ملت ایران به او خواهد گفت" لا اهلا ولا سهلا"

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    31 0
    این گروه خیلی نمک نشناس و خائن هستن. سوریه همه جوره از این گروه حمایت کرد اما الان تعداد زیادی فلسطینی عضو حماس در سوریه علیه دولت اسد می جنگن.
  • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    35 0
    وقتی صدام اعدام شد و به درک رفت در غزه براش مجلس ختم برگزار کردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • مهدی و پویا A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
      6 0
      متاسفانه تاریخ ثابت کرده اعراب هیچ گاه دست دوستی به سمت ایران اسلامی دراز نکرده اند و هرزمان دست آنها به سمت ایران عزیز دراز شده در آستین خود یک خنجر زهراگین پنهان کرده اند - در خصوص آنان همین بس که حضرت علی از ظلم آنها با چاه درد دل می کرد
  • م IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    27 0
    از دولت روحانی میخوایم به این عهد شکنان روی خوش نشان ندهد.
  • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    22 0
    ملت فلسطین همیشه سرانشان به آنها خیانت کرده اند حالا هم مشعل برود با همان امیر قطر دمخور باشد
  • کیا A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    21 0
    باید برای خود و تفکرات اشتباه مان در مورد نمک خورده و نمکدان شکسته هایی مثل .......... متاسف باشیم . از دولتمردان محترم انتظار میرود حال که مردم این مملکت تحت شدیدترین ستم های غرب و دوستان معلوم الحال و پنهانی شان می باشند تجدید نظر نمایند .
  • بی نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    17 0
    بره پیش شیوخ عرب . اینجا چی میخواد؟؟؟؟؟
  • ایران A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    19 0
    بره ترکیه اونجا بهش خوش آمد گویی میکنن.
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    17 0
    آزموده را آزمودن خطا است.حماس اشتباه کرد و هر اشتباهی ناوان داره. تاوان این اشتباه بزرگ هم بزرگ بود. باید حساب کار دست این ها بیاد.سوریه و ایران و حزب الله با همه وجود سالها از حماس حمایت کردند.کسی در ایران از تو استقبال نمی کند برگرد به دوحه.
  • زبل IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    19 0
    کف گیرش به ته دیگ خورده.
  • ایرانی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    25 0
    به حرمت خون جوانان رشید شیعه حزب الله از مشعل استقبال نکنید
  • جانم ایران IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    20 0
    حماسی ها صدام را شهید می دانند. آخه چرا منافع ملی خودمان و منافع شیعه و اصلا منافع اسلام رو به پای خائنین فدا کنیم؟
  • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    21 0
    مردم که به مشعل خوش آمد نمی گویند . مسولان را نمی دانیم!
  • مقدم IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    14 0
    باید عذرخواهی کند اما فایده هم ندارد . مگر با عذرخواهی شهدای بی گناه در سوریه بر می گردند؟ بماند برای روز قیامت.نیا به ایران
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    13 0
    منافق جایی در دل ملت ایران ندارد . امثال رجوی ها که هم وطن خود ما بودند بخاطر خیانت به ملت از چشممان افتادند . شما که هم وطن ما هم نیستی . نه ملت نه دولت به مشعل و حماس خوش آمد نمی گویند.
  • بانو IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    13 0
    چرا اجازه دادن بیاد ایران . حتی نباید به خاک ما پا بزاره.
  • دقیق IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    14 0
    این همان فردی است که سال پیش بلافاصله پس از حمایت های مختلف ایران در مورد کرانه ی باختری ونوار غزه ، نقاب زده ودر عین ناباوری علم مخالفت وبدگویی کشور عظیم ومهربان ما را بطور رسمی وعلنی برافراشت؛ موضوعی که حتی تعجب مخالفان ایران را باعث شد. ولی این نمکدان شکنان باید بدانند خائنین به این آب وخاک همواره منفور ملت سرافراز ایران اسلامی اند.
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    17 0
    فکر کرده ما ساده ایم یا آلزایمر داریم . برو عمو . خوب شناختیمت ... برو با قرضاوی عکس یادگاری بگیر و به دستانش بوسه بزن! قرضاوی که علنا دعوت به ریختن خون شیعه می کند.
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    18 0
    حالا ما هیچی . ولی سوریه که کشور عربیه . آقای مشعل چرا علیه اسد ایستادی؟ نمک خوردی و نمک دان شکستی
  • بی نام DE ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    13 0
    این خائن را به ایران راه ندهید
  • بی نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    12 0
    چقدر زود رنگ عوض کرد. همین چند ماه پیش گفت ایران دست از حمایت اسد بردارد. مرگ بر منافق نادان.
