برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز با اعطاء جایزه پرسول از آندری وایدا کارگردان و فیلمنامه‌نویس شهیر لهستانی تقدیر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آندری وایدا جایزه خود را پنجم سپتامبر (14 شهریور) دریافت می‌کند.

همان روز تازه‌ترین فیلم او با عنوان «والسا، مرد امید» در بخش خارج از مسابقه هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز روی پرده می‌رود. این فیلم به لخ والسا رهبر جنبش همبستگی هوادار دموکراسی در دهه 1980 و رئیس جمهور پیشین لهستان ادای احترام می‌کند.

جایزه پرسول برای تجلیل از یک افسانه سینمای بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

آندری وایدا متولد ششم مارس 1926 و یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های «مدرسه فیلم لهستان» است که در دهه 1950 و اوایل 1960 ظهور و در واکنش به رئالیسم اجتماعی دیکته‌شده قدیمی، تصاویر فردگرایانه از شخصیت ملی لهستان خلق کرد. وایدا 87 ساله طی شش دهه حضور در دنیای سینما بیش از 50 فیلم ساخته است.

او سال 1957 با فیلم «کانال» در سطح بین‌المللی به شهرت رسید و با این فیلم برنده جایزه ویژه داوران جشنواره کن شد. وایدا بعدها با فیلم «مرد آهنین» (1981) جایزه نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد. فیلم او اقتباسی آزاد از زندگی آنا والنتینوویچ یکی از قهرمانان جنبش همبستگی لهستان بود.

چهار فیلم وایدا شامل «سرزمین موعود» 1976، «خدمتکاران ویلکو» 1979، «مرد آهنین» و «کاتین» 2007 نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شدند ولی هیچ‌یک جایزه دریافت نکردند، اما وایدا سال 2000 برای خدمات خود به دنیای سینما یک جایزه اسکار افتخاری گرفت.

او همچنین در سال 2006 جایزه خرس طلای یک عمر دستاورد جشنواره برلین و در 1998 جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد.

از وایدا به عنوان راوی پراحساس و در عین حال سازش‌ناپذیر تحولات سیاسی و اجتماعی لهستان یاد می‌شود. حساسیت‌های تراژیک او به خوبی با تاریخ کشورش همساز است. فیلم‌های وایدا به لحاظ بصری پرقدرت هستند و او می‌کوشد مناسب‌ترین حال و هوا و فضا را به زمان وقوع داستان فیلم‌های خود ببخشد.

او همچنین برای یک سه‌گانه از فیلم‌های جنگی شامل «یک نسل» 1954، «کانال» و «خاکستر و الماس» (1958) شهرت دارد.

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز در بیانیه‌ای گفت: «وایدا نه تنها مظهر فیلمسازی در لهستان پس از جنگ، بلکه کارگردانی است که توانست با آثارش مهم‌ترین و قاطع‌ترین پرسش‌ها را درباره تاریخ کشورش مطرح کند.»  

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.

تریلر فضایی «جاذبه» به کارگردانی آلفونسو کوارون با بازی جرج کلونی و ساندرا بولاک فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است.

برناردو برتولوچی فیلمساز ایتالیایی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره را به عهده دارد. 20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند که تازه‌ترین ساخته‌های تری گیلیام، هایائو میازاکی و دیوید گوردون گرین در میان آن‌ها هستند.

جشنواره ونیز امسال یک روز پیش از افتتاح رسمی با نمایش نسخه ترمیم‌شده فیلم کلاسیک «دست‌ها روی شهر» ساخته فرانچسکو رزی آغاز می‌شود.

ویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد و اتوره اسکولا کارگردان ایتالیایی جایزه افتخار فیلمساز را دریافت می‌کنند.

هالیوود ریپورتر / 22 اوت / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =