ایران تا برای چه جمعیتی جا دارد؟ اصلا شهرهای ایران از جمعیت در حال انفجار است؟ و یا هنوز هم برای جمعیت بیشتر جا دارد؟ گویا گزینه دوم صحیح است.

امید کریمی: جمعیت ایران حدود ۷۷ میلیون نفر است. از دو سال پیش تلاش های دولتی و سپس حکومتی برای تشویق به زاد و ولد زوج های جوان جدی تر از قبل شده. اما هرچقدر که برای افزایش جمعیت ادله عدد و آماری وجود دارد، از آن طرف مخالفان می گویند ایران بیش از این توان پذیرش جمعیت ندارد. حداقل توان افزایش جمعیت جهشی را ندارد و اگر قرار بر افزایش جمعیت است، باید با همین روند آهسته و پیوسته باشد. 

اما به تازگی پژوهشی منتشر شده است که نشان می دهد مشکل جمعیتی ایران، عدد جمعیت نیست، تراکم جمعیتی است. 

این پژوهش را موسسه مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه انجام داده است که تحت عنوان "مطالعه تطبیقی سیاست‌های بازتوزیع جمعیت در کشورهای منتخب، با تأکید بر کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه" منتشر شده. 

دکتر محمود مشفق عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه که این پژوهش را انجام داده است، در نشست خبری رونمایی از پژوهش دراین باره گفت: با استناد به این پژوهش، توزیع جمعیتی و جغرافیایی نامتوازن را در ایران شاهد هستیم، می توان از تمرکز جمعیتی که اغلب در کلان شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد، کرج و... است و روند رو به رشد خالی از سکنه شدن روستا ها به خصوص در سه دهه گذشته از جمله دلایل این توزیع نامتوازن جمعیتی است.

مشفق با تاکید بر این که گرایش جمعیت‌های مناطق پیرامونی و مرزی به سمت مرکز و کلان شهر ها زیاد است، گفت: در حالی که سیاست سایر کشورها، بر مبنای سوق دادن جمعیت ها به سمت بندرگاه ها و شهرهای مرزی است. ولی در ایران این موضوع برعکس است؛ به تدریج با خالی شدن مرزهای کشور از سکنه، یک قسمت از نیروهای بالقوه جمعیتی را از دست خواهیم داد.

 

پژوهش چه می گوید؟

در این پژوهش سیاست‌های تمرکز‌زدایی جمعیتی یازده کشور با تاکید برحوزه آسیا و اقیانوسیه شامل اندونزی، ایران، تایلند، چین، ژاپن، سریلانکا، فیلیپین،کره جنوبی، کوبا، مالزی و ویتنام مورد بررسی قرار گرفته است.

دراین پژوهش عمده سیاست‌هایی که جهت تمرکززدایی از پایتخت و کلان شهرهای کشور می‌توانند از اولویت‌های سیاست گذاری کلان مقامات عالی سیاست گذاری و برنامه‌ریزی کشور قرار گیرند، مطرح شده.

 پس از تحلیل محتوای سیاست‌های کشورهای مورد مطالعه، سیاستهای موفق در زمینه تمرکز‌زدایی در 10 حیطه سیاست گذاری طبقه بندی شده‌اند که عبارتند از:

1. سیاستهای اجتماعی- فرهنگی.

2. سیاست توسعه قطبهای رشد.

3. آمایش جمعیت و سرزمین.

4. مبارزه با مفاسد اقتصادی- اجتماعی.

5. سیاستهای اقتصادی- صنعتی.

6. سیاستهای مربوط به مدیریت پایتخت و کلان شهرها.

7. سیاستهای اداری - مدیریتی.

8. سیاستهای آموزشی.

9. سیاستهای اسکان مجدد و شهرکسازی.

10. ساماندهی روندهای مهاجرتی.

 

لطفا کارآفرینی کنید

اما برای تمرکز زدایی چه باید کرد؟ جدول زیر اولویت بندی اثرگذارترین سیاستها در 10 حیطه سیاستگذاری بازتوزیع و کنترل رشد جمعیت کلانشهرها (با توجه به نمره گویه) را نشان می دهد. سیاستگذاری‌های مندرج در جدول مهمترین سیاستهایی هستند که می‌توانند نقش مؤثر و مهمی را در توزیع بهینه جمعیت و کنترل رشد جمعیت کلانشهرها داشته باشند.

جدول اولویت‌بندی اثرگذارترین سیاست‌ها در 10 حیطه سیاست‌گذاری بازتوزیع و کنترل رشد جمعیت کلان‌شهرها:

اولویت

گویه‌ها

___

خیلی زیاد

زیاد

متوسط

کم

خیلی کم

جمع

میانگین

1 توسعۀ سرمایه گذاری‌های محلی تعداد 24 24 5 0 1 54 4.30

درصد

44.4

44.4

9.3

0

1.9

100

2

به فعل درآوردن ظرفیت های توسعه محلی

تعداد

23

24

5

2

0

54

4.26

درصد

42.6

44.4

9.3

3.7

0

100

3

ایجاد فرصتهای شغلی در روستاها و شهرهای کوچک

تعداد

22

23

5

2

1

53

4.19

درصد

41.5

43.4

9.4

3.8

1.9

100

4

اجرای طرحهای توانمند سازی جوانان و زنان روستایی و شهرهای کوچک

تعداد

19

22

10

3

0

54

4.08

درصد

35.2

40.7

18.5

5.6

0

100

5

طراحی قطبهای دانشگاهی در نقاط مختلف کشور با توجه به ظرفیتهای اقتصادی، اجتماعی و طبیعی

تعداد

17

26

7

2

2

54

4

درصد

31.5

48.1

13

3.7

3.7

100

6

ارتقاء مدیریت شهری در شهرهای کوچک و متوسط

تعداد

16

23

10

5

0

54

3.95

درصد

29.6

42.6

18.5

9.3

0

100

7

کنترل توسعۀ کالبدی کلان شهرها با تصویب قوانین سختگیرانه

تعداد

20

18

7

6

2

53

3.94

درصد

37.7

34

13.2

11.3

3.8

100

8

مبارزه با فساد مالی در ادارات دولتی شهرستان ها

تعداد

18

18

10

6

1

53

3.92

درصد

34

34

18.9

11.3

1.9

100

9

زمینه سازی برای مهاجرت معکوس افراد متخصص و تحصیلکرده به شهرستان‌ها

تعداد

16

11

14

6

6

53

3.46

درصد

30.2

20.8

26.4

11.3

11.3

100

10

طراحی شهرهای جدید

تعداد

6

19

12

11

5

53

3.21

درصد

11.3

35.8

22.6

20.8

9.4

100

 

از مجموع سیاست ها، 5 سیاست نسبت به بقیه که تقریباً دارای وزن نسبتاً برابری هستند در اولویت قرار گرفته اند که به ترتیب عبارتند از:

1) توسعۀ سرمایه گذاریهای محلی.

2) به فعل درآوردن ظرفیتهای توسعه محلی.

3) ایجاد فرصتهای شغلی در روستاها و شهرهای کوچک.

4) اجرای طرحهای توانمند سازی جوانان و زنان روستایی و شهرهای کوچک.

5) طراحی قطبهای دانشگاهی در نقاط مختلف کشور با توجه به ظرفیتهای اقتصادی، اجتماعی و طبیعی.

می توان گفت این سیاستها باید همزمان در دستور کار مقامات سیاست گذار کشور قرار گیرد.

نتیجه ارزیابی‌ها صاحب نظران و متخصصان داخلی از اولویت بندی سیاستهای کنترل رشد جمعیت در پایتخت‌ها و توزیع بهینه جمعیت در کشور نشان می دهد مهمترین محورهای سیاست‌گذاریی که می‌تواند در حال حاضر در بهبود توزیع جمعیت در کشور و کنترل رشد جمعیت در پایتخت و کلان شهرها مؤثر باشند به شرح ذیل است:

الف) توسعۀ سرمایه‌گذاری‌های محلی و به فعلیت در آوردن ظرفیت ها و صلاحیت های ممتاز محلی و منطقه‌ای.

ب) ایجاد فرصتهای شغلی در روستاها و شهرهای کوچک که در صورت اجرای سیاست بند (الف) امکان پذیر است.

ج) طراحی قطبهای دانشگاهی در نقاط مختلف کشور با توجه به ظرفیتهای اقتصادی، اجتماعی و طبیعی هر یک از مناطق که میتوان گفت تکمیل کننده حلقه اتصال سیاست (الف) و سیاست(ب) است.

