۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۲

هرقدر که افزایش فضای سبز و کاشت درختان در عرض‌های استوانی و میانی زمین به بهبود شرایط محیطی کمک می‌کند، کاشت درختان در نواحی قطبی، روند گرمایش زمینی را افزایش می‌دهد.

فاطمه محمدی‌نژاد: همچنان که پوشش‌های گیاهی به سمت شمال حرکت می‌کنند، روند گرمایشی زمین نیز سرعت خواهند یافت.

خبر شوم دیگری را برای آینده گرم شده زمین در قطب شمال به یاد داشته باشید. محققان پیش از این در تعریف یکی از اثرات مخرب گرم شدن زمین اعلام کرده بودند همچنان که پوشش‌های گیاهی به سمت شمال حرکت می‌کنند روند گرمایشی زمین را نیز تسهیل خواهند کرد.

در دهه‌های اخیر، دمای سطوح بالاتر، شرایط بهتری برای رشد درختان در بخش‌های وسیع‌تری از قطب شمال فراهم گرده است.‌ اما به گفته اینز فونگ، فیزیک‌دان جوی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، با حرکت پوشش‌های گیاهی به سمت شمال، گرمایش زمین سریع‌تر می‌شود. وی نتایج مطالعات گروهش را به‌تازگی در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سن‌فرانسیسکو کالیفرنیا ارائه کرد.

گروه فونگ، مدلی کامپیوتری ساخته‌اند که حرکت درختان را در طول یک ناحیه بدون پوشش در عرض جغرافیایی 60 درجه شبیه‌سازی می‌کند. مساحت این محوطه تقریبا دو برابر آلاسکا است. به دلیل این‌که پوشش‌های گیاهی از مناطق بی آب و علف تیره‌تر است، خاصیت انعکاس کمتری دارند و بنابراین، با جذب انرژی خورشید به گرم شدن سطح زمین کمک می‌کنند. فونگ معتقد است این روند درست مشابه زمانی است که یخ‌های قطبی ذوب شده و آب تیره‌تری بوجود می‌آورند که این خود روند ذوب شدن را تسهیل می‌کند.

بوته‌زارها
متوسط دما در قطب شمال تقریبا دو برابر دیگر نقاط جهان در حال افزایش است. محاسبات گروه نشان می‌دهند که به دلیل رشد درختان و درختچه‌ها، دمای این محوطه حدود یک درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

از سوی دیگر سوابق باستانی مطالعات قطب شمال نشان داده‌اند که درختان برگ‌ریز زودتر از درختان همیشه سبز این محطه را فرامی‌گیرند. بعلاوه، تراوشات درختان برگ‌ریز بیشتر از درختان همیشه سبز است و این درختان رطوبت بیشتری را به صورت بخار آب وارد جو می‌کنند که این خود نوعی انتشار گازهای گلخانه‌ای است و روند گرم شدن زمین را تسریع می‌کند.

رابرت آندرسون، زمین‌شناس دانشگاه کلرادو در بولدر، معتقد است مطالعات فونگ بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر است که نشان می‌دهد قطب شمال بسیارسریع‌تر و به شیوه‌های بسیار متنوع‌تر نسبت به آنچه محققان تصور می‌کرده‌اند در حال تغییر است. وی گفت: «این مناطق تا به امروز بیشتر پیش‌بینی‌های محققان را به عنوان تغییرات گرمایشی قرن بیست‌ویکم تجربه کرده‌اند. در حالی که ما هنوز در دهه نخست قرن حاضر قرار داریم.»

آندرسو در این نشست، فیلمی جالب توجه از خطوط ساحلی یخ‌زده در شمال آلاسکا نشان داد که به سرعت در دریای بیوفورت حل می‌شدند. در برخی مکان‌ها، صخره‌ها سالانه 9 تا 14 متر فرسایش می‌یابند که به گفته آندرسون این نرخ فرسایش سه یا چهار بار بیشتر از حد معمول است. این ممکن است به خاطر ذوب زودهنگام سالانه یخ‌های قطبی و یا گرم‌تر بودن آبی باشد که به ساحل برخورد می‌کند.

فونگ در پاسخ به این سوال که نتایج تحقیقات وی چه تاثیری می‌تواند در روند مذاکرات در نشست کپنهاگ داشته باشد، گفت بی‌صبرانه منتظر مشاهده این روند است. با این حال وی به‌گونه‌ای معتقد به سرنوشت است. فونگ گفت: «آن‌ها در مورد هر چیزی که به توافق برسند، آن‌قدر سریع نخواهد بود که با سرعت تغییرات کنونی مقابله کند.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریا IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۷
    2 0
    اتفاقا برعکس. من فکر میکنم.درختان پرندگان و گیاهان زمین را خنک نگه میدارند و اب و هوایی معتدلی به زمین میدهند