۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹

حسن هانی زاده:

دیداراسماعیل هنیه نخست وزیردولت حماس از چند کشورعربی حوزه خلیج فارس ورایزنی وی با شیوخ این منطقه نشان می دهد که جنبش حماس به پایان راه رسیده است.
این دومین سفراسماعیل هنیه وتیم همراه وی به منطقه در طول یک ماه گذشته بشمار می رود. وی درماه گذشته از تونس ، مصر ، سودان وترکیه دیدار کرد اما سفر خود به تهران را به تعویق انداخت.
چه مسائلی پشت پرده وجود دارد که نخست وزیر حماس را واداشت تا جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد وبه مدت 4 روز در کشور ترکیه توقف کند؟
ترکیه کشوری است که تنها کمتر از 4 سال است که فلسطین را کشف کرده وباب دوستی ومراوده را با ملت فلسطین باز کرده !
در حالی که ملت بزرگ ایران 33سال است به خاطر مردم فلسطین سنگین ترین هزینه های سیاسی ، اقتصادی ، بین المللی و امنیتی را پرداخت کرده .
چرا اسماعیل هنیه در سفر دوره ای خود ابتدا با حکام جنایتکارآل خلیفه در بحرین دیدارمی کند و ایران را به عنوان آخرین ایستگاه خود انتخاب می کند؟
تحلیل های واقع بینانه می گوید جنبش حماس اکنون همان راهی را طی می کند که جنبش فتح از سال 1991 واز زمان کنفرانس مادریدتا کنون آغاز کرده بود.
در آن سال جنبش فتح به رهبری مرحوم یاسرعرفات یک سلسله گفتگوهای آشکار وپنهانی را بارژیم صهیونیستی آغاز کرد که بر آیند این گفتگوها به امضاء قرار داد اسلو در سال 1993 منجر شد.
شایدارزیابی مرحوم یاسر عرفات رهبرسابق جنبش فتح از رخدادهای منطقه ای وبین المللی آن زمان ،وی را به امضاء قرار داد اسلو وادار ساخت.
فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق وتک قطبی شدن جهان ونیز حمله عراق به کویت که به بروز شکاف میان جهان عرب منجر شد یاسر عرفات را مجبور ساخت تا سلاح مبارزاتی خود را بر زمین بگذارد و " شاخه زیتون" را در دست بگیرد.
اما عرفات پس از سالها متوجه اشتباه خود شد اما راه باز گشتی برای او وجو نداشت وسر انجام برسر" ابو عمار" آمد آنچه که نباید می آمد.
عرفات در واقع فریب وعده های آمریکا وسران عرب را خورد وراه خود را کج کرد و در برابر رژیم صهیونیستی تسلیم شد.
اما زمانی که یاسر عرفات به مدت دو سال درمقر تشکیلات خود گردان در رام الله تحت محاصره تانکهای ارتش اسرائیل قرار داشت هیچیک از سران کشورهای عربی حتی این زحمت را به خود ندادند تا با یک تماس تلفنی از ابوعمار دلجوئی کنند.
سر انجام ابو عمار پس از 50 سال مبارزه در4 نوامبر سال 2004بطرز دردناکی در بیمارستان پیرسی فرانسه در حومه پاریس در گذشت .
در طول دوران بستری بودن یاسرعرفات هیچیک از سفرای کشورهای عرب در پاریس از وی عیادت نکردند وابو عمار پس از عمری مبارزه غریبانه در بیمارستان پاریس در گذشت.
تقریباهمه سران عرب پس ازمرگ یاسرعرفات نفس راحتی کشیدند زیرابه دلیل محبوبیت بالائی که " ابو عمار" در میان توده های مردم عرب داشت او را مزاحم آسایش خود می دانستند.
همین سران عرب که در برهه ای از زمان و پس از پایان اشغال کویت وتک قطبی شدن جهان یاسرعرفات را به سازش با آمریکا واسرائیل تشویق می کردند حمایت خود را از رئیس سابق تشکیلات خود گردان دریغ داشتند.