د) اجرای طرحهای توانمند سازی جوانان و زنان روستایی و شهرهای کوچک‌، که این سیاست هم به عنوان یکی از چرخ دندههای توسعه منطقهای و محلی مکمل سه سیاست اولی است.

ه) ارتقاء مدیریت شهری در شهرهای کوچک و متوسط که مطبوعیت و مطلوبیت زندگی در خارج از پایتخت را برای ساکنان محلی به همراه خواهد آورد، و میل مهاجرت برای دستیابی به زندگی بهتر در پایتخت را کاهش خواهد داد.

 

برای مهاجرت معکوس چه کنیم؟

اکثر سیاستهای که پاسخگویان مورد مطالعه، روی آن تأکید کرده‌اند در محدوده خارج از پایتخت قرار دارد. لذا می توان گفت که راه حل بخش قابل ملاحظه‌ای از مسائل و مشکلات پایتخت به حل مسائل و مشکلات پیرامون وابسته است. البته در کنار توجه به مسائل مناطق خارج از پایتخت نباید از مسائل پایتخت غافل شد که از نظر متخصصان دو راهبرد سیاستی در این زمینه عبارتند از:

الف) کنترل توسعۀ کالبدی کلان شهرها با تصویب قوانین سختگیرانه

ب) زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس افراد متخصص و تحصیلکرده به شهرستان‌ها

موضوع مهم و اساسی که در اتخاذ هر یک از روش‌ها نباید از نظر دور داشت این است که بایستی پشتوانه‌های لازم جهت اجرائی کردن هر یک از سیاست‌های مورد نظر وجود داشته باشد.

 

دولت باید چنین برنامه ریزی کند

در ارتباط با هریک از محورهای سیاستگذاری های کنترل رشد جمعیت پایتخت و بازتوزیع فضایی جمعیت نکات زیر مورد توجه است:

الف) معکوس کردن جریان مهاجرت با تشویق شهرنشینان با رفتن به نواحی روستایی که نیازمند ترکیبی از سرمایه گذاری مالی و عمرانی همراه با کنترلهای اداری (مدیریتی) است. عملی شدن این روش از نظر تجربی با توجه به پتانسیلها و قابلیتهای اداری و مدیریتی اغلب کشورهای آسیایی بعید به نظر می‌رسد.

ب) پیشگیری از ورود مهاجران به شهرهای بزرگ که همانند روش اول نیازمند بکارگیری درجه‌ای از سیاست‌گذاری‌هایی است که نه از لحاظ اداری(مدیریتی) و نه از لحاظ سیاسی برای بیشتر دولت‌ها عملی نیست.

ج) به نظر می‌رسد که برنامه‌های اسکان برای کشورهایی که زمین‌ها و نواحی کم جمعیت دارند عملی است به شرط آنکه آنها سرمایه و ظرفیت مدیریتی برای انجام چنین اقداماتی را داشته و این برنامه‌ها با سایر استراتژی‌های توسعه همخوانی داشته و در آنها ادغام شود.

د) ایجاد نواحی و قطبهای شهری توسعه‌ یافته به عنوان یک جایگزین، نتیجه بکارگیری این روش اغلب تشکیل شهرهای اقماری در داخل و یا در کنار کلانشهرها و یا به عبارت دیگر کاملاً نزدیک به زیر ساختهای صنعتی، اداری و اقتصادی ظاهر می‌شود.

ه) با توجه اینکه مسئله توزیع جمعیت و مهاجرت های داخلی به سیاستگذاری بلندمدت و اثر گذار نیاز دارد، جهت اتخاذ سیاست ها و رصد کردن میزان موفقیت سیاست ها، تشکیل کمیته تخصصی بازتوزیع جمعیتی در سطح ملی به ریاست یکی از بالاترین مراجع اجرایی کشور پیشنهاد می شود.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    10 53
    یارانه رو زیاد کنن چین رو هم می گیریم
    • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
      21 4
      تمام کشورهای مرفه اروپایی هم نرخ بارداری زیر 1.5 داشته اند. کشوری نبوده که جمعیت را کنترل نکرده باشه و پیشرفت کرده باشه. جمعیت را کنترل کنیم تازه 20 سال دیگه به رفاه میرسیم. وگرنه همش باید مشغول سیر کردن شکم گرسنه جمعیت توده ای باشیم. خودمانیم کی دیگه میتونه خونه ویلایی بخره که بخواد بیشتر از 2 بچه داشته باشه. زندگی شهری هم با آپارتمان 50 متری که حتی نمیشه 1 بچه داشت. میگن توقع را پایین بیارید. آخه چقدر دیگه توقع را پایی بیاریم. دولت و حاکمیت ایران بیشترین تورم در میان 200 کشور را برای مردم به ارمغان آورده است. چه توقعی داره؟
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    84 7
    نگاهی به توسعه بندازین.. شهرهای ایران به جز تهران و اصفهان و تبریز بقیه به خرابه شبیهند..
    • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      46 4
      عید امسال رفته بودم محله قدیمی مون، هیچی نمونده بود. حتی از تو کوچه هایی که یه زمانی بنز ۱۰ تن رد میشد، ۲۰۶ نمی تونست رد بشه. دیوارای بلند و قدیمی خشتی همه خراب شده بودن و هیچ آدم زیر ۵۰-۶۰ سال اونجا نبود. همه پیر و پاتال. محله پدربزرگها و مادر بزرگها شده بود. بچه های همشون مهاجرت کردن.
    • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      45 11
      ظاهرا شما فقط همين سه تا شهر رو رفتي. آخه مشهد و شيراز هم خرابه هستن؟!!!!!!!!!!
    • بابك A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      40 4
      نه گلم خرابه نيست شكل پاريسه....... بيخيال شو رفيق واقعيت رو قبول كن
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      29 2
      شما اگه یه نگاه به پاریس .و... بندازی همین تهرانم خرابه هستش
  • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    63 4
    جمیت خیلی هم زیاده
    • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      26 22
      یه سر برو خارج از تهران و تو شهرهای کوچیک. ببین دارن خراب میشن. از کوچه های قدیمی چیزی نمونده غیر از یه سری خونه خراب و پیرمردا و پیرزن ها
  • said A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    35 2
    باید فضای کار و تولید رو تو شهرستان ها و روستاها و مناطق مرزی تقویت کرد. وقتی از یه طرف بعضی ها وام های میلییاردی می گیرن و پس نمی دن و کسی یقشونو نمی گیره و از طرف دیگه یه جوون بیکار تحصیلکرده به هزار در میزنه تا یه وام بیاره و کاری راه بندازه آخرشم هزارتا سنگ جلو پاش میندازن اینجوری میشه. همه مون میدونیم این مشکلات هست ولی دولت فقط بلده شعار بده و ادعای مدیریت جهانی کنه. البته مشکل دیگه هم اینه که بعضی ها این شعارها رو باور می کنن و به این افراد رای می دن و این دور باطل ادامه پیدا میکنه. تا ایران یه سر و سامونی بگیره ما پیر شدیم.مخوام مهاجرت کنم که حداقل بچم تو رفاه باشه.
  • ترابی IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    33 4
    نظر ایشان کاملا درست است من اهل کرج هستم و دقیقا میشه حس کرد که شهر مثل بادکنکی که نزدیک به انفجار است داره متورم میشه و حدودا سالی 100هزار نفر مهاجر به جمعیتش اضافه میشه و متاسفانه حاکمیت منطق هرکس هرجاخاست زندگی کنه وضه رو به اینجا رسونده بنظرم باید قواعد بازدارنده برای مهاجرت وضع بشه چراکه توجیه مهاجرت با دلایلی مثل بیکاری و ... در شهرستانها کار غلطیه اگر فقط منحصر به تهران بود قابل تحمل بود اما حومه هایی مثل کرج تمام داشته هاشون مثل امنیت و کشاورزی روبخاطر مهاجرت از دست دادند
  • بابک A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    43 5
    تا زمانی که امکانات تو شهرستاهای کوچیک این باشه همینه که هست امکانات پزشکی که دیگه هیچ حرفشم نزن
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    41 3
    جمعيت كرج تا 5 سال ديگه از تهران هم بيشتر ميشه
  • محمد هادی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    57 7
    معلومه وقتی که من شهروند خوزستانی حتی 5 درصد امکانات تهران،اصفهان،شیراز و ... غیره رو ندارم در حالی که اگر ما نبودیم اونها هم نبودن به سمت شهرهای با امکانات مهاجرت میکنم :)
    • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      14 43
      خب همین میشه که میای تهران هم خودت سربار میشی هم تولید نفت میاد پایین
    • بابي IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      22 8
      بيخيال اي حرفا شو كا پاشو بيا تهرون دوره هميم اينجا ... چيه وليك گير دادي به ابادانو ولم نميكني بيا تهرون صفا
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    30 2
    با این مشکل هیچ کاری نمیتوانید بکنید.زیرا مشکلات خیلی کوچکتر را در حلش عاجز مانده اید.این کار که حلش گاو نر میخواهدو مرد کهن لاک پشت!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    29 1
    کاملا موافقم. این پروژه درطولانی مدت اثرات خود را نشان خواهد داد و احتیاج به اطلاعات دقیق دارد . طرحهای گاز انبری نتیجه بخش نخواهد بود.
  • بی نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    102 2
    جمعیت زیاد بشه که چی بشه ؟؟؟ آقایان مسئول ملت رو بیشتر سرگرم کنن ! کیفیت زندگی تو ایران برای 50% مردم زیر صفره . میشه گفت اصلا زندگی نمی کنیم ما
    • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      6 53
      برو شهر خودت زندگی کن کیفیت زندگیت درست میشه
  • بی نام IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    29 1
    مسئولان سقف جمعیت را چه مقدار می دانند تا ملت اقدام کند
    • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      8 33
      این حرف بی ربطه. حالا شما نمی خوای بپذیری که اوضاع ترکیب جمعیتی خرابه، یه حرف دیگه است. اما واقعا باید هر خونواده دو تا بچه داشته باشه تا حداقل نسلش حفظ بشه.
    • وروجك IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      24 4
      بي زحمت براي 10 تا بچه اقدام كنيد. با تشكر
    • یاسر1 IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      2 1
      نفر دوم. شما دقت نکردید ! مگر بچه ی من قبل از فوت پدر و مادرم به دنیا نمیاد؟ مگر نوه ها باید تا مرگ پدربزرگ و مادر بزرگ صبرکنند برای ازدواج؟ پس هنوز هم با یک بچه ، جمعیت با سرعت نه چندان کمی ، زیاد خواهد شد !
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    32 10
    وقتی که یک نیروی خدماتی با تحصیلات پایین در تهران و در شرکتهای دولتی بالای 2 ملیون تومان حقوق می گیرد ولی در شهرستانها نیروهای بالای لیسانس زیر یک ملیون تومان حقوق می گیرند خب این خود دولت است که با این امتیازات مردم را به طرف کلان شهرها می کشانددر واقع کل ایران برای تهران کار می کنند.
    • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      22 5
      هزينه ها و اجاره مسكن و خوردوخوراك و اياب و ذهاب رو هم مقايسه كن.
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    25 0
    محله ما تو یکی از شهرهای استان اصفهان یه زمانی سه تا مدرسه داشت. حالا فقط یه دبستان داره اونم مختلط. یه زمانی کشاورزی رونق داشت اونجا، اما حالا باید کارگر زمین کشاورزی از جاهای دیگه بیاد سر زمین. همه در بهترین حالت مهاجرت کردن به مرکز شهر. تازه اگه مهاجرت نکرده باشن به اصفهان، تهران، قم و اراک
  • کوروش IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    14 2
    این شد حرف حساب، تاحالا یکی نیمده بگه درد مملکت چیه. کلا همه میگن بجه بیارین. خب یه بار بگین اوضاع اینجوریه تا شاید مسوولان برنامه ریزی کنند
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    17 1
    دقت کردین؛ یکی از پایین ترین رده های تاثیر گذاری مال این بخشه: زمینه سازی برای مهاجرت معکوس افراد متخصص و تحصیلکرده به شهرستان‌ها. دولت این همه انرژی گذاشت برای خروج کارمندان و دانشگاه ها از تهران. اما تاثیرگذاریش صفر. دمتون گرم بابا
