سفیر سابق ایران در لبنان می‌گوید در سطح رسمی کشور نسبت به موضوع مذاکره با آمریکا یکچارچگی وجود دارد.

محمدعلی سبحانی در گفت​وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور درخصوص نظرسنجی از مردم برای ارزیابی دیدگاه آنها درباره سفر اخیر دولت به آمریکا و مذاکره با این کشور، گفت: در همه دنیا برای اتخاذ تصمیمات مهم سازوکارهای قانونی در نظر گرفته شده است که مبنای عمل دولت‌ها است. آقای روحانی و دولت ایشان نیز قطعا در تمامی تصمیماتی که در دوماه ریاست جمهوری خودشان گرفته‌اند این سازوکارها را مبنای عمل خود داشته‌اند و خوشبختانه نقض قانونی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در کنار سازوکارهای قانونی، در همه کشورهای دنیا از جمله کشور ما موضوع «افکارعمومی» مساله بسیار جدی در تصمیمات دولت‌ها است، تصریح کرد: دولت می‌خواهد تصمیمی بگیرد -یا قبلا تصمیم گرفته شده است- و حال می‌خواهد بازتاب آن را در افکار عمومی جویا شود و آن اقدام به نقد افکار عمومی گذاشته شود تا مشخص شود چه میزان مورد قبول و حمایت مردم بوده است. این مساله ای است که در دنیای امروز با توجه به اهمیت افکار عمومی باید مورد توجه قرار گیرد و در ادامه حتی می‌توان آن را بررسی دقیق علمی کرد.

سبحانی با بیان اینکه تصمیم رییس جمهور برای نظرسنجی در خصوص سفر اخیرشان و مذاکره با آمریکا اقدام مثبت و ضروری بوده است، گفت: این اقدام پسندیده و مدرنی در دنیای امروز است که دولتی روی کار آمده که در تصمیماتش به نظرات افکار عمومی توجه می‌کند. چه در قالب نظرسنجی و چه در قالب دیگر سازوکارهای پیش بینی شده در قانون.

این کارشناس امور بین الملل در ادامه به موضوع «رفراندوم» در مورد برخی تصمیمات اشاره کرد و افزود: زمانی نیز با موضوعاتی روبرو هستیم که در آن اختلافات عمیق است یا دیدگاه‌ها به شدت به هم نزدیک هستند و موافقان و مخالفان خیلی نزدیک به هم نظر داده‌اند که شما را در تصمیم گیری با سردرگمی و در دو راهی قرار می‌دهند. در این حالت راه‌های دیگری نیز پیش بینی شده است. مثل اینکه آراء و رفتار رسمی مردم در قالب رفراندوم مورد بررسی قرار گیرد.

سبحانی درخصوص ارجحیت رفراندوم یا نظرسنجی درباره موضوع مذاکره با آمریکا، گفت: در مورد مذاکره با آمریکا اختلافات آنقدر شدید نیست که نیازی به رفراندوم باشد. روز گذشته نیز رهبر انقلاب حمایت خود از اقدامات دیپلماتیک دولت در نیویورک را اعلام کردند. این به معنای آن است که در سطح رسمی کشور یک یکپارچگی نسبت به این موضوع وجود دارد. در سطح افکار عمومی هم مردم ایران صلح جو هستند و دید مثبتی به این مهم دارند. تصور نمی‌کنم نیازی به رفراندوم باشد و تنها همان نظرسنجی کفایت می‌کند.

وی تاکید کرد: برای مردم مهم آن است که دولت براساس یک احترام متقابل و براساس منافع ملی وارد مذاکره با آمریکایی ها شود و گمان می‌کنم همین نظرسنجی پاسخ می دهد که کار دولت تا چه میزان مورد حمایت است.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    79 2
    عین احمدی نژاد!!! کاملا در تصمیم گیری هاش به افکار عمومی توجه می کرد. خخخخخخخخخخخخخخ
    • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      3 0
      افكار عمومي يعني ٢٥ ميليون راي رييس جمهور و شما هم مثه بقيه به اعتقادات همه احترام بگذار ١٨ ميليون هم براي همه قابل احترام هستن
    • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      0 12
      چرا حرف رهبر رو نصفه نيمه بيان ميکنيد آقاي سفير؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا درباره بجا نبودنش چيزي نميگيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مثل اينکه شما هم بلهههههههههههههههههههههههه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    15 0
    رای من آری به مذاکره با آمریکا با حفظ منافع ملی است!
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    19 11
    رفراندوم ما برای مهمتر از ارتباط با امریکا باید رفراندوم داشته باشیم !
  • ناشناس A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    33 0
    مسلمأ اگر جیب امثال شما ها هم مثل مردم عادی کوچه و خیابان با بالا رفتن دلار خالی شده بود, مشکل شما با آمریکا شدید میشد...ملت برای شما مهم نیستند وگرنه رفراندوم میکردید و کسی هم کفش پرت نمیکرد,..هر چند که بعضی ها اگر چه در اقلیت هستند ولی میخواهند همیشه با زور در اکثریت قرار گیرند...مثل لنگه کفش پرت کن ها
  • لیلی A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    33 3
    رفراندوم بگذارید تا از تعداد لنگه کفشهایی که درون صندوق می اندازند بفهمیم چه تعداد مخالف داریم!
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    4 0
    چه رفراندوم و چه نظر سنجی مهم اینه که ملت ایران تصمیم خود را برای رابطه با امریکا گرفته است .اگر اشخاصی مخالف این رابطه هستند ,، یا منافعشان در خطر هست یا قدرت تجزیه و تحلیل مسائل روز را ندارند
  • علی A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    2 0
    موافق رابطه با آمریکا هستم ببینید عربستان- اسرائیل -امارات و... چه به دست و پا افتاده ا ند ؛ ببینید کشور سامورایی ها بعد از بمب هستهای امریکا علیه ژاپن چه کردند رابطه با امریکا و می بینید الان به کجا از لحاظ اقتصادی رسیدند ما هم باید اینکار را بکنیم و با دنیا تعامل کنیم و منافع خودمان از منافع فلسطین و... بقیه کشور ها جدا و مهمتر بدانیم ؛ این است اشتغال -این است عدالت اجتماعی و زمان حال را در نظر بگیریم نه گذشته را.