امروز بار دیگرحوادث بگونه دیگری در مورد رهبران جنبش حماس در حال تکرار شدن است. حضور خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه و رایزنی وی با رهبران کشور کوچکی مانند قطر نشان می دهد که این جنبش در حال طی کردن مسیری
سازشکارانه است.
عزیمت خالد مشعل به اتفاق شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ولیعهد قطر به امان پایتخت اردن ودیدار رئیس دفتر حماس با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن پس از 12 سال مقدمه تسلیم حماس در برابر رخدادهای سیاسی ومیدانی منطقه است.
از نظر رهبران حماس سر نگونی احتمالی دولت بشار اسد وجایگزینی یک دولت طرفدار آمریکا واسرائیل در دمشق ،حماس را از خط مقدم جبهه نبرد با رژیم اسرائیل دور می کند.
به اعتقاد رهبران حماس ، نظام آینده سوریه قطعا سازگاری لازم را با جنبش های جهادی فلسطین ولبنان نخواهد داشت ولذا باید هر چه زودتر سیاست های حماس تغیر کند.
رهبران حماس ،دوحه را که این روزها به اسب تروای آمریکا تبدیل شده برای دفتر خود مناسب دیدند ولذا چاره ای جزاین ندیدند که به اصطلاح " از ترس گرما درآتش بپرند" .
شایعه کناره گیری خالد مشعل از ریاست دفتر سیاسی حماس وجایگزینی موسی ابو مرزوق به جای وی واحتمال انتقال دفتر حماس به دوحه نشانه رویکرد سیاسی جدید حماس وانتقال این جنبش از فاز مبارزاتی به فاز سیاسی تلقی می شود.
علت این امر این است که ابو مرزوق به دلیل اینکه بیش از 10 سال در آمریکا زندگی کرده، با ادبیات آمریکا وغرب آشنائی بیشتری دارد.
از آنجایی که جنبش فتح همه برگ های برنده خود را از دست داده واز نظر آمریکا پایگاه مردمی ندارد لذا هم آمریکا وهم رژیم صهیونیستی در صددند تا جنبش فتح را به بایگانی بسپارند.
بهمین دلیل بهترین گزینه برای آغاز دورجدیدی از گفتگوهای زنجیره ای ، جنبش حماس است زیرا این جنبش هم در میان ملتهای عرب وهم درمیان مردم مسلمان فلسطین از محبوبیت بالائی بر خورداراست.
اکنون امریکا نسبت به جنبش های اسلامی منطقه رویکرد خود را تغییر داده وبه جای اتخاذ شیوه های تقابل با این جنبش ها ،راه مماشات را در پیش گرفته.
خروج علنی اسماعیل هنیه از پناهگاه خود درغزه و عزیمت به چند کشور عربی واسلامی قطعا بدون موافقت آمریکا وحتی رژیم صهیونیستی امکان پذیر نبود .
اما اگر رهبران حماس به وعده های رهبران قطر، بحرین ، اردن وعربستان اطمینان کنند ووارد فاز سیاسی شوند قطعا به سرنوشت رهبران جنبش فتح دچارخواهند شد.
لذا در مجموع ،رهبران جنبش حماس به دلیل تلقی اشتباه آمیزی که از اوضاع سوریه و منطقه دارند نباید به اصطلاح تخم مرغ های خود را در سبد اعراب حوزه خلیج فارس قرار دهند .
تجربه ثابت کرده که این کشورها به دلیل ضعف ساختاری واطاعت بی قید وشرط ازسیاست های آمریکا واسرائیل خیلی راحت دوستان عرب خود را رها می کنند.
آنچه مسلم است حماس با سابق تاریخی ومبارزاتی خود وتقدیم هزاران شهید نباید به خاطرکرسی های ریاست از ارزشها واصول خود فاصله بگیرد.
