حشمت الله فلاحت پیشه معتقد است برگزاری نظرسنجی درباره رابطه با آمریکا کار خوب و مفیدی می​تواند باشد.

حشمت الله فلاحت پیشنه نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دستور رئیس جمهور برای برگزاری نظرسنجی برای رابطه با آمریکا گفت: این کار کار خوب و مفیدی است و می تواند جزئی از دیپلماسی عمومی کشور باشد. اکنون دیپلماسی عومی  کشور که در حال شکل گرفتن و جوان است و این نظرسنجی​ها هم می​تواند بخشی از آن باشند.

فلاحت پیشه همچنین درباره اقناع عمومی و منتقدان به واسطه این نظرسنجی​ها گفت: نظام سیاسی ما یک نظام تکثرگرا و پلورالیستی است. در این نظام هم اکثریت و هم اقلیت صاحب حق هستند و باید آرا و نظرات خود را بیان کنند. اما نکته​ای که باید به آن توجه شود این است که این نظرسنجی​ها یک شمشیر دموکلس هستند. یعنی دو لبه دارند. اما فهمیدن این مسئله که اکثریت مردم ایران درباره یک موضوع چه نظری دارند می​تواند قدرت چانه زنی دولت را بالا ببرد.

وی درباره تفاوت قانونی رفراندوم و نظرسنجی هم گفت:رفراندوم در مواردی صورت می​گیرد که یک امر تاسیسی در میان باشد. یعنی اموری که شان قانون اساسی داشته باشد. موضوع رابطه با آمریکا موضوع مهمی است اما در قانون اساسی ما نیست. در این رابطه هم دولت و هم مجلس می​توانند تصمیم گیری کنند. گذاشتن این امر به رفراندوم خلاف قانون است  اما باید بگویم که نظرسنجی با رفراندوم متفاوت است.

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور حلاج A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 1
    جناب آقای فلاحت پیشه: لطفا در مورد تمثیل هایی که به کار می برید کمی مطالعه ودقت کنید. تمثیل شمشیر داموکلس که در افسانه های یونان باستان آمده مفهوم ومنظور دیگری دارد.
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    10 2
    ای عزیز قانون ماکه وحی منزل نیست هی میگید نمیشه همون نظرسنجی رو قبول داریم مگه رابطه غیر مستقیم اقتصادی باشرکتهای آمریکایی نداریم یه نظرسنجی چه خطری برای بعضیا داره شاید از نتیجش مطمئنن نمی خوان علنی بشه خوب بگید
  • فرهاد A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    7 1
    در سویس برای ساخت مناره رفراندوم میکنند! ما برای سیاستهایی که نان شبمان را تحت تاثیر قرار میدهد حق رفراندم نداریم!