مجلس از سال گذشته طرحی را بررسی می کند که تا زوج های جوان را به فرزندآوری ترغیب کند. طرحی که پیش از این در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده بود.

امید کریمی: چند روز پیش مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام دراین باره اظهار نظر کردند و این طرح را چندان تاثیرگذار ندانستند (اینجا) و به نماینده های مجلس توصیه کردند در این طرح بازنگری داشته باشند تا جوابگو باشد، اما سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گویی با مهر از تصویب این طرح در کارگروه و ارجاع ان به کمیسیون فرهنگی خبر داده است. 

به گفته او تمامی ۵۰ ماده طرح جمعیت و تعالی خانواده برای اجرا نیاز به اعتبار دارد. 

البته دولت برای اجرای این طرح در بودجه سال ۹۲، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی کرده بود که مجلس هم آن را تصویب کرد. 

 

طرح چه می گوید؟

با وجود اینکه پیش از این گفته شده بود هدف مشوق های جمعیتی بیشتر روی زوج های جوان است و حتی برخی پژوهش ها هم چنین چیزی را توصیه ای داشتند، اما یک اتفاق خوب در طرحی که مجلس بررسی می کند، تاکید روی ازدواج است. 

در بخشی از طرح جمعیت و تعالی خانواده آمده است: وزارتین علوم، بهداشت و مراکز آموزش عالی موظف اند حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، وام رفاه دانشجویان متاهل را تا سقف 2 برابر وام رفاه دانشجویان مجرد افزایش و برای آنان وام مذکور و وام ودیعه مسکن را تامین نماید،دولت از طریق شبکه بانکی و سایر دستگاه‌های ذیربط مکلف است خدمات و تسهیلات برای تامین وسایل لازم و ضروری معیشت در آغاز زندگی را معادل حداقل 50 درصد هزینه آن در اختیار مزدوجین قرار دهد.

همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف است برای مزدوجین مشمول این قانون که فاقد مسکن بوده و تاکنون از تسهیلات دولتی در این خصوص استفاده نکرده اند مسکن مناسب و ارزان قیمت با اولویت خانواده‌های دارای فرزند به صورت اجاره یا واگذاری تامین کند. قوه قضائیه مکلف است در پرونده های طلاقی که منجر به صلح بین زوجین می شود برای قضات آن پرونده ها کارانه ویژه پرداخت کند.

در این طرح اشاره ای هم به مرخصی زایمان مادران هم شده است که باید ۹ ماه و با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوطه باشد. هرچند چندی پیش مجلس این بخش را قانون کرد و رییس جمهور هم دستور اجرای آن را داد. 

در این طرح همچنین آمده است؛ تمامی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی مکلفند در صورت تمایل مادران شاغل دارای فرزند با حداقل 10 سال سابقه کار مفید از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، آنها را با همان میزان سنوات بدون رعایت شرط سنوات تعیین شده در قانون مدیریت کشوری و قانون تامین اجتماعی و سایرمقررات مرتبط بازنشسته کنند.

وزارت تعاون مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون، تمهیدات لازم برای بیمه اجتماعی چند لایه زنان متاهل خانه دار را متناسب با میزان تحصیلات و شان آنها،‌ میزان درآمد در صورت اشتغال به کار و تعداد فرزندان آنان به عمل آورده و هزینه آن را همه ساله در بودجه سنواتی منظور کند.

همچنین دولت مکلف است تمامی مادران را در کلیه مراحل دوران بارداری و بعد از آن و کودکان را تا سن 5 سالگی که فاقد پوشش بیمه درمان هستند، تحت حمایت های بیمه درمانی پایه قرار داده و از 50 تا 100 درصد از حق بیمه مادر و کودک را تامین کنند، دولت مکلف است سبد تغذیه رایگان به صورت ماهیانه به صورت کالا برگ شامل: پروتئین،‌ لبنیات، برنج و حبوبات معادل یک تا دو میلیون ریال به مادران باردار و دارای فرزند زیر 5 سال حداقل برای 3 دهک جمعیت در آمدی پایین و نیازمندان به تشخیص و با معرفی مراکز بهداشت براساس ارزش ریالی سال 1391 (به عنوان سال پایه) اختصاص دهد.

طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده هرچند عمده هدف تاثیرگذاری اش را بر سن مناسب ازدواج، تکامل دوران ابتدایی کودکی، سبک زندگی سالم، جمعیت مطلوب، انتقال ژن نخبه، باروری مطلوب و مانند اینها قرار داده است و دولت را مکلف به اجرای مفاد خود کرده است، اما ظاهرا خبری از مکلف شدن دولت برای اشتغال زایی نیست. حداقل تاکنون گفته نشده که برای اشتغال جوانان و رفع موانع بیکاری که این روزها از سوی کارشناسان مستقل به عنوان اصلی‌ترین مانع سر راه ازدواج و افزایش جمعیت بیان می شود (اینجا)، در این طرح دولت مکلف به چه وظایفی است. 