  • احمد IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    25 3
    بدبخت مرزنشین ها همه امکانات رفاهی - اشتغال و .... برای شهرهای بزرگ و وسط نشین ها مرز داری - در مقابل دشمنان و متجاوزان ایستادن -تحمل زندگی سخت و طاقت فرسا و ... برای مرزنشینان که فقط کلمه غیور را یدک میکشند. "مسئولین واقعا" بخود بیایید"
    • محمد IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      16 1
      میدونی چرا به شهر های مرزی نمیرسن میترسن اگه دوباره جنگی دربیافته دوباره بشه مثل آباادان قبل از انقلاب که دومین شهر پرجمعیت کشور بود و بعد از جنگ به تلی از ویرانه تبدیل شد در این مورد ما باید سیاست خارجیمون رو تقویت کنیم تا دیگر این اتفاقات نیافتد و شهر های مرزی چه آب و چه خاکی مون هم به یک ثبات جمعیتی و رفاهی دست پیدا کنن
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    30 4
    نه خیییییر جمعیت زیاااده اینو قبول کنین
    • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      18 6
      باشه قبول کردیم!
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    11 3
    شهرستانها پتانسیل بالای اقتصادی دارن متاسفانه خودشون عزم اقتصادی ندارن مسئولین استانی واقعا دارن چی کار می کنن
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    30 3
    یه جایی داشتم می خوندم که تو سیستان و بلوچستان حتی یه سینما هم نیست. تو کردستان گمونم ۲۰ تاست. آذربایجان هم یه کم بیشتر. خوزستان هم همینطور. خراسان هم. تازه این سینماها هم تو مراکز استانه نه شهرهای بزرگ. وقتی حتی این تفریح ساده هم نیست تو شهرستانا، نباید انتظار داشت بقیه چیزا باشه.
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    23 7
    آخه کی اهمیت میده الان سی ساله این حرفها زده می شه باز هم همه امکانات تفریحی و جذابیت مال شهرهای بزرگه کارم که نیست ...واقعا چه انتظاری دارن
    • چینا IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      11 8
      وقتی اهالی شهرهای کوچک به محض اینکه پولی به‌دست می‌آورند مهاجرت می‌کنند ، خب معلومه پس کی می‌مونه تا باعث بوجود آمدن امکانات تفریحی و جذابیت‌ها بشه... اگه به صورت قانونی جلوی مهاجرت گرفته بشه ، آن کسایی که مهاجرت می‌کنند به جای مهاجرت کردن شروع می‌کنند به ساختن شهر خودشون... من خودم ۸ سال توی یک شهستانی بودم که یک سینما نداشت، چرا ؟ شاید چون تمام آدم‌های سطح بالای آنجا بعد از چند وقتی مهاجرت می‌کردند در نتیجه اصلاً تقاضای برای سینما نبود و یا اگر بود در اقلیت باقی می‌موند... باید مهاجرت بی دلیل ممنوع باشه
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    19 3
    خب وقتی جایی کار نیست باید چیکار کرد؟ من همه دوست و رفیقامو باید تو تهران پیدا کنم. هیچ کدوم دیگه شهر خودمون نموندیم. حتی شهری که دانشگاه رفتن هم نموندن. همه اومدن تهران و در بهترین حالت رفتن اصفهان.
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    21 3
    اگه اون زمان که گفتن جمعیت زیاد کنین (۳۰ سال پیش) یه برنامه هم میریختن که همه اونایی که تو شهرها و روستاهای دور افتاده که به دنیا اومدن بعدا کار داشته باشن و بتونن تشکیل زندگی بدن، الان هر روز تو ترافیک تهران و شهرهای بزرگ خفه نمی شدیم.
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    23 7
    تو استان های غربی یه کاری کردن به اسم بازارچه مرزی. هم مردمی که از اون طرف جنس می آوردن دیگه قاچاقچی نیستن هم انگیزه برای مهاجرتشون به شهرهای مرکزی کم شده. کاش می شد در استان های شرقی هم همین کارو کرد. اما اونجا برهوته
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    21 5
    من توی عسلویه با این شرایط دارم نصف حقوقی رو میگیرم که همکلاسام توی تهران میگیرن.هر ماه 24 روز کار 6 روز استراحت.از 6 صبح ساعت کاری شروع میشه تا 19.30..... دمای اینجا بالای 50 درجه هست. حالا که برام توی تهران کار جور کردن چرا نرم؟؟؟؟؟؟
  • اکبر حقگو A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    17 2
    تازه آقایون بعد از کلی پژوهش فهمیدن که مشکل نراکم جمعیت در مرکز داریم اینو که یه بچه هم میفهمه وقتی یک ششم جمعیت کل کشور تو تهران هستند معلومه که جاهای دیگه خالی میشه و اینجا داره از فشار جمعیت منفجر میشه
  • تهرانی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    9 7
    ببینید راه حل چین برای جلوگیری از مهاجرت و آبادی کل کشور با هم چه بوده... باید محل اقامت هر شخص مشخص باشه و مهاجرت تنها با مجوز.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    9 5
    هروقت وضع اقتصاد کشور درست شد جمعیت هم زیاد می شه!
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    10 3
    باید امکانات شهر و روستا به هم نزدیک باشد در اصل روستاهای توسعه یافته راه حل است. میز گرد های مربوطه را هم در روستاها تشکیل بدهند که متوجه شوند چرا مردم از روستاها به شهر ها مهاجرت می کنند.
  • محسن A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    1 3
    این پزوهش بسیار خوبی است، ایکاش مسئولین قدر این پژوهشگران بدانند و به حرف اونا اهمیت بدن
  • امید IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    طرح افزایش جمعیت صرفا دارای جنبه های استراتژیکی (ژئوپولوتیکی)، ایدئولوژیکی و نظامی می باشد و نه نگرانی از بابت کاهش جمعیت. جمعیت ایران سال به سال در حال افزایش است و شایعه پراکنی ها در خصوص بحران جمعیتی در آینده صحت ندارد. تمام این مباحث در حالی مطرح می شود که ایران به شدت با کمبود منابع آب روبروست. بیش از نیمی از مساحت کشور بیابانی است و بسیاری از سفره های زیرزمینی در فلات مرکزی به دلیل سوء مدیریت و برداشت بی رویه، خشک شده اند. غرب کشور هم که پر آب تر است در آینده با بحران جدی روبرو می شود چون جمعیتشان در حال رشد است و از طرفی مافیای سدسازی و صنعت آنقدر به جان رودخانه ها افتاده اند و سد زده اند که به زودی هیچ رود پر آبی در ایران پیدا نخواهد شد.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      5 1
      کاملا موافقم. آنهایی که قبول ندارند سری به سایت ثبت احوال بزنند. نمی دانم چه تغییری در روند افزایش جمعیت اتفاق افتاده. چرا که حتی نرخ افزایش جمعیت نسبت به دهه قبل بیشتر هم شده است. روز به روز هم امکانات زندگی کمتر می شود. مواد غذایی با آبیاری آبهای فاضلاب به دستمان می رسد. با انواع مواد شیمیایی آنها را زیاد می کنند تا کفاف جمعیت را بدهد. گوشت مرغ را با هورمون های رشد زیاد می کنند تا کفاف جمعیت را بدهد و اینها باعث افزایش انواع بیماری ها شده است. ما در برابر نسل آینده مسؤول هستیم. فرزندان آینده چنین مشکلاتی را به خاطر نادانی ما باید تحمل کنند. سلامت نسل حتی از حفظ نسل مهمتر است.
  • اقایی IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    2 1
    دیکه زمان ازمون و خطا و تحقیق گذشته شما رو بخدا یکاری بکنید تازه به این مسئله رسیدید که ما تراکم جمعیت داریم و این حرفا دیکه زمانش گذشته فقط باید بفکر انجام کاری باشیم که بیشتر ازاین مردم تحت فشار نباشند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    6 1
    کاملا موافقم. آنهایی که قبول ندارند سری به سایت ثبت احوال بزنند. نمی دانم چه تغییری در روند افزایش جمعیت اتفاق افتاده. چرا که حتی نرخ افزایش جمعیت نسبت به دهه قبل بیشتر هم شده است. روز به روز هم امکانات زندگی کمتر می شود. مواد غذایی با آبیاری آبهای فاضلاب به دستمان می رسد. با انواع مواد شیمیایی آنها را زیاد می کنند تا کفاف جمعیت را بدهد. گوشت مرغ را با هورمون های رشد زیاد می کنند تا کفاف جمعیت را بدهد و اینها باعث افزایش انواع بیماری ها شده است. ما در برابر نسل آینده مسؤول هستیم. فرزندان آینده چنین مشکلاتی را به خاطر نادانی ما باید تحمل کنند. سلامت نسل از حفظ نسل مهمتر است
  • ناشناس A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 8
    سلام تو ایران چند تا شهر خوب داریم که راه پیشرفت دارن یکیش تهران دومیش اصفهان سومیش شیراز چهارمیش کرمانشـاه پنجمیش تبریز فقط این چند تا شهر کیفیت شهریشون بهتر از شهرهای دیگه س.بقیه شهرها زیاد جالب نیستنکیفیت زیر صفر