اتوره اسکولا فیلمساز مولف ایتالیایی در هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه افتخار فیلمساز را دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسکولا جایزه خود را ششم سپتامبر (15 شهریور) در همان روزی دریافت می‌کند که برگزارکنندگان جشنواره به تقدیر از فدریکو فلینی فیلمساز فقید ایتالیایی اختصاص داده‌اند.

همان روز «Che Strano Chiamarsi Federico!» تازه‌ترین ساخته اسکولا که درباره 50 سال دوستی او با فلینی است، همزمان با بیستمین سال درگذشت او برای اولین بار در دنیا در لیدو روی پرده می‌رود.

جایزه افتخار فیلمساز به هنرمندی تعلق می‌گیرد که تاثیر ماندگار بر سینمای معاصر داشته است. پیش‌تر آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه، آل پاچینو و اسپایک لی این جایزه را گرفته‌اند. افتخار فیلمساز نخستین بار به تاکشی کیتانو فیلمساز ژاپنی اعطا شد و نام جایزه نیز از یکی از فیلم‌های او گرفته شده است.

اسکولا 82 ساله پیش از این با دو فیلم «ساعت چند است؟» (1989) و «Romanzo Di Un Giovane Povero» تولید 1995 در جشنواره ونیز حضور داشته است.

هر دو فیلم در بخش‌های بازیگری برنده جایزه شدند. مارچلو ماسترویانی و ماسیمو ترویسی برای فیلم اول به طور مشترک جایزه بهترین بازیگر مرد را بردند و ایزابلا فراری برای فیلم دوم برنده جایزه بهترین بازیگر زن مکمل شد.

اسکولا سال 1998 رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز بود.

اتوره اسکولا یکی از قهرمانان نیمه دوم عصر طلایی سینمای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم بود. او فعالیت در سینما را در دهه 1950 به عنوان فیلمنامه‌نویس آغاز کرد، اما یک دهه بعد زمانی که به کارگردانی روی آورد، برای خود اسم و رسم به هم زد.

اسکولا طی حدود چهار دهه کارگردانی حدود 40 فیلم ساخت و در این مدت هشت فیلم او در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شده است.

او سال 1976 برای فیلم «زشت، کثیف و بد» برنده جایزه بهترین کارگردان از این جشنواره شد و در 1980 برای فیلم «La terazza» با بازی ویتوریو گاسمن و مارچلو ماسترویانی جایزه بهترین فیلمنامه را برد. اسکولا سال 1988 نیز رئیس داوران جشنواره کن بود.

اسکولا احتمالا بیش از همه به خاطر درام کمدی «همه ما همدیگر را خیلی دوست داشتیم» (1974) شهرت دارد. این فیلم داستان سه آرمان‌گراست که در دوران جنگ جهانی دوم زمانی که پارتیزان بودند با هم آشنا می‌شوند و در دوران پس از جنگ با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

این فیلم که از آن به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های کمدی کاملا ایتالیایی یاد می‌شود، برنده جوایز مختلف از جشنواره‌های سینمایی شد و در سطح بین‌المللی بسیار موفق بود.

چهار فیلم او شامل «یک روز خاص» (1977) با بازی سوفیا لورن و مارچلو ماسترویانی، «زنده‌باد ایتالیا» (1977)، «مجلس رقص» («Le Bal») تولید 1983 و «خانواده» (1987) نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بودند.

«شور عشق» (1981) و «ماکارونی» (1985) از دیگر فیلم‌های اسکولا است. او آخرین بار سال 2003 کمدی «مردم رم» را روی پرده سینماها داشت.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.

تریلر فضایی «جاذبه» به کارگردانی آلفونسو کوارون با بازی جرج کلونی و ساندرا بولاک فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است.

برناردو برتولوچی فیلمساز ایتالیایی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره را به عهده دارد و ویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند.

20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند که تازه‌ترین ساخته‌های تری گیلیام، هایائو میازاکی و دیوید گوردون گرین در میان آن‌ها هستند.

جشنواره ونیز امسال یک روز پیش از افتتاح رسمی با نمایش نسخه ترمیم‌شده فیلم کلاسیک «دست‌ها روی شهر» ساخته فرانچسکو رزی آغاز می‌شود.

ددلاین / 19 اوت / ترجمه: علی افتخاری


5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین GB ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 1
    دیوانه «زشت، کثیف، پلید» و «یک روز به خصوص» این کارگردان بزرگ هستم.