 

اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان
از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا خبر داده است اعضای کمیته اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرح یک فوریتی تخصیص اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان را در دستور کار خود دارند.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 97
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    508 3
    بعد از تصویب این طرح میلیون ها جوان مجرد در حالی که اشک شوق میریختندی به خیابانها آمده و چون سیل به سمت دفترخانه های ازدواج روان شدندی
    • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      305 4
      بیشتر از دو بچه برای ایران سم هست . در جایی خوندم استان یزد و کرمان و اصفهان به سمت خشک شدن می روند و آبی ندارند.
    • شیخ ما IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      272 1
      و جامه ها، و گریبان ها، و ...ها دریدندی، و نعره زنان از دفترخانه مستقیم به سمت زایشگاه همی می جهندی و می پرندی..
    • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      124 1
      بابارو رو برم برین وام ازدواجتونو بدین مردیم از بی پولی همین وام ازدواجو بکنید بلا عوض به قول دوستان نعره ها کشیدندی وبه دفتر خانه ها رفتندی و جامه ها دریدندی و به زایشگاه رسیدندی
    • شیخ شما A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      196 2
      و از زایشگاه به مدرسه غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد رفتندی و سرپرست خانواده از فرط هیجان سکته کردندی!
    • مصطفی35 EU ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      150 1
      و بدینسان اوضاع بر وفق مراد گشتندی و تمام مشکلات حل شدندی.
    • دلال مرکزی A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      36 0
      اگر نظرات مردم خوانده شود شکاف بین مسولین و مردم مشخص میشود چقدر زیاد است ببخشید نجومی است.
    • هادی A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      57 1
      و بعد از دیدن این همه هزینه جامه ها را دوختندی و به محضرخانه برای طلاق رفتندی
    • میلاد حمیدی IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      20 3
      نباید به بهانه اشتغال زنان هم آمار بیکاری را بزرگتر کرد و هم نرخ بیکاری مردان را که تمام مسئولیت های مالی در قانون بر گردن مردان نهاده شده و ماده 30 لایحه حمایت از خانواده عملا کمک مالی زن و نقش مالی زن را منتفی کرده است. پسر بیکار به فساد می افتند و نمی تواند ازدواج کند و اشتغال زنان به بیکاری مردان دامن می زند و علاوه بر نابودی خانواده کاهش زاد و ولد را به دنبال خواهد داشت
    • بی نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      2 0
      به خاطر افزایش جمعیت کل زمین های اطراف دریاچه ارومیه سد و زمین کشاورزی احداث کرده اند و این باعث خشک شدن این دریاچه عظیم و بی مانند شده. دریاچه ای که نمونه اش در منطقه خاورمیانه وجود ندارد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    318 3
    وام به چه دردم میخوره وقتی کار ندارم
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      185 2
      در فامیل ما چندین جوان بیکارند و سی سال را رد کرده اند.بدون شغل چگونه ازدواج کنند.
    • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      120 3
      وام هم خودش یک سرگرمیه برای بیکاران . می توانیم از همه جا وام بگیریم و پس ندهیم . اعتراض هم کردند بگوییم کار نداریم. فقط ضامن نخواهند
  • بی نام RS ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    325 2
    فقط یه سوال دارم: با افزایش جمعیت چه مشکلی حل میشه؟ بحران آب رفع میشه؟؟ بیکاری درست میشه؟ آلودگی هوا و ترافیک چطور؟ اگه میشه با ذکر دلیل بگید چطور حل میشه تا ما دست بکار بشیم
    • حسن IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      ببین عزیزم مشکل افزایش جمعیت نیست. مشکل اینه که اگه ازدواج نکنن و بچه دار هم نشن تا 10 سال دیگه با یه سری پیر و پاتال باید دست و پنجه نرم کنی. حالا فهمیدی؟ میگن بچه دار شید که 20 سال دیگه نیروی جوون داشته باشن نه اینکه با یه سری آدم بازنشسته طرف باشن. هرچند اگه قراره این جوونا بیان و مثل ما بیکار باشن همون بهتر نیان!!!!!!!!!!
    • مهربان توسی A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      112 3
      بابا مامان بچه 2 تا کافیه !
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      186 1
      پس حق ندارید به مردم بگویید در آب و برق صرفه جویی کنید . چون شما انگار توان اداراه دو برابر این جمعیت را هم دارید .
    • علی A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      78 0
      تا حالا توی عمرم اینقدر قانع نشده بودم.
    • حسن A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      3 6
      بی نام عزیز ! جمعیت برای کشورها مساوی است با ثروت و قدرت یعنی سیاستمداران را قدرتمند تر و ثروتمند تر میکند گرفتی باباجان؟
  • بی نام DE ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    251 1
    با این جمیعت آب و برق و مسکن وضعمون اینه وای بحالمون اگه جمعیت زیاد بشه شما ها همین آدما رو جمع جور کنید زیادیش پیش کش .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    187 2
    آخه افرادی که تازه ازدواج کردند میتونن این همه بچه را برای کشور تولید کنند!!!!!!!! یکم از دخل و خرج خودتون کم کنید تا بقیه هم فرصت ازدواج پیدا کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حامد EU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    202 1
    همین الان و با این جمعیت مشکل منابع طبیعی و کمبود آب داریم. علاوه بر اون مشکلات اقتصادی و بیکاری و ... هم در جامعه فراوانه. اول این‌ها رو حل کنیم بعد به فکر افزایش جمعیت باشیم.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    216 1
    زاد وولد برای چی؟؟!
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      193 0
      برای سوار شدن رو سقف مترو و قطار درست مثل هند !!
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      8 0
      آيا بهتر نيست که به اين فکر کنيم که ساليان آينده همين فرزندان زاد و ولد شده،ما پيران را چي فرض مي کنند که تو اين وضعيت نا بسامان اقتصادي آنها را نيز گرفتار کرده ايم
  • مهدی A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    245 1
    پس سربازها چی؟ دانشجویی که متاهل شد، بعد رفت سربازی به حال خود رها می‌شود؟
  • مصطفی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    190 1
    در مملکت ما الحمد الله قوانین خوب زیادی وجود دارند ولی نکته قابل توجه اینه که اکثرشون اجرا نمی شن، نشدن و نخواهند شد. البته به نظرم جمعیت کشور بشه 30 میلیون نه تنها بد نیست بلکه فواید زیادی داره و آن هم اینه که مسئولان کشور برای مردم و جوانان شون ارزش بیشتری قائل میشن
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    219 4
    برای دهه های هفتادی همیشه همه چی خوب بوده. ما دهه شصتی ها بخصوص دهه های اول آن فرصت ازدواج و بچه را کلا از دست دادیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    • بهاره A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      188 2
      من به خودمون میگم:نسل جزغاله!
    • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      155 0
      دهه شصتی ها در هر چیزی زجر کشیدند و هنوز هم می کشند . دهه زجر کش ها.
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      144 0
      نسل دیده نشده و محو شده برای ورد ما دهه شصتی ها به خانه سالمندان هم کنکور برگزار خواهد شد.
    • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      26 46
      لطفا قید کنید واسه دهه هفتادیا چی خوب بوده؟
    • همچنان جویای کار A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      71 0
      این دهه 60 چه گناهی کردن که اینطور بیکار ، بی پول و ... که نتونند ازدواج بکنند حالا بچه دار شدن و تولید نسل بماند و .....!؟
    • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      13 15
      چرا منفی میدید عزیزان دهه شصتی؟ اگر جواب دارید که بسم الله وگرنه با منفی دادن من یکی قانع نمیشم. این مشکلات برای تمام نسل ها بوده پس سعی نکنید خودتونو مظلوم جلوه بدید! یه جوری میگید دهه شصتیا مورد ظلم واقع شدند که انگار ما دهه هفتادیا تمام امکانات برامون فراهم بوده و خواهد بود!
    • دریا IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      17 7
      وقتی ما دهه هفتادی ها به سن شما برسیم می بینید که سرنوشت همه مثل همه.همه سوخته
    • سارا A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      26 0
      علتش اینه که از اواخر دهه 60 سیاستهای جمعیتی اجرا شد. دهه هفتادی عموما در خانواده های دو فرزندی یا سه فرزندی بزرگ شدن و یه همین علت از رفاه بیشتری نسبت به ما متولدین سالهای اواخر دهه 50 یا دهه 60 برخوردار شده اند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    171 1
    دوا واسه کمبود آب چی؟ دوا واسه نابودیه فلات ایران چی؟ دوا واسه سو تغذیه ی همین کودکان فعلی چی؟ دوا واسه سرطان های فراگیر به خاطر آلودگی هوا چی؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    112 0
    محض اطلاع این خبرگزاریهای محترم که همه چی را دنبال میکنن الا اونی که درده مردمه.. ایهاالناس این مرخصی نه ماهه زایمان چون برا تامین اجتماعی ابلاغ نشده بیمه ها زیربار حقوق و مزایای اطاله مرخصی نمیرن... اقا اینو به کی بگیم ما...
  • هادی A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    194 0
    ما مشکل منابع داریم. آب جیره بندی شده، تلویزیون هر دقیقه اعلام میکنه در مصرف آب صرفه جویی کنید. شبکه سه زیرنویس میزنه به تهرانی در مورد مصرف آب تذکر میده. تابستون به تابستون هوا داره گرم تر میشه و زمین ها خشک تر، اینجا مردم برای خرید شکر و مرغ و... به قیمت دولتی صف میکشن بعد شما میخواید با دادن وام مردم رو به زاد و ولد تشویق کنید؟ منسجم تر و بهتر از این سیاست ها رو در طول یک دهه قبل اروپایی ها انجام دادند؟ ولی آیا نتیجه داد؟ مشکلات اقتصادی، بیکاری و... به کنار، الان قشر مرفه هم تمایلی به زاد و ولد ندارند. پترن و الگوی جامعه تغییر کرده، نگاه و دید مردم نسبت به زندگی عوض شده است. خواهش میکنم با دید بازتری به این مسئله نگاه کنید.
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      62 2
      تازه بهداشت و درمان وزارت نفت هم هنوز همون بخشنامه قبلیه.و. وزیر بار ان نمیرن.کی تو وزارت نفت جواب میده خواهر من پرستاره وزارت نفته. بچه اش هفت ماهه بدنیا امده .همون 6 ماه رو بهش مرخصی دادن.اونم بجه هفت ماهه که مراقبت بیشتری میخواد الکی نگین مرخصی 9 ماهه شده.اینم مثل وام های بانک هاست.یکی بیاد جواب بده.ها
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    128 1
    مشوق اگه میخان بدن اولا اشتغال دوما اشتغال سوما اشتغال برای جوانان برای کارمندان هم به ازای هر بچه که ماهی حداقل 300-400تومان هزینه دارد را به حقوق اضافه کنند اونوقت میشه یه فکری کرد
  • سرباز IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    99 11
    اگه سر بازي را با ازدواج معاف مي دادند احتمال داشت منجر به افزايش جمعيت بشه
  • وحید IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    154 0
    آخه افزایش جمعیت واسه چی؟! یکی به من بگه چه فایده ای داره؟! واسه جنگ خوبه!!! دوست دارید بشیم مثل هند که مردم رو سقف قطار سوار میشند؟!! کاش مجلس به جای طرح چنین مسائلی به فکر ایجاد اشتغال بود
  • من A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    155 0
    ادم مجرد که نمیتونه بچه بزاد!!!!
    • زائو A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      120 1
      چرا نمیشه من با اینکه مجرد مذکرم! تا حالا زیر قسط کلی زاییدم!
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    125 0
    من که فوق لیسانس دارم، نه کار دارم، نه پول ازدواج هم کنم فوق فوقش یک بچه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    67 1
    هیچ چیزی راجع به سربازی نگفتن تو این طرحشون؟! http://rc.majlis.ir/fa/law/show/801834 این "قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی" است، کسری‌های خدمت رو حذف کردن چون تو این قانون نیومده، قبول، چرا ماده 38 این قانون رو اجرا نمی‌کنن که مثلا تو تبصره 1 میگه "به کارکنان وظیفه متأهل یا سرپرست خانواده معادل صددرصد (100%) حق عائله مندی کارکنان پایور نیروهای مسلح پرداخت می گردد." فقط باید جایی اجرا بشه که به ضرر سربازهاست؟!
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    91 0
    به گفته کارشناسان تا 30 سال آینده کشور دچار مشکل اساسی تامین آب شرب قرار خواهد گرفت . یعنی آب خوردن نخواهیم داشت بعد میگن جمعیت رو زیاد کنیم
  • اشکان IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    61 0
    نه فقط مشکل مملکت ما ، بله تمام جهان در کاهش جمعیت انسان هاست از فقر ، بیکاری ، جرم ، منابع آب ، غذا ، آلودگی هوا ، گرمای زمین و ... همه در گرو کمتر مصرف کردن منابع زمین است به زمین فرصتی دهیم تا خود را احیا کند
  • دنیا IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    102 0
    من و همسرم هر دو دانشجوی دکترا هسنیم و بیکار! عقد کردیم اما بخاطر گرونی تو مسکن و مخارج زندگی و بیکاری، هنوز عروسی نتونستیم بگیریم چه برسه به بچه و اونم زییییییییییییییییییییییاد!!!
    • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      2 37
      ببخشيد خانم دكتر اما بي عرضه ايد كه با دكترا بيكاريد! :/
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    89 0
    چرا هیچ مسوولی به این همه سوال مردم جواب نمیده.............................................مشکل اشتغال داریم................................آب نداریم............آب کمه...........................محیط زیست ایران داغونه..............................آیا قرار است هند شویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آب ایران کمه..........کشاورزی ایران خرابه ...........................خانه ها کوپک هستند ...........................تابستانه اکثر اتوبوس ها کولر ندارند.....................................به داد مردم برسید
  • محمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    58 0
    با فرض اينكه دهه شصتي ها ازدواج كنن نهايتأ 1 يا 2 فرزند خواهند داشت و البته فرض اول در شرايط كنوني تقريبأ محاله چه برسه به دومي...
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    45 2
    افزایش جمعیت برای بعضیانون وآب داره بخاطرهمین توبوق وکرناکردن جمعیت زیادبشه؟ پیشنهادبرای افزایش چمعیت: 1-پرداخت ماهیانه مستمری برابچه هادربانک هاغیرقابل برداشت تاسن18سالگی. 2-پرداخت سبدکمک هزینه به خانواده هاهرماه.
  • امین A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    60 0
    می گن بچه .. بیست و یک هزار تومن کمک هزینه اولاد به من تعلق می گیره فقط همین هفته سی هزار تومن پوشک واسش خریدم ...مشکلات و مسائل دیگه هم به کنار هزینه دکتر ، دارو، شیر خشک متاسفانه قانون در این کشور یک نوشته بیش نیست و هیچوقت ظرفیت اجرایی پیدا نمی کنه و وقتی هم اجرا بشه نصفه و نیمه اجرا میشه
  • رهسپار IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    48 0
    حد متناسب جمعیت چیست؟ انفجار جمعیت چیست؟ معمولاً تعادل ممکن بین امکانات و جمعیت را حد متناسب جمعیت می دانند. امری که مردم و نسلهای جدید بخوبی به آن پی بردند و دیگر داشتن فرزندان زیاد نه تنها افتخاری برای والدین محسوب نمی شود بلکه بار منفی نیز مخصوصاً در بین والدین جوان دارد. پاسخ سوال دوم در دل پاسخ سوال اول است هروقت امکانات به طور کلی از نیازهای افراد جامعه کمتر باشد طبیعتاً جامعه وارد فاز انفجار جمعیت می شود. دو ماه پیش برای ثبت نام پسرم در دبیرستان استعدادهای درخشان مراجعه کردم با این حس که پسر با تلاشم کلی زحمت کشیده در امتحان ورودی تیزهوشان قبول شده است در بدو امر پانصد هزارتومان چک غیر از شهریه برای سرویس و کتاب و ... دادم تا ثبت نام پسر انجام شود. برای پدران آتی ارزوی صبر می کنم
  • رضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    75 0
    من یک بچه نه ماهه دارم که شیرخشک نان مصرف می کند الان تهیه شیرخشک این بچه نه ماهه ازسخت ترین ومشکل ترین کارهای روزانه من است .پس این مسولین محترم که خیلی به فکرافزایش جمعیت هستند لااقل قدرت وتوان فراهم آوردن شیر خشک بچه ها راداشته باشند تابرسد به مصوبه های بی سروته وانجام ناشدنی .
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    69 0
    2ساله ازدواج کردم با آنکه هردوتامون شاغلیم به زور به آخر ماه می رسیم بچه هم خ دلمون میخوا ولی آخه مسئول محترم اونم بیاد بیستم ماه به بعدو چکار کنیم از گشنگی بمیریم
  • فرهنگی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    59 2
    اول مرداد92 به اداره آموزش وپرورش شهرمون مرجعه کردم وازمرخصی زایمان 9ماهه پرسیدم گفت همچین خبری درست نیست آموزش وپرورش بودجه ندارد!!!!!
  • مملی A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    163 1
    ما سه تا پسر هستیم توی یه خونه 29، 28، 25 ساله....ازدواج برامون رویا شده!! کار نیست...پول نیست...مسکن نیست..سربازی هست...پسرها رو طوری ذلیل کردین توی مملکت که تا 30 سالگی باید دستمون تو جیب بابامون باشه...خسته شدیم بس دنبال کار با حقوق 200 تومن گشتیم که حداقل پول تو جیبی دربیاریم...28 سالمه با فوق لیسانس باید برم خدمت مرد بشم!!!! ای لعنت به این مرد شدن....یعنی ما از 18 سالگی تا الان داریم چیکار میکنیم؟؟ داریم زن میشیم؟؟! پوستمون توی این جامعه کنده شد...اصلا سربازی توی ایران یعنی چی؟!! تو این کشور دخترا از بس سختی کشیدن مرد شدن پسرا که دیگه سوپر من شدن!! امیدوارم همه ایرانیا بیش از دو تا بچه نیارن تا مثل بعضی ها حماسه دهه شصت رو نیافرینن و بچه ها بدبخت نشن!
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    47 0
    دوستان برین بره ره اونجا هم کار هست هم میتونین زاد وولد زیاد کنین
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    84 0
    هموطنای گلم شماها که به اینترنت دسترسی دارید روستاییان و کسایی که دسترسی ندارن را توجیه کنید که این طرحها همش کشکه. بهشون بگیدکار نیست آب نیست نفتم خدا رو شکر تولیدش کم شده.
    • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      15 1
      عزیزم کی گفته روستاییا از جایی خبر ندارن دوره محمدررضا پهلوی که نیس الان سال 2013 هستیم پس شما که تو شهر(البته از حرفتون میشه فهمید) هستین از همه جا بی خبر ترین اونقدر آپدیت هستم که فک کنم حداقلش از شما جلوترم باید یکم دور و برتو نگاه کنی بعد حرف بزنی الان اینقدر خداراشکر رسانه های مختلف هستن و همه درس خونده هستن که از این چیزا خبر نداشته باشن شما جلوی خودتونو بگیرید ما هم اینقدر مطالعه داریم که از شما زودتر خبردار شدیم
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    64 0
    ما برای همین جمعیت برنامه نداریم اب نداریم کار نداریم ..................................... نداریم
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    41 0
    حالا یکی بره سر کار و وام ازدواجم بگیره و بقول بعضی جوونا سربازیشم نره دیگه همه چی حله؟؟!!! نخیر خیلی چیزای دیگه هم هست
  • ali A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    104 0
    ولی خوشم میاد این دفعه کارتون پیش ما گیره ، حالا وقتشه که ما ناز کنیم .
    • میترا IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      18 1
      آخ چه گل گفتی
  • آذرخش IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    23 11
    به نظر من اگه یه طرح باشه که کسایی که یک فرزند داشته باشند می تونن از خدمت سربازی معاف بشن بعد ببینید جمعیت چه رشدی می کنه
    • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      22 0
      من حاضرم به جای 2 سال 3 سال برم سربازی تا اینکه نرم به جاش یه عمر به خاطر ازدواج و بچه زجر بکشم
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    8 1
    راست میگید به هر زوج یک خونه بدین!!!! با دو تا بچه هم صاحبخونه ها خونه نمیدن به بچه دار . تازه بدن بیچاره بچه ها قدیما اگر خونه ها گوچیک بود یه حیاطی داشت لا اقل ذلم میسوزه تو خونه های کوچیک بچه ها عین رندانی ها خدار. خوش میاد،؟ وقتی هم بزرگ بشن حسرت و ارزو و عقده یکی یدونه ها رو بخورن که اتاق دارن همه چی دارن نه اینکه تو هفتاد هشتاد متر خونه چندتا جوون عین بیمارستان جا بندازن کیپ تا کیپ! تو رو خدا الانو نبینید به اینده اون بچه بی گناه فکر کنید
  • همچنان جویای کار A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    11 3
    آقا شما مشكلات اقتصادي و اشتغال مردم و حل كنيد ، بخدا همه چيز درست ميشه ! رفاه ايجاد ميشه ، ازدواج شكل ميگيره ، امنيت بيشتر ميشه ، جمعيت بيشتر ميشه ، فرهنگ بهتر ميشه ، اخلاق و رفتار مردم باهمديگر بهتر ميشه ، اعتماد مردم ، فرار مغزها كم ميشه ، اعتياد كم ميشه ، دروغ كم ميشه ،دزدی کم میشه و . . .
  • ملیکا EU ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    6 8
    جمعیت زیاد بشه خوبه ولی جمعیتی که بهره وری داشته باشه جوانی که از 18 ماه خدمت سربازی میترسه چطوری میتونه برای مملکتش مفید باشه . مشکل ما چیز دیگه ای هست بگردید اون مشکل و پیدا کنید و حلش کنید وگرنه همین کاسه همین آش .
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    7 0
    چه امتیازاتی!!! پولش از کجا قراره بیاد؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    15 0
    جوانان صدقه نمی خواهند. وضعیت اقتصادی و کسب و کار را درست کنید همه چیز در مسیر خودش می‌افتد. با این طرح ها زمینه های دروغ و سو استفاده را فراهم می‌کنید.
  • 7 IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    18 0
    تو این زمونه که هم پدر کار میکنه هم مادر و هیچ کدوم عملا وقت و حوصله ای برای تربیت یه بچه سالم و صالح ندارن اونوقت شما به فکر کمیت هستین !!! رفاه ببرید بالا آسایش ببرید بالا بذار اگه یکی هم هست یه با کیفیت یشه که هم به درد خودش یخوره هم جامعه و آینده
  • با مرام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    16 0
    بابا حوصلتون سر می ره بچه دار بشید .. الان دارید تو فنلاند زندگی می کنید همه چی براهه ها ها ها
  • بی نام GB ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    23 0
    بــزرگتـــــــــــــــــــــــــــــرین مشکل کشـــــــــــور مــــــــــــــــــــــا در آینــــــــــــــــــــــــــــــــده بحـــــــــــــــــــــــــران اّّّّّّّّّّّّب خواهد بود به فکر صیانت از منابع آب باشید تا افـــــــــــــــــــــــزایش جمـــــــعیت
  • بی نام EU ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    18 0
    دارن میگن تهران همین چند روز یه جاهایی اب قطع بوده بحث جیره بندی هست اخه با 70 تا این مشکلات رو داریم اگه به 80 میلیون برسیم دیگه چیکار کنیم ایا ما باید تحمل کنیم و هی اب برق قطع بشه؟ اخه عزیز من کار نشدنی را چرا هی اصرار می کنید؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    21 0
    یه هفته هوا گرم شد مصرف آب رفت بالا میخوان آب رو قطع کنن حالا چه جوریه که جمعیت بخواد بره بالا اتفاقی نمیافته؟؟؟یه تامین آب برای این جمعیت کنونی برای مسئولین شده دغدغه اونوقت چه جوری میخوان برای 100 میلیون آدم آب آشامیدنی تهیه کنین؟؟؟؟؟؟؟
  • ع.س آنگیل A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    19 0
    به نمایندگان مجلس بگویید که اشتباه تاریخی نکنند. آنان مسئول‌اند. مسئول! منابع آبی ایران توان پاسخگویی به 75 میلیون نفر را ندارد. همین حالا سفره های آب زیرزمینی ما دارد ته می کشد. عیسی کلانتری در گفتگو با روزنامه قانون اعلام کرد: «تا سه دهه آینده ایران سرزمین ارواح می شود». به روایت عیسی کلانتری، تا سه دهه آینده محیط زسیت ایران غیر قابل سکونت می شود. این جمعیت را کجا می خواهند ببرند؟!!! از سویی دیگر ناسا پیش بینی کرده است که خاورمیانه و بخش هایی از آمریکا و شمال آفریقا و آسیای میانه با سه دهه خشکسالی روبرو خواهند شد. سرنوشت بدی در انتظار ماست. مقاله ای در این زمینه نوشته ام. اگر بخواهید برای تان می فرستم.
  • بی نام EU ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    10 8
    دوستان گرامی سروران عزیز مشمولان محترم بسیاری از جوانان هستند که سالهاست از خدمتشان تمام شده و هنوز ازدواج نکرده اند لطفا استرستان را نسبت به سربازی اینجا بروز ندهید باور کنید مشکل جای دیگه ای است سربازی هم حذف بشه فشار به بازار کار یک مرتبه زیاد میشه این بحث جز نشان دادن استرس شما هیچ چیز دیگه ای رو نشون نمیده بسیاری از شما دوستان نظم و انضباط از مرتب کردن تخت تا بهداشت و...را نمی دانید و رعایت نمی کنید سربازی واقعا برای بخش زیادی از شما واجبه نحوه دستشویی رفتن-نریختن زباله در ظرفشویی-به موقع از خواب بیدار شدن-رعایت سکوت در شب-به موقع انجام دادن کارها و... چیزهایی است که جز سربازی رفتن نمی تواند به برخی افراد یاد دهد هزار تا منفی هم اینجا بزنید سربازی حذف نمیشه و واقعیت تغییر نمیکنه
  • امید EU ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    17 0
    سلام یک نکته اینکه کاهش نرخ رشد جمعیت که در این دهه اتفاق افتاده خیلی هم نتیجه ی سیاست های کنترل جمیعیت حکومت نیست بلکه نتیجه تغییرات فرهنگی و تمدنی است. مردم می گویند آمده ایم که زندگی کنیم نه اینکه تولید فرزند داشته باشیم. فرد گرایی و تنظیم زندگی بر مدار خود و نه جامعه. سبک زندگی عوض شده
  • سعید IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    16 0
    با توجه به آمارهای مختلف نه در ایران بلکه در تمام دنیا منابع اولیه مثل آب شیرین در حال کم شدنه همچنین به خاطر افزایش شدید جمعیت در 50 سال گذشته و رشد مصرف گرایی، طبیعت در معرض نابودی قرار گرفته پس اگر بی توجه به این مسائل جمعیت رو دوباره زیاد کنیم بدون شک دنیا نهایتا تا 50 سال دیگه به این شکل دوام میاره! الان بررسیهای علمی نشون میدن که جمعیت متناسب برای حفظ توازن دنیا بین 4 تا 5 میلیارد نفره یعنی همین الان جمعیت حدودا دو برابر حد قابل تحمل برای طبیعت کره زمینه! اونوقت تازه دارن آقایون برای آفزایش جمعیت برنامه میدن! من یه سوال میپرسم، بقیه مسائل به کنار، منابع آب آشامیدنی و سوخت جمعیت احتمالا 100 میلیونی ایران در 20 سال آینده از کجا تامین خواهدشد؟!
  • مصطفی A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    18 0
    با این وام ها فقط جوان های بیکار رو تبدیل به جوانان بیکار بدهکار می کنند.افسوس و صد افسوس ...
  • سحر IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    26 0
