سیاست‌مداران از دست‌یابی به پیمانی برای جلوگیری از افزایش 2 درجه‌ای دمای زمین خبر می‌دهند، اما منتقدان می‌گویند عدم وجود ضمانت‌های اجرایی، دمای زمین را در پایان قرن حاضر تا 3.5 درجه افزایش خواهد داد.

اجلاس دیشب سران کشورهای جهان در کپنهاگ، شاهد سر و صدای فراوان دولت‌مردان بود و حتی یک‌بار نزدیک بود که همه چیز به هم بریزد و اجلاس بی‌هیچ موفقیتی شکست بخورد. اما بنا به گزارش‌های رسیده، سران کشورهای جهان درنهایت توافق کردند تا پیمان کپنهاگ به‌عنوان سندی مهم و غیرالزام‌آور تنظیم شود و کشورها نیز ملزم به امضای این پیمان نباشند.

علی‌رغم مخالفت سودان (نماینده کشورهای درحال توسعه) و برخی کشورهای آمریکای لاتین، سران کشورها رای دادند نام کشورهای امضاکننده معاهده پیشنهادی ایالات متحده درانتهای پیمان فهرست شود.

به گزارش نیوساینتیست، منابع آگاه در سازمان ملل خبر داده‌اند که این فهرست، عملا فهرست کشورهایی است که در ازای دریافت کمک‌های مالی، در مقابله با تاثیر تغییرات آب‌وهوایی و کاهش آزادسازی کربن در کشورهایشان اقداماتی جدی انجام دهند. مبلغ این کمک مالی 30 میلیارد دلار طی 3 سال آینده تعیین شده و کشورهای ثروتمند قول داده‌اند که تا سال 2020 / 1399، این کمک‌ها به یکصد میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

صبح یک‌شنبه، رهبران کشورهای غربی درحالی نشست کپنهاگ را ترک کردند که از تنظیم پیمانی جهانی برای جلوگیری از افزایش دمای زمین به مقدار بیش از 2 درجه سانتی‌گراد خبر می‌دادند. این درحالی است که به گفته کارشناسان، این پیمان فاقد هرگونه ضمانت محکم برای دست‌یابی به این هدف است و حتی به گفته برخی دانشمندان، این پیمان می‌تواند دمای زمین را تا سال 2100 بیشتر از 3.5 درجه سانتی‌گراد افزایش دهد.

درحالی‌که این پیمان با مخالفت تند کشورهای درحال توسعه روبرو شده است، نمایندگان کشورهای توسعه‌یافته از کارشکنی چین و کشورهای درحال توسعه در دست‌یابی به اهداف بیشتر در اجلاس کپنهاگ انتقاد می‌کنند. به گزارش خبرنگاران، وضعیت اجلاس آرام نیست.

گزارش‌های تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =