نماینده تهران راهکار نظرسنجی برای خروج از بحران در موارد مختلف را مشکل زا می داند.

نسرین وزیری: اگرچه رئیس​جمهور از درخواست نظرسنجی از دو دستگاه معتبر سخن گفته بود اما اینکه نتیجه این نظرسنجی چگونه می توان مبنای عمل در دستگاه دیپلماسی باشد، همچنان محل سوال است.

حجت الاسلام حسن روحانی در حاشیه نشست هفته گذشته دولت در جمع خبرنگاران گفت: از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت در سفر به آمریکا و مذاکره موافق هستند و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند؟ و حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند آن یک درصد حق دارند و باید نقد کنند اما همه باید یادمان باشد‌،در نقد منافع ملی را مد نظر داشته باشیم و نقدمان سازنده و اخلاقی باشد. {اینجا}

نظر علی مطهری نماینده تهران را در خصوص این نظرسنجی و نتیجه آن جویا شدیم که در ادامه می​خوانید:

رئیس جمهور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفتند که « از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت در سفر به آمریکا و مذاکره موافق هستند یا نه؟ و مخالفین چند درصد هستند؟». به نظر شما چنین نظرسنجی​ای می​تواند مبنای تصمیم گیری در دولت باشد؟

ضمن احترام به نظر رئیس جمهور در این باره، باید بگویم که من موافق نظرخواهی در مسائل کلان و ملی نیستم چرا که ممکن است به مسائل دیگر نیز سرایت کرده و تنش​هایی را ایجاد کند. اصول سیاست خارجی ما مشخص است. اختیارات دولت و رئیس جمهور هم مشخص است و نیازی به نظرسنجی نیست. چرا که تسری این امر به مسائل دیگر همچون مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می​تواند مشکلاتی ایجاد کند.

نتیجه نظرسنجی​های دولت، هرچه که باشد -چه اکثریت موافق مذاکره با آمریکا باشند و چه مخالف این مذاکره باشند- چطور می​توان این نتیجه را مبنای دیپلماسی کشور قرار داد؟

همانطور که گفتم من با اصل نظرسنجی در این مسائل موافق نیستم. ممکن است در این مورد خاص نظرسنجی مفید و کمکی برای پیشبرد دیپلماسی ما باشد. اما انجام نظرسنجی ممکن است در موارد دیگر به مشکلاتی بربخورد. ولی در این مورد خاص ممکن است مفید هم باشد. اما اگر نظرسنجی را یک روش برای خروج از بحران بدانیم ممکن است در جاهای دیگر به مشکل بربخوریم.

ولی ما در قانون اساسی چیزی به عنوان نظرسنجی نداریم و تنها رفراندوم پیش بینی شده است. به نظر شما برای برقراری رابطه با آمریکا نیازی به رفراندوم هست؟

در قانون اساسی، رفراندوم برای مسائل خاص در نظر گرفته شده است. در مسائلی که گاهی به بن بست می​رسیم و لازم باشد برای خروج از آنها می​توان نظرسنجی شود و آن موضوع را به رفراندوم گذاشت. ولی الان در هیچ بن بستی نیستیم و مسائل روشن و مشخص هستند. اصول و مبانی نظام مشخص است و مسئولان باید در چارچوب آن تصمیم بگیرند.

متولی ارتباط با آمریکا از نظر شما کیست؟ رئیس جمهور؟ وزارت خارجه؟ شورای عالی امنیت ملی یا ...

متولی اصلی دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت خارجه و شخص رئیس​جمهور است. اما راه کلی را مقام معظم رهبری تعیین می​کند. ایشان هم مسیر اصلی را مشخص کرده​اند. ایشان با مطرح کردن عنوان «نرمش قهرمانانه» راه را باز کرده​اند و نیازی نیست که در همه جزئیات به ایشان مراجعه شود. خود مسئولان مربوطه راههای وصول به هدف را باید بیابند.

/2929

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    مهم مردمن نه ...
  • سمناني IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    ما موافقيم.چه نظر سنجي بذارن چه نذارن حداقل ٧٠ درصد مردم خواستار رابطه آمريكا و ايران هستند
    • بی نام A1 ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      4 10
      کسی حتی بین مسئولین ارشد نظام هم با رابطه مشکلی نداره. فقط گفتن بشرط احترام متقابل و با حقوق برابر. مخالفت کیهان و چندتا تندرو در اقلیت هم به حساب نمیاد. مشکل اینجاست که مقامات امریکایی نمیخوان رابطه داشته باشن. چون به احترام متقابل و حقوق برابر اعتقاد ندارن. نظرسنجی در ایران برای چی؟ در امریکا باید نظرسنجی بشه نه ایران.
    • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      28 2
      تو امريكا كه نظر سنجي كردن.....موافق بودند!خودتم هم تند رويي ها! مشكل اينه كه با نظر سنجي منافع خيليها به خطر ميفته !ما كه ميدونيم.....
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    درود بر شرف و صداقت نماینده واقعی مردم تهران دکتر علی مطهری
  • بی نام MY ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    از نتیجش میترسید
  • بهمن IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    236 8
    بالاخره ما نفهمیدیم برادر بزرگوارمان جناب مطهری کدوم طرفیه !؟
    • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      4 0
      همین یعنی این که راه خودشو داره میره!
    • رضا A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      9 1
      اعتدال !
    • دولت آبادی A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      9 3
      مطهری چیزی رو که بهش اعتقاد داره میگه . اکثرآ ما خوشم.ن میاد . گاهی هم نه ! . مهم اینه که آدم سالمیه و قابل احترام برای همه .
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    251 4
    آقای مطهری اتفاقا خوب است که نظر سنجی به مسائل فرهنگی هم تسری یابد. اینکه بدانیم مردم چه خواستی دارند خیلی خیلی خوب است. بخصوص آنکه بعدا به نظر آنها هم احترام گذاشت.
  • علی اصغر A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    232 4
    جناب مطهری با تمام احترامی که برای شما قائلم ولی این نظر سنجی میتونه راه گشا باشه و مخالفین و تندروها جایگاه خودشون رو در بین مردم میفهمن .
  • حداديان A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    155 2
    از چي بايد ترسيد ، مگر همه اين تلاشه به اسم مردم و بخاطر منافع مردم نيست ، پس اينجا نبايد نامحرم قلمداد بشن ، چون مثبت و يا منفي بودن هر كاري در سطح ديپلماسي مملكت ، شك نكنيد عواقبش بر روي دوش مردم خواهد بود پس ....
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    209 5
    جالب است! ما ایرانیان تا وقتی که نظرسنجی موافق نظرمان باشد موافق آن و کلاً موافق دموکراسی هستیم. این گفته آقای مطهری که می ترسند روش نظرسنجی به سایر حوزه ها تسری یابد برای بنده به این معنی است که ایشان می دانند نتیجه نظر سنجی فرهنگی در موضوعی مثل حجاب مخالف نظر ایاشن است!
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    127 2
    در همه جای دنیا سازمان هایی برای نظر سنجی دقیق و دانستن افکار عمومی وجود دارد و در همه مسائل نظر سنجی می کنند و نظر مردم را جویا میشوند تا کاری را خلاف نظر مردم انجام ندهند. مطلب شما در صورتی قابل قبول بود که برای ارتباط با امریکا رفراندوم برگزار میشد
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    117 3
    از ماست که بر ماست...!
  • مجید IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    103 5
    در قانون اساسی به دلیل مشکل بودن رفراندم پیش بینی نشد الان با اینترنت و پیامک خیلی راحت میتونین نظر مردم رو بدونین
  • شاهین A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    106 4
    از شما بعید بود جناب مطهری!
  • مجید استقلالی 444 IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    123 4
    خب چون شماها نظر مردم رو میدونید موافق نیستید .مردم موافق رابطه هستن . وگرنه ی نظرسنجی هیچ کاری نداره . ایشالا در مجلس بعد امثال شماها برید و آقای عارف بیاد
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    144 4
    زود تر رابطه رابرقرارکنید از این وضع خسته شدیم
  • محمود A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    92 3
    بهتره مثل کشور سویس برای این امر مهم را ی گیری شود. اینطور بهتر به جهانیان می فهمانیم که کشور ایران دارای دمکراسی اسلامی است. اونم اینتر نتی باشه
  • مجید IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    158 5
    اقای مطهری می ترسی که در مورد حجاب هم نظر سنجی بخوان بکنن اونوقت دیگه هیچی دیگه................
    • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
      5 8
      جناب مجید در خصوص اجرای حدود الهی که نظر سنجی نمیکنند ابراز یک چنین مطلبی از یک شخص مسلمان بعید است . لطف کنید چهار چوب ها و نظامی که در ان زندگی میکنید را درک کنید و کاری نکنید تا مجراهایی را که میشود از طریق ان به مدیریت جامعه کمک کرد را با نظرات نسنجیده ببندید .
  • آزاد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    88 1
    ممکن است به کدام مسایل سرایت کرده و چه تنشی ایجاد کند؟ جواب البته چندان پیچیده و سخت نیست . . .
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    98 4
    به نظر من رفراندوم لازم است تا اقلیت نظر خود را به اکثریت تحمیل نکند و منبا و اصول سیاست خارجی ما دوباره بر اساس نظر مردم به شکل درستی تغییر یابد.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    من با مطهری موافقم. نتیجه نظرسنجی که پیشاپیش مشخصه. بیشتر مردم خواهان برقراری ارتباط عزتمندانه با امریکا هستند. ولی اثبات این موضوع و رسمیت بخشیدن به اون از طریق نظرسنجی امتیازی به ما نمیده. فقط موقعیت سیاسی امریکا رو در مذاکرات مستحکمتر میکنه. اگه مذاکره کنه میتونه ادعا کنه که به خاطر مردم ما تن داده به مذاکره و اگر ما از حقوقمون کوتاه نیایم میتونه ادعا کنه که به مردممون پشت کردیم. خلاصه میتونه با منت بیاد پشت میز مذاکره بشینه و خواسته هاش رو هم افزایش بده.
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    82 3
    اقدام خوبی است این امر مهمی است و باید نظر مردم معلوم شود
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    آقاي مطهري چه دو پهلو صحبت ميكنيد اگر مفيد است ديگر چرا موافق نيستيد ؟ بگذاريد نظر سنجي بشود
    • آرمان A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      16 71
      با اینکه زیاد از مطهری خوشم نمیاد اما درست میگه. نظر سنجی نمیخواد که! رئیس جمهور خودش باید بفهمه مردم چی میخوان. مردم وقتی بهش رای دادن مطالباطشون رو هم به ایشون نشون دادن. اگه بیاد نظر سنجی کنه دیگه از این به بعد انتظارات بالا میره و همه میخوان تو همه مسائل نظرسنجی بشه! و اختلافات زیاد میشه
    • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      80 4
      اوكي اما اگر قرار باشه نتيجه نظرسنجي رو صداوسيما بگه چي؟‌بهتر نيست نظرسنجي نشه؟!
    • بی نام GB ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      8 76
      ایشون دوپهلو نگفتن خیلی روشن گفتند در این موضوع شاید کار خوبی باشه ولی اگه در هر موضوعی باب بشه کار درستی نیست که بنظر من نظر درستیه .
    • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
      5 1
      جناب مطهری عزیز اولا اینکه چه اشکالی دارد نهادهای مسئول و مورد اعتمادی متولی نظر سنجی ماهانه یا هفتگی از مردم باشند و به همه امور که زندگی و معیشت و مسایل کلان فرهنگی و سیاسی مردم را تحت تاثیر قرار میدهد مورد نظر سنجی قرار گیرند. دوما موضوع ارتباط با آمریکا موضوعی پیش پا افتاده و همه امور نیست موضوعی است که 35 سال است تمام شئون زندگی مردم ایران را تحت تاثیرات مثبت و منفی خود قرار داده است در سایر کشورهای جهان برای موضوعاتی به مراتب پیش پا افتاده تر مثل نخوه ساخت اماکن مذهبی همه پرسی و رای گیری میکنند نمیدانم هراس ما از فهمیدن نظر مردم چیست در موضو هسته ای هم خوب بود مثل آلمان همه پرسی میشد.
  • لیلی A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    71 3
    نظرسنجی هیچ فایده ای ندارد چون نهادهای نظرسنجی سلیقه ی شخصی را هم در گزینش افراد مرجع اعمال می کنند. یک رفراندوم سراسری باید برگزار شود، این مهم ترین مسئله ی سیاست خارجی ایران است و باید نظر آحاد مردم در آن منظور شود.
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    76 1
    آقاي مطهري چزا؟ !!! اگر نظر سنجي باشد مثل زمان آقاي خاتمي نمي شود كه طرف را با پشتگرمي و به به و چه چه جلو بفرستند و وقتي جريان عملي شد پشتش را خالي كنند و همه بگويند كي بود كي بود من نبودم !!! با نظر سنجي هر كاري پشتوانه مردمي پيدا ميكند
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    90 1
    همه حواسش به نظرسنجی درموردحجاب اجباری است که ممکن است غیرازآن چیزی باشدکه هست
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    70 1
    واقعا نظر مردم درباره امور مملکت خودشون چطور می تونه مشکل آفرین باشه؟!؟!؟! یادمون باشه که این مردم اند که ولی نعمت مسئولین اند نه مسئولین ولی نعمت مردم.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    79 2
    میترسید مردم خودشون به جای خودشون صحبت کنند؟
  • حمید IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    62 1
    عزیز جان شما داشتی حرفای خوب خوب میزدی خرابش نکن با صداقت رفراندوم بذار ین هرچی نتیجش شد تبعیت کنین از رای مردم ما هم تابعیم
  • سید IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    12 33
    بلاخره ما نفهمیدیم باید با کدوم ساز آقای مطهری رقصید . ما که اوباما نیستیم ثبات نداشته باشیم
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    81 1
    به امید رابطه با آمریکا و تمام جهان بس است فقط خود را خوب بدانید و دنیا را بد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    68 2
    حتما نتیجه آن زا مثل همه مردم میدانید و نسبت به اعلام آن هراس دارید!!!!!!!!!!!!!!
  • رضا IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    57 5
    روحاني بچه نيست كه ... ايشون جواب نظرسنجي رو از من و شما بهتر ميدونه. فقط ميخواد ژست قانونمند بودن به خودش بگيره همين.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    65 0
    باید بگویم که من موافق نظرخواهی در مسائل کلان و ملی نیستم چرا که ممکن است به مسائل دیگر نیز سرایت کرده و تنش​هایی را ایجاد کند! یعنی با دخالت مردم در مسائل کلان وملی مخالفید؟!! منظورتون رو واضحتر بیان کنید!
  • مهرداد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    4 60
    به نظر من هم نظرسنجی لزومی نداره،شما فقط تهران رو در نظر نگیرید،در بسیاری از مناطق کشور مردم به دلیلی عدم دسترسی به منابع مختلف اطلاعاتی، بسیار تحت تأثیر کیهان و صدا و سیما قرار دارند.انتخابات 84 رو به یاد بیارید.اینجا هم رئیس جمهور که از بسیاری از نادانسته های ما اطلاع دارند بهتر میتونه تصمیم بگیره.
  • محمد رضا A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    68 5
    تکلیف خودتو با خودت مشخص کن اقای مطهری ......
  • علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    5 123
    آقا همین جا نظر سنجی کنید . بنده مخالفم .
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    133 4
    چه اشكالي دارد كه نظر سنجي به بقيه امور هم تسري پيدا كند ؟ اين بده كه كمي به سمت دمكراتيك بودن متمايل بشيم؟
  • کاظم IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    130 5
    موفق نظرسنجی هستم
  • دوستدار GB ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 0
    با نهایت احترامی که برای جناب آقای مطهری قائلم، معنی حرف ایشان آن است که در بسیاری از مسایل مملکت به خصوص مسایل فرهنگی سیاستها و عملکرد نظام با نظر اکثریت مردم در تضاد است و اگر نظر سنجی باب شود این تضادها آشکار می شود و این آشکار شدن به مصلحت نظام نیست.
  • ناشناس A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 0
    موافق نظرسنجی هستم
  • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 0
    به نظر مردم احترام بگذارید
  • هادی A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    8 0
    نظر سنجی بهترین حالت یه کشور عدالت محوره .و کسانی مخالفا که به ضررشونه.حتی حضرت محمدم در جنگهای که براشون پیش امد .نظر اصحابشان را مپرسیدن
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    1 8
    ما هر چی می کشیم از این نظر سنجیها می کشیم.
  • یه نظر بی ارزش US ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    6 1
    "اصول سیاست خارجی ما مشخص است. اختیارات دولت و رئیس جمهور هم مشخص است و نیازی به نظرسنجی نیست" یعنی اصلاً نیازی به نظر مردم نیست. یعنی کلاً با مردم کاری نداریم. خودمون می دونیم چی کار کنیم. به این میگن جمهوری
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    4 0
    خیلی بده که برای نظر مردم ارزشی قایل نباشیم و بترسیم از اینکه مردم نظری دارند که با شرایط کنونی کشور منافات دارد..
  • علی IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 0
    خواهش میکنم بگذارید کشور به سمت مردم سالاری حقیقی برود. چرا پرسیدن نظر مردم خطرناک است؟ برای چه کسی ؟ آیا مسئولین ارباب مردم هستند که مخالف نظر مردم عمل کنند؟