  • مهدی A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    12 0
    بسیار درست گفتید . یقین داریم مسئولین نظام برای قدر نشناس هایی مثل حماس و رهبری آن حتی حصیر هم پهن نخواهند کرد چه برسد به فرشهای قرمزی که سالیان سال پهن میکردن .
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      4 0
      پهن میکنند برادر پهن میکنند و به چه پهناوری هم پهن میکنند
  • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    12 0
    از ماست که بر ماست
  • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    14 1
    خدایا تا کی باید سرمایه های کشورمان را باید به اینها بدهیم؟؟؟؟!!!!
  • بی نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    13 0
    دست ایران نمک ندارد .حماس واقعا جوانمردانه رفتار نکرد. به اسقبالش نرویم
  • پارسی IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    13 0
    این یارو هیچ جای دنیا وجهیه شخصیتی نداره جز ایران.نباید از دروازه های ایران عبور کنه
  • امين ساوجى US ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    11 0
    واقعا اشتباه محض وخيانت به ملت ايران است اگر ديگر فلسطينيان را در ايران راه دهند انها به حق نمك نشناسند واگر ملت ودولت ايران فكر كنند كه هرگز عربها با ايرانيان صاف ميشوند غير ممكن است انها تا ميتوانند ايران را ميدوشند ولى در هر شرايطى وبا كوچكترين روزنه ايى نشان ميدهند كه واقعيتشان چيست حالا هم اگر اين جناب به ايران ميايد نه به خاطر حق شناسى ويا احترام به حكومت ايران است فقط نشانه اينست كه با صطلاح اوضاعشان پس است وفقط هم قصد سو استفاده بيشتر ودوشيدن بيشتر را دارند
  • بی نام A1 ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    11 0
    حمايت معروفش از اعراب و بكار بردن نام جعلي بجاي خليج فارس هم ياده همه هست
  • بی نام A1 ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    9 0
    به نظرم راش ندن چون ایشون یکی از حمایت کننده های تروریست ها در سوریه هست چطور کسی که از یک مشت ادم خوار حمایت میکنه میتونه مظلوم باشه ؟
  • بی نام A1 ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    7 0
    چه عجب.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    8 0
    جفای آشکار سیاسی نسبت به ایران
  • نعمت IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    13 0
    حالا که مرسی در حصر می باشد یاد ایران افتاد ، نیاید بهتر است .
  • مریم IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    8 0
    عالیه حرف حساب یعنی همین
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    15 0
    وقتی ایشان اردوغان را رهبر جهان اسلام میداند بهتر است تشریف ببرند ترکیه در آغوش رهبر جهان اسلام! نمک خوردند و نمکدان شکستند! البته خلافت از قاهره تا دمشق به زودی اتفاق می افتد اما نه خلافت اسلامی بلکه حکومت سفاک و شیعه ستیز سفیانی که در احادیث ما به آنها اشاره شده و در آخرالزمان اتفاق خواهد افتاد.
  • رضا ازرشت A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    13 0
    خالدخان اصولاتوایران مردم ازنمک نشناساهایی که باتغییرجهت وزش بادتغییرموضع میدن خوششون نمیادمقامات دولتی روکه نمیودنم ولی مردم ایران دیگه بادیدن رفتارشما آمدن یانیامدن تان براشون مهم نیست راستی دوره اون باباکه پول ماروبیحساب وکتاب میبخشیددیگه تموم شده تازه دیگه ازپول مولم خبرنیست چون خودمون هم بخاطرحمایت ازفلسطین تحریم شدیم
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    10 0
    ماری در آستین
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    11 0
    خالد مشعل: سنگ مفت گنجیشک مفت!
  • سید بیژن A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    8 0
    متاسفانه بدترین کارشان همین شرکت در بمب‌گذاری‌های اخیر لبنان است. گزارش شبکه المنار درباره نقش اعضای اصلی حماس در این بمب‌گذاری‌ها گویای جفای کامل حماس و مصداق خوردن نمک و شکستن نمکدان است. متاسفانه شایعاتی که می‌گفت این‌ها ناصبی هستند به نظرم دارند حقیقت پیدا می‌کنند.
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    7 0
    خیر خیر خیر خیر خیر خیر .......
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    7 0
    احسنت .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    9 0
    من به عنوان یک ایرانی به هیچ عنوان راضی به رابطه با خالدمشعل و کلاً حماس سلفی و سلفی پرور نیستم. این ها حکایت همان گربه های بی چشم و رو هستند. تا می بینن سفره معاویه چربتره میرن باهاش دست بیعت میدن. امیدوارم مسئولان سیاست خارجی کشورمون تجدیدنظراساسی در مورد این نامردها داشته باشند.
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    8 0
    میخوام 70 هزار سال نیاد. باید با تخم مرغ و گوجه ازش استقبال شه
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    13 0
    از اینا هیچ وقت خوشم نیومده ! کاش حداقل ذره ای از معرفت حزب الله داشتند.
  • علی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    13 0
    عالی بود ... نمیشه نون رو به نرخ روز خورد برادر اونم تو این اوضاع و احوال دنیا که اتفاقا نون خیلی هم گرون شده
  • ایرانی A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    10 0
    درود بر شما با این حرف حسابت لا اهلا ولا سهلا
  • لیلی A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    10 0
    حتی در صورت عذرخواهی هم حق ندارد پایش را به ایران بگذارد. با یک عذرخواهی ساده هیچ کاری درست نمی شود. عذرخواهی زمانی ارزش دارد که تمام پل های پشت سر را نشکسته باشند. ایران سکوی پرتاب این فرصت طلب های شیعه کش نیست.
  • بانوی ایرانی... IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    12 0
    اینجوریاس دیگه...نون خور ایرانن و خادم اسراییل...
  • مهدی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    9 0
    احسنت
  • اصولگرا A1 ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    9 0
    کاملاً موافقم. حماس و گروه های شبیه حماس باید بفهمن که ایران به اونا محتاج نیست. اونان که به ما محتاجن و ما اگه حماس هم نباشه گروه های دیگه ای هستن. نمک خوردی و نمکدون شکستی جناب خالد مشعل.
  • غلام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    9 0
    اشتباهات تاریخی میان فلسطینیها منحصر به عرفات یا خالد مشعل نبوده وبه گذشته برمیگردد معروف است که قبل از تاسیس اسراییل درسال 1948 یهودیان زمینهای واقع در بیت المقدس غربی رابه قیمت گزاف خریداری میکردند وفلسطینیها با تمسخر عبارت:ما ریگ بیابان را به لیره میفروشیم را بیان میکردند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    6 0
    کجا میخواد بیاد این اقا
  • مجید از مراغه IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    8 0
    با شناختی که از یاسر عرفات در اول انقلاب بیدا کرده بودیم باید از اول به حماسی ها اعتماد نمیکردیم حالا هم ماهی را هر وقت از اب بگیری تازه است و فتح و حماس ندارد منافع ملی ایران با اینها همخوانی ندارد و باید قطع رابطه مطلق کنیم
  • رضا SG ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    6 0
    متاسفانه بسیاری از سیاستمداران، تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور مان هم تاریخ را مطالعه نمی کنند و نخواهند کرد.جریانات گذشته به تصدیق نویسنده این واقعیت را نشان میدهد. یادمان نرود حمله صدام به ایران نیز مورد تائیید یاسر عرفات بود، از بهار یا انقلاب عربی زوق زده شدیم و دیدیم چه شد، نظرات کینه توزانه شیوخ الازهر را سطحی گرفتیم و بسیاری از مثال های دیگر !!! بازهم شاهد عدم مطالعه تاریخ توسط این ذوق زده گان خواهیم بود. لذا نباید فردی مثل مشعل را حتی به کشور راه داد تا حداقل فلسطینیان بفهمند چه کسانی به آنها خیانت میکنند.معذرت خواهی مشعل و امثال آن بدرد نمی خورد وقتی که براحتی دریوزه گی خائنین منطقه را میکنند. چه باک از آنها که روزی معذرت بخواهند و روزی هم از روبرو شمشیر بکشند.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    4 0
    شنیده که یارانه ها داره قطع میشه اومده غنیمت ببره
  • ایزانی دوستدار اقتدار ایران والایتمدار A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    4 0
    در زمان جنگ ایران و عراق این فلسطینیها چه کمکی بما کردند که اینقدر سنگشان را به به سینه مان میزنیم
  • امیر IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 0
    واقعا خوشحال کننده خواهد بود اگه روزی رو ببینیم که به جای این گروهکهای نمک نشناس نمایندگان کشورهای متمدن به ایران سفر میکنند
  • محمد A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    8 0
    چند سال پیش توی یکی از کتاب هایی که تو اتوبوس ها میزاشتن خاطره ای خوندم که خیلی تکونم داد. راوی نوشته بود به عیادت یک مجروح فلسطینی تو یکی از بیمارستان های تهران رفته و ازش مصاحبه گرفته بود. ازش سوال کرده بود، چه کسی به شما در مبارزه علیه اسراییل کمک می کند که اون مجروح نه گذاشت نه برداشت گفت : "صدام". توی ایران گفت صدام. /حماس و ادامه اونها تف سربالاییه که چه بخوایم چه نخوایم همراهمون هست، کمک نکنیم نه تنها بین المقدس از بین می ره خودمونم تهدید میشیم. کمک کنیم که با این گربه صفتی روبرو میشیم. باید تدبیر جدیدی اندیشید