    تا وضعیت جامعه ما این هست عقل حکم می کنه بچه بی بچه ! حالا اینم اگر می تونید زوری کنید !
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    3 10
    نظر به اینکه شغل و درامدی در کار نیست ولی خانمها که بر اساس شرع میگویند مسئولیت اقتصاد خانواده را ندارند ولی رغیب اصلی مردان اند. دلیل اصلی اش هم فرصتهای ایجاد شده است. از هر محدودیتی معاف اند. هیچ جای دنیا اینگونه نیست. اگر میگویید است کجا؟ ایشان یا مسیحی و یا یهودی و بودا اند و تدابرشان با ما متفاوت است. اصولا خانم نیز 2 سال باید برود سربازی و پرستاری و خانه داری و نظافت و بهداشت و پخت و پز یاد بگیرد. و اگر این 2 سال صدقه عمر است مسلما باید برای همه باشد.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    15 0
    نظر به افزایش امار طلاق بهترین راهکار این است که ازدواج نکنید تا منجر به طلاق نیز نشود.. رویه ای که در همه بخشها با پاک کردن صورت مساله در جریان است.
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    13 0
    انشااله چند سال دیگر که قاعده هرم رشد جمعیتی منقبض میشود اتوماتیکوار و بدون لزوم تدبیر خاص وضعیت معاش درست میشود. و هر کس میگوید تدبیر دولت خودش بوده که اکنون نتیجه داده است. و دنبال جایزه میشوند مثل خودکفایی گندم.
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    21 0
    نفستون از جای گرم در میاد وضع اوضاع شما خوبه کسی که محتاج نون شبشه چطوری بچه ردیف کنه؟؟؟؟؟
  • بی نام EU ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    8 0
    این تیتر دوستان شما در بخش اقتصادی خبر انلاین است: تهران در محاصره کم آبی و قطع برق/ استمداد دولت از شهروندان خب به نظر شما همین یه تیتر کافی نیست که نشون بده افزایش جمعیت با این خشکسالی ها باعث فاجعه میشه؟ حاضر هستید تابستان و بهار را در جیره بندی اب سر کنید و 4 تا بچه هم دور و برتان باشند؟ میشه یکی یه توضیحی به ما بده بفهمیم که افزایش جمعیت با بی ابی الان چطور مکنه؟واردات اب می خواهیم داشته باشیم؟
  • بی نام EU ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    10 0
    دوشواری؟دوشواری نداریم که؟ جیره بندی اب؟بچه؟ دوشواری نداریم بچه تولید می کنیم
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 1
    بياييد به اين فکر کنيم که جواب نسل بعد را در اوضاع نابسامان اقتصادي چطور بايد بدهيم....
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    12 0
    چی شد؟باز اومدین افزایش جمعیت رو مطرح کنید کامنت باران شدید؟باور کنید اصلا راه نداره خیلی جمعیت الان زیاده باید به فکر کاهشش بود.کاهش پیدا نکنه فاجعه در انتظارمونه از بین رفتن سفرهای ز یر زمینی تمام شدن اب سدها کمترین تبعات افزایش جمعیته
  • رضا IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    8 0
    ببینید چقدر از جنگل ها و درختان ایران تا به حال نابود شده اند! باید طرحی برای افزایش جمعیت درختان و کاهش جمعیت انسان ریخت.
  • رضا IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    9 1
    10 تا کودک تربیت شده بهتر از 1000 تا کودک ولگرد و لات و فقیره.
  • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    3 0
    حالا پدر مادرامون ما رو به دنیا اوردن چی شد؟خیلی خوشبخت بودیم؟اصلا معنی خوشبختی رو فهمیدیم؟همش درگیر مشکلات مالی خانواده بودیم به جای اینکه از جوونیمون لذت ببریم و خوشحال باشیم.اگه از نظر مالی مشکل نداشتیم الان مشکلاتمون خیلی کمتر بود.من یه ادم تحصیل کرده و بیکار به شخصه خیلی وقته دیگه روم نمیشه از بابای شصت سالم پول بگیرم هر چند هیچ وقت دریغ نکرده ولی واقعا روم نمیشه به خاطر همین از خیلی از خواسته هام زدم.حالا بچه بیارم که با همین کمبودها بزرگ شه.عمرا.تا وقتی از نظر مالی تامین نباشم هیچ وقت یه همچین غلطی نمیکنم
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    1 0
    دلیل اینکه جمعیت ما رو به پیری می رود . تز اشتباه رشد جمعیت در دهه ی شصت بود . که مشکلات متولدین این دهه از پوشک و شیر خشک شروع شد . به مشکل کمبود مدرسه و... رسید و همکنون به معضل اشتغال و مسکن رسیده . که در آینده به سن پیری می رسند وکسی نیست که این جمعیت پیر را پرستاری کند . با بی فکری و بی تدبیری در آن دهه به این نقطه رسیدیم . وگرنه جمعیت ایران روال عادی خودش را طی می کرد. و قسمتی از مشکلات جوانان هم اکنون پس لرزه های آن بی تدبیری است . من ایرانی خودم تو زندگی ام موندم . بچه بیارم که چی ؟؟؟