حماس محکوم است تا اشتباهات جنبش فتح را ترمیم کند و نباید به بیراهه ای برود که 20 سال پیش جنبش فتح بدون دستیابی به اهداف تعیین شده خود طی کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    60 6
    تا كي قرار است به منافع ملي مان بي تفاوت باشيم؟
    • sadra IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
      7 40
      منافع ملی ما در همین حمایتی است که از ملت فلسطین می کنیم . در این شک نکن . حمایت از مظلوم ، بزرگترین وظیفه انسانی ماست . همه این هزینه ها را هم باید بپذیریم . این سنت خداست که در مسیر حق حرکت کردن هزینه دارد اما پایانش پایان شیرنی خواهد بود .
    • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
      28 2
      صدرای عزیز تو همین ایران خودمون کلی مسیر حق(!) هست که هنوز طی نکردیم. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه دوست من. مگر تو کشور خودمون کم مظلوم داریم؟ لطفا تایید کن خبر آنلاین
  • حميد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    8 13
    اقاي هاني زاده من مشتري هميشگي مطالب شما هستم هرچند در مورد سوريه ازتون انتقاد ميكنم و باور اينه كه شما در مورد سوريه برخي اشتباهات را داريد ولي درمورد حماس درست ميگيد...براي من هم جالبه..صالا روان شناسي سياسيون فلسطين جالبه...شايد شكست ها از اسرائيل ذهن اون ها را متاثر كرده...با اينكه سالها مبارزه ميكنن در لحظه پيروزي نااميد ميشن
  • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    49 9
    اونی که راه اشتباه میره قطعا ایرانه که هزینه بسیار سنگینی رو به خاطر اعراب میده
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    40 6
    قابل توجه سینه چاک های حماس
    • سجاد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      1 12
      کسی سینه چاک حماس نیست حمایت ایران از فلسطین حمایت از اسلام و دشمنی با صهیونیسته . حماس یا هر گروه دیگه اگر از مسیر مقاومت اسلامی خارج بشه از حمایت ایران هم خارج میشه . ایران درگیر اسم ها و حزب ها نیست .
    • سجاد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      1 11
      واقعا بعضی از تحلیل ها کمی سطحیست . حمایت ایران از فلسطین به معنای حمایت از حزب خاصی نیست . ایران از مظلومین اسلام حمایت می کنه و با دشمن شماره ی یک خودش یعنی اسراییل می جنگه. حالا ممکنه امروز حماس بیاد تو جبهه ی اسلام و خب طبیعتا مورد حمایت ایران قرار می گیره . ممکن هم هست از جبهه ی اسلام خارج بشه و طبیعتا اونوقت دیگه مورد حمایت ایران نخواهد بود . ملاک حماس یا جنبش فتح و اشخاص نیستند .
  • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    26 4
    هزینه کردن برای بعضی از این اعراب و کاسه داغتر از اش شدن جز پشیمانی نتیجه ای ندارد. حتی بعضی از این کشورها از اسراییل بیشتر به ایران کینه دارند و از خدا میخوان ایران درگیر جنگ بشه به نظر من ماهی رو هر وقت از اب بگیرن تازست. یه خورده سینه چاکای اینا به خودشون بیان. پول مردم ایران رو برای اینا خرج نکنین. یادتون رفته اون یاسر عرفات پولا رو که گرفت چکار کرد؟
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    31 3
    بد دارید میسوزید.بی سوادا حتی امثال حماس هم از شما بهتر میفهمند روابط بین الملل رو.
    • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
      3 26
      ما وظیفه انسانی ودینی خودمون رو انجام دادیم وبه وجدان خودمون هم احساس بدهی نداریم ما در کشور خودمون هم افراد وطن فروش داریم ولی بخاطر چند نفر وطن فروش یک ملت رو به اتش نمیکشند
  • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    16 4
    حيف طلا كه خرج مطلا كند كسي حيف زحمت كه كسي كشد پاي نا كسي !
  • مهرداد IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    30 4
    تا حالا هر چی نظر دادم نمایش ندادن جون مادرتون این دفعه نمایش بدید. در زمان حمله به غزه تلوزیون ما از 24 ساعت 23 ساعت از غزه میگفت و چه بدبختیها که ما برای این مردم فلسطین نکشیدیم، بیشتر مشکلات بین المللی ایران ما مربوط به همین روابط اعراب با اسرائیل است. چرا ما اینها را بحال خودشان نمیگذاریم آقا کشور خودشان است بگذارید هر غلطی میخواهند بکنند. من وهزاران جوان ایرانی دیگر که با 35 سال سن هنوز نتوانسته ایم ازدواج کنیم و برای راه اندازی یک کار هزاران مشکل وتحریم ودردسر داریم تا کی باید در آرزوی ازدواج بمانیم ؟
  • سجاد/م IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    1 15
    خواهشا اینقدر فضا را با این تحلیل ها بهم نریزید. این شخص خالد مشعل و آن یکی اسماعیل هنیه، یکی آشکار و دومی مخفیانه همیشه که ایران تشریف دارند و حتی طومار امضا همبستگی در کنار ملت ایران را برای مقابله با اسرائیل و امریکا امضاء نموده اند.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    14 4
    دیپلماتهای ایران دیپلماسی را از هنیه یاد بگیرند
  • رهگذر IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    6 2
    در این مقاله طوری وانمود شده که انگار اگر مثلا حماس با اسرائیل مبارزه مسلحانه نکند، حتما یا خیلی اشتباه می کند یا خیانت. در حالی که چنین نیست و رهبران مردم مظلوم فلسطین حق و بلکه تکلیف دارند که بهترین راه را برای استیفای حقوق ملت خود انتخاب و پیگیری کنند. واقعیت این است که پرستیژ و اقتدار نرم ایران تضعیف شده و پرستیژ و اقتدار ترکیه اضافه شده و اعراب هم فعال تر شده اند. در مجموع جهت گیری اخیر حماس معقول است و به احتمال زیاد به نفع مردم مظلوم فلسطین تمام خواهد شد و بعید نیست که برای ملت ایران هم ثمرات مثبتی داشته باشد.
    • حقیقت گو IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
      1 0
      دوست عزیز، شما با پرستیژ ی که فرمودی برو قدس رو پس بگیر و برگرد، بپا النگوهات تو راه نشکنه!!!! اسرائیل به کدام معاهده ی صلحی که امضاء کرده پایبند بوده، آیا از تجاوز گری اسرائیل کم شده، با خیال راحت خانه های فلسطینی رو خراب می کنه و شهرک می سازه، در مقابل هشدارهای سازمان ملل کار خودش رو می کنه، حالا داری می گی سلاح رو زمین گذاشتن نتیجه داره؟ شهرک سازی هاش اونقدر ضایع بوده که آمریکا رو هم به واکنش واداشته، اما اسرائیل گفته من کار خودم رو می کنم، حالا شما برو مذاکره!
  • آرمانخواهي IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    1 8
    اين تحليل مقداري بدبينانه نوشته شده است. اولا بدنه مردم فلسطين همانطور كه به عرفات سنگ زد به حماس نيز در صورت عقب گرد سنگ خواهد زد و حماس اين را مي داند. ثانيا آخرين سخنان هنيه در سالگرد تاسيس حماس و بيان مجدد مواضع انها اين را نشان داد كه بر اصول خود بايد بمانند. البته حماس از طرف بدنه‌اي از داخل خود و همچنين همه عربها تحت فشار است ولي جايگزين مطمئني هم براي سوريه نمي‌يابد. تركيه و مصر و قطر، قطعا اجازه انتقال حماس همراه با مراكز اموزش نظامي‌اش را نمي‌دهند و اين يعني حماس بي يال و دم و اشكم! همين مساله نشان مي‌دهد كه بايد فتنه سوريه را فتنه‌اي بزرگ ديد و براي آن فكر كرد و كار!
  • بدون نام CA ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    0 0
    نظرم به اصل مطلب ربطي نداره فقط مي خام ببينم چرا هر جمله رو توي يه پاراگراف جدا مي نويسين؟